Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Så tänker jag också. Läser man här på Flashback verkar ändå skepsisen vara väldigt utbredd och få tänker sig ta vaccinet. Helt säker kan man ju aldrig vara, men att genomgå en Coronainfektion är ju bevisligen inte ofarligt det heller. Det är i vart fall förknippat med risker. Den stora frågan är då om dessa risker är större eller mindre än ett kliniskt testat vaccin som prövats på minst 30 tusen personer, utan biverkningar. Spontant skulle jag gå på vaccinet när det väl kommer.
Givetvis finns det risker, och vi kan vara i princip säkra på att vi kommer läsa om biverkningar av vaccinet om ett stort antal människor tar det, kanske t.om om människor som går bort på grund av vaccinbiverkningar. Men det är många tusen som gått bort av corona, och fler blir det.
Flashback, och särskilt denna tråd, domineras tyvärr av två sorters människor. Dels de som vill ha fortsatt kaos, och därför inte vill ta något vaccin. Och dels de som hyser väldigt stor misstro mot myndigheter, och därför inte litar på något vaccin. En icke försumbar del av skribenterna tillhör dessutom båda ovanstående kategorierena.
Bland befolkningen i stort tror jag åtminstone hälften kommer ta det om de blir erbjudna, sannolikt ännu större andel av de över 65 år som är i riskgrupp. 60% tog svininfluensavaccinet. Narkolepsidebaklet kan minska andelen till 50%, men knappast mer än så, när corona verkligen blivit den jättegrej det blivit, tror dessutom många är trötta på hela situationen, och därför vaccinerar sig för att allt ska bli som vanligt. Hade det funnits ett massproducerat vaccin i februari, så hade nog skepsisen varit större, och kanske bara 25% hade tagit det. Men som det ser ut nu, skulle jag säga 50% av hela befolkningen, och säkert 70% hos riskgrupperna.