2020-08-10, 21:02
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det här är problem för Sverige när folk börjar jobba, skolorna börjar om några veckor.

https://twitter.com/WKugelberg/status/1292408928828088320

Kan du förklara för mig hur vi ska leverera 100000 test om inte efterfrågan finns? Tvångstesta?

Jag skulle inte ha något emot att testa mig 1 gång/vecka. Men jag ser inte heller vitsen men att ringa och boka tid om jag är helt frisk. Jag hade ont i halsen i juni och då bokade jag test direkt.

Hur många gånger har du testat dig? Du vet att du kan bidra till att få upp testningen istället för att smutskasta.
Citera
2020-08-10, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Om jag får spekulera så är det säkert en BETYDANDE majoritet av Norges medborgare som stöder regeringens beslut att införa lockdown och andra åtgärder.

Det förvånande är att en del skribenter här fått för sig att folk uppfattar åtgärder som vidtas i ett försök att stoppa smittspridning som något elakt och dumt. Det finns det säkert ett par stycken som tycker i Norge också, men de är garanterat en liten liten minoritet.

Jag tycker att Norge agerat helt rätt i de flesta fall. Det som förvånar mig är bara att de öppnat upp till Sverige överhuvudtaget, istället för att ta det försiktigt som t.ex Finland.
Citera
2020-08-10, 21:04
Medlem
EU varnar nu att länder att göra mer för att få stopp på ökningarna
Citat:
The European Union’s health agency has called on states seeing an increase in cases of coronavirus to reinstate control measures, as it warned of a “true resurgence” in several countries. In an update on Monday, the European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) warned of a “risk of further escalation of Covid-19.”
https://www.theguardian.com/world/live/2020/aug/10/coronavirus-live-news-us-infections-pass-500000-as-greece-sees-highest-ever-daily-cases?CMP=share_bt n_tw

Danmark är beredd men i Sverige gör man inget!
Citat:
Denmark’s health minister says the virus is “on its way back,” and has announced local measures to contain it, according to the Associated Press.
Citera
2020-08-10, 21:04
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det har att göra med att i ex. Värmland så har man nu hamnat på 20,2 nya smittade på 100.000.
Gränsen är 20/100.000 om du inte visste det..

Hur många vi testar har inget med saken att göra..
Förstår inte ens varför du tar upp det i detta sammanhanget.

Dom borde ha två gränser, en för att öppna upp (16/100k) och en annan för att stänga (22/100k).
Då slipper man ”fladder”.
Citera
2020-08-10, 21:08
Medlem
catforwardpowers avatar
Tyvärr finns det nog ingen som helst chans för Sverige att komma ner i samma dödsfall/invånare som andra jämförbara länder. Jag tror att Sverige har sådant otroligt försprång i antal dödsfall att det inte kommer att sjunka till andra länder när allt är över. Även om Sverige bara får 5 dödsfall och Norge 30 dödsfall så ligger kommer ändå Sverige ligga före under ett antal månader/år
Citera
2020-08-10, 21:14
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
EU varnar nu att länder att göra mer för att få stopp på ökningarna

https://www.theguardian.com/world/live/2020/aug/10/coronavirus-live-news-us-infections-pass-500000-as-greece-sees-highest-ever-daily-cases?CMP=share_bt n_tw

Danmark är beredd men i Sverige gör man inget!

Varför länkar du ens till nåt när du ändå skriver nåt helt annat som passar din agenda?

ECDC säger att länder som släppt på restriktioner och nu ser en ökning måste vara beredda på att sätta in restriktioner igen. Man måste också påminna sina medborgare vikten av att hålla avstånd och hålla god handhygien.

Sverige har hållt fast i sina restriktioner och är beredda att göra mer.
Citera
2020-08-10, 21:14
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Har inte sett denna artikel fören nu,den är fyra dagar gammal. Handlar om barn och Kawasaki, eller som det heter när man fått den av covid-19 multi-inflammatoriskt syndrom (MIS). 50 barn i Sverige en så länge har insjuknat.

”har bland annat större påverkan på hjärtat, förklarar Jonas F Ludvigsson.
– På det sättet är nog MIS värre. Jag har sett barn med väldigt kraftig hjärtpåverkan, mycket mer än vid Kawasaki.”

”Alla nya tillstånd är oroande, menar han, men så länge Sverige inte ställs inför en kraftig andra våg i höst lär fallen minska. ”

Vet ni vad, jag känner mig lika osäker att skicka min son till skolan igen nu som jag gjorde då efter sportlovet. Ska vi föräldrar bara ta detta?
Min främsta uppgift som mamma är ju att skydda mitt barn, men nu har jag inte lovlig rätt att göra det för skolplikten.

