2020-08-10, 22:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Har inte sett denna artikel fören nu,den är fyra dagar gammal. Handlar om barn och Kawasaki, eller som det heter när man fått den av covid-19 multi-inflammatoriskt syndrom (MIS). 50 barn i Sverige en så länge har insjuknat.

”har bland annat större påverkan på hjärtat, förklarar Jonas F Ludvigsson.
– På det sättet är nog MIS värre. Jag har sett barn med väldigt kraftig hjärtpåverkan, mycket mer än vid Kawasaki.”

”Alla nya tillstånd är oroande, menar han, men så länge Sverige inte ställs inför en kraftig andra våg i höst lär fallen minska. ”

Vet ni vad, jag känner mig lika osäker att skicka min son till skolan igen nu som jag gjorde då efter sportlovet. Ska vi föräldrar bara ta detta?
Min främsta uppgift som mamma är ju att skydda mitt barn, men nu har jag inte lovlig rätt att göra det för skolplikten.

Så sjukdomen är alltså värre en Kawasaki och det är lugnt så länge vi inte får en ny våg….ja tack för den.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/barn-drabbas-av-hyperinflammation-efter-covid-19-oerhort-sallsynt-med-dodsfall
Tydligen kan det bero på parasitsvampar som kommer med vinden:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kina-mystisk-sjukdom-sprids-med-vinden

Kawasakis sjukdom, även kallad Kawasakis syndrom eller Kawasaki-sjukan, finns i många länder men är framför allt ett problem i Japan där 12.000 fall noteras årligen. I Sverige är sjukdomen ovanlig, med cirka 50 fall per år.

Symptomen är feber, hudrodnader, rinnande ögon och rödsvullen tunga. Om den inte behandlas uppstår ofta hjärtfel som kan leda till döden. Normalt drabbas endast barn under fem års ålder.

Insjuknar efter två dagar
Enligt de nya rönen, som publiceras i Proceedings of the National Academy of Sciences, kan sjukdomen i Japan orsakas av luftburna gifter som kommer med vindarna från nordöstra Kina. Forskarna fann att de flesta barn insjuknar två dagar efter att luftmassorna rört sig från Kina till Japan.

Exakt vilket gift det handlar om är okänt men troligen rör det sig om ett ämne som produceras av parasitsvampar som parasiterar på jordbruksgrödor. I luften över Kina och Japan upptäcktes svampar tillhörande släktet Candida som är känt för att kunna orsaka infektioner hos människor.
Citera
2020-08-10, 22:45
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag har flera gånger sagt att PHEs siffror kan mycket väl vara fel, men då PHE inte har något officiellt uppdrag att producera och publicera officiell statistik förstår jag inte hur någon kan uppröras över att deras datasystem inkorrekt pekar ut folk som avlidna i COVID-19.

Den officiella statistiken över avlidna i COVID-19 i UK innehåller INGEN som inte avlidit i sviterna av COVID-19 och därför inte har COVID-19 angivet på dödsattesten. Vi drar INGEN data från PHE när vi sammanställer statistiken

Ok. Så PHE (Public Health England?) publicerar dödssiffror men dessa är inte de officiella?

Vilka publicerar de officiella siffrona för UK?
Citera
2020-08-10, 22:47
Medlem
Citat:
Den officiella statistikent över avlidna i COVID-19 i UK innehåller INGEN som inte avlidit i sviterna av COVID-19 och därför inte har COVID-19 angivet på dödsattesten.
Hur kan du veta och garanera det när du inte ens vet om UK följer WHOs regler när det gäller att bestämma dödsorsak! Du har dessutom själv påstått att den officiella UK statistiken inte ens stämmer!
Sen är det lustigt att du nu skriver att folk dör i sviterna av C19. För inte så länge sedan påstod du att bara de som dött direkt av C19 togs upp i ststistiken. Fail fail fail lille narr.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
"kommer coronan att bränna igenom hela svenska folket med naturliga infektioner, innan vaccinet kommer hit?"

Personligen hoppas jag verkligen inte det.

Jag hoppas på en väldigt svag närmast obefintlig smittspridning,

dels för vårdpersonalens skull,

dels för alla de som behöver uppsöka vården men satts i andra hand

operationer undersökningar behandlingar osv "vårdskulden" att de får en chans,

men också så att vi faktiskt kan ta hand om och undersöka de som varit sjuka,

och lära oss mer om sjukdomen och behandlingar,

samt att man kan prova och finna läkemedel för behandling av sjukdomen

utan att det är ett akut pandemi läge.

Varje dag är guld värd.

Jag har pratat med några stycken som genomgått Covid-19 och

de berättar att de blir andfådda väldigt lätt men inte fått lungröntgen än.

EDIT: Och också för alla de i riskgrupper som levt isolerade sedan mars.

Ja, och jag tycker som du - det borde väl ha framgått vid det här laget..? Men jag känner lite, att det är för sent att önska något annat nu, än att vi ska uppnå flockimmunitet så snart som möjligt. Alla andra tåg har gått.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Yrken som träffar väldigt många människor skulle kunna testa sig regelbundet,

tandläkare, optiker, massör, kiropraktor, lärare, dagisfröken, hemtjänsten, taxichaufförer osv osv

varje eller varannan vecka t ex?

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Med tvång? Eller tror du det räcker med en uppmaningskampanj?

Förstå mig rätt, jag vill gärna att vi testar allt och alla. Men hur får vi människor att vilja testa sig även om man inte har symptom? Jag vill tro att de allra flesta som upplever symptom testar sig nu.

Andra länder lyckas ju få väldigt många att testa sig, även symptomfria. Man kan testa sig symptomfri i Sverige också, det enda vi saknar är drive-through, man måste ringa ett samtal eller använda en app beroende på var man är i landet.

