2020-08-09, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast då är det enklare att tvätta eller sprita händerna än att tvingas gå omkring med munskydd hela dan. För aerosoldroppar och saliv kan ju hamna på brevet jag skriver och kuvertet jag slickar igen i hemmets lugna vrå. Bästa skyddet mot smitta på ytor är nog handhygien. Tvål och vatten bara.

Ja detta verkar alla länder i hela världen inklusive WHO vara överens om.
Citera
2020-08-09, 11:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Samtidigt måste man göra det man kan.
Jo, men om det dränerar resurser utan resultat så kan man undra om det finns annat som är mer effektivt. Att många matbutiker installerat tvättat i entrén tycker jag är utmärkt. Man kan tvätta händerna både när man går in och när man går därifrån. Det får de gärna ha kvar även efter pandemin.
Citera
2020-08-09, 11:39
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jag vet inte vad munskyddsfantasterna här är ute efter men jag anar att ni skulle bli besvikna om ni kröp ut ur er grotta och gjorde ett studiebesök i Italien.
Jag fö rekommendera de där blåa, de läcker tillräckligt mycket för att man ska stå ut med dem mer än 10 minuter och de är populära här och håller minst en vecka använda på detta sätt.

Så för att Italien inte klarar att upprätthålla munnskyddskrav så är det bättre om ingen har det? Vi kanske ska införa italienska trafiksäkerhetskrav också när vi ändå håller på? Varför ha bättre trafiksäkerhet i Sverige när Italien inte klarar det?
Citera
2020-08-09, 11:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swampdog
Nya Zeeland är intressant för forskningen, förr eller senare öppnar landet sig mot omvärlden och då får vi se om landet bara har förskjutit epidemin fram ett tag och viruset får nytt brännbart material i mottagliga människor som viruset inte har stött på tidigare.

Jag skulle tro att vi hunnit fram till andra halvlek i pandemin. Klarar de den andra halvleken lika bra som den första kan de gå riktigt bra. Då kan de hålla i det till det finns vaccin. Därefter kan de öppna upp mot omvärlden.
Citera
2020-08-09, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Efter närmare en vecka på en klassisk italiensk semesterort kan jag konstatera följande ang munskydd:
- de förkommer mest i handväskor (damer) eller på armbågen (herrar)
- få har dem på munnen ute på stan.
- ska man in i en affär tar man på det och möts av personal som kanske inkluderar näsan i skyddet.
- det åker med andra ord av och på hela tiden
- servitörer/triser har det lite varstans, hakan är populärt (svårt konversera gästerna med där prylen på munnen)
- badplatserna är munskyddsfria zoner (inkl baren)
- ålder spelar ingen roll och de där äldre-äldre har nog tröttnat på att vara inne, det är gott om dem på stan, utan munskydd.
- men vid målgången för cykelloppet hade alla munskydd. Vilket naturligtvis åkte av direkt när de gick därifrån.
Jag vet inte vad munskyddsfantasterna här är ute efter men jag anar att ni skulle bli besvikna om ni kröp ut ur er grotta och gjorde ett studiebesök i Italien.
Jag fö rekommendera de där blåa, de läcker tillräckligt mycket för att man ska stå ut med dem mer än 10 minuter och de är populära här och håller minst en vecka använda på detta sätt.

Kan rapportera att det är likadant i Spanien
Citera
2020-08-09, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag skulle tro att vi hunnit fram till andra halvlek i pandemin. Klarar de den andra halvleken lika bra som den första kan de gå riktigt bra. Då kan de hålla i det till det finns vaccin. Därefter kan de öppna upp mot omvärlden.
Du tror att man utvecklar T-cellsvar av SARS-CoV-2-antigen?
Citera
2020-08-09, 11:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Du hade en stunds tillnyktring då du insåg att det bara var dörren till klassrummen som öppnades, och att förutsättningarna för skolorna var olika mot Sverige.
Men nu faller du tillbaka i din felaktiga tolkning att Finland öppnar skolorna "precis" som i Sverige.

Jo de öppnar på exakt samma sätt. Det vill säga eleverna kommer dit och de kommer att ha klassrumsundervisning (alltså utbildning på plats tillsammans med lärare i en utpekad skolbyggnad) både i Sverige och Finland. Att sedan Finland utfärdat ett dokument som ger de lokala/regionala skolorna möjligheten att anpassa utbildningen/stänga skolan ser jag mer som ett dokument som redan borde funnits kopplat till arbetsmiljölagen. Det är självklart en brist om inte den svenska skolan har ett sådant dokument.

Vi får se vad som händer och vad man gör i de olika länderna efter att de öppnat skolorna. Jag tror att det kommer rulla på som vanligt både i Finland och Sverige.
Citera
2020-08-09, 11:46
Medlem
Otroligt tjockt med folk på stränderna, fy FAN, här utvecklas flockimmunitet eller?

