2020-06-17, 10:08
  #18493
Medlem
Dagsläget vad gäller bostadskön enligt nedan.

"Här kan du se en lista över hur många personer som har en aktiv kötid från ett visst år.

Totalt: 691 377, uppdaterat 2020-06-17

År Kötider från ett visst år
2020 29 720
2019 62 426
2018 59 326"
...

"1983 38
1982 3
1980 1"

Nog bör vi kunna upp i över 60.000 nyinskrivna det här året ! Och därigenom mera
pengar och avgifter till den kommunala kassan.

Lite roligt det där med 3 personer från år 1982. Har för mig att det var 4 tidigare.
Alltså har någon efter 38 år fått en lägenhet eller möjligen avlidit, kanske av Covid !
Citera
2020-07-11, 19:57
  #18494
Medlem
8711s avatar
Såg på Uppdrag Gransknings tillbakablickar för ett par dagar sedan. Handlade om personer som hamnar i bostadslöshet med rätt hopplösa förutsättningar. En del fokus var på "nyanlända" men även en del på svenskar med ekonomiska problem, både ensamma lite äldre och familjer som drabbats av den enorma bostadsbristen och konkurrensen om rimliga lägenheter i storlek och hyra.

Orsaken till det här är fullständigt uppenbar om man inte är blind. Man kan inte ta in 2 miljoner personer från mellanöstern och afrika som ska ha bostäder där i princip alla ska ha hyresrätter i betongklumpar och i alla möjliga storlekar. Naturligtvis blir det då enorm bostadsbrist och enorm konkurrens om hyresrätter med rimlig storlek och rimlig hyra, dels med så många invandrare som söker själva, men även med myndigheter som socialtjänsten som upphandlar stora antal lägenheter i bostadsbolagen bland hyresrätterna. Det är ju hundratusentals lägenheter runt om i landet som försvunnit helt uppenbar på grund av massinvandringen och dess negativa och fruktansvärda konsekvenser.
Citera
2020-07-16, 10:32
  #18495
Medlem
https://sverigesradio.se/ettegetlitethem
Sänds normalt 14.30 onsdagar i P1. Rekommenderas !
Handlar också om svårigheterna att komma in på den s k bostadsmarknaden.

Annars är ju Uppdrag Granskning alltid bra, även i repris, och det här senaste
programmet handlade ju om hur pass sofistikerade former folkfördrivningen
numera tar sig när välbeställda borgerliga kommuner vill göra sig av med de
som man kanske kan kalla för samhällets olycksbarn. Strukturellt hemlösa tycks
få det särskilt svårt.

Gärna tak över huvudet och arbetslinjen gäller förstås men helst skall de där
människorna tydligen finnas på mycket mera än armslängds avstånd.
Citera
2020-07-16, 10:39
  #18496
Medlem
https://www.liberalerna.se/nyheter/minska-trangboddheten-ny-folkrakning-nya-mal-och-nytt-matt-pa-trangboddhet/

Liberalerna tycks ha upptäckt trångboddhet, som ju i grunden bara är en form av
bostadsbrist. Men några nya arbeten som folkräknare skall väl kunna skapas.

"En nationell folkräkning med särskilt fokus på utsatta områden. Sociala missförhållanden ökar på svarta marknader och när Skatteverket och andra myndigheter inte har någon insyn i hur situationen ser ut. Genom en nationell folkräkning kan vi få ett kraftfullt verktyg dels i kampen mot svarta marknader och bidragsfusk, dels i arbetet mot att bekämpa allvarlig trångboddhet."
Citera
2020-07-17, 12:28
  #18497
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Såg på Uppdrag Gransknings tillbakablickar för ett par dagar sedan. Handlade om personer som hamnar i bostadslöshet med rätt hopplösa förutsättningar. En del fokus var på "nyanlända" men även en del på svenskar med ekonomiska problem, både ensamma lite äldre och familjer som drabbats av den enorma bostadsbristen och konkurrensen om rimliga lägenheter i storlek och hyra.

Orsaken till det här är fullständigt uppenbar om man inte är blind. Man kan inte ta in 2 miljoner personer från mellanöstern och afrika som ska ha bostäder där i princip alla ska ha hyresrätter i betongklumpar och i alla möjliga storlekar. Naturligtvis blir det då enorm bostadsbrist och enorm konkurrens om hyresrätter med rimlig storlek och rimlig hyra, dels med så många invandrare som söker själva, men även med myndigheter som socialtjänsten som upphandlar stora antal lägenheter i bostadsbolagen bland hyresrätterna. Det är ju hundratusentals lägenheter runt om i landet som försvunnit helt uppenbar på grund av massinvandringen och dess negativa och fruktansvärda konsekvenser.

