Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
Verkar för övrigt meningslöst också, då vi nästan aldrig har minusgrader här, förra året hade vi inte ens minusgrader nattetid mer än ett fåtal nätter, annars ligger oftast temperaturen på typ mellan 3 till 10 plusgrader mellan december och februari.
Jag förvärmde inte ens min elbil en enda gång under förra vintern, trots att jag kan ställa in förvärmning via bilens bildskärm när jag har laddkabeln i laddboxen här hemma i carporten.
Laddkabel? Kör du hybrid eller elbil?
Om man har bilen under tak som du har msn inte samma behov av en motorvärmare. Dock finns det fördelar med motorvärmare även om man har bilen i en carport:
1. Lägre bränsleförbrukning
2. Mindre slitage
3. Värmen i kupén kommer snabbare
Citat:
Ursprungligen postat av
Machiavelly
Jag undrar dock hur länge batteriet måste få ladda om jag använder dieselvärmaren? Tror att tumregeln är: ”Kör lika länge som du använt värmaren”. Men 20-25 minuters dieselvärmare lär inte göra någon större skillnad rent temperatursmässigt på motorn. Frågan är om det är värt det då..
Beror ju också på hur stort batteri och hur batteriet mår.
Hade dieseldriven motorvärmare i min XC70 D5 och den kunde jag värma i 20-40 min och sen köra 2-10km i princip varje dag, hade aldrig problem med batteriet.
Har man äldre bil med ett mindre batteri bör man vara mer försiktig.
Har provat Volvos motorvärmare, både diesel- och bensindrivna. Har dock en "vanlig" elektrisk motorvärmare i min nuvarande Volvo jag ska prova denna vinter, har dock ingen sladd till den då förra ägaren slarvat bort den.
Bilen kommer för der mesta stå under bar himmel och då blir det immigt på rutorna damt kallt i bilen om nätterna, motorvärmaren kommer hjälpa mig att komma iväg snabbare på morgnarna. Samt spara lite på motorn.