2020-08-11, 14:29
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är det vedertagna sättet att jämföra epidemins utveckling i olika länder. Hela det internationell statistiska samfundet måste bidra med ren bullshit om man får tro dig.

Sedan får jag nog be dig kontrollräkna och i vanlig ordning läsa det andra skriver innan du kastar in en egen tolkning. Precis som du påpekar är nämligen värdet inte jämförbart om man inte justerar för befolkning och befolkningstäthet. Det är just det jag gjort, men det begriper inte du (av anledningar som vi andra är tragiskt men samtidigt väl medvetna om). I det aktuella fallet har Sverige 16 döda när deras dag 0 inträffar Mars 20, Norge hade 6 döda Mars 18 när deras dag 0 inträffar. UK hade 1,162 döda när dag 0 inträffar Mars 27 (att du fick det till 6 säger en del om din intellektuella nivå, to say the very least).

Do you have any idea how stupid you are?

Du borde verkligen tona ner lite. Du blir inte mer trovärdig för att dumförklarar den du debatterar med.

Jag tror tyvärr du överskattar noggrannheten något brutalt när du bollar med så där små tal och dessutom spär ut den med andra osäkra tal som befolkningstäthet och befolkningsmängd.
Citera
2020-08-11, 14:30
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Det finns en del statistik som visar att även patienter som uppvisar milda symptom har infektion i de nedre luftvägarna (bronkerna och nedåt). i UK är den siffran över 98% räknat på patienter som blivit testade och sedermera intagna på sjukhus. Av den anledningen kan man utgå ifrån att det inte finns något likhetstecken mellan allvarliga symptom och infektion i de nedre luftvägarna. Man kan helt enkelt ha lunginflammation och bara känna sig lite hängig med lätt feber (eller inte alls!).

Det som skiljer utvecklingen åt är huruvida patienten utvecklar ARDS eller inte, och uppenbart är det inflammatoriska tillståndet i alveolerna med reducerad gasväxling som resultat det som triggar. Mig veterligen är det ingen som lyckats reda ut varför. Varför infektionen vandrar ned lär också ta ett tag att reda ut. Inflammationen är ofrånkomlig i avsaknad på neutraliserande antikroppar eftersom NK-celler ganska dramatiskt slår ut infekterade celler med betydande inflammation som resultat.

Det enklaste sättet att verifiera huruvida det pågår något i lungorna är att mäta saturationen. Det finns gott om folk som bara har lite feber men där syresättningen plötsligt börjar dala, det gör den inte om gasväxlingen fungerar till 100% - vilket betyder att patienten har lunginflammation. Det finns säkert sjukvårdskunniga personer här som kan verifiera riktigheten i dessa påståenden.

Notera att anledningen till att Boris Johnson i ilfart blev inlagd på sjukhus trots att han satt mitt i en telefonkonferens och tyckte att han mådde hyfsat bra med bara lite feber var just att man övervakade hans saturation och såg hur den plötsligt började dala. Då sög man in honom direkt och resten är historia. Lite lustigt dock att man hela tiden hävdade att "han inte har lunginflammation". Det var naturligtvis en lögn. Tur dock att det gick vägen.

Men detta hade vi uppe i April, då en läkare i N.Y istället började behandla patienterna efter sjukdomen HAPE,(höghöjdssjukan), som sen spritt sig runt om i världen med bl.a blodtryckssänkande mediciner.
Eftersom viruset "odlas" i våra halsar och ger helt olika virusnivåer, kanske en sån enkel sak som hur saliven är hos patienten kan vara avgörande för hur viruset replikerar sig och ger olika smittnivåer.

Det nämndes en medicin (Pepcid) som var mot sura uppstötningar som hade gett en viss effekt på Covid-19, kanske vetenskapen skulle kolla lite mer på detta.
https://cen.acs.org/pharmaceuticals/Pepcid-treat-COVID-19/98/i25

När jag flög hem från USA under värsta SARS-vågen fick jag av en polare som är läkare i USA en tub med någon kemikalie som jag skulle smeta in i näsborrarna för att förhindra att få in virus genom näsan under 16 tim flygresa, det funkade bra medan 2 andra på den flighten insjuknade, dock utan större efterverkningar.

