2020-08-10, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nikotin visade sig inte ha någon positiv effekt. Förutom för bolagen som tillverkade nikotinplåster.

Kanske därför det varit tyst om det länge.
Vet inte om någon har kollat på det i Sverige, vi har ju få rökare men desto mer snusare och se hur representationen av att snusa eller inte och om det påverkar hur allvarlig covid man får.
Citera
2020-08-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Nej, våra grannländer tog ett rationellt beslut baserat på tillgänglig fakta och att stänga ner ett land är ett beslut som är svårt att ta då det skapar mycket jobb för de styrande samt att företagen kommer att ställa sig på tvären. De som agerade fegt var sverige som inte vågade stänga ner. Man får inte glömma att FHM trodde ju aldrig att smittan skulle komma hit och att man jämförde den med en vanlig säsångsimfluensa och gå från det läget till en lockdown på någon vecka vågade man helt enkel inte då det skulle vara ett tydligt bevis på deras inkompetens.

Beslutet var känslomässigt, hur vill du beskriva det svenska beslutet!
Citera
2020-08-10, 21:55
Medlem
swimmingpools avatar
Har folk bytt åsikt om Sveriges strategi nu?

Brittiska tidningen: Sverige kan ha haft rätt hela tiden
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lApqMA/brittiska-tidningen-sverige-kan-ha-haft-ratt-hela-tiden

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8607731/Why-Sweden-pilloried-world-refusing-lock-having-laugh.html
Citera
2020-08-10, 21:58
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Massmördarna Tegnell och Giesecke diskuterar om att "signalera ljusning" till svenska folket mitt i eskalerande pandemi

Precis som alla redan vet så är massmördarna Tegnell och Giesecke inte intresserade av svenska folkets hälsa utan deras uppgift enbart sprida falsk information och "signalera ljusning".

När ska massmördarna ställas till svars?

Mejl mellan Folkhälsomyndighetens toppar visar hur diskussionerna om den svenska strategin fördes
Citat:
"Jag tycker vi skall släppa gymnasie- och högskolestängning efter påsk. Den spelar ingen epidemiologisk roll, och vore signal om ljusning.

källa expressen
Citera
2020-08-10, 22:02
Medlem
Platz.se redovisade +3 idag men ser ut att ha tagit bort några från summan som blir totalt 5784 avlidna. Det innebör att gapet är endast 18 personer, det är inget stort gap.

Vad värre är att dom rapporterar fler på sjukhus nu och två mer på IVA? Men det ser osäkert ut, magkänslan säger att inga siffror är helt pålitliga idag, även FHM:s siffror sviktar. Och min modellering blev misslyckad, jag träffade fel.

I morgon förutser jag +2 eller +3 och att vi får en siffra runt 550 på nya smittade.
Citera
2020-08-10, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Massmördarna Tegnell och Giesecke diskuterar om att "signalera ljusning" till svenska folket mitt i eskalerande pandemi

Precis som alla redan vet så är massmördarna Tegnell och Giesecke inte intresserade av svenska folkets hälsa utan deras uppgift enbart sprida falsk information och "signalera ljusning".

Mejl mellan Folkhälsomyndighetens toppar visar hur diskussionerna om den svenska strategin fördes

källa expressen

Du glömde "efter ett glas vin", inte lätt att ha folk som leker med människoliv efter att de supit till. Men det var ju tur att ingen lyssnade på hans fyllesvammel då iaf
Citera
2020-08-10, 22:04
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad tror ni - kommer coronan att bränna igenom hela svenska folket med naturliga infektioner, innan vaccinet kommer hit? Det kanske inte ens blir nödvändigt med något vaccin, annat än för de personer i riskgrupper som fortfarande lever, och har lyckats isolera sig? Börjar kännas som att väldigt många har haft det nu. Önskar att massantikroppstesterna som Regeringen lovade före sommaren, skulle bli verklighet någon gång. Så att vi vet hur det VERKLIGEN förhåller sig med den begynnande flockimmuniteten i landet.

Det låter ju alldeles fantastiskt bra! Med en sådan medicin, behöver inte corona vara en dödsdom ens för folk i flera riskgrupper, längre. Såvida inte biverkningarna är värre än boten, förstås.

"kommer coronan att bränna igenom hela svenska folket med naturliga infektioner, innan vaccinet kommer hit?"

