2017-11-23, 14:37
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
”Klarar dig inte utan låter” väldigt allvarligt. Men vad syftar du till då? Jag klarar mig väldigt bra utan motorvärmare men tycker mer bara synd om bilens motor..

Klart jag klarar mig utan. Utan bil också. Kan åka kommunalt. Ett vanligt uttryck bara för något man gjort sig beroende av och uppskattar.
Citera
2017-11-23, 16:15
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Klart jag klarar mig utan. Utan bil också. Kan åka kommunalt. Ett vanligt uttryck bara för något man gjort sig beroende av och uppskattar.

Okej, sorry. Jag tolkade det bokstavligt.
Citera
2017-11-23, 16:30
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Okej, sorry. Jag tolkade det bokstavligt.
It`s ok.
Citera
2020-06-04, 19:59
Medlem
Isnatts avatar
Har tänkt lämna in bilen för att sätta in motorvärmare + kupefläkt, så det är klart inför vintern.
Hemma kommer den stå utanför huset och då kan jag dra sladd från huset.
Men på jobbet kommer jag inte ha den möjligheten utan då står den utomhus i kylan utan möjlighet att ansluta den till el.

Vad ska man ha då?
Verkstaden jag använder har defa och det kommer jag köpa.
Citera
2020-06-04, 22:09
Medlem
Finns möjligheten vid kall väderlek att använda elektrisk värmare till bilen så bör det utnyttjas. Instämmer med någon tidigare i tråden som tyckte att det borde standardmonteras från fabrik, möjligen kanske kravet kan reduceras till att det borde kunna beställas som fabriksmonterat tillbehör. Ganska snabbt när etanolbilarna gjorde sitt intåg fanns i dessa just fabriksmonterad motorvärmare, dock ej uttag för kupékamin, men det är lättare att komplettera med senare.

I stort sett alla parkeringar vid bostäder är försedda med uttag för värmare, likaså alla större allmänna parkeringar samt parkeringshus. Arbetsplatser med egna parkeringar utgöra ej heller några undantag, gäller även tillfälliga arbetsområden, har inte sett en byggarbetsplats som inte arrangerat temporära parkeringar för de som arbetar där, dessa har givetvis eluttag.

Har haft några enstaka bilar som saknat motorvärmare, men då har de sålts nya i någon del av landet där det varit brist på uttag för bilarna. Om de då förvaras i uppvärmt garage så är inte behovet av elektrisk värmare så stort.

Elbilar kan i de flesta fall (samtliga?) förklimatiseras mha energin i batterierna eller då de varit anslutna för laddning.

Det verkar tyvärr som att tillgången till eluttag reduceras raskt om man kommer till Stockholm eller längre söderut, borde behövas även där.

Någon som vet hur det är i angränsade länder? Marknaden för bilvärmare är troligen rätt så inskränkt i trakterna kring medelhavet, men finns åtskilliga länder innan dess där vinter förekommer regelbundet.
Citera
2020-08-11, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Någon som vet hur det är i angränsade länder? Marknaden för bilvärmare är troligen rätt så inskränkt i trakterna kring medelhavet, men finns åtskilliga länder innan dess där vinter förekommer regelbundet.

I Danmark är motorvärmare inte alls lika vanliga som i Sverige, man ser (nästan) aldrig kontakt avsedd för motorvärmare på privata eller offentliga parkeringsplatser. I regel går det väl någorlunda, men de vintrar där temperaturen faller en bit under nollan kan man såklart se spår efter fadäser som lätt kunnat undvikas med uppvärmd motor.
Citera
2020-08-11, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belsubub
I Danmark är motorvärmare inte alls lika vanliga som i Sverige, man ser (nästan) aldrig kontakt avsedd för motorvärmare på privata eller offentliga parkeringsplatser. I regel går det väl någorlunda, men de vintrar där temperaturen faller en bit under nollan kan man såklart se spår efter fadäser som lätt kunnat undvikas med uppvärmd motor.

Det räcker att lämna Norrland så minskar tillgången på el-stolpar drastiskt. Dagens bilar har sällan problem att starta även om det är 25 minusgrader, men vare sig motorn i bilen eller de som sätter sig i den mår särskilt bra av att vara i djupfrysta.
Citera
2020-08-11, 16:39
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det räcker att lämna Norrland så minskar tillgången på el-stolpar drastiskt. Dagens bilar har sällan problem att starta även om det är 25 minusgrader, men vare sig motorn i bilen eller de som sätter sig i den mår särskilt bra av att vara i djupfrysta.

Jag har faktiskt aldrig sett några el-stolpar här där jag bor, jag bor i södra skåne.

Verkar för övrigt meningslöst också, då vi nästan aldrig har minusgrader här, förra året hade vi inte ens minusgrader nattetid mer än ett fåtal nätter, annars ligger oftast temperaturen på typ mellan 3 till 10 plusgrader mellan december och februari.