Har säkert påpekat samma sak i säkert 10-11 års tid eller så. Ganska uppenbart att logiken och matten inte går ihop för fem öre men politiker och annat folk som är ansvariga bryr sig uppenbarligen inte så. ¯\_(ツ)_/¯
Citera
2020-07-17, 16:35
  #18498
Medlem
bill claytons avatar
Plus att mängder av HR är omvandlade till BR.

Hög efterfrågan och minskad tillgång till HR med rimlig hyra är ett recept för trångboddhet för fattiga invånare.
Citera
2020-07-30, 10:51
  #18499
Medlem
https://bostad.stockholm.se/statistik/statistiktjansten/

"Här kan du se en lista över hur många personer som har en aktiv kötid från ett visst år.

Totalt: 695 253, uppdaterat 2020-07-30"

Mycket när 700.000 nu, en historisk gräns. Återstår att se om någon journalist orkar
uppmärksamma och om de orkar intervjua något av de moderata borgarråden. Men
det är inte som förr i tiden när politiker kunde ställas till svars för sådana saker. Idag
kommer aldrig bostadsfrågan högt upp på agendan.
Citera
2020-07-30, 11:10
  #18500
Medlem
Tyckte mig höra bostadsminister Bolund i Ekot eller kanske Studio Ett igår och ställd
inför frågan "Vilket råd skulle du ge till en ung människa som står utan bostad" var
han betydligt smartare än Tage Erlander i den där klassiska intervjun i valrörelsen
1966. "Jag ger inga personliga råd" och lite till sade han. Men i och för sig kan han
säkert ha goda avsikter,

Å andra sidan, vad är det (mp) gör i Stockholm just nu ? Tja, inte direkt samma sak
som under den förra mandatperioden då man också satt vid makten men i en annan
koalition. Då handlade det om att bygga bostäder, nu handlar det om att sälja ut de
delar av allmännyttan som ännu finns kvar. Lite lägre priser än det skulle vara på en
riktig marknad och lite flera ombildningar än man lovat att det skulle bli men inget
som i grunden ändrar på det faktum att allmännyttan och hyresrätterna är på väg ut
och att moderaterna i grunden vunnit den kampen. Men vad har man tänkt sig skall
hända istället ?

Ganska pikant f ö att ett parti som miljöpartiet som för allt i världen inte vill dra ner
på flyktingmottagandet inte verkar ha insett att nya invånare kräver fler bostäder,
inte färre, och i synnerhet inte färre hyresrätter vilket nu blir resultatet av den
bostadspolitik som (mp)i Stockholm numera driver rent praktiskt.
Citera
2020-07-30, 11:12
  #18501
Medlem
https://moderaterna.se/bostader

"Bostadsbristen spiller över på i stort sett samtliga samhällsområden och bidrar till trångboddhet och sociala problem."

Där ser man. Lite insikt finns det allt. Men så har man ju sin(a) ideologi(er) att förhålla sig
till också !
Citera
2020-07-30, 13:39
  #18502
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
https://bostad.stockholm.se/statistik/statistiktjansten/

"Här kan du se en lista över hur många personer som har en aktiv kötid från ett visst år.

Totalt: 695 253, uppdaterat 2020-07-30"

Mycket när 700.000 nu, en historisk gräns. Återstår att se om någon journalist orkar
uppmärksamma och om de orkar intervjua något av de moderata borgarråden. Men
det är inte som förr i tiden när politiker kunde ställas till svars för sådana saker. Idag
kommer aldrig bostadsfrågan högt upp på agendan.
Av de runt 700 000 som står i kö skulle jag gissa att en bra bit över 600 000 har redan ett boende men söker annat boende.
I Stockholms län finns nu över 4000 objekt till salu.
Det saknas boende men bara ett visst boende.
Billigare hyreslägenheter.
Citera
2020-08-10, 10:14
  #18503
Medlem
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/dOxOMB/liberalerna-hycklar-om-bostadsbristen

Liberalerna brinner för (eller var det mot) bostadsbrist.
Citera
2020-08-10, 10:26
  #18504
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/dOxOMB/liberalerna-hycklar-om-bostadsbristen

Liberalerna brinner för (eller var det mot) bostadsbrist.

Kan bero på att liberalerna främjar arbete före bidrag. Så fort du får ett fast jobb kommer du sannolikt ha mkt lättare att också kunna hitta en lämplig bostad.

Nya bostäder för folk som inte jobbar är totalt orealistiskt och kommer aldrig att byggas skulle jag tro, med vissa undantag för hemlösa med behov av vård pga missbruk etc.

Vad som är viktigt nu under corona är att folk som är utan jobb kommer in på utbildningar på den nya arbetsmarknaden som kommer att uppstå efter coronan blåst över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in