Personligen hoppas jag verkligen inte det.

Jag hoppas på en väldigt svag närmast obefintlig smittspridning,

dels för vårdpersonalens skull,

dels för alla de som behöver uppsöka vården men satts i andra hand

operationer undersökningar behandlingar osv "vårdskulden" att de får en chans,

men också så att vi faktiskt kan ta hand om och undersöka de som varit sjuka,

och lära oss mer om sjukdomen och behandlingar,

samt att man kan prova och finna läkemedel för behandling av sjukdomen

utan att det är ett akut pandemi läge.

Varje dag är guld värd.

Jag har pratat med några stycken som genomgått Covid-19 och

de berättar att de blir andfådda väldigt lätt men inte fått lungröntgen än.

EDIT: Och också för alla de i riskgrupper som levt isolerade sedan mars.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-08-10 kl. 22:38.
Citera
2020-08-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej. UKs statistik fungerar INTE så och det är heller inte Public Health England (PHE) som ansvarar för statistiken.

Om du finns med i statistiken över personer som avlidit i COVID-19 så gör du det för att ditt death certificate angivit att COVID-19 antingen var den direkta dödsorsaken eller att COVID-19 var den sjukdom som ledde till den direkta dödsorsaken alternativt att COVID-19 bidrog till att du dog.

Om du diagnostiserades med COVID-19 för en månad sedan och sedan dör i en trafikolycka så kommer du inte med i statistiken över personer avlidna i COVID-19

Än en gång visar du att du inte har koll. klippet jag länkade med talar om dom här problemen.

Citat:
Det gällde även om offret ”hade en hjärtattack eller blev påkörd av en buss tre månader senare” efter att personen testats positivt och överlevt corona, rapporterar Reuters.

Oxford University hittade exempel där personer som skrivits ut från sjukhus räknades in i dödsstatistiken, fast de återhämtat sig veckor eller månader tidigare.
https://www.expressen.se/nyheter/storbritanniens-vandning-efter-felaktiga-siffrorna/

men du kanske inte förstår engelska så länkar med samma sak på svenska istället.
Citera
2020-08-10, 22:08
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du ändrar ditt påstående nu.

Det finns inget som tyder på att skolorna varit drivande i smittspridningen. Det var inte heller rimligt att anta att så var fallet i våras heller. Det var en åtgärd som togs i panik, precis som att stänga gränser.
Jag ändrar ingenting, du ändrar dock till att säga att skolor skall vara drivande i smittspridningen, det är inte det jag sa utan att det var rimligt att anta att smittspridning skulle ske i skolor därav att dessa också omfattades av lockdown i våra grannländer. Sedan har t ex japan varit tvugna att stänga sina skolor igen efter att ha öppnat upp dem pga av ökad smittspridning.
Citera
2020-08-10, 22:10
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Kan du förklara för mig hur vi ska leverera 100000 test om inte efterfrågan finns? Tvångstesta?

Jag skulle inte ha något emot att testa mig 1 gång/vecka. Men jag ser inte heller vitsen men att ringa och boka tid om jag är helt frisk. Jag hade ont i halsen i juni och då bokade jag test direkt.

Hur många gånger har du testat dig? Du vet att du kan bidra till att få upp testningen istället för att smutskasta.

Yrken som träffar väldigt många människor skulle kunna testa sig regelbundet,

tandläkare, optiker, massör, kiropraktor, lärare, dagisfröken, hemtjänsten, taxichaufförer osv osv

varje eller varannan vecka t ex?
Citera
2020-08-10, 22:11
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Yrken som träffar väldigt många människor skulle kunna testa sig regelbundet,

tandläkare, optiker, massör, kiropraktor, lärare, dagisfröken, hemtjänsten, taxichaufförer osv osv

varje eller varannan vecka t ex?
Ja och det sjuka är att de flesta inte ens testat sig en enda gång. Än mindre en gång i veckan.
Citera
2020-08-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale

Börjar bli lite tjatigt med massmördardravlet. FHM har faktiskt inte ansvar för om folk har dött av ett för de flesta relativt harmlöst virus.
Läkare sjuksköterskor sjukhusadministratörer m.fl. har ett betydligt större ansvar.Tycker du att de också ska ställas till svars?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in