2020-08-10, 10:45
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Lockdown VS icke lockdown, liknande demografi.
https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areas=gbr&areasRegional=usny&areasRegio nal=usnj&cumulative=0&logScale=1&perMillion=1&valu es=deaths
Citera
2020-08-10, 10:45
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
På vilket sätt är detta bevis för att Johan Giesecke är ansvarig för FHM:s strategi, menar du 🤔?

En av kommentarerna till tweeten gissar att det är så, men inget mer.
Det är ingen som helst hemlighet att Johan Giesecke konsultat för FHM under pandemin.
Liiiite tunt, kanske.

Guru Giesecke har sannolikt skolat alla tidigare medarbetare i flockimmunitetstrategin och nu när ett nytt virus gör entré så vill alla hans läroljungar ha bekräftelse på att strategin kan tillämpas även i det fallet. De är nog både vilsna och oroliga, det är ju deras första riktiga pandemi.

Giesecke å sin sida är gammal och van har tar till den metod som alltid varit framgångsrik tidigare.
Citera
2020-08-10, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, verkligen.

Det som är underligt tycker jag är att i mailet säger Tegnell att det ju inte stannar upp helt plötsligt om R-talet går ner.

I intervjun i Bilt säger han att de tror att immunitet bland svenskarna är orsaken till den plötsliga nedgången.

Hur går dessa bägge ihop?
Nu förstår jag inte hur du resonerar, om nu mailet är äkta är jag mest förbluffad över att han frågar något så självklart, självklart kommer det gå nedåt successivt om flockimmunitetsstrategin funkar. Knappast så att man en dag bara märker att antalet smittade om dagen går från 10 000 till 0. Med facit i hand är det ju exakt det som hänt, vi har successivt fått mindre och mindre smittspridning.
Citera
2020-08-10, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Fåniga påståenden, det är covid-19 som blir droppen på andra krämpor den sjuke kan ha. Läkarna vet det och skriver det som dödsorsak. Lågbegåvade dilettanter kan inte hävda något annat då blir det politik i stället för vetenskap.

SCB:s statistik pekar åt den riktningen, I början under pandemin fanns en överdödlighet men från och med andra halvan av juni ser vi till och med underdödlighet.

Men överdödligheten har inte varit särskilt alarmerande ens under våren.

Antalet svenskar som dog under april och maj var 19 149, enligt preliminära siffror från SCB. Det är mycket, men inte historiskt mycket. I månadsskiftet december-januari dog det fler under 1995, 1993 och 1988. Relativt befolkningsmängd är det inte ens en av våra topp hundra dödligaste månader.
Citera
2020-08-10, 10:55
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Guru Giesecke har sannolikt skolat alla tidigare medarbetare i flockimmunitetstrategin och nu när ett nytt virus gör entré så vill alla hans läroljungar ha bekräftelse på att strategin kan tillämpas även i det fallet. De är nog både vilsna och oroliga, det är ju deras första riktiga pandemi.

Giesecke å sin sida är gammal och van har tar till den metod som alltid varit framgångsrik tidigare.
Det där är ju bara trams. Vad har du för bevis för syftet med FHM:s strategi är att flockimmunitet ska uppnås i Sverige?
Citera
2020-08-10, 10:57
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ta gärna reda på det om du kan 😊
Sverige använder nämligen WHO:s riktlinjer när dödsorsaksintyg ska utfärdas för dödsfall som är relaterade till covid-19-infektion. Intygen ligger till grund för statistiken för döda i covid-19.

Om UK också följer WHO - vilket jag antar att de gör - betyder det att statistiken mellan länderna är mer jämförbar. I Sverige används sedan tidigare ICD för klassificering av dödsorsaker.
Ja, det där kan vara grymt intressant att ta reda på. Vi har dessutom ändrat lite i rutinerna under epidemin och jag har som sagt ingen aning om vi följer WHO i övrigt, men låt mig kolla så återkommer jag.
Citera
2020-08-10, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, verkligen.

Det som är underligt tycker jag är att i mailet säger Tegnell att det ju inte stannar upp helt plötsligt om R-talet går ner.

I intervjun i Bilt säger han att de tror att immunitet bland svenskarna är orsaken till den plötsliga nedgången.

Hur går dessa bägge ihop?

OM detta mail är sant så är det skrivit i början av pandemin (mitten mars). Tegnell har ju vid flertalet tillfällen sagt att vi/världen inte vet hur detta virus beter sig och man lär sig hela tiden.
Citera
2020-08-10, 11:01
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swampdog
Det var en ordentlig alarmism.

Inflammation i hjärtmuskeln kan orsakas av att en virusinfektion någon annan stans i kroppen, till exempel en förkylning, sprider sig till hjärtat. Men oftare är det bara själva inflammationen, alltså immunförsvarets reaktion inte infektionen, som sprider sig till hjärtmuskeln.

https://forkylning.se/hjartmuskelinflammation/

Och? Det är fortfarande ett permanent tillstånd. Jag vet flera som dött av myokardit.
Citera
2020-08-10, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
OM detta mail är sant så är det skrivit i början av pandemin (mitten mars). Tegnell har ju vid flertalet tillfällen sagt att vi/världen inte vet hur detta virus beter sig och man lär sig hela tiden.
Detta mejl kan ju bara inte vara sant.
Varför fråga om sådana väldigt elementära saker öht?
Varför konsulterar man inte experterna som jobbar på myndigheten?
Citera
2020-08-10, 11:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu förstår jag inte hur du resonerar, om nu mailet är äkta är jag mest förbluffad över att han frågar något så självklart, självklart kommer det gå nedåt successivt om flockimmunitetsstrategin funkar. Knappast så att man en dag bara märker att antalet smittade om dagen går från 10 000 till 0. Med facit i hand är det ju exakt det som hänt, vi har successivt fått mindre och mindre smittspridning.
I intervjun i Bilt säger Tegnell att de inte kan förklara den plötsliga nedgången och menar att den har med immunitet att göra.

I mailet säger han att R-talets minskning och immunitet inte ger en plötslig nedgång. Dvs ”flockimmunitet” ger inte en skarp nedgång som den vi ser/såg i Sverige.

Det bör ju bero på något annat anser jag. Skolor stänger för sommarlov och folk har semester.

Hänger du med?
Citera
2020-08-10, 11:04
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Detta mejl kan ju bara inte vara sant.
Varför fråga om sådana väldigt elementära saker öht?
Varför konsulterar man inte experterna som jobbar på myndigheten?
Giesecke jobbar (jobbade?) på FHM som konsult och har tidigare varit Tegnells chef. Dessutom anlitad av WHO. Så det var precis det som gjordes.
Citera
2020-08-10, 11:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Nä, det håller inte. Det som diskuteras är ju vedertagna begrepp, oberoende av virus. Blir tillräckligt många infekterade bromsas spridningen. Så är det.

Edit, Emanuel Karlsten bekräftar mailets äkthet.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-10 kl. 11:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in