2020-08-11, 13:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Exakt hur många narkolepsifall det är har jag inte koll på, dessutom är det omöjligt att avgöra exakt antal som berodde på vaccineringen, då narkolepsi är en sjukdom som förekommer med eller utan vaccination, men att den var överrepresenterad hos de som tog svininfluensavaccinet. I corona-fallet krävs väldigt allvarliga biverkningar hos en stor del av de som tar vaccinet för att det ska vara värre än sjukdomen.

Så tänker jag också. Läser man här på Flashback verkar ändå skepsisen vara väldigt utbredd och få tänker sig ta vaccinet. Helt säker kan man ju aldrig vara, men att genomgå en Coronainfektion är ju bevisligen inte ofarligt det heller. Det är i vart fall förknippat med risker. Den stora frågan är då om dessa risker är större eller mindre än ett kliniskt testat vaccin som prövats på minst 30 tusen personer, utan biverkningar. Spontant skulle jag gå på vaccinet när det väl kommer.
Citera
2020-08-11, 13:47
Medlem
Det är bevisat att en total nedstängning inte hjälper att eliminera spridningen av COVID-19, sen ska man inte blunda för att gemene man har sig självt att skylla när man fortsätter att leva som vanligt trots restriktioner och diverse rekommendationer.

För länderna där siffrorna har kommit ner till låga siffror sett till antalet avlidna per dag samt nya fall så är det stramare restriktioner som gäller. Strama åt restriktionerna fram till årsskiftet så att vi kan övergå till en hyfsat normal vardag efter nyår, det här är ett virus som vi kommer behöva leva med.

Många branscher kommer inte att klara av ytterligare ett år med dessa restriktioner, det är förödande. Ska vi fortsätta med stödpaket i form av tryckta låtsaspengar?
Citera
2020-08-11, 13:50
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att det faktum att han gett det till sin dotter tycker jag ändå är en kvalitetsstämpel. Om det nu stämmer vill säga.

Frågan är om ett vaccin innebär en större risk än sjukdomen? Det kan man ju inte riktigt veta. De andra mer officiella kandidaterna verkar dock inte uppvisa några biverkningar att tala om. Verkar ge bra skydd mot sjukdomen också. Vi får väl hoppas på de.
Mindre troligt att det ryska vaccinet godkänns i EU.

Citat:
Det er ikke ensbetydende med, at vaccinen ville blive godkendt i EU. Det skyldes, at der er meget skrappe krav til godkendelsen af vacciner, som den russiske efter al sandsynlighed ikke kan leve op til.

- Det gælder blandt andet dokumentationen af vaccinen, produktionen, effekten og bivirkninger, og om forsøgspersonerne har deltaget frivilligt, siger Nils Strandberg Pedersen.

Han nævner også, at vacciner udviklet i Rusland historisk set ikke har spillet en nævneværdig rolle i Europa.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/tidligere-serumchef-russisk-vaccine-kommer-naeppe-til-danmark/8244519
Citera
2020-08-11, 13:55
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Lyssna nu på mig så skall jag förklara en gång till även för dig:

Först räknar jag ut vilken dag som Norge hade 0.1 döda per 1 miljon invånare och kallar detta för "Dag 0". Sedan gör jag samma sak för Sverige. Oavsett vilket datum "Dag 0" inföll för respektive land jämför jag sedan utvecklingen dag för dag. På så sätt blir det ingen felmarginal utan en rättvis jämförelse av epidemins utveckling.
Det blir ju helt galet då Norge bara har 5 miljoner invånare och Sverige 10. När Norge har sitt första dödsfall har de 0,2 döda per miljon. När Sverige har sitt första dödsfall har vi 0,1 per miljon. Det går alltså inte identifiera en dag 0 for ett land med klart färre än 10 miljoner invånare med ditt sätt att räkna. Därför är det på sin plats att helt sakligt kalla ditt resonemang för ren bullshit. Dessutom är ju ett enstaka dödsfall "under brusnivån" så att säga. Bara slumpen avgör exakt vilken dag det inträffar. Till om med för UK som har 0,1 per miljon först när de har 6 avlidna blir det mycket slump som spelar in exakt när denna dag inträffar, och det blir därför inte alls något vidare precist mått på startpunkten. Så det förstärker bara intrycket att dina beräkningar kan man helt strunta i.
Citera
2020-08-11, 14:00
Medlem
Otroligs avatar
Avlidna: 4
Nya fall: 154

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste tisdagssiffror avlidna: 3, 2, 7, 9, 14
Fem senaste tisdagssiffror nya fall: 169, 99, 128, 175, 283.
Citera
2020-08-11, 14:02
Medlem
Sverige
+4 döda
+0 iva
+154 fall

Danmark
+1 död
+144 fall

Norge
+0 döda
+1 fall

Finland
+0 döda
+22 fall
Citera
2020-08-11, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så tänker jag också. Läser man här på Flashback verkar ändå skepsisen vara väldigt utbredd och få tänker sig ta vaccinet. Helt säker kan man ju aldrig vara, men att genomgå en Coronainfektion är ju bevisligen inte ofarligt det heller. Det är i vart fall förknippat med risker. Den stora frågan är då om dessa risker är större eller mindre än ett kliniskt testat vaccin som prövats på minst 30 tusen personer, utan biverkningar. Spontant skulle jag gå på vaccinet när det väl kommer.