Tror att om man kollar mer på virusets livsbetingelser och smittnivåer, kan man ev också få fram bättre motmedel.
Senast redigerad av vinland 2020-08-11 kl. 14:34.
Citera
2020-08-11, 14:32
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det där vet vi inget om. Ännu så länge har jag inte hört något om att de som tagit något försöksvaccin skulle blivit smittade. Får vi ett vaccin vid årsskiftet tror jag att denna sjukdom är historia. Kommer inte uppstå fler en enstaka isolerade fall om ens det. För att smittan ska kunna sprida dig måste en sjuk träffa en mottaglig person. Sker inte det under sjukdomstiden dör viruset. Vaccin är en nyckelfaktor

Det kommer vara långt ifrån 100% av befolkningen som vaccinerar sig. Har vi tur kanske 30-40% har fått en dos våren 2021.

Självklart kommer vaccin avsluta pandemin, men det kommer fortfarande finnas en låg nivå av samhällsspridning kvar. Betänk också att det förmodligen kommer krävas en 1-2 sprutor varje säsong.
Citera
2020-08-11, 14:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det finns en del statistik som visar att även patienter som uppvisar milda symptom har infektion i de nedre luftvägarna (bronkerna och nedåt). i UK är den siffran över 98% räknat på patienter som blivit testade och sedermera intagna på sjukhus. Av den anledningen kan man utgå ifrån att det inte finns något likhetstecken mellan allvarliga symptom och infektion i de nedre luftvägarna. Man kan helt enkelt ha lunginflammation och bara känna sig lite hängig med lätt feber (eller inte alls!).

Det som skiljer utvecklingen åt är huruvida patienten utvecklar ARDS eller inte, och uppenbart är det inflammatoriska tillståndet i alveolerna med reducerad gasväxling som resultat det som triggar. Mig veterligen är det ingen som lyckats reda ut varför. Varför infektionen vandrar ned lär också ta ett tag att reda ut. Inflammationen är ofrånkomlig i avsaknad på neutraliserande antikroppar eftersom NK-celler ganska dramatiskt slår ut infekterade celler med betydande inflammation som resultat.

Det enklaste sättet att verifiera huruvida det pågår något i lungorna är att mäta saturationen. Det finns gott om folk som bara har lite feber men där syresättningen plötsligt börjar dala, det gör den inte om gasväxlingen fungerar till 100% - vilket betyder att patienten har lunginflammation. Det finns säkert sjukvårdskunniga personer här som kan verifiera riktigheten i dessa påståenden.

Notera att anledningen till att Boris Johnson i ilfart blev inlagd på sjukhus trots att han satt mitt i en telefonkonferens och tyckte att han mådde hyfsat bra med bara lite feber var just att man övervakade hans saturation och såg hur den plötsligt började dala. Då sög man in honom direkt och resten är historia. Lite lustigt dock att man hela tiden hävdade att "han inte har lunginflammation". Det var naturligtvis en lögn. Tur dock att det gick vägen.
Jo, men nu försökte ge en förenklad bild av vad som gör en superspridare och utlöser superspridarevent:

Vi kan nog också anta att SARS-CoV-2 inte alls är lika skadlig för cellerna som influensan är. Jag länkade till en lättillgänglig men seriös källa där man utvecklar just detta. Tar den igen:

We Thought It Was Just a Respiratory Virus
We were wrong.
/.../What causes this mayhem? “Some of it is definitely caused by the virus itself,” says Michael Matthay, MD, a UCSF professor of medicine who has studied acute respiratory diseases for more than 30 years. Inevitably, a fast-replicating virus will kill or injure many of the lung cells it infects; the more cells it infects, the more ruin it will leave in its wake.

But SARS-CoV-2 doesn’t appear to be a savage destroyer of cells. Although it’s too early to know for sure, the virus’s fatality rate seems to be roughly 10 times that of the flu. “You would think that’s because it’s just a killing machine,” says Max Krummel, PhD, UCSF’s Smith Professor of Experimental Pathology and chair of the Bakar ImmunoX initiative. So far, however, the science suggests otherwise.

“One of the weirder things about this new coronavirus is it doesn’t seem to be incredibly cytopathic, by which we mean cell-killing,” Krummel says. “Flu is really cytopathic; if you add it to human cells in a petri dish, the cells burst within 18 hours.” But when UCSF researchers subjected human cells to SARS-CoV-2, many of the infected cells never perished. “It’s pretty compelling data that maybe we’re not dealing with a hugely aggressive virus,” Krummel says.

