2020-07-12, 13:27
Medlem
Jultrollets avatar
Tråd "Alkohol och melatonin" infogad /Mod
Senast redigerad av Jultrollet 2020-07-13 kl. 12:24.
Citera
2020-08-04, 10:53
Medlem
Jagozars avatar
Fick flytande melatonin utskrivet förra veckan och har använt det nu i runt en vecka. Kan säga att det fungerar mycket bättre än tabletter. Jag lägger vätskan sublingualt först så länge jag kan för att sedan svälja ner vätskan. Efter 20-30 minuter däckar jag totalt.

Brukar ta mellan en halv milliliter till en milliliter. Det är 1mg melatonin per milliliter. Hade 4mg tabletter föreskrivet innan, men det är alldeles för mycket om man inte vill ha konstiga och obehagliga drömmar varje natt.
Citera
2020-08-10, 11:48
Medlem
Melatonin - använda regelbundet (+3 veckor)?

Hej,

Jag har ett besvär i vardagen i form av att jag dessvärre vaknar redan efter 5-6h sömn, och har i flera år varit oförmögen att somna om. Mina sinnen går igång (ljudbilden blir starkare, börjar tänka klarare, osv.) och trots hundratalet misslyckade försök av att somna om, så får jag då 4 till 5 dagar i veckan gå upp som en ganska trött människa.

Detta kom för ca. 4 år sedan och för 1 år sedan kontaktade jag min VC. Kom ner och träffade en läkare och denna ganska trevligare herre erbjöd SSRI och Insomningstabletter - kort efter att jag hade myntat orden "sömnbesvär". Jag försökte förklara att livet är rätt Gott och att jag somnar omedelbart. Mjo, sa han - men detta kan funka.

Jag har inte hämtat ut medicinen utan har istället fått en burk Melatonin 3mg - som en kompis köpte över disk (utan recept) i USA. Då jag nästan är genant rädd för mediciner (jAg KoMmEr SlUtA AnDaS i SöMneN) så kapade jag den i 3 bitar.

Med ~1mg melatonin så har jag nu lyckats få 7h i 3 veckor, nästan alla dagar.

Läser jag på FASS.SE så ser jag att

1) Melatonin är till skillnad från i USA, Frankrike och Tyskland receptbelagt i Sverige
2) Ej bruka mer än 3 veckor

Någon som vet långtgående negativa bieffekter av ett konstant bruk av Melatonin i <3mg/dygn ?

Tack för alla svar. Har de senaste 3-4 åren fått en gigantisk respekt och sympati för er/oss med sömnproblem. Vilken pärs. Lycka till ni också.
Citera
2020-08-10, 12:15
Medlem
Zot^s avatar
Jag har haft det på recept ända sedan man var tvungen att söka separat licens för det samt betala hela kostnaden ur egen ficka.

Fick tragla mig igenom diverse bensodiazepiner inkluderande sonata, imovane, stilnoct samt allt värdelöst skräp som atarax, propavan, theralen etc först innan jag fick reda på att melatonin ens existerade.

Äter 8mg till natten och har aldrig märkt av någon tolerans eller några biverkningar.
Citera
2020-08-10, 12:24
Medlem
F.B.Dases avatar
Mitt barn har tagit melatonin från 6-18 år. Nu tar hon 10 mg. Inga problem. Utan hade hen inte somnat innan solen går upp.
Citera
2020-08-10, 12:25
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farangking
Hej,

Jag har ett besvär i vardagen i form av att jag dessvärre vaknar redan efter 5-6h sömn, och har i flera år varit oförmögen att somna om. Mina sinnen går igång (ljudbilden blir starkare, börjar tänka klarare, osv.) och trots hundratalet misslyckade försök av att somna om, så får jag då 4 till 5 dagar i veckan gå upp som en ganska trött människa.

Detta kom för ca. 4 år sedan och för 1 år sedan kontaktade jag min VC. Kom ner och träffade en läkare och denna ganska trevligare herre erbjöd SSRI och Insomningstabletter - kort efter att jag hade myntat orden "sömnbesvär". Jag försökte förklara att livet är rätt Gott och att jag somnar omedelbart. Mjo, sa han - men detta kan funka.

Jag har inte hämtat ut medicinen utan har istället fått en burk Melatonin 3mg - som en kompis köpte över disk (utan recept) i USA. Då jag nästan är genant rädd för mediciner (jAg KoMmEr SlUtA AnDaS i SöMneN) så kapade jag den i 3 bitar.

1) Melatonin är till skillnad från i USA, Frankrike och Tyskland receptbelagt i Sverige

Någon som vet långtgående negativa bieffekter av ett konstant bruk av Melatonin i <3mg/dygn ?

Tack för alla svar. Har de senaste 3-4 åren fått en gigantisk respekt och sympati för er/oss med sömnproblem. Vilken pärs. Lycka till ni också.

Ej bruka mer än 3 veckor? Nej nej, oroa dig inte, melatonin är betydligt mildare än allt annat, om man bortser från ett glas varm mjölk. Men skaffa dig ett recept så du slipper hålla på att mixtra, det finns ingen vettig läkare som skulle neka det.
Citera
2020-08-10, 12:29
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Övriga droger --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2020-08-10, 12:38
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
ätit i 5 år är uppe på 10 mg till natten så ingen fara.
Citera
2020-08-10, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farangking
Hej,

Brukat melatonin ganska många år nu, för mig upplever jag det som att toleransen för det ökat. I ett tag tog jag 15 mg per natt så du behöver inte oroa dig över din minimala dos. 3 mg kan du ta varje natt utan att behöva oroa dig.

Nu lider jag av grova sömnproblem så melatonin gör inte jättemycket, men skulle också säga att jag absolut inte skulle kunna leva utan det. Fråga på om du har fler frågor om det

mvh
Citera
2020-08-10, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
ätit i 5 år är uppe på 10 mg till natten så ingen fara.
Var får ni tag på 10mg
Jag har circadin 2mg utskrivet. Verkar lamt i jämförelse
Citera
2020-08-10, 14:33
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Var får ni tag på 10mg

circadin är depå tabletter be om melatonin agb läs mer här
https://janusinfo.se/download/18.4289655e1689089475415c0a/1548685953916/melatonin-agb-produktresume-rikslicens.pdf

finns i styrkor upp till 5 mg tabletter.
Citera
2020-08-10, 15:07
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Var får ni tag på 10mg

Sitter du fortfarande och pungar upp pengar ur egen ficka? I så fall be om byte till melatonin AGB som omfattas av högkostnads skyddet så sparar du några hundralappar per år, om du nu har tillräckliga medicinkostnader per år dvs för att det ska spela någon roll.

AGB finns i olika styrkor också.
Senast redigerad av Zot^ 2020-08-10 kl. 15:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in