Citat:
Ursprungligen postat av
Mitochondria
Vet inte om min läkare är bra. Står på FASS att man ska göra blodtryckskontroller när man tar Venlafaxin. Min läkare har inte gjort eller överhuvudtaget nämnt detta. Jag skulle bli kontaktad 1 månad efter att jag börjat men blev inte det. Blir istället kontaktad efter ytterligare 1 månad.
Ska börja 4:e året på min utbildning. Bara nyligen jag har haft enorma problem med motivationen, de senaste 6 månaderna. Därför tror jag det kan medicineras.
Vill ha samtalskontakt men inte KBT. Vill ha psykodynamisk terapi där jag pratar, inte terapeuten.
Varför inte ta läkemedel under längre tid? Tror inte det har stor påverkan. I alla fall inte i samma grad som obehandlad depression.
Klart det finns läkare som man önskar kunde vara bättre. Jag har själv bytt pga missnöje. Men jag ville flagga för att det ibland kan vara en enkel utväg att skylla på dålig läkare pga att man inte vill göra det som krävs. Om det gäller dig vet jag ej, bara att det gällt mig.
Mediciner mot låg motivation känner jag inte till, men om brist på motivation beror på oro kan det vara bra kanske. Själv var jag handlingsförlamad mot slutet av mina studier för jag visste inte om jag skulle få ett bra jobb och var väl orolig för att bli klar med studierna.
Båda terapiformerna är bra. Jag har prövat båda under längre perioder. 3 år +1 års KBT
Ta läkemedel under längre tid? Tja kan man trappa ner är det väl bra, men biverkningarna är väl ofta, inte för alla, små så det kan ju vara bra att köra på om man som du ser fördelar med det.
Men det där med motivationen.....
Vad är det som saknas?
1. ett attraktivt mål/mening?
2. Kunskap om hur man går tillväga för att nå målet?
3. Hinder för att nå målet? Rädsla för att misslyckas t ex? Egna resurser?
Annat?