The bigger provocation, he suspects, may be your own immune system. Like any pathogen, SARS-CoV-2 will trigger an immune attack within minutes of entering your body. This counterstrike is extraordinarily complex, involving many tactics, cells, and molecules. In a UCSF study called COMET (COVID-19 Multi-Phenotyping for Effective Therapies), Krummel and other scientists have been observing this immune warfare in more than 30 people admitted to UCSF hospitals with COVID-19 and other respiratory infections. “What we’re doing is looking at patients’ blood, their genes, and the secretions from their noses and lungs, and we’re asking, ‘What’s your army? What’s your response strategy?’”

An early analysis of COMET data, Krummel says, suggests that the immune systems of many hospitalized patients mobilize differently – and more aggressively – against SARS-CoV-2 than against influenza viruses, which cause the flu. Their lungs are ravaged, these data suggest, not by the virus alone but by the detritus of an immunological battle gone awry. This rogue immune response could explain why, around day 11 of a COVID-19 infection, patients often develop a severe pneumonia known as acute respiratory distress syndrome, or ARDS.
https://www.ucsf.edu/magazine/covid-body

So, what have we?

Ja, vi har ett virus som varken är lika smittsamt eller skadligt som luftvägsvirus jämfört med influensa.

Om det inte vore för:

Att det till skillnad mot influensa inte behöver göra den smittade speciellt sjuk åtminstone under första fasen vilket leder till superspridarevent då man smittar som asymtomatisk eller presymtomatisk.

Att det strular till det för immunförsvaret hos vissa individer vilket leder till en överreaktion som kan sluta med döden.

Att det kan vara mer än ett luftvägsvirus och angripa flera organ och t.o.m. kan vara neuroinvasiv. Och har det nått hjärnan kan det bli kvar där.

Här OC43 och dess förmåga att vara neuroinvasiv som då kan vara en förklaring till neurodegenerativa sjukdomar som MS. ALS?:

Neuroinvasion by Human Respiratory Coronaviruses

https://jvi.asm.org/content/74/19/8913

Varför skulle inte SARS-CoV-2 visa sig uppföra sig som de andra HCoV:s vi har? Från SARS och MERS kan vi knappast dra några slutsatser från då dessa inte varit pandemiska och SARS inte längre finns bland oss längre.

Det är min fråga det.
Citera
2020-08-11, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det där vet vi inget om. Ännu så länge har jag inte hört något om att de som tagit något försöksvaccin skulle blivit smittade. Får vi ett vaccin vid årsskiftet tror jag att denna sjukdom är historia. Kommer inte uppstå fler en enstaka isolerade fall om ens det. För att smittan ska kunna sprida dig måste en sjuk träffa en mottaglig person. Sker inte det under sjukdomstiden dör viruset. Vaccin är en nyckelfaktor

Folk avlider fortfarande i svininfluensan i Sverige trots att vi är duktiga på att vaccinera oss i landet. Vi får definitivt lära oss leva med Covid-19 i samhället.
Frågan är också hur många som ens tar ett vaccin i Sverige efter "narkolepsi fiaskot" 2009.
Citera
2020-08-11, 14:37
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
En ännu mer korrekt och rättvis jämförelse mellan länderna är att inte bara ta befolkningsmängd i beaktande utan också densiteten. Här har jag gjort så att jag startat beräkningen för respektive land vid en tidpunkt när antalet döda uppgick till 0.1 per miljon invånare (vad jag kallar dag 0). I Sveriges fall skedde det 20 Mars, i Norge 18 Mars.

Det torde vara helt uppenbart för de flesta att Sverige sticker ut ganska ordentligt vid en jämförelse.

https://imgur.com/sLjPaP4

Citat:
Lyssna nu på mig så skall jag förklara en gång till även för dig:

Först räknar jag ut vilken dag som Norge hade 0.1 döda per 1 miljon invånare och kallar detta för "Dag 0". Sedan gör jag samma sak för Sverige. Oavsett vilket datum "Dag 0" inföll för respektive land jämför jag sedan utvecklingen dag för dag. På så sätt blir det ingen felmarginal utan en rättvis jämförelse av epidemins utveckling.

Citat:
Det är det vedertagna sättet att jämföra epidemins utveckling i olika länder. Hela det internationell statistiska samfundet måste bidra med ren bullshit om man får tro dig.

