2020-08-09, 16:59
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag frågade vad ni tycker om att de kringgår er älskade försiktighetsprincip. Inte HUR de kringgår den.

Men det gör de ju inte. De skruvar på olika variabler, och försöker att öppna skolorna genom att stänga ner mindre viktiga saker som t.ex. pubar och andra uteställen först. Men går det inte, så kommer de att ha skolorna stängda, var så säker!

Här i Sverige finns det ingen korrelation mellan smittspridningens storlek, och hur mycket av samhället som får vara öppet. Vilket är märkligt. Men våra myndigheter verkar vara rädda för att det ska bli upplopp, om man först stänger något, sedan öppnar det, och sedan stänger det igen. Men det behöver det ju inte bli - folk förstår principen med att skruva på någon variabel, om smittan ökar igen. Det enda myndigheterna behöver göra, är att redovisa orsakerna till sina beslut öppet.
Citera
2020-08-09, 17:00
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Med det i åtanke är det löjligt att folk med makt hävdar att de ”inte såg det komma”.

Ja, det var ju konstigt att VI såg det komma, som inte har någon insider information (inte jag i alla fall), utan bara läste vanliga internationella tidningar.
Citera
2020-08-09, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Sedan Boris själv blev drabbad har befolkningen tagit det på allvar. Nu ser jag att siffran 29 här på IVA inte är korrekt. Det är cirka 35. Idag har jag sett fler munskydd faktiskt, väldigt olika hur folk tar detta, vissa bryr sig inte alls, några är skiträdda att gå på gallerian utan munskydd.
Jag tycker också munskyddsanvändandet verkar ha ökat. Men ett par iakttagelser jag gjort är dels att munskydden i princip alltid sitter väldigt dåligt. Dels att i princip alla som använder munskydden snarare är riskgrupp än den typiske asymptomatiska smittbärare. Det är väl egentligen dessa som skulle kunna ha nytta munskydden?
Citera
2020-08-09, 17:09
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det var ju konstigt att VI såg det komma, som inte har någon insider information (inte jag i alla fall), utan bara läste vanliga internationella tidningar.
Precis. Att det skulle bli långbänk om detta virus insåg man när det t o m blev tjafs om man skulle kalla det en pandemi eller inte.
Citera
2020-08-09, 17:09
Medlem
Citat:
Men det gör de ju inte. De skruvar på olika variabler, och försöker att öppna skolorna genom att stänga ner mindre viktiga saker som t.ex. pubar och andra uteställen först. Men går det inte, så kommer de att ha skolorna stängda, var så säker!

Aha, så det är bara definitionen av försiktig ni skruvat på? Tidigare lät det nämligen som att man alltid skulle välja det säkra före det osäkra. Här anses ju skolöppning helt klart vara en risk.
Citera
2020-08-09, 17:15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Urvalet är väl en blandning mellan vårdpersonal och vanligt folk som aktivt bokar tid och betalar för ett antikroppstest.

Ok.. Då blir det svårt att tolka resultatet. Vårdpersonal har förmodligen utsatts för viruset i högre grad än random svensk. Likaledes har dom i min bekantskapskrets som valt att göra ett antikroppstest varit personer som misstänkt att dom haft sjukdomen. Trotts det, nästan uteslutande med negativt provresultat.

F.ö. är jag förvånad över att så få tycks ha utvecklat antikroppar.
Citera
2020-08-09, 17:19
Medlem
Kaos vid stranden – bilar fick motas bort: ”Hätsk stämning”

– Där jag står nu ser jag inte sand, jag ser bara människor. Det är smockfullt.

https://www.expressen.se/kvallsposten/kaos-vid-stranden-bilar-fick-motas-bort-hatsk-stamning/
Citera
2020-08-09, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag skulle tro att vi hunnit fram till andra halvlek i pandemin. Klarar de den andra halvleken lika bra som den första kan de gå riktigt bra. Då kan de hålla i det till det finns vaccin. Därefter kan de öppna upp mot omvärlden.

