2020-08-11, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Bekräftelse på det vi alla vet vid det här laget.
Tegnell är bara ytterligare en fake it 'til you make it gubbe som inte kan ett skit:

https://twitter.com/BrundinPatrik/status/1292518461718102017

Gäääsp, gammal nyhet från mars..., vad är nyheten?
Citera
2020-08-11, 15:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Och tjockisar som lyckats äta upp sig till ett BMI på 40+ belönas med bidrag eftersom de då ingår i den sk riskgruppen.
Bara om de redan har ett arbete som de inte kan utföra hemma. Dessutom räcker det inte att enbart vara fet för att komma ifråga för förebyggande sjukpenning. De måste ha en riskfaktor till utöver högt BMI, om jag tolkat det rätt.

De får högst 16 000 per månad.
Citera
2020-08-11, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Ingen som påstått att det är en nyhet.

Vi är många som vetat att Tegnell är en bluffgubbe sedan länge.

AT har sen detta bröt ut några hundra gånger sagt att vi inte vet hur detta viruset beter sig
Citera
2020-08-11, 15:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Har den "riskgruppspengen" kommit igång nu, då..?

Ja, jag reagerade också på att tjockisarna skulle få den. Ger fel signaler. Men samtidigt kanske man i en akut situation, inte ska moralisera på det sättet utan fokusera på att rädda liv? Tjockisarna skulle i och för sig kunna få utöva någon motprestation, som att vara aktiva i Viktväktarna - för att få pengen.
Nej, de kan inte ansöka förrän den 24/8, systemet är inte färdigt.

Det räcker inte att bara vara fet för att få förebyggande sjukpenning, de måste ha en riskfaktor till. Dock har väl många tjocka högt blodtryck skulle jag tro så då har de två riskfaktorer.

Man kan enbart få ersättningen om man redan har ett arbete som inte går att utföra hemma och där man inte kan hålla distans till andra.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-11 kl. 16:09.
Citera
2020-08-11, 15:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Ja jag menar allvar. Bege dig ut i världen och fråga folk själv. Jag tror defintivt folk kommer vara extremt försiktiga när det kommer till ett hastigt framtaget vaccin.

På flashback är 99% mot vaccin. I samhället i stort är en majoritet för ett vaccin.

Sedan är frågan vad du menar med hastigt framtaget. Vaccin har ju funnits sedan försommaren. Tester har genomförts under sommaren och kommer fortsätta i fas3 nu under hösten. Man testar effektivitet och biverkningar. Om inget allvarligt upptäcks inleds vaccinationer i jan. Jag tycker det är ett rimligt förfarande. Vad tycker du? Hur länge ska man vänta och testa? 1 år, 2 år, 3 år , 10 år?
Citera
2020-08-11, 15:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Bara om de redan har ett arbete som de inte kan utföra hemma. Dessutom räcker det inte att enbart vara fet för att komma ifråga för förebyggande sjukpenning. De måste ha en riskfaktor till utöver högt BMI, om jag tolkat det rätt.

De får högst 16 000 per månad.

Skulle inte Socialstyrelsen sänka BMI index till 30? Eller det kanske blev för dyrt?
Citera
2020-08-11, 16:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skulle inte Socialstyrelsen sänka BMI index till 30? Eller det kanske blev för dyrt?
Jo, jag tror att det är 30 nu. Jag läste att risken för svår sjukdom ökar med 40% vid BMI 30 och 90% vid BMI 40.
Citera
2020-08-11, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
AT har sen detta bröt ut några hundra gånger sagt att vi inte vet hur detta viruset beter sig
Men lika förbannat har idioten kommit med tvärsäkra påståenden som har varit 100 % fel!
Citera
2020-08-11, 16:20
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Då är det på sin plats att du förklarar varför du i flera inlägg, citerade och fetmarkerat ovan, kallat den dag ett land har 0,1 dödsfall per miljon för dag noll,och sen utför beräkningar inte enligt 0,1 utan för 1 fall per miljon.
Därför att jag också tar med beräkningen av befolkningstätheten. Precis som jag skriver i inlägget. Självklart är antalet döda då justerat för befolkningstäthet, vad skulle annars poängen vara? Formeln står dessutom på diagrammet:

"Dödsfall per miljon invånare / befolkningstäthet"

Jag föreslår att du nästa gång du inte förstår eller det känns oklart så är det bara att fråga "hur har du räknat?" Det är enklare än att du skriker "du räknar fel", "complete rubbish i vanlig ordning från dig.", "på sin plats att helt sakligt kalla ditt resonemang för ren bullshit" och "det förstärker bara intrycket att dina beräkningar kan man helt strunta i."

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
En ännu mer korrekt och rättvis jämförelse mellan länderna är att inte bara ta befolkningsmängd i beaktande utan också densiteten. Här har jag gjort så att jag startat beräkningen för respektive land vid en tidpunkt när antalet döda uppgick till 0.1 per miljon invånare (vad jag kallar dag 0). I Sveriges fall skedde det 20 Mars, i Norge 18 Mars.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man förväntar sig långt bättre koherens av en person som ger sig ut för att veta vad han gör. Det är som om du inte fattar att 0,1 inte är detsamma som 1, och hellre kommer med en massa okvädningsord än att erkänna att du har fel och att du motsäger dig själv. Bevis för detta finns i de citerade inläggen ovan. Nu får du ta och skärpa dig.
Att du ägnar tid åt att skriva ett inlägg där du menar att du fortfarande inte förstått att hela poängen med jämförelsen (och diagrammet OCH diskussionen) är att justera för befolkningstäthet SAMTIDIGT som jag i klartext förklarat detta flera gånger får mig att undra om du är någon form av troll-bot? Och som socker på sylten refererar du till dessa inläggg när du återigen frågar? Svaret står ju där i klartext!!! Förstår du verkligen inte - efter en dags debatt - att hela diskussioen gäller huruvida det är korrekt att justera för befolkningstäthet? Och när du skall leka bror duktig och skriva folk på näsan så klarar du inte ens av att göra just det - justera för befolkningstäthet? Ja du...

Vad JAG gjorde var att tillhandahålla ett diagram som visar vad som sker om man gör just det - justerar för befolkningstäthet. Hur i hela friden skulle diagrammet kunna vara FEL!? Hur skulle jag kunnat räkna FEL!? Om man räknar som jag gjort så ser det ut så där. Förstår du verkligen inte det här? Och för att göra saken än mer obegriplig så handlar det om mellanstadiematematik (förvisso exekverad av Excel). Om du tycker att metod eller analys är fel är det väl bara att säga det (och tillhandahålla egen metod och analys). Men att göra som du gör - starta med en massa förolämningar är lite "sådär"...

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang

Sedan får jag nog be dig kontrollräkna och i vanlig ordning läsa det andra skriver innan du kastar in en egen tolkning. Precis som du påpekar är nämligen värdet inte jämförbart om man inte justerar för befolkning och befolkningstäthet. Det är just det jag gjort, men det begriper inte du (av anledningar som vi andra är tragiskt men samtidigt väl medvetna om). I det aktuella fallet har Sverige 16 döda när deras dag 0 inträffar Mars 20, Norge hade 6 döda Mars 18 när deras dag 0 inträffar. UK hade 1,162 döda när dag 0 inträffar Mars 27 (att du fick det till 6 säger en del om din intellektuella nivå, to say the very least).

Om du vill göra en egen analys av kända värden och data så går det jättebra, det är bara att köra igång, eller om du vill diskutera relevansen i just det analysen som jag presenterade i form av ett diagram så är det också ok. Och om du gör det på ett neutralt sätt utan att som du inleda med en massa onödiga återkommande anklagelser och påpekande om "bullshit" så kan jag garantera dig att jag kommer behandla dig på exakt samma sätt.

Men när man som du sitter och vräker ur dig nedvärderande ord och diverse anklagelser om att andra sprider "bullshit", räknar fel och sedan drar igång förlämpningsgeneratorn bör man nog ha bättre på fötterna än att bevisa att man inte ens klarar av mellanstadiematte. Jag räknar nämligen HELT rätt kan jag upplysa om. Det borde dessutom framgå ganska klart för den som är lite vaken.

