2020-08-10, 11:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Detta mejl kan ju bara inte vara sant.
Varför fråga om sådana väldigt elementära saker öht?
Varför konsulterar man inte experterna som jobbar på myndigheten?
Emanuel Karlsten bekräftar äktheten av mailet.

Är inte Tegnell expert?
Citera
2020-08-10, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Giesecke jobbar (jobbade?) på FHM som konsult och har tidigare varit Tegnells chef. Dessutom anlitad av WHO. Så det var precis det som gjordes.
Dags att arbetsbefria interna experter om vi ändå måste betala konsultarvoden för extremt elementära frågeställningar?
OM nu detta är äkta.
Citera
2020-08-10, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Emanuel Karlsten bekräftar äktheten av mailet.

Är inte Tegnell expert?

Jag har inga bevis på det ena eller det andra, men Emanuel bekräftar bara att han också har en kopia på mailet. Säger det verkligen något om huruvida det är äkta eller inte?

Som någon tidigare skrev, varför har inte Anders ”statsepidemiolog” som titel?
Citera
2020-08-10, 11:12
Medlem
Citat:
I intervjun i Bilt säger Tegnell att de inte kan förklara den plötsliga nedgången och menar att den har med immunitet att göra.

I mailet säger han att R-talets minskning och immunitet inte ger en plötslig nedgång. Dvs ”flockimmunitet” ger inte en skarp nedgång som den vi ser/såg i Sverige.

Det bör ju bero på något annat anser jag. Skolor stänger för sommarlov och folk har semester.

Hänger du med?
Då läser vi mailet olika, Tegnell frågar om R-talet, alltså spridningen, kommer minska successivt i takt med att spridningen (och immuniteten) i samhället ökar. I motsats till att R talet går från en hög siffra till noll över en dag/vecka.

Jag skulle inte säga att vi har en skarp nedgång i Sverige, skarp vore i mina ögon ske över några veckors period (typ som i länder med lockdown), här har det tagit månader att komma ner till nuvarande nivåer.

Nedgången började långt innan skolorna stängde för sommarlov, och att folk har semetser borde ju bara påskynda spridningen om något, folk som innan bara satt och jobbade hemifrån åker nu landet runt och träffar en massa folk.
Citera
2020-08-10, 11:16
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu förstår jag inte hur du resonerar, om nu mailet är äkta är jag mest förbluffad över att han frågar något så självklart, självklart kommer det gå nedåt successivt om flockimmunitetsstrategin funkar. Knappast så att man en dag bara märker att antalet smittade om dagen går från 10 000 till 0. Med facit i hand är det ju exakt det som hänt, vi har successivt fått mindre och mindre smittspridning.
Det som visas är bara några meningar i en mejlkonversation tagna ur sitt sammanhang.
Förmodligen finns det ett syfte bakom att inte visa hela mejlkonversationen.
Jag gissar att meningarna framstår i ett helt annat ljus om de sätts i ett sammanhang.

Notera t ex att kopia går till FHM:s analyschef. Handlade diskussionen om vilka beräkningar man ville ha gjorda?
Det talas ju om modeller, vilket tyder på det. I så fall kanske diskussionen här rör sig om operationaliseringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Swampdog
SCB:s statistik pekar åt den riktningen, I början under pandemin fanns en överdödlighet men från och med andra halvan av juni ser vi till och med underdödlighet.

Men överdödligheten har inte varit särskilt alarmerande ens under våren.

Antalet svenskar som dog under april och maj var 19 149, enligt preliminära siffror från SCB. Det är mycket, men inte historiskt mycket. I månadsskiftet december-januari dog det fler under 1995, 1993 och 1988. Relativt befolkningsmängd är det inte ens en av våra topp hundra dödligaste månader.
Värt att notera är också dödligheten under tiden innan pandemin tog fart i Sverige var ovanligt låg:
Mellan den 1 januari och 15 mars hade Sverige en underdödlighet på 1448 dödsfall jämfört med genomsnittet för de senaste fem åren under den perioden.
Citera
2020-08-10, 11:19
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Och? Det är fortfarande ett permanent tillstånd. Jag vet flera som dött av myokardit.
Myokardit brukar läka ut. Jag har själv haft det och mitt hjärta är friskt idag.
Citera
2020-08-10, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag har inga bevis på det ena eller det andra, men Emanuel bekräftar bara att han också har en kopia på mailet. Säger det verkligen något om huruvida det är äkta eller inte?

Han har avdelningschef på sin LinkedIn.
Citera
2020-08-10, 11:21
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil

Varför skulle AT ha den signaturen när han är avdelningschef?

Det är en arbetssignatur, inte en titel.
Citera
2020-08-10, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Och? Det är fortfarande ett permanent tillstånd. Jag vet flera som dött av myokardit.
Nej. Det är inte alltid ett permanent tillstånd. Myokardit läker oftast ut.
Citera
2020-08-10, 11:32
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Här har vi ju två genier

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9kV5R/svenskarna-sitter-i-karantan-pa-kreta

De testar alltså positivt för Covid-19 två dagar innan flyget går. De sätter sig ändå på planet, åker ner och blir förvånade när de vid positiv testning får bo på karantänshotell...

Det där med att läkaren på vårdcentralen har gett dem klartecken och att de inte smittar låter som en efterkonstruktion för att inte framstå som totalt tappade bakom vagnen.

Grattis pojkar, ni har antagligen smittat flera personer på planet bara för att ni tvunget skulle ner till Kreta. Ni kan gott sitta kvar i karantänshotellet och njuta av er fantastiska tankeverksamhet några veckor till...

När man läser sånt här kan man nästan känna att det är rätt åt mänskligheten att drabbas av denna pandemi. Man tror knappt det är sant.
Citera
2020-08-10, 11:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Då läser vi mailet olika, Tegnell frågar om R-talet, alltså spridningen, kommer minska successivt i takt med att spridningen (och immuniteten) i samhället ökar. I motsats till att R talet går från en hög siffra till noll över en dag/vecka.

Jag skulle inte säga att vi har en skarp nedgång i Sverige, skarp vore i mina ögon ske över några veckors period (typ som i länder med lockdown), här har det tagit månader att komma ner till nuvarande nivåer.

Nedgången började långt innan skolorna stängde för sommarlov, och att folk har semetser borde ju bara påskynda spridningen om något, folk som innan bara satt och jobbade hemifrån åker nu landet runt och träffar en massa folk.

Du hakar upp dig på det som står om R-talet, jag hänvisar till meningen efter - om flockimmunitet uppnås stannar inte allting plötsligt upp.

Det är Tegnell som säger att vi fick en plötslig nedgång i artikeln ur The Guardian.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-10 kl. 12:16.
Citera
2020-08-10, 11:44
Medlem
Citat:
Du hakar upp dig på det som står om R-talet, jag hänvisar till meningen efter - om flockimmunitet uppnås stannar inte allting plötsligt upp.

Det är Tegnell som säger att vi fick en plötslig nedgång i artikeln ur Bilt.
Vet inte riktigt hur du menar där, flockimmunitet är ju inte något som ena dagen inte finns alls och nästa dag har uppnåtts, det kommer gradvis uppnås, med gradvis sjunkande smittspridning.

Plötslig nedgång är inte ju inte samma sak som att allting stannar upp. Det har saktat ner, minskat, gradvis gått ner, men det har inte stannat upp. Har Tegnell nånstans skrivit att våran smittspridning har upphört helt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in