2020-08-10, 16:54
Medlem
Jag tror att vapnet kommer dyka och något erkännande i något testamente eller liknande den dagen brodern vandrar vidare. Känns fortfarande hoppfullt att sanningen kryper fram tillslut.

Hur mycket utrett är det egentligen om nån sett CA på Sveavägen denna kväll? Har folk blivit ordentligt hörda eller bevisad bild kring det? På café eller liknande.
Citera
2020-08-10, 17:11
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Jag tror att vapnet kommer dyka och något erkännande i något testamente eller liknande den dagen brodern vandrar vidare. Känns fortfarande hoppfullt att sanningen kryper fram tillslut.

Hur mycket utrett är det egentligen om nån sett CA på Sveavägen denna kväll? Har folk blivit ordentligt hörda eller bevisad bild kring det? På café eller liknande.

Han "upptäcktes" ju inte av utredningen förrän åtta eller nåt år efter mordet, så det är väl knappast sannolikt att folk skulle kunna identifiera honom efter så lång tid. Eller ens minnas hans existens om han inte gjorde något mycket spektakulärt i deras åsyn.
Citera
2020-08-10, 20:34
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Han "upptäcktes" ju inte av utredningen förrän åtta eller nåt år efter mordet, så det är väl knappast sannolikt att folk skulle kunna identifiera honom efter så lång tid. Eller ens minnas hans existens om han inte gjorde något mycket spektakulärt i deras åsyn.

Intressant vore om nån av er som intresserat er för huvudvittnen gjorde en liten exposé över iakttagelser och relaterar till CA. För och emot. Från Grand (där vi redan fått en liten genomgång), till promenaden, mordplatsen och upp över åsen. Sammanväga iakttagelser av GM/eventuell GM på olika platser och testa mot CA.

Vet att detta är lite tröstlöst och redan gjort, men kan säkert ändå vara givande.

Undrar även om finns några vittnesuppgifter från Frejgatan, det vore den rimligaste vägen för CA att ta hemåt från någon anslutande tvärgata.
Citera
2020-08-10, 20:36
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Jag tror att vapnet kommer dyka och något erkännande i något testamente eller liknande den dagen brodern vandrar vidare.

Hur skulle vapnet hamnat i broderns besittning? Hittat det i CA's lgh efter självmordet?
Citera
2020-08-10, 21:33
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Intressant vore om nån av er som intresserat er för huvudvittnen gjorde en liten exposé över iakttagelser och relaterar till CA. För och emot. Från Grand (där vi redan fått en liten genomgång), till promenaden, mordplatsen och upp över åsen. Sammanväga iakttagelser av GM/eventuell GM på olika platser och testa mot CA.

Vet att detta är lite tröstlöst och redan gjort, men kan säkert ändå vara givande.

Undrar även om finns några vittnesuppgifter från Frejgatan, det vore den rimligaste vägen för CA att ta hemåt från någon anslutande tvärgata.

Okej, Roerlig, jag tar dig på orden då:

Från mordplatsen (inklusive uppe på åsen, dvs Nieminen) har vi ju nästan enbart uttalanden om klädsel, och vi vet ju inte hur CA var klädd den aktuella dan.

* Bara Chevamannen (”avlångt”) och Lisbet säger alls något om ansiktet. Nu vet vi ju att Lisbet senare sade sig ha sett Krille P, men annars skulle hennes signalement matcha CA skapligt: ”rektangulärt ansikte, rak panna, raka ögonbryn, bulliga kindknotor, ljus platt överläpp, tunna läppar, framskjutet hakparti”.
* I genomsnitt tyckte vittnena att skytten var 181 cm lång och 38 år gammal.
* Håret var mörkt för alla som uttalade sig i den frågan. Ingen ansiktsbehåring (två utsagor).
* Med avseende på rörelsemönstret tycker precis hälften att gång/löpstilen var ”spänstig” (eller mostavarande), och häften att den var ”klumpig” (eller liknande). Så där lär vi oss knappas något.
* Två vittnen beskrev mördaren som ”smal”, men sex personer snarare som ”stor/kraftig”. Även om vi inte har CA:s mått, så var han väl stor på alla ledder. Lisbet kommenterade även att skytten hade kort hals.