Jag förvärmde inte ens min elbil en enda gång under förra vintern, trots att jag kan ställa in förvärmning via bilens bildskärm när jag har laddkabeln i laddboxen här hemma i carporten.
Citera
2020-09-14, 19:16
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag har faktiskt aldrig sett några el-stolpar här där jag bor, jag bor i södra skåne.

Verkar för övrigt meningslöst också, då vi nästan aldrig har minusgrader här, förra året hade vi inte ens minusgrader nattetid mer än ett fåtal nätter, annars ligger oftast temperaturen på typ mellan 3 till 10 plusgrader mellan december och februari.

Jag förvärmde inte ens min elbil en enda gång under förra vintern, trots att jag kan ställa in förvärmning via bilens bildskärm när jag har laddkabeln i laddboxen här hemma i carporten.

Hmm.. Jag kommer nog använda min dieselvärmare hela hösten och vintern från ca 5+ grader och neråt. Sen har jag förvisso 3 mil till jobbet så motorn hinner nog bli någorlunda varm innan jag är framme.

Jag undrar dock hur länge batteriet måste få ladda om jag använder dieselvärmaren? Tror att tumregeln är: ”Kör lika länge som du använt värmaren”. Men 20-25 minuters dieselvärmare lär inte göra någon större skillnad rent temperatursmässigt på motorn. Frågan är om det är värt det då..

Någon is kommer jag nog inte ha på rutorna då bilen står i ett underjordiskt garage.
Citera
2020-09-14, 19:55
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Har tänkt lämna in bilen för att sätta in motorvärmare + kupefläkt, så det är klart inför vintern.
Hemma kommer den stå utanför huset och då kan jag dra sladd från huset.
Men på jobbet kommer jag inte ha den möjligheten utan då står den utomhus i kylan utan möjlighet att ansluta den till el.

Vad ska man ha då?
Verkstaden jag använder har defa och det kommer jag köpa.
Jag har satt in en Webasto parkringsvärmare. Hoppas det kommer fungera bra!
Citera
2020-09-14, 20:53
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Laddkabel? Kör du hybrid eller elbil?

Om man har bilen under tak som du har msn inte samma behov av en motorvärmare. Dock finns det fördelar med motorvärmare även om man har bilen i en carport:

1. Lägre bränsleförbrukning
2. Mindre slitage
3. Värmen i kupén kommer snabbare

Citat:
Jag undrar dock hur länge batteriet måste få ladda om jag använder dieselvärmaren? Tror att tumregeln är: ”Kör lika länge som du använt värmaren”. Men 20-25 minuters dieselvärmare lär inte göra någon större skillnad rent temperatursmässigt på motorn. Frågan är om det är värt det då..
Beror ju också på hur stort batteri och hur batteriet mår.

Hade dieseldriven motorvärmare i min XC70 D5 och den kunde jag värma i 20-40 min och sen köra 2-10km i princip varje dag, hade aldrig problem med batteriet.

Har man äldre bil med ett mindre batteri bör man vara mer försiktig.

Har provat Volvos motorvärmare, både diesel- och bensindrivna. Har dock en "vanlig" elektrisk motorvärmare i min nuvarande Volvo jag ska prova denna vinter, har dock ingen sladd till den då förra ägaren slarvat bort den.

Bilen kommer för der mesta stå under bar himmel och då blir det immigt på rutorna damt kallt i bilen om nätterna, motorvärmaren kommer hjälpa mig att komma iväg snabbare på morgnarna. Samt spara lite på motorn.
Citera
2020-09-14, 23:44
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Laddkabel? Kör du hybrid eller elbil?

Om man har bilen under tak som du har msn inte samma behov av en motorvärmare. Dock finns det fördelar med motorvärmare även om man har bilen i en carport:

1. Lägre bränsleförbrukning
2. Mindre slitage
3. Värmen i kupén kommer snabbare

En elbil och en dieselbil.
Båda står i carport ute.

Som jag skrev i förra inlägget, vi har ingen vinter här, eller ja den så kallade "vintern" består mest av plusgrader, och med en och annan natt med minusgrader.
Snö hade vi 2 dagar förra vintern, och 4 eller 5 dagar förrförra vintern.

Elbilen kan man förvärma när laddkabeln sitter i, men det är som sagt inget jag har gjort då det inte lönar sig när det är plusgrader.
Testade dock en gång att förvärma under en natt med minusgrader, men det gav inte någon längre räckvidd vad jag märkte..

Dieselbilen, en Mercedes E klass har en elektronisk inbyggd dieselvärmare från fabrik som alla mercedes har som standard, så även när det nollgradigt kommer ljummen värme redan efter knappt 30 sekunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in