2020-08-09, 16:53
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flirre
Jag tycker att informationen ska tas på allvar. Enligt mig är den så oväntad att det är för bra för att vara rent hittepå.
Att Höglund i egenskap av äldre kvinna, och sannolikt inte kan formulera sig på detaljnivå, inte förklarar på ett för Flashback tillräckligt bra sätt är oviktigt.

Kroppen har kanske varit inne i helikoptern, och vid lämplig tidpunkt kånkats ner på pontonen för vidare färd i vattnet? Pontoner kanske har luckor för förvaring? Pontoner kanske är öppningsbara etc etc.

Det viktiga är den ossnnolika storyn, och att börja nysta i det.

Jag tror att hon har viktig och korrekt info, men inte kunnat redogöra på detaljnivå.

jo. Något ligger det väl i det. Någon pressade gubben på pengar och det hela gick överstyr. Sedan lösning med helikopter. Men många frågetecken. Tänk själv. Skall man dumpa en kropp från en helikopter måste ju en massa människor vara med på det. Inte minst piloten. Därför känns det osannolikt om det inte var någon form av maffia från Ryssland.
Citera
2020-08-09, 17:34
Medlem
bajssprutans avatar
Spännande, jag åkte i en privat helikopter som liten i just Viken i slutet av 80-talet. Så en helikopter var inga konstigheter då. Och där bodde en pilot.
Citera
2020-08-09, 18:02
Medlem
Om nu hennes historia är sann, har hon då inte begått ett brott genom att skydda förövarna? Ett lik i havet borde dykt upp någonstans för eller senare, han är väl inte funnen?
Citera
2020-08-09, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Om nu hennes historia är sann, har hon då inte begått ett brott genom att skydda förövarna? Ett lik i havet borde dykt upp någonstans för eller senare, han är väl inte funnen?

tja, vet hon om ett mord måste hon väl informera polisen. Tror hon gjort sig skyldig till skyddande av brottsling annars.
Citera
2020-08-09, 18:08
Medlem
Cykelställs avatar
Det är ju inte vem som helst som kan hoppa in i en helikopter och dra iväg, det är ju inte som att köra bil. Och dessa män och kvinnor som kan flyga helikopter är inga dumskallar som beblandar sig med maffian och annat skrot. Nej, helikopterdelen av storyn är fullständigt osannolik.
Citera
2020-08-09, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
tja, vet hon om ett mord måste hon väl informera polisen. Tror hon gjort sig skyldig till skyddande av brottsling annars.

Vet man att ett mord har begåtts behöver man inte, enligt lagen, kontakta någon polis. Det är inte fråga om skyddande av brottsling.

Men för allmänheten och de anhöriga kan det vara bra att göra det ändå...
Citera
2020-08-09, 18:25
Medlem
Fallet Björkegren har gått som en serie genom olika media med den ena förklaringen värre än den andra. Det alla ändå slutligen kommit fram till är att Björkegren inte är i livet längre. Idag skulle han varit 100 år. Butlern han hade är förstås intressant i ärendet. Men lika mycket alla dem som han var skyldig pengar. Till sist, när de förstod att det inte lönade sig att gå på honom mer med att få tillbaks pengarna, fick han plikta med livet. Så som det brukar gå till. Ibland, i alla fall.
Citera
2020-08-09, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Idag skulle han varit 100 år.

99. Född den 9 oktober 1920. Inte för att Höglunds trovärdighet hänger på den detaljen, men jag sitter här och biter i min kalender och vill gärna berätta det.
Citera
2020-08-09, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelställ
Det är ju inte vem som helst som kan hoppa in i en helikopter och dra iväg, det är ju inte som att köra bil. Och dessa män och kvinnor som kan flyga helikopter är inga dumskallar som beblandar sig med maffian och annat skrot. Nej, helikopterdelen av storyn är fullständigt osannolik.
Vi har ju värdedepårånet med helikopter som ett tydligt exempel på motsatsen. Så nog kan man få de flesta att göra brott om de har vinning av det samt att det är tomt i kistan.

Men visst, själva tillvägagångsättet är ju mera hämtat ifrån en Bond-film!
Citera
2020-08-09, 19:55
Medlem
Citat:
Vet man att ett mord har begåtts behöver man inte, enligt lagen, kontakta någon polis. Det är inte fråga om skyddande av brottsling.

Måste man inte rapportera om man vet om ett mord? Är du 100%?
Citera
2020-08-09, 21:02
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flirre
Jag tycker att informationen ska tas på allvar. Enligt mig är den så oväntad att det är för bra för att vara rent hittepå.
Att Höglund i egenskap av äldre kvinna, och sannolikt inte kan formulera sig på detaljnivå, inte förklarar på ett för Flashback tillräckligt bra sätt är oviktigt.

Kroppen har kanske varit inne i helikoptern, och vid lämplig tidpunkt kånkats ner på pontonen för vidare färd i vattnet? Pontoner kanske har luckor för förvaring? Pontoner kanske är öppningsbara etc etc.

Det viktiga är den ossnnolika storyn, och att börja nysta i det.

Jag tror att hon har viktig och korrekt info, men inte kunnat redogöra på detaljnivå.

Ja, varför krångla till det och dumpa Björkegren från en båt om det fanns en helikopter att tillgå. En helikopter flygande vid Muskö örlogsbas hade väl gått obemärkt förbi.
Citera
2020-08-18, 12:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Eftersom hon är journalist så gäller också källskydd mm. Journalister är inte tvingade att lämna information till polisen. Hon har valt att publicera informationen och det är fullt tillräckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in