Det är ju inte så himla mycket att gå på. Det är väl skapligt kompatibelt med CA, även om det såklart kan stämma in på många. Lisbets ”framskjutna käkparti” och ”rektangulära ansikte” tyckte jag var det intressantaste, även om hon ju senare som sagt utesluter ”vår” Christer till förmån för en annan.

Mellan Grand och mordplatsen är det väl bara korvnasaren som har sett nåt, men han ändrar sig så mycket att man nog inte kan lite på nåt han säger.

Vid Grand tror jag att Mårten Palme och L-E ”Flygledaren” Ericsson såg mördaren, och att ytterligare 4-5 personer (Dager, Åström, Storhök, Korhonen och möjligen Knubb) kanske gjorde det (Mårtens och Flygledarens beskrivningar är så lika att de borde åsyfta samma person). Övriga grandvittnen tror jag beskriver helt orelaterade figurer.

Här är ju belysningsförhållandena bättre och paniken mindre, så det är väl naturligt att vi har bättre beskrivning av denna grandman än av skytten (även om jag förstås tror att det är en och samma person).

Återigen vet vi ju inte hur CA var klädd, men resten lyder som följer:

* Grandmannen är i genomsnitt 178 cm och 41 år.
* Ingen ansiktsbehåring (2 av 2 utsagor i detta ämne)
* Fyrkantigt ansikte (3 av 3 utsagor)
* Framskjutande haka (2 av 2)
* Tunna läppar (1/1)
* Hållning: uppdragna axlar; framåtlutad, hopsjunken
* Kroppsbyggnade: normal (2/5), kraftig (3/5), kort hals (1)

Så långt tycker jag att det passar riktigt bra på CA. Dessutom säger Mårten ”bufflig utan att vara sjaskig”. Lite osäker på exakt vad det betyder, men nog kan väl CA:s useende uppfattas som ”buffligt”.

De huvudsakliga bakslagen för den som vill ha den här killen till CA:

* Ett vittne säger ”mörkt” om hårfärgen (liksom ju alla på mordplatsen), men Storhök och Korhonen vill ha det till ”ljust”.
* Glasögon? Två personer svarar jakande, två ”troligen” och en ”nej”.
* Den person som Dager observerar är under medellängd och dessutom äldre än övriga vittnen.

Slutligen tycker jag då att den fantombild som Mårten gjorde har klara likheter med CA, men det är väl till stor del en smaksak, och jag har förstått att de flesta andra inte ser nån vidare likhet.

(för den som inte sett den tidigare: https://utsikterinsikter.blogg.se/2020/july/ar-det-har-olof-palmes-mordare.html)

Men jäsiken vad jag skulle vilja veta hur CA var klädd den där dan!

Jag känner inte till nåra vittnesuppgiter från Frejgatan, men har heller inte letat, så vem vet. (Jag är nybörjare snarare än rutinerad expert).
Citera
2020-08-10, 21:43
Medlem
Citat:
Slutligen tycker jag då att den fantombild som Mårten gjorde har klara likheter med CA, men det är väl till stor del en smaksak, och jag har förstått att de flesta andra inte ser nån vidare likhet.

(för den som inte sett den tidigare: https://utsikterinsikter.blogg.se/2020/july/ar-det-har-olof-palmes-mordare.html)

Jag jämförde fantombilden med CP, SE och CA i det här fotocollaget på min blogg:
https://www.moordolofpalme.nl/wp-content/uploads/2020/07/moordenaar-palme-olof-1536x558.jpg

Det är viktigt att komma ihåg att CA på detta passfoto är cirka sju år äldre än den 28 februari 1986.
Citera
2020-08-10, 21:55
Medlem
Efter att ha läst de mesta sidorna här och även läst några av förhören kan jag också hålla med om att denna mannen mycket väl skulle kunna vara Palmes mördare.
Jag undrar lite exakt hur han tog sitt liv dock. Skjöt han sig eller hängde sig eller vad? man får inte reda på det i dödsundersökningen.
Citera
2020-08-10, 22:01
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlrichBrandman
Jag jämförde fantombilden med CP, SE och CA i det här fotocollaget på min blogg:
https://www.moordolofpalme.nl/wp-content/uploads/2020/07/moordenaar-palme-olof-1536x558.jpg

Det är viktigt att komma ihåg att CA på detta passfoto är cirka sju år äldre än den 28 februari 1986.