Bra fråga jag har inte tänkt så långt, hur får man det att hända?

Hur har New York gjort? Antar de kör tvingande för att få bedriva verksamheten,

motsvarande att man kopplar det till F-skattesedeln.

Jag har inget bra svar -mer än jag tror det är bra naivt att tro

att det går att få ett fungerande smittskydd på nationell nivå

om man nu vill uppnå det -baserat enbart på människors goda vilja

lika lite som trafikregler (vi delar ju gemensamt på trafikmiljön som trafikanter)

kan fungera baserat enbart på människors goda vilja.

Besiktning av bilen är ju tvingande man får inte använda den annars.
Citera
2020-08-10, 22:48
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är en hel del artiklar om detta den senast tiden, innan verkar man inte vetat så mycket.
Jag känner mig så upprörd nu så, så jag vet inte vad.
Finns det fler föräldrar här i forumet som har barn i skolåren och vad tänker ni?

Så det kan gå på olika organ, hjärta, lungor, hjärna, hud, ögon och mag-tarmorgan.

De där 50 barnen man har hittat i Sverige är alla utom 4 insjukna sedan maj. Innan maj kände man knappt till det och känner därför bara till 4 fall. Rent logiskt borde det ju handla om bra mycket fler barn.
Varför får vi inte veta mer? Är dessa barn återställda, har de full hjärnkapacitet, kan de springa, kan de se?

I krig och pandemier har barn inte i fronten att göra, ska det vara så svårt att fatta!

Två av de fyra barnen i studien har återhämtat sig fullständigt och skrevs ut efter 11 resp 18 dagar. De andra två är också utskrivna men de har kvar symptom: de använder rullstol eftersom de fortfarande är svaga i benen. Ännu har ingen längre uppföljning kunnat göras.
Författarna påpekar att fall som dessa är mycket sällsynta.
Citera
2020-08-10, 22:51
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och jag tycker som du - det borde väl ha framgått vid det här laget..? Men jag känner lite, att det är för sent att önska något annat nu, än att vi ska uppnå flockimmunitet så snart som möjligt. Alla andra tåg har gått.

flockimmunitet -vet vi att det finns?

eller är det en kruka med guld vid änden av regnbågen?
Citera
2020-08-10, 22:51
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ok. Så PHE (Public Health England?) publicerar dödssiffror men dessa är inte de officiella?

Vilka publicerar de officiella siffrona för UK?
ONS (Office for National Statistics)
Citera
2020-08-10, 22:55
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
ONS (Office for National Statistics)

Varför är det två institutioner som räknar döda?

De dödssiffror från UK som publiceras på nätet (tex hos Worldometer och wuflu) är från ONS?

Vet du hur mycket siffrorna från ONS och PHE skiljer sig åt?
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hur kan du veta och garanera det när du inte ens vet om UK följer WHOs regler när det gäller att bestämma dödsorsak! Du har dessutom själv påstått att den officiella UK statistiken inte ens stämmer!
Sen är det lustigt att du nu skriver att folk dör i sviterna av C19. För inte så länge sedan påstod du att bara de som dött direkt av C19 togs upp i ststistiken. Fail fail fail lille narr.
Jag har som sagt inte en ANING om i vilken omfattning vi följer WHOs vägledning. Jag bryr mig inte ens om WHO eller vilken vägledning de ger.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
flockimmunitet -vet vi att det finns?

eller är det en kruka med guld vid änden av regnbågen?

Jag tror att det finns, för det verkar börja kicka in nu...
Citera
2020-08-10, 22:58
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tydligen kan det bero på parasitsvampar som kommer med vinden:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kina-mystisk-sjukdom-sprids-med-vinden

Kawasakis sjukdom, även kallad Kawasakis syndrom eller Kawasaki-sjukan, finns i många länder men är framför allt ett problem i Japan där 12.000 fall noteras årligen. I Sverige är sjukdomen ovanlig, med cirka 50 fall per år.

Symptomen är feber, hudrodnader, rinnande ögon och rödsvullen tunga. Om den inte behandlas uppstår ofta hjärtfel som kan leda till döden. Normalt drabbas endast barn under fem års ålder.

Insjuknar efter två dagar
Enligt de nya rönen, som publiceras i Proceedings of the National Academy of Sciences, kan sjukdomen i Japan orsakas av luftburna gifter som kommer med vindarna från nordöstra Kina. Forskarna fann att de flesta barn insjuknar två dagar efter att luftmassorna rört sig från Kina till Japan.

Exakt vilket gift det handlar om är okänt men troligen rör det sig om ett ämne som produceras av parasitsvampar som parasiterar på jordbruksgrödor. I luften över Kina och Japan upptäcktes svampar tillhörande släktet Candida som är känt för att kunna orsaka infektioner hos människor.
Fast nu pratar vi om MIS en sjukdom som faktiskt visat sig vara värre en Kawasaki. Sedan maj har drygt 47 barn insjuknat i Sverige, alltså på 3 månader och 10 dagar. Det hör inte till vanligheten oavsett vindar. Dessa månader har ju också varit ganska lugna, ändå är det ca en varannan dag.

Och nu ska ungarna pressas fram i fronten.
Jo vist, står vi i jul med en hel hög med sjuka barn som kanske aldrig tillfrisknar och några som redan ligger i graven är det lite sent att ångra sig.

Som mor till et barn i skolåren tycker inte jag vi borde chansa, inte fören vi vet mer ska vi inte utsätta barn för den risken.

Har du själv barn i skolåren? . Vilka föräldrar medvetet sätter sina barn i en risk.
För varför, för att det kostar samhället för mycket pengar att skydda dem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in