Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Jag känner att det kanske är lika bra att vi slutar kommentera varandra ett tag, jag känner mig lite uppläxas av dig, och det är inte en känsla jag gillar att ha. Dessutom så pratar vi bara om varandra och upprepar samma sak men med olika ord inlägg på inlägg. Jag tycker mycket av det du skriver här är intressant och jag uppskattar dina kunskaper inom juridiken.
Men Jag talar som jag sa tidigt om vilka känslor domen framkallar, jag förstår ju självklart att skampåle på torget i Norrköping inte är aktuellt. Vidare talar jag vikten av att ändra lagar, granska internt och analysera och utveckla för att göra allt man kan för att detta inte ska hända igen.
Du talar om denna dom utifrån texten i domen och tänker kring vilken juridik man tillämpat. Båda perspektiven är helt okey. Detta är ju flaschback, man får tycka och skriva vad man vill. Men jag känner att det inte blir speciellt befruktande att blanda våra perspektiv.
Jag vet som sagt att domstolar inte Lex Sarah granskar sig själva. Jag skriver att jag tycker att de borde göra det. För som sagt, detta beslut ledde till att en liten flika dog. Beslutet är förvisso fattat 2018, högsta förvaltningsdomstolen hänvisade till ett praxis från 2012. Där man anser att står över barnperspektivet och att hänsyn inte ska tas till hur beslutet påverkar barnet. Detta var fel då och det är definitivt fel nu. Praxis måste ändras. Förhoppningsvis skulle en interngransknimg i en lex Sarah liknade process komma fram till just det.
Jag har varit med vid 3 olika lex Sarah processer. Varav jag var anmälare vid en och suttit som ansvarig chef vid en. Jag har suttit i dialog med ivo om hur man ska tänka kring dem och vad de ska leda till.
Jag anser ju att det finns bevis för att manman varit just delaktig. Vittnesmål, oro från släktingar, googlingar, att inköp av knark att och sms. Jag anser inte att det är rätt att man tittar på en enstaka dag när det gäller en sådan här typ av ärende.
Och det jag vill är att skapa utrymme i lagen för att titta på en helhet när det gäller barn. Men det har jag ju sagt så många gånger redan.
Att jag dessutom tycker att Rebecka blivet ansvarsbefriad för att hon är kvinna är ju inget mätbart.
I detta fall, när det inte finns några bevis för vem som gjorde vad, och där det inte finns något som tyder på att pappan var den aktiva förövaren och mamman var passiv åskådare, där tidiga vittnesmål tyder på att de gjorde uttalande i samförstånd. Och där mammans under processen får svårare och svårare att minnas.
Är jag säker på att om Rebecka dött och Patrik agerar som hon, skyllt allt på henne och hävdat glömska. Hade han blivet hårdare dömd än vad hon blev.
Jag fortsätter gärna prata med dig. Jag tycker du är bra att diskutera med och jag vill absolut inte läxa upp dig, men jag vill vara tydlig i min argumentation :-)
Vi tycker dessutom mer lika än vad vi tror. Detta är/har varit ett fall som gjort mig extremt illa till mods och jag undrar hur f-n ett barn kan få leva under sådana här förutsättningar i ett land som Sverige år 2020, med vårt extrema skyddsnät. Jag minns att jag första gången jag hörde om detta fallet tänkte att om hon fälls för detta kan hon inte dömas till annat än livstid.
Eftersom du pratar om att du anser att det finns bevis för att mamman varit delaktig, så är det ju juridik du faktiskt pratar om (och inte "känslor"), därför tänker jag just i denna delen svara utefter det juridiska.
Först och främst får man tänka på att pappan inte längre finns i livet och har därför inte kunnat höras under rättegången (samt endast i några enstaka polisförhör). Det betyder att PAPPAN är en potentiell gärningsman/"alternativ gärningsman" hur man än vänder och vrider på detta. Tar man sedan bevisen:
1. Vittnesmål - Det finns säkert trovärdiga och tillförlitliga vittnesmål i detta, det säger jag ingenting om. Man får dock komma ihåg att några av dessa vittnesmål kommer från barn. Dessa vittnesmål måste alltid tas med stor försiktighet. Dels för att uppgifterna kommer från just ett barn, men också för att barnet inte hörts i rättssalen och mammans advokat därför inte kunnat ställa frågor till dom.
2. Oro från släktingar - Givetvis har släktingar haft anledning att vara oroliga. Bara det faktumet att dottern varit föremål för LVU, långdragna "vårdnadstvister" och sanslöst nog fått komma tillbaks till sina biologiska föräldrar, som uppenbarligen inte kunnat ta hand om dottern. Men bevisar DENNA oron någonting om dödsfallet? Bevisar denna oron att just mamman utsatt barnet för vanvård och/eller våld? Och framförallt: Bevisar denna oron att mamman utsatt barnet för neddragning och/eller våld just den där dagen dottern dog? Givetvis inte!
3. Mamman har googlat - Ja, men google-sökningar en tid före dödsfallet bevisar väl inte att mamman utsatt dottern för neddrogning och/eller våld? Skall man vara krass vet man inte ens om det är mamman som gjort dessa google-sökningar överhuvudtaget - Och har hon gjort google-sökningarna vet man inte om hon gjort det på uppdrag av pappan.
4. Inköp av knark - Det bevisar ingenting eftersom både hon själv och pappan var missbrukare. Knark köptes nog ofta till de båda.
När du skriver "delaktig" antar jag att du menar "delaktig i dödandet" och att det är rubriceringen Mord du är ute efter? För rätten har ju fastslagit att hon varit delaktig efter händelsen, då hon sett Esmeralda men inte larmat efter vård och därmed gjort sig skyldig till Vållande till annans död.
Det jag då undrar är om du tror att det hade blivit fällande dom, med denna bevisningen, i något annat Mord-mål? Jag kan lova dig att man inte skulle kunna få en enda människa dömd för Mord på detta underlaget. Där är det kört!