Tjusigt. Och stiliga herrar.

Tycker att bilden ligger lika nära CA som CP. Var CA aningen mer "utmejslad" sju år tidigare, så jovars. Därtill är fotot på CA ej rakt framifrån.

Vad hans personvåg visade 1986 är något som onekligen gäckar denna tråd.
Citera
2020-08-10, 22:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Efter att ha läst de mesta sidorna här och även läst några av förhören kan jag också hålla med om att denna mannen mycket väl skulle kunna vara Palmes mördare.
Jag undrar lite exakt hur han tog sitt liv dock. Skjöt han sig eller hängde sig eller vad? man får inte reda på det i dödsundersökningen.

Han sköt sig i bröstet.
Citera
2020-08-10, 22:39
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Okej, Roerlig, jag tar dig på orden då:

Det var raskt marscherat. Tack! Det jag far lite efter är hur en sammanvägd bedömning av alla relevanta vittnens utsagor, om reduceras till hyfsat samfällda uppgifter, lämnar CA om man utgår från säkra fakta om hans gestalt vid denna tid. Dvs, så lite spekulation som möjligt. Blir en tunn soppa, med nödvändighet.

Tycker du gjort just detta.

Angående CA's ålder har vi ju den kända bedömningen från Åsgård att GM mkt väl kan se äldre ut än sin ålder. Det ökar samstämmighet.

Ingen ansiktsbehåring och mörkt hår. Antar det kan fastslås som det allra troligaste. CA är längre än vittnesuppgifterna. Var han aning hopsjunken/hade dålig hållning som också är en uppgift (och som du anger) kan det stämma ändå. Finns inte flertal uppgifter om hållningen, uppskjutna axlar?

Citat:
* Med avseende på rörelsemönstret tycker precis hälften att gång/löpstilen var ”spänstig” (eller mostavarande), och häften att den var ”klumpig” (eller liknande). Så där lär vi oss knappas något.

Här anpassar jag eventuellt verkligheten för att passa min tro, men om CA var imposant och aningen överviktig och samtidigt i hyfsat god form (evigt promenerande, inget känt missbruk osv) och förhållandevis ung, så är det väl just en person likt CA så pass divergerande iakttagelser skulle kunna passa in på? En hyfsat rörlig klumpeduns.

Även jag är förtjust i Mårtens "bufflig utan att vara sjaskig". Känns CA och det är oavsett en elegant, om än indistinkt, karakterisering.

Letat vittnen Frejgatan förut och har heller inte hittat något relevant. Måhända är det därför det var ett så bra val av väg hem. Och den löper i det närmaste rakt in i hans port från helt oansenliga kvarter och över en helt död del av Sveavägen.
Senast redigerad av Roerlig 2020-08-10 kl. 23:00.
Citera
2020-08-10, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Tycker att bilden ligger lika nära CA som CP. Var CA aningen mer "utmejslad" sju år tidigare, så jovars. Därtill är fotot på CA ej rakt framifrån.

CP och CA har båda likheter med fantombilden, men ögonen och ögonbrynen är mer CA än CP, tycker jag.
Citera
2020-08-10, 23:51
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlrichBrandman
CP och CA har båda likheter med fantombilden, men ögonen och ögonbrynen är mer CA än CP, tycker jag.

Hur har du tänkt angående det att kontakta den åldrige f.d. ordf i skytteföreningen efter att ha läst förhören med honom? Eventuella yppandeförbud lär vara inaktuella nu.

Hur ser du som intresserat dig länge för CA på honom efter att ha tagit del av det material som släppts från utredningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in