2020-08-11, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nu får du väl ändå ta och ge dig? Jag tror du missat att UK är i princip obebyggt (94.1% av landet är obebyggt). Frågan är vad det är du vill ha sagt med din logik som inte går ihop. Om liten befolkningstäthet är en faktor (det vet vi att den är) som enkom styr storleken på en epidemi så skulle t.ex. Norge, Sverige, Finland ha en liknande storlek på smittspridningen. Det har man inte. Dessa länder har dessutom exakt samma tätbebyggelse "på de platser där människor faktiskt bor".

Låt mig ta ett par exempel för att illustrera hur galet du resonerar:
Sveriges fjärde mest befolkade stad (Uppsala, 230,767 inv.) skulle peta ned Tameside (226,493 inv.) från plats 77 i listan över UKs största distrikt (motsvarande kommuner i Sverige). London har en befolkningstäthet på 5,702 inv. per km2 och i Stockholm är den 3,856 inv. per km2. Sverige är inte i närheten av UK och Stockholm är inte i närheten av London. Kort sagt, UK har en närmast extrem koncentration av människor i urbaniserade områden som utgör en mycket liten del av landet. I England, som utgör majoriteten av de smittade och döda i COVID-19, är befolkningstätheten 430 inv. per km2 och i Sverige är den 25. På listan över största städer skulle Stockholm inte ens ta sig in på top-10-listan över störa städer i UK. Där ligger Galsgow på plats 10 med 1,

Jag menar, kom igen nu - att påstå att Sverige är lika tätbefolkat som UK är komplett faktaresistens.

Och dessa tossigheter kommer alltså från någon som inte ens klarar av att erkänna att de gjorde bort sig (igen, får man säga) när de började anklaga andra för att ha fel när de hänvisade till korrekta siffror gällande befolkningstötheten i UK?

Men har du inte begripit att befolkningstätheten INTE är en avgörande faktor för epidemins utveckling. Det är en faktor, men den avgörande faktorn förom smittan fortsätter att öka i volym (oaktat verkliga tal) är huruvida man stänger ned eller inte. Förstår du verkligen inte detta?

Du vill jämföra enskilda regioner i Sverige med hög smittspridning med länder som Spanien och Frankrike? Du tycker det låter rimligt? "Låt oss jämföra Karesuando med Paris så fär vi ett rättvist värde". Både Spanien och Frankrike har en noterbar och tvärt minskning i smittspridningen 15-20 dagar efter att de införde lockdown. Förstår du verkligen inte sambandet? Är du verkligen helt faktaresistent?

Det har jag redan behandlat ovan, du har helt enkelt inte begripit hur befolkningen är distribuerad geografiskt i UK. Återigen klarar du inte ens av att kontrollera fakta innan du spekulerar och vräker ur dig felaktigheter. Pinsamt.

Bortförklaring? Vad svamlar du om nu? Anledningen till att det avlidit fler personer i UK än i Sverige är att vi har 10 ggr större antal invånare. Förbluffande nog är dödssiffrorna för UK ganska exakt 10 ggr högre än i Sverige. Hade UK stängt ned tidigare hade antalet döda varit mycket mindre, men det var man dum nog att inte göra. Och samma gäller för Sverige. Hade vi INTE stängt ned hade det blivit total katastrof. Jag är nog inte ensam om att inse att Regeringen har en hel del missar att förklara när det här är över. Att inte stänga ned tidigare än de gjorde kan jag säga retade upp ganska många.
Nu missförstår du min poäng, eller så missförstår du språket.

1) Att befolkningstäthet är oviktigt är min poäng, inte din. Det var du som drog upp densitet, och försökte göra en poäng av det.

2) Jag har aldrig hävdat att densiteten har nåt med Finlands och Norges epidemier att göra. Tvärtom.

3) Nästan alla Storbritanniens invånare lever numera lika tätbefolkat som nästan alla Sveriges invånare. Det är ett faktum.

4) Sverige har en högre urbaniseringsgrad än Storbritannien (88.0% vs. 83.9%). Det är alltså en ännu mindre andel av svenskarna som bor på landsbygden, i jämförelse med britterna.
Citera
2020-08-11, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
På flashback är 99% mot vaccin. I samhället i stort är en majoritet för ett vaccin.

Sedan är frågan vad du menar med hastigt framtaget. Vaccin har ju funnits sedan försommaren. Tester har genomförts under sommaren och kommer fortsätta i fas3 nu under hösten. Man testar effektivitet och biverkningar. Om inget allvarligt upptäcks inleds vaccinationer i jan. Jag tycker det är ett rimligt förfarande. Vad tycker du? Hur länge ska man vänta och testa? 1 år, 2 år, 3 år , 10 år?
Jag har uppenbarligen en helt annan uppfattning än dig när det kommer till folks generella tankar kring ett vaccin. Jag menar på att folk generellt är skeptiska när man lyfter frågan. 2009 ställde till det. Jag säger inte att man ska vänta men jag tror andelen som avvaktar att ta vaccinet kommer vara relativt hög. Åtminstone 2021.
Citera
2020-08-11, 16:36
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag följer verkligheten. Från att ha trott att detta dödsvirus skulle gå loss med lien hejvilt utanför mitt fönster har verkligheten visat mig att riktigt så illa är det inte. Jag har inte ens antikroppar så nog kan man undvika skiten om man vill. Jag trodde dessutom att vi skulle bli inlåsta utan att bli tillfrågade vilket också var felaktigt, så vad vill du att jag ska skriva? Jag är fortfarande inte för total låtgå-mentalitet, vill bl a att munskydd ska bli obligatoriska på stan men mycket längre än så är jag inte beredd att gå (ingen lockdown alltså).

