Citat:
Ursprungligen postat av
farangking
Hej,
Jag har ett besvär i vardagen i form av att jag dessvärre vaknar redan efter 5-6h sömn, och har i flera år varit oförmögen att somna om. Mina sinnen går igång (ljudbilden blir starkare, börjar tänka klarare, osv.) och trots hundratalet misslyckade försök av att somna om, så får jag då 4 till 5 dagar i veckan gå upp som en ganska trött människa.
Detta kom för ca. 4 år sedan och för 1 år sedan kontaktade jag min VC. Kom ner och träffade en läkare och denna ganska trevligare herre erbjöd SSRI och Insomningstabletter - kort efter att jag hade myntat orden "sömnbesvär". Jag försökte förklara att livet är rätt Gott och att jag somnar omedelbart. Mjo, sa han - men detta kan funka.
Jag har inte hämtat ut medicinen utan har istället fått en burk Melatonin 3mg - som en kompis köpte över disk (utan recept) i USA. Då jag nästan är genant rädd för mediciner (jAg KoMmEr SlUtA AnDaS i SöMneN) så kapade jag den i 3 bitar.
Med ~1mg melatonin så har jag nu lyckats få 7h i 3 veckor, nästan alla dagar.
Läser jag på FASS.SE så ser jag att
1) Melatonin är till skillnad från i USA, Frankrike och Tyskland receptbelagt i Sverige
2) Ej bruka mer än 3 veckor
Någon som vet långtgående negativa bieffekter av ett konstant bruk av Melatonin i <3mg/dygn ?
Tack för alla svar. Har de senaste 3-4 åren fått en gigantisk respekt och sympati för er/oss med sömnproblem. Vilken pärs. Lycka till ni också.
Brukat melatonin ganska många år nu, för mig upplever jag det som att toleransen för det ökat. I ett tag tog jag 15 mg per natt så du behöver inte oroa dig över din minimala dos. 3 mg kan du ta varje natt utan att behöva oroa dig.
Nu lider jag av grova sömnproblem så melatonin gör inte jättemycket, men skulle också säga att jag absolut inte skulle kunna leva utan det. Fråga på om du har fler frågor om det
mvh