Citat:
Ursprungligen postat av
HalHandyman
Efter närmare en vecka på en klassisk italiensk semesterort kan jag konstatera följande ang munskydd:
- de förkommer mest i handväskor (damer) eller på armbågen (herrar)
- få har dem på munnen ute på stan.
- ska man in i en affär tar man på det och möts av personal som kanske inkluderar näsan i skyddet.
- det åker med andra ord av och på hela tiden
- servitörer/triser har det lite varstans, hakan är populärt (svårt konversera gästerna med där prylen på munnen)
- badplatserna är munskyddsfria zoner (inkl baren)
- ålder spelar ingen roll och de där äldre-äldre har nog tröttnat på att vara inne, det är gott om dem på stan, utan munskydd.
- men vid målgången för cykelloppet hade alla munskydd. Vilket naturligtvis åkte av direkt när de gick därifrån.
Jag vet inte vad munskyddsfantasterna här är ute efter men jag anar att ni skulle bli besvikna om ni kröp ut ur er grotta och gjorde ett studiebesök i Italien.
Jag fö rekommendera de där blåa, de läcker tillräckligt mycket för att man ska stå ut med dem mer än 10 minuter och de är populära här och håller minst en vecka använda på detta sätt.
Det Wegereup redan har berättat om.
Det blir ungefär som efterlevandet av ”håll avstånd”.
Sånt får man lov att acceptera i ett demokratiskt samhälle. Framförallt som man har genomlidigt en ett par månader lång karantän. Men visst, en skärpning vore på sin plats.
Om munskydd införs här tror jag faktiskt att det största problemet inte är ”munskyddstalibanerna” utan ”munskyddshatarna”.
Vi som är positiva till munskydd accepterar nog överlag lite skit i hörnen, sånt är livet och verkligheten - däremot kommer hatarna att gå bananas och som värsta frikyrkliga stasilakejer slå ner på varje millimeters avvikelse från rekommendationen.
Hade det inte varit för tegnellkollaboratörerna hade diskussionen här i tråden inte varit så polariserad.
https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/flera-bar-maskerna-runt-armen-sa-ar-verkligheten/