2020-08-10, 22:56
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
GW är inte jurist det är däremot Massi. Han förklarar pedagogiskt och sanningsenligt till skillnad från GW som är dåligt påläst gällande faktauppgifterna.

https://www.youtube.com/watch?v=Kp65RNH_iV4
Jag tänker att man inte behöver vara jurist för att tycka att straffet för att medverka till det som hände Esmeralda blev för lågt.

Jag tänker vidare att om man är jurist och tycker att 21 månader är ett rimligt straff för att medverka till att långvarigt misshandla ett barn till den grad att det till slut dör. Bör man resa sina ögon från lagboken ett tag, för då har man nog stirrat sig verklighetsfrånvänd.
Citera
2020-08-10, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag känner att det kanske är lika bra att vi slutar kommentera varandra ett tag, jag känner mig lite uppläxas av dig, och det är inte en känsla jag gillar att ha. Dessutom så pratar vi bara om varandra och upprepar samma sak men med olika ord inlägg på inlägg. Jag tycker mycket av det du skriver här är intressant och jag uppskattar dina kunskaper inom juridiken.

Men Jag talar som jag sa tidigt om vilka känslor domen framkallar, jag förstår ju självklart att skampåle på torget i Norrköping inte är aktuellt. Vidare talar jag vikten av att ändra lagar, granska internt och analysera och utveckla för att göra allt man kan för att detta inte ska hända igen.

Du talar om denna dom utifrån texten i domen och tänker kring vilken juridik man tillämpat. Båda perspektiven är helt okey. Detta är ju flaschback, man får tycka och skriva vad man vill. Men jag känner att det inte blir speciellt befruktande att blanda våra perspektiv.

Jag vet som sagt att domstolar inte Lex Sarah granskar sig själva. Jag skriver att jag tycker att de borde göra det. För som sagt, detta beslut ledde till att en liten flika dog. Beslutet är förvisso fattat 2018, högsta förvaltningsdomstolen hänvisade till ett praxis från 2012. Där man anser att står över barnperspektivet och att hänsyn inte ska tas till hur beslutet påverkar barnet. Detta var fel då och det är definitivt fel nu. Praxis måste ändras. Förhoppningsvis skulle en interngransknimg i en lex Sarah liknade process komma fram till just det.

Jag har varit med vid 3 olika lex Sarah processer. Varav jag var anmälare vid en och suttit som ansvarig chef vid en. Jag har suttit i dialog med ivo om hur man ska tänka kring dem och vad de ska leda till.

Jag anser ju att det finns bevis för att manman varit just delaktig. Vittnesmål, oro från släktingar, googlingar, att inköp av knark att och sms. Jag anser inte att det är rätt att man tittar på en enstaka dag när det gäller en sådan här typ av ärende.

Och det jag vill är att skapa utrymme i lagen för att titta på en helhet när det gäller barn. Men det har jag ju sagt så många gånger redan.

Att jag dessutom tycker att Rebecka blivet ansvarsbefriad för att hon är kvinna är ju inget mätbart.

I detta fall, när det inte finns några bevis för vem som gjorde vad, och där det inte finns något som tyder på att pappan var den aktiva förövaren och mamman var passiv åskådare, där tidiga vittnesmål tyder på att de gjorde uttalande i samförstånd. Och där mammans under processen får svårare och svårare att minnas.

Är jag säker på att om Rebecka dött och Patrik agerar som hon, skyllt allt på henne och hävdat glömska. Hade han blivet hårdare dömd än vad hon blev.

Jag fortsätter gärna prata med dig. Jag tycker du är bra att diskutera med och jag vill absolut inte läxa upp dig, men jag vill vara tydlig i min argumentation :-)
Vi tycker dessutom mer lika än vad vi tror. Detta är/har varit ett fall som gjort mig extremt illa till mods och jag undrar hur f-n ett barn kan få leva under sådana här förutsättningar i ett land som Sverige år 2020, med vårt extrema skyddsnät. Jag minns att jag första gången jag hörde om detta fallet tänkte att om hon fälls för detta kan hon inte dömas till annat än livstid.

