Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Nu förstår jag inte hur du resonerar, om nu mailet är äkta är jag mest förbluffad över att han frågar något så självklart, självklart kommer det gå nedåt successivt om flockimmunitetsstrategin funkar. Knappast så att man en dag bara märker att antalet smittade om dagen går från 10 000 till 0. Med facit i hand är det ju exakt det som hänt, vi har successivt fått mindre och mindre smittspridning.
Det som visas är bara några meningar i en mejlkonversation tagna ur sitt sammanhang.
Förmodligen finns det ett syfte bakom att inte visa hela mejlkonversationen.
Jag gissar att meningarna framstår i ett helt annat ljus om de sätts i ett sammanhang.
Notera t ex att kopia går till FHM:s analyschef. Handlade diskussionen om vilka beräkningar man ville ha gjorda?
Det talas ju om modeller, vilket tyder på det. I så fall kanske diskussionen här rör sig om operationaliseringar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Swampdog
SCB:s statistik pekar åt den riktningen, I början under pandemin fanns en överdödlighet men från och med andra halvan av juni ser vi till och med underdödlighet.
Men överdödligheten har inte varit särskilt alarmerande ens under våren.
Antalet svenskar som dog under april och maj var 19 149, enligt preliminära siffror från SCB. Det är mycket, men inte historiskt mycket. I månadsskiftet december-januari dog det fler under 1995, 1993 och 1988. Relativt befolkningsmängd är det inte ens en av våra topp hundra dödligaste månader.
Värt att notera är också dödligheten under tiden
innan pandemin tog fart i Sverige var ovanligt låg:
Mellan den 1 januari och 15 mars hade Sverige en
underdödlighet på 1448 dödsfall jämfört med genomsnittet för de senaste fem åren under den perioden.