Hur som helst, platz.se redovisade +1 avliden igår och står då i 5781 avlidna. Det innebär att gapet ökade till 18 personer.

Det är inget stort gap och dödligheten är låg. Vi bör koncentrera oss på smittan istället för att snacka dödlighet. Platz.se anger också att endast 29 personer är på IVA, en uppgift jag inte tror är korrekt.
Citera
2020-08-09, 11:46
Medlem
Citat:
Det sprids via stämbanden -det är iallafall min hypotes,

allmänna munskydd är en fantastiskt bra ide!

Alternativt att alla håller käften.

Det där att de tar av sig munskydden när de ska tala t ex Fauci,

är ju rena galenskapen!

Precis tvärtom mot vad man ska göra,

nog därför jag inte fattade förrän idag,

ni andra har säkert redan fattat

att det är stämbanden som genererar aerosolerna.
Minns att jag föreslog (någon gång) förhållningsregler kring tystnad i kollektivtrafiken, istället för munskydd. Men det väckte inget större intresse i tråden.
Citera
2020-08-09, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Norska FHI och dess regering har fullständigt dribblat bort sig själva i sina försök att hålla smittan utanför landet. Tänker främst på öppningar och stängningar av regioner och länder men även det du länkade. D.vs förbud utan en tanke på att folk tröttnat på förbud och kommer missköta inskränkningar på den personliga friheten.
Angående karantänsplikt så undrar jag också varför Själland och Mittjylland i Danmark tillåts ligga över gränsen men ändå inte bli flaggad som en röd zon. Nä, förvirringen som råder är total i vårt västra grannland.

Själland och Mittjylland har haft negativ utveckling och kan nog bli satta i karantän av Norge om man ska tro på VGs uppföljning av smittoläget i Norden.

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/reise/#reise-gjeldende-og-forventede-reiserad

Du vill antagligen att Norge hade gjort Tegnell till kung även där och låtit viruset härja fritt och ha ihjäl tusentals. Även i Sverige har det funnits folk som främst varit rädda för sin egen plånbok, som haggan Hessius, som krävt ännu mindre restriktioner under den värsta tiden i våras.

Vi har en mycket stark flockimmunitetslobby här som inte bryr sig om hur många som dör. Det värsta är att ledande myndigheten för folkhälsan med Tegnell i spetsen driver flockimmunitetsidén.

Våra grannländer har valt att skydda sin befolkning med framgång i jämförelse hur det är här. Jag har tappat tron på våra myndigheter och vår regering. De hade räknat med tusentals döda, det sa Löfven, och våra grannländer är väl räknekunniga de också och såg massdöd framför sig om de inte vidtog åtgärder.

Vi kan inte lita på något av våra partier. Först tillät man massinvandring och nu abdikerade alla och tillät regeringen och FHM ratta oss mot massdöd. De visste redan i januari vilka som låg pyrt till så jag tror att de helt kallt räknade med att bli av med tusentals gamla som de ser som en kostnad, inte som människor.

I Libanon ber en del att Frankrike tar över eftersom deras system inte fungerat i decennier. Det är likadant här och det är kanske bäst att våra nordiska grannar blir förmyndare för Sverige tills vi reparerar vårt system.

https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-08-07-over-60000-libanesere-kraever-fransk-styre
Citera
2020-08-09, 11:52
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Samtidigt måste man göra det man kan.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jo, men om det dränerar resurser utan resultat så kan man undra om det finns annat som är mer effektivt. Att många matbutiker installerat tvättat i entrén tycker jag är utmärkt. Man kan tvätta händerna både när man går in och när man går därifrån. Det får de gärna ha kvar även efter pandemin.

Men att inte göra nånting för att det kostar pengar/tid,

är ju what got us into this mess in the first place,

snålheten bedrar visheten, inga beredskapslager, just in time,

tänk va pengar man sparar genom att inte ha huset/bilen/sig själv försäkrad,

ända tills nånting händer.
Citera
2020-08-09, 11:53
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det vad PM anser är ju inte i enlighet med vad forskarna anser. Så Sverige sneglar inte på vad politiker i England tycker utan vad vetenskapen säger.

Det kan man inte tro. Måste vara en gren av vetenskapen som bara Tegnell känner till.
Förmodligen för att han själv hittar på den allteftersom.

För övrigt så anser väl vetenskapen just att det är viktigt att hålla skolorna öppna så PM:s uttalande är ju helt i enlighet med vetenskapen.

Så vad dillar du om?
Senast redigerad av Bunsofsteel 2020-08-09 kl. 12:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in