Eftersom du pratar om att du anser att det finns bevis för att mamman varit delaktig, så är det ju juridik du faktiskt pratar om (och inte "känslor"), därför tänker jag just i denna delen svara utefter det juridiska.
Först och främst får man tänka på att pappan inte längre finns i livet och har därför inte kunnat höras under rättegången (samt endast i några enstaka polisförhör). Det betyder att PAPPAN är en potentiell gärningsman/"alternativ gärningsman" hur man än vänder och vrider på detta. Tar man sedan bevisen:

1. Vittnesmål - Det finns säkert trovärdiga och tillförlitliga vittnesmål i detta, det säger jag ingenting om. Man får dock komma ihåg att några av dessa vittnesmål kommer från barn. Dessa vittnesmål måste alltid tas med stor försiktighet. Dels för att uppgifterna kommer från just ett barn, men också för att barnet inte hörts i rättssalen och mammans advokat därför inte kunnat ställa frågor till dom.

2. Oro från släktingar - Givetvis har släktingar haft anledning att vara oroliga. Bara det faktumet att dottern varit föremål för LVU, långdragna "vårdnadstvister" och sanslöst nog fått komma tillbaks till sina biologiska föräldrar, som uppenbarligen inte kunnat ta hand om dottern. Men bevisar DENNA oron någonting om dödsfallet? Bevisar denna oron att just mamman utsatt barnet för vanvård och/eller våld? Och framförallt: Bevisar denna oron att mamman utsatt barnet för neddragning och/eller våld just den där dagen dottern dog? Givetvis inte!

3. Mamman har googlat - Ja, men google-sökningar en tid före dödsfallet bevisar väl inte att mamman utsatt dottern för neddrogning och/eller våld? Skall man vara krass vet man inte ens om det är mamman som gjort dessa google-sökningar överhuvudtaget - Och har hon gjort google-sökningarna vet man inte om hon gjort det på uppdrag av pappan.

4. Inköp av knark - Det bevisar ingenting eftersom både hon själv och pappan var missbrukare. Knark köptes nog ofta till de båda.

När du skriver "delaktig" antar jag att du menar "delaktig i dödandet" och att det är rubriceringen Mord du är ute efter? För rätten har ju fastslagit att hon varit delaktig efter händelsen, då hon sett Esmeralda men inte larmat efter vård och därmed gjort sig skyldig till Vållande till annans död.
Det jag då undrar är om du tror att det hade blivit fällande dom, med denna bevisningen, i något annat Mord-mål? Jag kan lova dig att man inte skulle kunna få en enda människa dömd för Mord på detta underlaget. Där är det kört!
Citera
2020-08-10, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag tänker att man inte behöver vara jurist för att tycka att straffet för att medverka till det som hände Esmeralda blev för lågt.

Jag tänker vidare att om man är jurist och tycker att 21 månader är ett rimligt straff för att medverka till att långvarigt misshandla ett barn till den grad att det till slut dör. Bör man resa sina ögon från lagboken ett tag, för då har man nog stirrat sig verklighetsfrånvänd.

Nej, det behöver man inte utan man går på åtal när man anser sig få en fällande dom för uppsåtligt dödande och att folktyckandet möjligen kan låta bli att skaffa sig bilder av fallet som inte stämmer med den bevisning som finns. Till och med några här i tråden kunde se att mordåtalet var ute redan i början.

Skilj på uppsåtligt dödande och oaktsamhetsbrott. Finns ingenting som bevisar det som påståtts är det svårt? Finns inga bevis för långvarig misshandel eller kortvarig misshandel inga bevis för droger från mamman inte ens pappan utan det är smörja åklagaren kommit med. Jag hoppas att många tittar på denna pedagogiska video med advokat Massi som pratar om sociala medier och medias påståenden om fallet och att bevisen inte finns för spekulationerna som funnits.

Domstolen har inte bedömt hemflytt eller fosterhemmet och den delen utan domstolen bedömer brott. Alltså de brott som åklagaren påstår ha begåtts ingenting annat. GW påstår en massa men för den som läst FU framgår det hur lite som bevisats.
Senast redigerad av Browser 2020-08-10 kl. 23:35.
Citera
2020-08-11, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Om inte jag är helt ute och cyklar så säger praxis, att en rattfull person som kör ihjäl en annan person, skall få 3 års fängelse. Det är möjligt att du tycker det är lågt, men det är bra mycket längre straff än i detta fallet.

