Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Då är det på sin plats att du förklarar varför du i flera inlägg, citerade och fetmarkerat ovan, kallat den dag ett land har 0,1 dödsfall per miljon för dag noll,och sen utför beräkningar inte enligt 0,1 utan för 1 fall per miljon.
Därför att jag också tar med beräkningen av befolkningstätheten. Precis som jag skriver i inlägget. Självklart är antalet döda då justerat för befolkningstäthet, vad skulle annars poängen vara? Formeln står dessutom på diagrammet:
"Dödsfall per miljon invånare / befolkningstäthet"
Jag föreslår att du nästa gång du inte förstår eller det känns oklart så är det bara att fråga "hur har du räknat?" Det är enklare än att du skriker "du räknar fel", "complete rubbish i vanlig ordning från dig.", "på sin plats att helt sakligt kalla ditt resonemang för ren bullshit" och "det förstärker bara intrycket att dina beräkningar kan man helt strunta i."
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
En ännu mer korrekt och rättvis jämförelse mellan länderna är att inte bara ta befolkningsmängd i beaktande utan också densiteten. Här har jag gjort så att jag startat beräkningen för respektive land vid en tidpunkt när antalet döda uppgick till 0.1 per miljon invånare (vad jag kallar dag 0). I Sveriges fall skedde det 20 Mars, i Norge 18 Mars.
Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Man förväntar sig långt bättre koherens av en person som ger sig ut för att veta vad han gör. Det är som om du inte fattar att 0,1 inte är detsamma som 1, och hellre kommer med en massa okvädningsord än att erkänna att du har fel och att du motsäger dig själv. Bevis för detta finns i de citerade inläggen ovan. Nu får du ta och skärpa dig.
Att du ägnar tid åt att skriva ett inlägg där du menar att du fortfarande inte förstått att hela poängen med jämförelsen (och diagrammet OCH diskussionen) är att justera för befolkningstäthet SAMTIDIGT som jag i klartext förklarat detta flera gånger får mig att undra om du är någon form av troll-bot? Och som socker på sylten refererar du till dessa inläggg när du återigen frågar? Svaret står ju där i klartext!!! Förstår du verkligen inte - efter en dags debatt - att hela diskussioen gäller huruvida det är korrekt att justera för befolkningstäthet? Och när du skall leka bror duktig och skriva folk på näsan så klarar du inte ens av att göra just det - justera för befolkningstäthet? Ja du...
Vad JAG gjorde var att tillhandahålla ett diagram som visar vad som sker om man gör just det - justerar för befolkningstäthet. Hur i hela friden skulle diagrammet kunna vara FEL!? Hur skulle jag kunnat räkna FEL!? Om man räknar som jag gjort så ser det ut så där. Förstår du verkligen inte det här? Och för att göra saken än mer obegriplig så handlar det om mellanstadiematematik (förvisso exekverad av Excel). Om du tycker att metod eller analys är fel är det väl bara att säga det (och tillhandahålla egen metod och analys). Men att göra som du gör - starta med en massa förolämningar är lite "sådär"...
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Sedan får jag nog be dig kontrollräkna och i vanlig ordning läsa det andra skriver innan du kastar in en egen tolkning. Precis som du påpekar är nämligen värdet inte jämförbart om man inte justerar för befolkning och befolkningstäthet. Det är just det jag gjort, men det begriper inte du (av anledningar som vi andra är tragiskt men samtidigt väl medvetna om). I det aktuella fallet har Sverige 16 döda när deras dag 0 inträffar Mars 20, Norge hade 6 döda Mars 18 när deras dag 0 inträffar. UK hade 1,162 döda när dag 0 inträffar Mars 27 (att du fick det till 6 säger en del om din intellektuella nivå, to say the very least).
Om du vill göra en egen analys av kända värden och data så går det jättebra, det är bara att köra igång, eller om du vill diskutera relevansen i just det analysen som jag presenterade i form av ett diagram så är det också ok. Och om du gör det på ett neutralt sätt utan att som du inleda med en massa onödiga återkommande anklagelser och påpekande om "bullshit" så kan jag garantera dig att jag kommer behandla dig på exakt samma sätt.
Men när man som du sitter och vräker ur dig nedvärderande ord och diverse anklagelser om att andra sprider "bullshit", räknar fel och sedan drar igång förlämpningsgeneratorn bör man nog ha bättre på fötterna än att bevisa att man inte ens klarar av mellanstadiematte. Jag räknar nämligen HELT rätt kan jag upplysa om. Det borde dessutom framgå ganska klart för den som är lite vaken.
Det fantastiska är dock att du ägnar en hel dag åt att vara otrevlig och anklaga folk för ditten och påstå datten, och när du sedan blir utsatt för samma behandling skall du gråta ut som en liten snyftande treåring med Hello-Kitty trosor? Det är faktiskt helt priceless...