Givetvis finns det risker, och vi kan vara i princip säkra på att vi kommer läsa om biverkningar av vaccinet om ett stort antal människor tar det, kanske t.om om människor som går bort på grund av vaccinbiverkningar. Men det är många tusen som gått bort av corona, och fler blir det.
Flashback, och särskilt denna tråd, domineras tyvärr av två sorters människor. Dels de som vill ha fortsatt kaos, och därför inte vill ta något vaccin. Och dels de som hyser väldigt stor misstro mot myndigheter, och därför inte litar på något vaccin. En icke försumbar del av skribenterna tillhör dessutom båda ovanstående kategorierena.
Bland befolkningen i stort tror jag åtminstone hälften kommer ta det om de blir erbjudna, sannolikt ännu större andel av de över 65 år som är i riskgrupp. 60% tog svininfluensavaccinet. Narkolepsidebaklet kan minska andelen till 50%, men knappast mer än så, när corona verkligen blivit den jättegrej det blivit, tror dessutom många är trötta på hela situationen, och därför vaccinerar sig för att allt ska bli som vanligt. Hade det funnits ett massproducerat vaccin i februari, så hade nog skepsisen varit större, och kanske bara 25% hade tagit det. Men som det ser ut nu, skulle jag säga 50% av hela befolkningen, och säkert 70% hos riskgrupperna.
Citera
2020-08-11, 14:04
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det blir ju helt galet då Norge bara har 5 miljoner invånare och Sverige 10. När Norge har sitt första dödsfall har de 0,2 döda per miljon. När Sverige har sitt första dödsfall har vi 0,1 per miljon. Det går alltså inte identifiera en dag 0 for ett land med klart färre än 10 miljoner invånare med ditt sätt att räkna. Därför är det på sin plats att helt sakligt kalla ditt resonemang för ren bullshit. Dessutom är ju ett enstaka dödsfall "under brusnivån" så att säga. Bara slumpen avgör exakt vilken dag det inträffar. Till om med för UK som har 0,1 per miljon först när de har 6 avlidna blir det mycket slump som spelar in exakt när denna dag inträffar, och det blir därför inte alls något vidare precist mått på startpunkten. Så det förstärker bara intrycket att dina beräkningar kan man helt strunta i.
Det är det vedertagna sättet att jämföra epidemins utveckling i olika länder. Hela det internationell statistiska samfundet måste bidra med ren bullshit om man får tro dig.

Sedan får jag nog be dig kontrollräkna och i vanlig ordning läsa det andra skriver innan du kastar in en egen tolkning. Precis som du påpekar är nämligen värdet inte jämförbart om man inte justerar för befolkning och befolkningstäthet. Det är just det jag gjort, men det begriper inte du (av anledningar som vi andra är tragiskt men samtidigt väl medvetna om). I det aktuella fallet har Sverige 16 döda när deras dag 0 inträffar Mars 20, Norge hade 6 döda Mars 18 när deras dag 0 inträffar. UK hade 1,162 döda när dag 0 inträffar Mars 27 (att du fick det till 6 säger en del om din intellektuella nivå, to say the very least).

Do you have any idea how stupid you are?
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-08-11 kl. 14:17.
Citera
2020-08-11, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige
+4 döda
+0 iva
+154 fall

Danmark
+1 död
+144 fall

Norge
+0 döda
+1 fall

Finland
+0 döda
+22 fall
Genuint bekymrad för Danmark. Det är inte bra för skånsk del om det blåser upp till storm över bron
Citera
2020-08-11, 14:06
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig

1 från Norrbotten och en från Skåne om jag tittar på de regionerna som jag följer.
Citera
2020-08-11, 14:06
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig

Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
^^
Lågt antal nya fall jmf med senaste dagarna.

Jag vet inte hur tisdagarna brukar te sig, men jag noterar att denna tisdag är det 8 regioner som redovisar 0 fall. Det kanske inte är någon avvikelse för hur det brukar se ut på tisdagar. VG har endast rapporterat in 3 nya fall sedan igår.

Skåne står för 45, Stockholm 34 och Halland 21
Citera
2020-08-11, 14:07
Medlem
Oj! Vi tvingas acceptera dagens dom på +4, men det var ingen alarmerande siffra på antalet fall. Det verkar ändå som om smittan långsamt tar fart igen.

Nu gäller det att inte gapet ökar framåt kvällen. Jag återkommer om jag har något konstruktivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in