Anledningen till att straffen för Vållande till annans död är så låga, är att det är ett oaktsamhetsbrott. Man varken kan eller skall anse detta som värre än ett uppsåtligt dödande (dvs Mord eller Dråp). Det finns dock förslag på att införa ett nytt brott; Synnerligen grovt vållande till annans död, vilket inte vore helt fel :-)

Detta brott, grovt vållande, som mamman dömts för, kan ge maxstraff 6 år. Hon fick 1 år och 6 månader. Varför inte mer? Hur går resonemangen när man stannar just på denna nivå? Och vad ska "vållandet" handla om för att ge 5-6 års fängelse?
Leif GW tycker för övrigt också att man borde ha klättrat uppåt i straffskalan.

Vi får se vad Hovrätten beslutar.

Vad gäller rattfyllerister, som kör ihjäl folk, så tycker jag också att det snålas med straff.

Den rattfyllerist, ( 2.17 promille) som 2005 körde ihjäl farmor och barnbarn i Norrland, fick fängelse i 1 år och 6 månader.
Jag tror det är sällan man i dag dömer någon rattfyllerist, som kört ihjäl någon, till mer än två års fängelse.
Citera
2020-08-11, 00:30
Medlem
Vet någon om Rebecca är ute i friheten ännu i väntan på sitt straff? Det är en person som kommenterar på Melindas Instagram att nu har Melinda tid att ta hand om sina riktiga barn. Ett fejkkonto ser det ut att vara (skitpaer1). Skulle inte förvåna mig om det är hon då hon verkar vara besatt av att följa Melinda på insta.
Citera
2020-08-11, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Vet någon om Rebecca är ute i friheten ännu i väntan på sitt straff? Det är en person som kommenterar på Melindas Instagram att nu har Melinda tid att ta hand om sina riktiga barn. Ett fejkkonto ser det ut att vara (skitpaer1). Skulle inte förvåna mig om det är hon då hon verkar vara besatt av att följa Melinda på insta.
Ja hon är ute
Citera
2020-08-11, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Detta brott, grovt vållande, som mamman dömts för, kan ge maxstraff 6 år. Hon fick 1 år och 6 månader. Varför inte mer? Hur går resonemangen när man stannar just på denna nivå? Och vad ska "vållandet" handla om för att ge 5-6 års fängelse?
Leif GW tycker för övrigt också att man borde ha klättrat uppåt i straffskalan.

Vi får se vad Hovrätten beslutar.

Vad gäller rattfyllerister, som kör ihjäl folk, så tycker jag också att det snålas med straff.

Den rattfyllerist, ( 2.17 promille) som 2005 körde ihjäl farmor och barnbarn i Norrland, fick fängelse i 1 år och 6 månader.
Jag tror det är sällan man i dag dömer någon rattfyllerist, som kört ihjäl någon, till mer än två års fängelse.

Det stora problemet med fall av detta slag (som tack och lov inte är så vanliga) är att det inte krävs så mycket för att ett litet barn ska avlida. Man behöver varken misshandla eller på annat sätt utsätta barnet för någon större fysisk skada för att det ska sluta så illa som i detta fall, vilket också gör att det är svårt att åtala som mord. Av flera anledningar bör man kunna höja straffdelen baserat på den sammantagna bevisningen, också för att brottet riktats mot någon som är helt skyddslös.

Vad gäller rattfyllan utanför Umeå så tyckte även riksåklagaren att straffet var på tok för lågt och ville få det prövat och om jag inte missminner mig så var utlåtandet från HD att det inte var något uppenbart fel i på resonemanget i HR (vilket det sällan är) och att straffet därför fastslogs.

De fall som ligger i det övre spannet av straffskalan har handlat om olika knivdåd i samband med misshandel, det senaste jag har i åtanke är en misshandel i Skönsmon utanför Sundsvall (6 år för en av de tilltalade.). Tänker även på ett liknande fall i Uppsala för något år sedan.
Senast redigerad av abigaille 2020-08-11 kl. 01:06.
Citera
2020-08-11, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
👏🏻👏🏻👏🏻
❤️❤️❤️

Amen to that!