Istället för att låsa in riskgrupper borde dock folk tvångstestas och de smittade isoleras så att vi kan sluta lalla om ”andra och tredje vågen”.

Sharm0ta:

"Har det här viruset slutat att smitta folk? Du kan återkomma med dina lugnande besked när farsoten är över, dessutom tror jag knappast att du skulle flina bort 2 000 döda om de låg utanför din dörr. Denna pina hotar oss utöver alla andra kreativa sätt att dö på. Det är lätt som curlad svensson att skratta bort döda kineser och annat främmande folk, men jag tror inte kineserna skrattar lika hjärtligt tillbaka."

Det där var bara ett av alla inlägg i mars. Du benämner även Tegnell som en babblande idiot, tror inte smittan kommer sprida sig som Hubei i väst och krigar emot folk som skrattar bort det/fördummar covid.

Nu är du likadan själv. Rätt lustigt hur det kan gå från A till Ö såpass fort, särskilt när det blev värre än vad du initialt trodde?
Citera
2020-08-11, 16:39
Medlem
Frivillig karantän funkade inte i Finland så nu införs tvångskarantän. Bryter man mot reglerna kan det innebära böter och t o m fängelse. Reglerna har inte ännu trätt i kraft så de hugade har ännu några dagar på sig att åka till Finland. Men man vet inte om ens frivilliga karantän förvandlas till tvångskarantän.

Gäller folk som anländer till Finland från Sverige. Vi är pestsmittade med finska mått mätt.

Det här innebär det.

3. Vad innebär obligatorisk karantän?

Folk som återvänder från riskländer har hittills uppmanats att hålla sig i frivillig karantän i 14 dagar, men nu ändras det här till en "officiell" karantän som åläggs av myndigheter. Det här görs med hänvisning till smittskyddslagens 70:e paragraf som nu tillämpas för första gången.

I regel är man hemma under karantänen, men vid behov kan man också isoleras i sjukhusutrymmen. För vissa kan karantänen innebära två veckors vistelse på hotell på egen bekostnad. Tvångskarantän gäller också de passagerare som återvänder med Sverigebåten.

Under karantänen får man inte gå till exempel till sin arbetsplats, utan ska endast vistas på sin karantänsplats. Blir man beordrad att ta sig till ett laboratorium är det ändå tillåtet. Man har rätt att få en dagpenning under den tid man tvingas sitta i karantän. (Bara finnar eller kan en svensk få dagpenning för inkomstförlust. Vi har ju våra nordiska konventioner)

Den som återvänder från ett riskland kan också tvingas av regionförvaltningen att ta ett coronatest som en del av en obligatorisk hälsokontroll vid gränsen.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/08/11/manga-stora-fragetecken-kring-karantansreglerna-det-har-vet-vi-nu?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Citera
2020-08-11, 16:41
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Sharm0ta:

"Har det här viruset slutat att smitta folk? Du kan återkomma med dina lugnande besked när farsoten är över, dessutom tror jag knappast att du skulle flina bort 2 000 döda om de låg utanför din dörr. Denna pina hotar oss utöver alla andra kreativa sätt att dö på. Det är lätt som curlad svensson att skratta bort döda kineser och annat främmande folk, men jag tror inte kineserna skrattar lika hjärtligt tillbaka."

Det där var bara ett av alla inlägg i mars. Du benämner även Tegnell som en babblande idiot, tror inte smittan kommer sprida sig som Hubei i väst och krigar emot folk som skrattar bort det/fördummar covid.

Nu är du likadan själv. Rätt lustigt hur det kan gå från A till Ö såpass fort, särskilt när det blev värre än vad du initialt trodde?
Ja? Jag skrev väl precis att jag hade fel då? Det vore ju smått autistiskt att fortsätta hävda apokalyps när den bevisligen inte dök upp nu heller? Jag tycker fortfarande Tegnell är en babblande idiot, en tombola-apa skulle pricka in lika många rätt som han, så vad är din poäng? Jag hänger inte riktigt med, utveckla gärna lite till. Hur har jag gjort dig besviken?