Det fantastiska är dock att du ägnar en hel dag åt att vara otrevlig och anklaga folk för ditten och påstå datten, och när du sedan blir utsatt för samma behandling skall du gråta ut som en liten snyftande treåring med Hello-Kitty trosor? Det är faktiskt helt priceless...
Citera
2020-08-11, 16:20
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Tröttnar ni aldrig på att jämföra kukar och morötter? Ska vi dra det till sin spets är livet det dödligaste som finns, 100%, piskar t.o.m zyklonhostan i effektivitet. Livet borde således förbjudas, håller ni inte med i konsekvensens namn?

För övrigt, jag tar det JÄVLIGT lugnt med både socker och alkohol. Röker gör jag inte heller. Motionerar dagligen gör jag också, så vilka är det ni pratar om när ni fajtas mot era halmdockor?

”Buhu, alajmistejna vill kedja fast oss vid elementet, wuäää”. Byt skiva nån gång. 👍🏻

Jag kommer ihåg ditt tonläge och åsikter i februari/mars. Snacka om att du pissar i bägaren.
Citera
2020-08-11, 16:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Fråga..?

Är det möjligt att viruset även har kvalitetsskillnader förutom ct värde beroende på person ?
Man mäter antal virus enligt ett Ct värde där det finns olika nivåer för smitta.

Källa:https://alfresco.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/workspace/SpacesStore/07012103-8fad-4933-8957-a3d92e9484ae/Laboratoriemedicin%20informerar%20nr%207%202020%20 -%20Snabbtest%20Covid-19,%20nu%20med%20Ct-värde.pd f?a=false&guest=true

Det har visat sig att personer med medelmåttig Ct smittat andra så mycket mer och klassats som superspridare, än personer som haft skyhöga värden på viruskoncentrationer. Eftersom antal virus då inte verkar ha bäring på smittoöverföring är det väl något annat i viruset som avgör smittsamheten. Kan det vara så att en person som har höga nivåer av virus kan ha lägre kvalite på viruset om vi ser till förökningsprocessen av viruset i kroppen, än en person med medelvärde där då smittsamheten på viruset är högre.

Kan det vara personens fysik eller medicinska status som avgör hur stor smittspridare denna blir.

Jag menar alltså att viruset då i "tillverkningsprocessen" hos sin värd kan anta olika smittkvaliteer oavsett antalet virus enligt Ct mätningen.Enkelt uttryckt som ölklassning, klass-1,2 eller 3. Viruset kan alltså antas ha "olika styrkor". Det verkar som det fattas en mycket viktig pusselbit i själva "virustillverkningen" beroende på värden

Det är vad man nu är inne på i Italien. Man menar att det är inte alls ”samma” aggressiva virus längre. Viruset är inte längre lika smittsamt och dom som insjuknar blir inte lika sjuka.

Likaså är dom virusnivåer som nu uppmäts hos dom sjuka avsevärt lägre än vad som observerades i våras.
Citera
2020-08-11, 16:27
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jag kommer ihåg ditt tonläge och åsikter i februari/mars. Snacka om att du pissar i bägaren.
Jag följer verkligheten. Från att ha trott att detta dödsvirus skulle gå loss med lien hejvilt utanför mitt fönster har verkligheten visat mig att riktigt så illa är det inte. Jag har inte ens antikroppar så nog kan man undvika skiten om man vill. Jag trodde dessutom att vi skulle bli inlåsta utan att bli tillfrågade vilket också var felaktigt, så vad vill du att jag ska skriva? Jag är fortfarande inte för total låtgå-mentalitet, vill bl a att munskydd ska bli obligatoriska på stan men mycket längre än så är jag inte beredd att gå (ingen lockdown alltså).

Istället för att låsa in riskgrupper borde dock folk tvångstestas och de smittade isoleras så att vi kan sluta lalla om ”andra och tredje vågen”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in