Så trött på folk som tvunget ska snacka skit om MJ - allt från hårfärg till hennes medverkan i olika program.
Hon är i sorg, och hon o familjen förtjänar all hjälp och stöd de kan få.

Håller med 💯.
Hur orkar man störa sig på NÅGOT en sådan här människa gör efter ha varit med om det hon har genomlidit.
Halva Sverige gråter floder för den här flickan och vi är inte ens nära henne på det sättet!

Hon blev tipsad av en anonym till programmet.
Dem hjälper henne att kunna hjälpa fler barn.
E's rum står kvar (aj mitt hjärta)

Att hon medverkar i programmet kan tolkas på olika sätt. För mig tolkar jag det som att det är BRA att händelsen kommer ut mer överallt

Det är väldigt få kändisar och influensers som ens ha lyft ett finger för den här flickan och familjen.. Det är väl inget som gynnar deras fejkade Image så varför posta inlägg och byta profil motiv för det här?

Bra att program tar upp E's öde. Jag hoppas att någon ser det och kan hitta en väg att det ska leda till rättvisa.
Allt från kammarrätten till socialen på juldagen som inte ens kunde se att hon vägde 10kg eller sjuksköterskan som inte ens förstod att barnet var i fara och godkände att hon inte ville ta av sig kläderna (som hon 100% blivit hotad att inte göra) det var därför mamman var så frånvarande. Hon var nervös. Äckliga R.

Sociala media har makt. Ju mer ljud vi gör där desto bättre. Det är synd att våra fixerade influensers inte kan använda sitt "nätverk" till att bekämpa trygghet för barn istället.
Citera
2020-08-11, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt

Det sjuka är av allt man läst om R är att det är exakt ett sådant namn hon skulle använda sig av.. 😂
Citera
2020-08-11, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag fortsätter gärna prata med dig. Jag tycker du är bra att diskutera med och jag vill absolut inte läxa upp dig, men jag vill vara tydlig i min argumentation :-)
Vi tycker dessutom mer lika än vad vi tror. Detta är/har varit ett fall som gjort mig extremt illa till mods och jag undrar hur f-n ett barn kan få leva under sådana här förutsättningar i ett land som Sverige år 2020, med vårt extrema skyddsnät. Jag minns att jag första gången jag hörde om detta fallet tänkte att om hon fälls för detta kan hon inte dömas till annat än livstid.

Eftersom du pratar om att du anser att det finns bevis för att mamman varit delaktig, så är det ju juridik du faktiskt pratar om (och inte "känslor"), därför tänker jag just i denna delen svara utefter det juridiska.
Först och främst får man tänka på att pappan inte längre finns i livet och har därför inte kunnat höras under rättegången (samt endast i några enstaka polisförhör). Det betyder att PAPPAN är en potentiell gärningsman/"alternativ gärningsman" hur man än vänder och vrider på detta. Tar man sedan bevisen:

1. Vittnesmål - Det finns säkert trovärdiga och tillförlitliga vittnesmål i detta, det säger jag ingenting om. Man får dock komma ihåg att några av dessa vittnesmål kommer från barn. Dessa vittnesmål måste alltid tas med stor försiktighet. Dels för att uppgifterna kommer från just ett barn, men också för att barnet inte hörts i rättssalen och mammans advokat därför inte kunnat ställa frågor till dom.

2. Oro från släktingar - Givetvis har släktingar haft anledning att vara oroliga. Bara det faktumet att dottern varit föremål för LVU, långdragna "vårdnadstvister" och sanslöst nog fått komma tillbaks till sina biologiska föräldrar, som uppenbarligen inte kunnat ta hand om dottern. Men bevisar DENNA oron någonting om dödsfallet? Bevisar denna oron att just mamman utsatt barnet för vanvård och/eller våld? Och framförallt: Bevisar denna oron att mamman utsatt barnet för neddragning och/eller våld just den där dagen dottern dog? Givetvis inte!

3. Mamman har googlat - Ja, men google-sökningar en tid före dödsfallet bevisar väl inte att mamman utsatt dottern för neddrogning och/eller våld? Skall man vara krass vet man inte ens om det är mamman som gjort dessa google-sökningar överhuvudtaget - Och har hon gjort google-sökningarna vet man inte om hon gjort det på uppdrag av pappan.