Eller menar du att jag numera ”skrattar bort viruset”? Jag har trott sen dag ett att viruset kommer att bli en pandemi, hoppades naturligtvis att kineserna skulle göra Treblinka av Wuhan men man får ju vara realistisk... Virus är små, små skitar som inte låter sig hunsas så enkelt. Januari 22 skrev jag ”Europa imorgon?”.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-08-11 kl. 16:45.
Citera
2020-08-11, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Frivillig karantän funkade inte i Finland så nu införs tvångskarantän. Bryter man mot reglerna kan det innebära böter och t o m fängelse. Reglerna har inte ännu trätt i kraft så de hugade har ännu några dagar på sig att åka till Finland. Men man vet inte om ens frivilliga karantän förvandlas till tvångskarantän.

Gäller folk som anländer till Finland från Sverige. Vi är pestsmittade med finska mått mätt.

Det här innebär det.

3. Vad innebär obligatorisk karantän?

Folk som återvänder från riskländer har hittills uppmanats att hålla sig i frivillig karantän i 14 dagar, men nu ändras det här till en "officiell" karantän som åläggs av myndigheter. Det här görs med hänvisning till smittskyddslagens 70:e paragraf som nu tillämpas för första gången.

I regel är man hemma under karantänen, men vid behov kan man också isoleras i sjukhusutrymmen. För vissa kan karantänen innebära två veckors vistelse på hotell på egen bekostnad. Tvångskarantän gäller också de passagerare som återvänder med Sverigebåten.

Under karantänen får man inte gå till exempel till sin arbetsplats, utan ska endast vistas på sin karantänsplats. Blir man beordrad att ta sig till ett laboratorium är det ändå tillåtet. Man har rätt att få en dagpenning under den tid man tvingas sitta i karantän. (Bara finnar eller kan en svensk få dagpenning för inkomstförlust. Vi har ju våra nordiska konventioner)

Den som återvänder från ett riskland kan också tvingas av regionförvaltningen att ta ett coronatest som en del av en obligatorisk hälsokontroll vid gränsen.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/08/11/manga-stora-fragetecken-kring-karantansreglerna-det-har-vet-vi-nu?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Självklart får du in en pik mot svenskar. Ta en titt på kartan. De flesta länderna i Europa anses just nu som högriskländer i Finland... Danmark och Island kommer säkerligen bli flaggade även dem då det ser allt sämre ut.
Citera
2020-08-11, 16:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Antikroppstestning säger ingenting om flockimmuniteten. Som redan avhandlats i tråden, så är antikroppsprevalensen i befolkningen ett golv och inte ett tak för immuniteten.

Men dubblera siffran för personer med antikroppar då, så har du ett bra riktvärde på den totala immuniteten. Har jag hört.
Citera
2020-08-11, 16:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är vad man nu är inne på i Italien. Man menar att det är inte alls ”samma” aggressiva virus längre. Viruset är inte längre lika smittsamt och dom som insjuknar blir inte lika sjuka.

Likaså är dom virusnivåer som nu uppmäts hos dom sjuka avsevärt lägre än vad som observerades i våras.

Det kan vara olika dock beroende på länder. Italien t.ex har just nu en mildare variant medan en värre härjar i t.ex USA. Där är det ju över 1000 per dag som dör.
Citera
2020-08-11, 16:51
Medlem
bandspelarens avatar
Jag upprepar min fråga. Hur är det med folk som går omkring och tobakshostar, ökar det smittspridningsrisken?
Märkligt nog har den saken inte alls diskuterats. Det normala är att snuviga allergiker måste vara hemma fastän snuva inte är ett tecken på corona. Borde inte folk som hostar då också vara hemma?
Citera
2020-08-11, 16:55
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Jag upprepar min fråga. Hur är det med folk som går omkring och tobakshostar, ökar det smittspridningsrisken?
Märkligt nog har den saken inte alls diskuterats. Det normala är att snuviga allergiker måste vara hemma fastän snuva inte är ett tecken på corona. Borde inte folk som hostar då också vara hemma?
Nej, de som bär på viruset borde vara hemma. För att veta vem som bär på skiten borde tvångstester vara i fokus och så länge det inte går att genomföra borde munskydd vara obligatoriska, även för tobakshostare. En tämligen billig lösning för samhället jämfört med lockdowns, det handlar bara om inställning.
Citera
2020-08-11, 16:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det kan vara olika dock beroende på länder. Italien t.ex har just nu en mildare variant medan en värre härjar i t.ex USA. Där är det ju över 1000 per dag som dör.

Fast det är väl inte konstaterat att viruset ser annorlunda ut i Italien än i USA? Jag länkade till en artikel här förut när vi diskuterade Italien, där en italiensk läkare sa, att det som har skett är att alla de mest mottagliga i landet redan har gått bort. Det är därför man mest ser milda symptom nu.

Och om det ÄR olika varianter på viruset - vilken variant har vi i så fall här i Sverige?
Citera
2020-08-11, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men dubblera siffran för personer med antikroppar då, så har du ett bra riktvärde på den totala immuniteten. Har jag hört.
Ja och många av de som saknar immunitet är antagligen inte mottagliga för SARS-CoV-2. Hade det varit på annat sätt hade vi sett helt andra siffror i sommar med tanke på hur folk trängs på Gekås och andra offentliga miljöer som uteserveringar mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in