2020-08-09, 18:17
Medlem
Höjas avatar
Just nu bor jag bara 3 mil från föräldrarna. Tidigare var det 40. Sambon har det tvärtom, tidigare 4, nu 40. Gör det lite svårt med barnbarnet, deras första, men en del ansvar ligger ju faktiskt på dem. Mina föräldrar är det sista jag tänker på när jag ska flytta, jag är vuxen.
Citera
2020-08-09, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ViolinaX
Men du är inte din pappa...vad känner du att du vill göra?

Vad får du för examen förresten?

En yh utbildning som leda till jobb på näringslivskonter, destinationsbolager och övriga företag.

De vill helst att jag skall må bra och att då ha ett bra jobb att utvecklas på blir ett bra steg till det
Citera
2020-08-09, 18:18
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Nä precis, pappa lär göra det ofta och kanske bor hos mig en kort stund och göra en weekend.

Mina föräldrar har gjort det i många år. När jag fick barn så kom de upp en gång i månaden och stannade minst tre dagar varje gång vilket resulterade i att de fick en närmre relationen till mina barn än vad min sambos föräldrar fick. Vi umgicks liksom både till frukost och vid nattningen och de läste sagor, lagade mat och umgicks med ungarna. Sambons föräldrar träffade de över fika eller middag och iofs oftare men det gick inte att jämföra ändå.
Kontentan blev en närmre relation trots 33 mils färdväg enkel väg.
Citera
2020-08-09, 18:33
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag har planer på att flytta nästa år efter min utbildning, om det blir 10-50 mil från där jag bor idag är oklart.

Mina föräldrar är snart pensionärer och ibland känns det som att jag lämnar dem för evigt, har nu ungefär tre timmar till dem med buss

Min pappa säger att det viktiga är att jag mår bra dit jag flyttar och jag trivs med jobbet och så länge jag kan stanna 1-2 veckor under jul känns det bra för dem

Hur lever ni och är det rätt inställning att tänka så? Vet att det finns personer som bor utomlands så antar att det inte är en big deal för vissa.
Pappa 300 meter att gå.
Mamma 20 minuter med spårvagn.
Citera
2020-08-09, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ViolinaX
Jag bor ca 50 mil från mina föräldrar och syskon.

Det tråkiga är att vi har missat varandras vardag, att min släkt inte har kunnat träffa mina barn och bygga en relation till dem, och att jag inte fått den nära relation till mina syskonbarn som jag kunnat få. Jag får ett hugg i hjärtat när jag ser andra barn tillsammans med sina morföräldrar, eller när de på jobbet pratar om sina syskon och syskonbarn som de umgås med varje helg.

SÅ, tänk över ditt val en extra gång och vad det kommer att innebära, går det att göra en likvärdig karriär ca inom en timmes resväg från dina föräldrar? Eller, om du är ensambarn, är det möjligt för dina föräldrar att följa med på flytten? Jag vet de vars föräldrar har sålt huset och flyttat närmare barnet när barnbarnen kommer.

Det går men då får jag stå ut med att bo i mindre orter och mindre lön, finns 3-4 orter varav tre av dem är faktiska närmare till dem och en som ligger närmare mot huvudstaden. De tycker att det viktiga är att jag mår bra och en vacker dag kommer de att gå bort och jag är singel och har inga barn då jag antar att den dagen jag har familj blir det mycket att tänka på. Jag hade en bra uppväxt där jag hade 5 minuter till min mormor och morfar och 50 minuter till min farmor och farfar, somliga har inte den turen vad jag har förstått. Mina föräldrar är inte skilda.
Citera
2020-08-09, 20:07
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Du måste ju göra det som känns rätt för dig, spelar ju ingen roll om du stannar eller flyttar om det är för någon annans skull så kommer du ju bli olycklig.

Den som bodde närmast mig var syrran, typ 10 minuter om man går men så flyttade mina päron in i mellan oss så nu har jag 5 minuter till morsan och farsan, vi brukar driva med dom att dom flyttade efter oss när vi lämnade huset och födelseorten. Hade jag eller syrran fått barn och flyttat hade dom lätt flyttat efter.
Citera
2020-08-09, 20:10
Medlem
Har 4.8 km cykelväg till mamma och 8.9km cykelväg till pappa. På gränsen att jag kan cykla till farsan så brukade ta bussen till honom innan Corona. Trots att vi bor nära varandra ses vi inte så ofta som man skulle kunna tro.
Citera
2020-08-09, 20:39
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Ca 2mil, 25min bilfärd.

Besöker dom väldigt ofta. Har bra relation, självklart händer det att det blir något gnäbb om man varit varandra för nära någongång.

Ska ev. flytta ned till antingen Belgien eller Tyskland för befodran för jobb i första eller andra kvartalet 2021.
Kommer blir tufft tror jag, lämna föräldrar syskon och bra vänner. Lämna i den bemärkelsen att man bara ses några få tillfällen per år.

Har ingen familj själv.
Citera
2020-08-10, 01:47
Medlem
Också funderat på att flytta långt från hemstaden då jag är trött på den, även funderat på utomlands. Dock börjar mina föräldrar komma med åren, så väntar kanske ett tag. Tror man kommer ångra att man inte träffa dem mer annars när dagen väl kommer... :/
Citera
2020-08-10, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kevin7254
Också funderat på att flytta långt från hemstaden då jag är trött på den, även funderat på utomlands. Dock börjar mina föräldrar komma med åren, så väntar kanske ett tag. Tror man kommer ångra att man inte träffa dem mer annars när dagen väl kommer... :/

Det handlar inte främst om vad du kan ge dina föräldrar utan vad de kan ge dina barn.

Dåligt umgänge med äldre släktingar är definitivt en orsak till den ökade ohälsan bland unga. De har allt färre som älskar dem bara för den de är.

Sedan har du förvisso effekten av att de som växt upp med nära relation till sina stor-föräldrar inte vill beröva sina barn den möjligheten. Så du bygger även mening i ditt eget liv eftersom du kan räkna med att dina barn vill att du ska bli en viktig person i dina barnbarns liv.
Citera
2020-08-10, 01:55
Medlem
Jag bor 40 mil från mina föräldrar och har gjort det i tjugo år. Det funkar bra, vi ses flera gånger per år och pratar ofta i telefon. De har en nära relation till mina barn också, trots avståndet. Men - de blir ju allt äldre och jag önskar att jag kunde ha friheten att flytta närmre den om de skulle behöva mer hjälp i vardagen, eller om en av dem skulle gå bort och den andre blir ensam. Det har jag dock inte på ca tio år till och det är lite jobbigt.

Så ts- så länge du har möjlighet att flytta tillbaka så skulle jag råda dig att flytta. Det hör ju till livet att ge sig av och prova vingarna, särskilt om du dessutom är klar med en utbildning och kanske har chanser till bättre/roligare jobb på annan ort. Det avgörande beslutet blir när/om du väljer att skaffa barn och med vem. Det är det som avgör hur flexibel du är i framtiden.
Citera
2020-08-10, 07:50
Medlem
6 timmar med tåg. Men det har inte stoppat dem från att komma på o anmält besök, kommer nog va tvungen att lämna landet nästa gång jag flyttar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in