4. Inköp av knark - Det bevisar ingenting eftersom både hon själv och pappan var missbrukare. Knark köptes nog ofta till de båda.

När du skriver "delaktig" antar jag att du menar "delaktig i dödandet" och att det är rubriceringen Mord du är ute efter? För rätten har ju fastslagit att hon varit delaktig efter händelsen, då hon sett Esmeralda men inte larmat efter vård och därmed gjort sig skyldig till Vållande till annans död.
Det jag då undrar är om du tror att det hade blivit fällande dom, med denna bevisningen, i något annat Mord-mål? Jag kan lova dig att man inte skulle kunna få en enda människa dömd för Mord på detta underlaget. Där är det kört!

När det gäller ett sånt allvarligt brott som det här där man kan tycka att man ska göra en väldigt utförlig utredning, kan man då inte pinga Patriks mobil?
Te.x avgöra om han var i närheten dem tillfällena hon ljuger?
Kan tycka att det kan räcka med att ta henne i en av alla lögner för att bevisa hennes trovärdighet?

Och kan ett karaktärsvittne vara aktuellt här?
Många uttalar sig om hur R är nu och har varit sen hon var tonåring och då borde även hennes "jag kommer Inte ihåg" inte räcka långt. Vi kan väl inte ha ett fall där ett "jag kommer inte ihåg" ska kunna gå igenom?

Och slutligen
I ett fall som jag vet där det inte fanns några bevis så dömdes den misstänkte till fängelse ändå för att offret hade en trovärdig berättelse
Varför gäller inte det här?

Straffet blev 2 år och 10 månader och skadestånd på 72k
(ingen dog)
Citera
2020-08-11, 01:15
Medlem
Jag tycker på fullaste allvar synd om mamman. Hon led säkert fruktansvärt och hade ett hårt liv eftersom hon hamnade i drogmissbruk. Nu ska hon dessutom dömas och hatas av hela Sverige! Kan ni förstå vilken smärta hon måste känna? Alla ni som hatar på föräldrarna, var i h*lvete är er medmänsklighet? Skulle ni vilja vara i en lika utsatt position som mamman de facto befunnit sig i i förhållande till samhällets förtryck och fördomar?

Btw barnmisshandel är mer regel än undantag i typ hela världen förutom Skandinavien och dessa barn mår bättre än de som tas ifrån sina familjer och ”placeras”. Man kan inte heller skylla en förälder för barnmisshandel anser jag pga att det är en reaktion på att föräldern mått dåligt och kanske själv upplevt våld i någon form.

Rebecka om du läser det här när du blir fri; jag backar dig 100% och förstår att det blev som det blev. Du ska inte behöva bära någon skuld. Det kan gå som det går, ingen kanske förstår. Hoppas du läker! Styrkekramar!
Citera
2020-08-11, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan
Jag tycker på fullaste allvar synd om mamman. Hon led säkert fruktansvärt och hade ett hårt liv eftersom hon hamnade i drogmissbruk. Nu ska hon dessutom dömas och hatas av hela Sverige! Kan ni förstå vilken smärta hon måste känna? Alla ni som hatar på föräldrarna, var i h*lvete är er medmänsklighet? Skulle ni vilja vara i en lika utsatt position som mamman de facto befunnit sig i i förhållande till samhällets förtryck och fördomar?

Btw barnmisshandel är mer regel än undantag i typ hela världen förutom Skandinavien och dessa barn mår bättre än de som tas ifrån sina familjer och ”placeras”. Man kan inte heller skylla en förälder för barnmisshandel anser jag pga att det är en reaktion på att föräldern mått dåligt och kanske själv upplevt våld i någon form.

Rebecka om du läser det här när du blir fri; jag backar dig 100% och förstår att det blev som det blev. Du ska inte behöva bära någon skuld. Det kan gå som det går, ingen kanske förstår. Hoppas du läker! Styrkekramar!

Jösses. Hoppas du är ironisk men med tanke på dina tidigare inlägg i div trådar gissar jag på helt andra problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in