Så sjukdomen är alltså värre en Kawasaki och det är lugnt så länge vi inte får en ny våg….ja tack för den.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/barn-drabbas-av-hyperinflammation-efter-covid-19-oerhort-sallsynt-med-dodsfall

https://journals.lww.com/neurotodayonline/fulltext/2020/08060/look_for_neurologic_symptoms_in_children_with.4.as px

The study is the first to describe MRI brain findings in children with the condition. All four of the children displayed signal changes in the splenium of the corpus callosum. Symptoms included encephalopathy, headaches, brainstem and cerebellar signs, muscle weakness, and reduced reflexes.

“We thought at first that we didn't have to worry about kids getting sick from COVID-19,” Dr. Nath said. “Now we're at the point where camps are opening, schools are going to open, and we're starting to realize that kids can have pretty devastating manifestations.”

Although neurological symptoms in MIS-C appear fairly rare, he added, “We don't really know yet what the prevalence is. When you recognize a neurological component of any disease, it always seems rare at first. That happened with AIDS; it took years for AIDS dementia to be recognized. It would be good if the neurological symptoms of MIS-C are very rare, but I somehow doubt that. It's incumbent upon us to look.”

vill man göra om sitt barn till en grönsak kan man ju chansa och skicka ungen till skolan..
Citera
2020-08-10, 21:15
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Tyvärr finns det nog ingen som helst chans för Sverige att komma ner i samma dödsfall/invånare som andra jämförbara länder. Jag tror att Sverige har sådant otroligt försprång i antal dödsfall att det inte kommer att sjunka till andra länder när allt är över. Även om Sverige bara får 5 dödsfall och Norge 30 dödsfall så ligger kommer ändå Sverige ligga före under ett antal månader/år

Det är väl ganska bra? Vi kan ju inte önska dödsoffer i andra länder för att vi ska framstå i bättre dager?
Citera
2020-08-10, 21:17
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ja men det är ju det? Vad ska jag kalla det? Jag anser att dom agerade i affekt. Dom var rädda och agerade inte rationellt.
Nej, våra grannländer tog ett rationellt beslut baserat på tillgänglig fakta och att stänga ner ett land är ett beslut som är svårt att ta då det skapar mycket jobb för de styrande samt att företagen kommer att ställa sig på tvären. De som agerade fegt var sverige som inte vågade stänga ner. Man får inte glömma att FHM trodde ju aldrig att smittan skulle komma hit och att man jämförde den med en vanlig säsångsimfluensa och gå från det läget till en lockdown på någon vecka vågade man helt enkel inte då det skulle vara ett tydligt bevis på deras inkompetens.
Citera
2020-08-10, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Dom borde ha två gränser, en för att öppna upp (16/100k) och en annan för att stänga (22/100k).
Då slipper man ”fladder”.

Håller med!
Såg just en fråga i chatten på AB.
Någon undrade om det verkligen kunde stämma att Uppsala skulle rödlistas, de hade nämligen blivit gröna i torsdags.
Blir ju hur jävla löjligt som helst..

Dom borde kanske sätta gränsen för öppning på samma som Finland (8/100.000) och behålla stängning på 20.
Citera
2020-08-10, 21:19
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Nej, våra grannländer tog ett rationellt beslut baserat på tillgänglig fakta och att stänga ner ett land är ett beslut som är svårt att ta då det skapar mycket jobb för de styrande samt att företagen kommer att ställa sig på tvären. De som agerade fegt var sverige som inte vågade stänga ner. Man får inte glömma att FHM trodde ju aldrig att smittan skulle komma hit och att man jämförde den med en vanlig säsångsimfluensa och gå från det läget till en lockdown på någon vecka vågade man helt enkel inte då det skulle vara ett tydligt bevis på deras inkompetens.

Fanns inget som stödde skolstängningar.
Citera
2020-08-10, 21:23
Medlem
Goda nyheter om aviptadil.

Houston Methodist Hospital is making national headlines after doctors used a new drug to help treat critically ill COVID-19 patients.

Methodist was the first to report the rapid recovery of patients on ventilators and those with severe medical conditions after three days of treatment. The drug is called RLF-100 and is also known as aviptadil. It has been approved by the FDA for emergency use at multiple clinical sites in patients who are too ill to enter the FDA’s Phase 2/3 trials.

According to a press release from the drug maker NeuroRX, independent researchers have reported that aviptadil blocked replication of the SARS coronavirus in human lung cells and monocytes.

https://www.click2houston.com/news/local/2020/08/05/houston-methodist-reports-rapid-recovery-of-covid-19-patients-with-new-drug/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in