2020-08-09, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ungefär som du hade önskat att Nya Zeeland hade gjort Mette Fredriksson till kung och låtit viruset härja fritt och ha ihjäl hundratals?

Hehe. Den var krystad.
Citera
2020-08-09, 13:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hehe. Den var krystad.
Är det inte så då?
Citera
2020-08-09, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Otroligt tjockt med folk på stränderna, fy FAN, här utvecklas flockimmunitet eller?

Hur som helst, platz.se redovisade +1 avliden igår och står då i 5781 avlidna. Det innebär att gapet ökade till 18 personer.

Det är inget stort gap och dödligheten är låg. Vi bör koncentrera oss på smittan istället för att snacka dödlighet. Platz.se anger också att endast 29 personer är på IVA, en uppgift jag inte tror är korrekt.

Vet faktiskt inte var dom tar sina iva-siffror ifrån! 38 enligt sir
Citera
2020-08-09, 13:59
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Efter närmare en vecka på en klassisk italiensk semesterort kan jag konstatera följande ang munskydd:
- de förkommer mest i handväskor (damer) eller på armbågen (herrar)
- få har dem på munnen ute på stan.
- ska man in i en affär tar man på det och möts av personal som kanske inkluderar näsan i skyddet.
- det åker med andra ord av och på hela tiden
- servitörer/triser har det lite varstans, hakan är populärt (svårt konversera gästerna med där prylen på munnen)
- badplatserna är munskyddsfria zoner (inkl baren)
- ålder spelar ingen roll och de där äldre-äldre har nog tröttnat på att vara inne, det är gott om dem på stan, utan munskydd.
- men vid målgången för cykelloppet hade alla munskydd. Vilket naturligtvis åkte av direkt när de gick därifrån.
Jag vet inte vad munskyddsfantasterna här är ute efter men jag anar att ni skulle bli besvikna om ni kröp ut ur er grotta och gjorde ett studiebesök i Italien.
Jag fö rekommendera de där blåa, de läcker tillräckligt mycket för att man ska stå ut med dem mer än 10 minuter och de är populära här och håller minst en vecka använda på detta sätt.
Det Wegereup redan har berättat om.
Det blir ungefär som efterlevandet av ”håll avstånd”.
Sånt får man lov att acceptera i ett demokratiskt samhälle. Framförallt som man har genomlidigt en ett par månader lång karantän. Men visst, en skärpning vore på sin plats.

Om munskydd införs här tror jag faktiskt att det största problemet inte är ”munskyddstalibanerna” utan ”munskyddshatarna”.
Vi som är positiva till munskydd accepterar nog överlag lite skit i hörnen, sånt är livet och verkligheten - däremot kommer hatarna att gå bananas och som värsta frikyrkliga stasilakejer slå ner på varje millimeters avvikelse från rekommendationen.

Hade det inte varit för tegnellkollaboratörerna hade diskussionen här i tråden inte varit så polariserad.

https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/flera-bar-maskerna-runt-armen-sa-ar-verkligheten/
Citera
2020-08-09, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Han säger att de måste stänga pubar och restauranger för att de ska kunna öppna skolorna.

Vad tycker du om att han frångår försiktighetsprincipen och öppnar skolorna öht? Inte bara han, utan de allra allra flesta gör nog så.
Citera
2020-08-09, 14:07
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
+448 i Sverige enl. C19.se. Undrar vad de officiella måndagssiffrorna blir?

Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vad tycker du om att han frångår försiktighetsprincipen och öppnar skolorna öht? Inte bara han, utan de allra allra flesta gör nog så.

I Norge är de beredda på att de kanske måste ha skolorna stängda, men de försöker skruva på andra variabler först. I Sverige ska skolorna vara öppna, punkt. Oavsett hur många sjuka och döda som blir följden. Stor skillnad på ingången i frågan.
Citera
2020-08-09, 14:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Han stänger ju pubar och restauranger för att kompensera för skolöppningen.

Dessutom har ju flertalet länder haft stängda skolor redan. De måste ju öppna någon gång.
Citera
2020-08-09, 14:27
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Väldigt mycket som att corona inte skulle bli så allvarlig som panikalarmisterna skrek om. Att många felbehandlats till döds att skyddsmasker skydar dåligt att corona är som en svårare influensa eller dito förkylning för vissa i riskgrupper m.m.m.

Fast det har du ju inte haft rätt om överhuvudtaget? Man kan inte ha rätt under en pågående pandemi. Vi får se när det är över och har facit.

Men du är ju enbart här för att provocera. Din grammatik och dina slutsatser bevisar dock en sak - att du är totalt körd i huvudet.
Citera
2020-08-09, 14:35
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Platz.se anger också att endast 29 personer är på IVA, en uppgift jag inte tror är korrekt.
Det känns som en rimlig siffra. Här i UK har vi f.n. 612 personer intagna på sjukhus, 183 på IVA varav 48 personer i ventilator.

Detta trots att vi klockar upp mellan 600-800 nya smittade per dag. Ökande, dessutom.

Viruset har förändrats alternativt är det folks förbättrade handhygien och distansering som gör att OM de blir smittade så är det relativt små virusnivåer.
Citera
2020-08-09, 14:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det känns som en rimlig siffra. Här i UK har vi f.n. 612 personer intagna på sjukhus, 183 på IVA varav 48 personer i ventilator.

Detta trots att vi klockar upp mellan 600-800 nya smittade per dag. Ökande, dessutom.

Viruset har förändrats alternativt är det folks förbättrade handhygien och distansering som gör att OM de blir smittade så är det relativt små virusnivåer.
Framförallt är det yngre som smittas vilket förklarar både ökningen av fall och minskningen av kritiskt sjuka. Flera artiklar och studier som denna handlar om det:

Data From the COVID-19 Epidemic in Florida Suggest That Younger Cohorts Have
BeenTransmittingTheir Infections to Less Socially Mobile Older Adults

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.30.20143842v1.full.pdf

Och naturligtvis det viktigaste. Förbättrade vårdrutiner och behandlingsmetoder har bidragit till minskningen av dödstalen framförallt.
Citera
2020-08-09, 14:59
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jo det har jag självklart men det kan inte ni alarmister erkänna. Ni lever på hoppet att folk ska tokdö snart men sorry Wuhan-snuvan kräver få liv

Va tråkig tråden har blivit människor ego är den så kallade djävulen den är viktigare än att samarbeta att ha rätt är viktigare än att ens ego skadas. Sen för övrigt vet man ändå inte förens allt är över hur farligt det faktiskt är. Jag är ej på någons sida jag tror mer på balans. Men du verkar redo att sälja din själ till djävulen för att ha rätt. Tragiskt
Citera
2020-08-09, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang

Sedan Boris själv blev drabbad har befolkningen tagit det på allvar. Nu ser jag att siffran 29 här på IVA inte är korrekt. Det är cirka 35. Idag har jag sett fler munskydd faktiskt, väldigt olika hur folk tar detta, vissa bryr sig inte alls, några är skiträdda att gå på gallerian utan munskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in