Sedan får jag nog be dig kontrollräkna och i vanlig ordning läsa det andra skriver innan du kastar in en egen tolkning. Precis som du påpekar är nämligen värdet inte jämförbart om man inte justerar för befolkning och befolkningstäthet. Det är just det jag gjort, men det begriper inte du (av anledningar som vi andra är tragiskt men samtidigt väl medvetna om). I det aktuella fallet har Sverige 16 döda när deras dag 0 inträffar Mars 20, Norge hade 6 döda Mars 18 när deras dag 0 inträffar. UK hade 1,162 döda när dag 0 inträffar Mars 27 (att du fick det till 6 säger en del om din intellektuella nivå, to say the very least).

Do you have any idea how stupid you are?

Citat:
Därför att du inte ens har haft vett i skallen nog att räkna i enlighet med den formel som är angiven på diagrammet.

Du kan väl titta lite på det, vad sägs? Fundera ett tag på det. Bra. Seså, spring nu iväg och kontrollräkna.

Herregud, det är som att samtala med en treåring
Då är det på sin plats att du förklarar varför du i flera inlägg, citerade och fetmarkerat ovan, kallat den dag ett land har 0,1 dödsfall per miljon för dag noll,och sen utför beräkningar inte enligt 0,1 utan för 1 fall per miljon.

Man förväntar sig långt bättre koherens av en person som ger sig ut för att veta vad han gör. Det är som om du inte fattar att 0,1 inte är detsamma som 1, och hellre kommer med en massa okvädningsord än att erkänna att du har fel och att du motsäger dig själv. Bevis för detta finns i de citerade inläggen ovan. Nu får du ta och skärpa dig.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-08-11 kl. 14:41.
Citera
2020-08-11, 14:38
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Folk avlider fortfarande i svininfluensan i Sverige trots att vi är duktiga på att vaccinera oss i landet. Vi får definitivt lära oss leva med Covid-19 i samhället.
Frågan är också hur många som ens tar ett vaccin i Sverige efter "narkolepsi fiaskot" 2009.

Jag tror nog ganska många kommer vaccinera sig. Gör inte misstaget och tro att Flashback representerar medelsvensson.
Citera
2020-08-11, 14:39
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Läste någonstans att FHM from 10 augusti redovisar föregående dygns siffror, alltså inte fram till 11.30.
Detta tycker jag känns väldigt bra. Kommer troligtvis stämma bättre med platz, C19 mfl. Dock med ett dygns förskjutning.

Vad det gäller Skåne så redovisar man uppenbarligen siffror måndag-fredag, dvs siffrorna kommer vara höga tisdag-lördag.
Något ströfall kan komma under helgen.
Aha, förskjutningen där har jag missat. Tack!

Misstänker att de som testas på helgen är de som ska läggas in på sjukhus.
Citera
2020-08-11, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Aha, förskjutningen där har jag missat. Tack!

Misstänker att de som testas på helgen är de som ska läggas in på sjukhus.

Så tolkar jag det också..
Citera
2020-08-11, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Platz.se och C19.se visar 5786 döda men Folkhälsomyndigheten visar bara 5770, vet du varför det är så stor skillnad?
Platz visar också mer fall.

Nej jag har ingen aning varför detta gap uppstått. Platz.se har gjort en uppdatering idag men ganska ofta gör dom två uppdateringar. Det kanske kommer en ny siffra ivkäll.
Citera
2020-08-11, 14:46
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Ytterligare en som åkte in på IVA i Skåne.

Det låter obetydligt, men det har åkt 5 stycken på IVA i Skåne sen den 1:a augusti (på 10 dagar).

Totalen för hela juli var 4 personer.
Citera
2020-08-11, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag tror nog ganska många kommer vaccinera sig. Gör inte misstaget och tro att Flashback representerar medelsvensson.

Jag hoppas du har rätt. Kan ju bara utgå från mina egna vänner och arbetskollegor och folk är otroligt skeptiska med tanke på att det faktiskt är konstaterat att vaccinet för svinflunsan orsakade narkolepsi 2009. Gamla beprövade vaccinationer är en sak. Kring denna helt nya typ av vaccin tycker jag folk generellt verkar skeptiska när man frågar. Ytterst anekdotiskt dock.

Det vore intressant att se en nationell undersökning på hur många som skulle kunna tänka sig ta vaccinet direkt när det blir tillgängligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in