Citat:
Ursprungligen postat av
trombas
Hej,
Ska börja plugga i höst på fysikprogrammet i Uppsala och har nu endast efter antagningen funderat verkligen på vad jag vill göra ( väldigt dumt ) och har kommit fram till att finansiell matematik låter väldigt intressant(de jobb som det leder till) och nu finns ju möjligheten om man läser lite extra kurser under första tre åren att senare läsa en master i Finansiell Matematik i Uppsala och det jag undrar är vilken kvalité har denna utbildning jämfört med kanske KTHs master i Tillämpad matematik och beräkningsmatematik inriktning Finansiell Matematik?
Tror ni det kan vara värt att antingen plugga ett år av fysik i Uppsala och sedan försöka byta spår helt och börja på Civ.ing Teknisk Fysik på KTH och sedan därifrån läsa tidigare nämnda master (ett år av extra plugg) eller läsa tre år i Uppsala och sedan helt enkelt ansöka till masterutbildningen på KTH, är mest orolig över att det ska finnas en skillnad i jobbmöjligheterna beroende på vad man läser för program, finns det någon som har mer erfarenhet och vetskap än mig som kan svara på dessa frågor ?
Har för övrigt inga ambitioner att åka ut i världen eller europa utan vill få ett intressant och relativt välbetalt jobb i Stockholm var jag kan hålla på med kvantitativ analys.
Om målet är att att arbeta med finansiell matematik är fysikstudier inte rätt väg att gå, även om möjkligheten sannolikt finns att bygga på med en del kompletteringskurser till de matematikstudier som ingår i programmet för att få behörighet till en lämplig master. Beroende på vilka mattekurser som inkluderas i fysikstudierna torde t.ex. kurser i stokastiska processer, simulering, ekonometri, tidsserieanalys etc. komma att bli aktuellt för komplettering, men detta innebär ju i praktikten att du "byter fokus" vilket kanske inte är att rekommendera om du redan nu vet vad du vill göra.
Om det gäller en väldigt specifik master som du redan nu att du vill satsa på vore det ju kanske inte fel att bygga ihop en examen av fristående kurser för att säkra behörigheten, och då t.ex. ta en kand. i matte med biämnen som kan komma till nytta i en master i finansiell matematik, tex. programmering och statistik.