Ja samtidigt som virus anpassar sig till människan med tiden och blir mindre farligt i slutskedet av en pandemi.
Citera
2020-08-09, 17:25
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Kaos vid stranden – bilar fick motas bort: ”Hätsk stämning”

– Där jag står nu ser jag inte sand, jag ser bara människor. Det är smockfullt.

https://www.expressen.se/kvallsposten/kaos-vid-stranden-bilar-fick-motas-bort-hatsk-stamning/
Citat:
”Pontus Carlsson, bevakningschef på Falsterbonäsets livräddare, säger att det nu är helt omöjligt att komma ner till stranden – det är fullt på alla vägar och parkeringar. Innan har det varit helt omöjligt för räddningspersonal att komma fram, säger Pontus Carlsson, men i dag har hans personal spärrat av och fått mota bort bilar från att parkera felaktigt.
– Det blir ganska hätsk stämning ganska snabbt, när alla bara helt panikartat ska till stränderna.

I vanliga fall brukar en del av hans personal gå omkring bland gästerna på stränderna för att se om någon behöver hjälp, råd eller tips. Det gör de inte den här helgen.
– Det är alldeles för trångt. Det är inte tryggt för min personal att gå omkring där nere, säger Pontus Carlsson. Nere på stranden kan det funka bra med avstånd, men värst blir det i köer till toaletter, restauranger och kiosker, säger Pontus Carlsson.”
Att det blir trångt på stränderna är en självklarhet, smittförnekare verkar tro att alla ligger still i prydliga rader som om det vore ett solarium.
Citera
2020-08-09, 17:29
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
I värsta fall, ja. I bästa fall, nej.

Du lämnar inte mycket åt slumpen innan du kastar hela idén från fönstret. Hade man smittspårat mig skulle det bli resultat eftersom jag inte har damp och måste studsa runt utan mål eller mening som nypoppat popcorn. I februari bar jag dessutom handskar när jag var ute bland folk.
Det finns väl de som studsar runt utan avsaknad av mål och mening också och hur som helst är det inte den självupplevda känslan av mål och mening som gör det svårt eller lätt att smittspåra.

Det hände rätt tidigt i länder där man smittspårade (som UK inledningsvis) att man gick bet och bara kunde konstatera "samhällsmitta" som orsaken. Så även med ambition att smittspåra får man räkna med att man inte alltid lyckas, eller gissa fel. Och man kanske inte behöver identifiera varenda a/presymptomatisk för att dra ner R under 1. Det som krävs är en reduktion i smittöverföringen, inte ett totalstopp.
Citera
2020-08-09, 17:31
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
I Norge är de beredda på att de kanske måste ha skolorna stängda, men de försöker skruva på andra variabler först. I Sverige ska skolorna vara öppna, punkt. Oavsett hur många sjuka och döda som blir följden. Stor skillnad på ingången i frågan.
Jag vet inte vad du har för intresse i att sprida desinformation, men skolminister Anna Ekström sa i mitten av juli att "vi kommer inte att tveka att stänga skolor".

https://www.expressen.se/nyheter/anna-ekstrom-vi-kommer-inte-tveka-att-stanga-skolor/

Dock är det mer sannolika scenariot att vid eventuellt stängning och utbrott så blir det bara lokala stängningar av skolor, enskilda skolor eller i vissa områden. Det beror såklart på att det bara är alarmister som tycker det vore en bra idé att stänga skolorna i Strängnäs när det blir ett lokalt utbrott i en skola i Säffle.
Citera
2020-08-09, 17:33
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det finns väl de som studsar runt utan avsaknad av mål och mening också och hur som helst är det inte den självupplevda känslan av mål och mening som gör det svårt eller lätt att smittspåra.

Det hände rätt tidigt i länder där man smittspårade (som UK inledningsvis) att man gick bet och bara kunde konstatera "samhällsmitta" som orsaken. Så även med ambition att smittspåra får man räkna med att man inte alltid lyckas, eller gissa fel. Och man kanske inte behöver identifiera varenda a/presymptomatisk för att dra ner R under 1. Det som krävs är en reduktion i smittöverföringen, inte ett totalstopp.
Om man inte stänger av kranen innan man börjar torka golvet blir det en hopplös uppgift, ja. Självklart måste man ha i åtanke att man kan misslyckas men det får inte vara en ursäkt för att göra ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in