Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Lyssna nu på mig så skall jag förklara en gång till även för dig:
Först räknar jag ut vilken dag som Norge hade 0.1 döda per 1 miljon invånare och kallar detta för "Dag 0". Sedan gör jag samma sak för Sverige. Oavsett vilket datum "Dag 0" inföll för respektive land jämför jag sedan utvecklingen dag för dag. På så sätt blir det ingen felmarginal utan en rättvis jämförelse av epidemins utveckling.
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Det är det vedertagna sättet att jämföra epidemins utveckling i olika länder. Hela det internationell statistiska samfundet måste bidra med ren bullshit om man får tro dig.
Sedan får jag nog be dig kontrollräkna och i vanlig ordning läsa det andra skriver innan du kastar in en egen tolkning. Precis som du påpekar är nämligen värdet inte jämförbart om man inte justerar för befolkning och befolkningstäthet. Det är just det jag gjort, men det begriper inte du (av anledningar som vi andra är tragiskt men samtidigt väl medvetna om). I det aktuella fallet har Sverige 16 döda när deras dag 0 inträffar Mars 20, Norge hade 6 döda Mars 18 när deras dag 0 inträffar. UK hade 1,162 döda när dag 0 inträffar Mars 27.
Do you have any idea how stupid you are?
Varför kallar du
mig dum och ber
mig kontrollräkna? 16 döda i Sverige är 1,6 döda per miljon, och 6 döda i Norge är 1,2 döda per miljon, om man förenklat använder 10 miljoner för Sverige och 5 för Norge.
Fattar du att 1,6 >> 0,1? Och att 1,2 >> 0,1? Där ">>" står för "mycket större än", om du händelsevis inte är bekant med denna allmänt vedertagna symbol.
Eftersom du uppenbarligen inte kan hantera ens den mest elementära matematik vore det på sin plats med en något ödmjukare framtoning från din sida när folk välvilligt tar sig tid att påpeka dina galenskaper.
Bortsett från dina uppenbara räknefel så kvarstår kritiken mot det godtyckliga i valet av dag noll. Även om den går att beräkna exakt, förutsatt att man räknar rätt enligt den definition du angav, så ska man inte låta sig förledas av en "
delusion of accuracy" bara för att man råkar ha en fix formel att använda sig av.