2020-07-27, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Deras taktik verkar fungera.....

Tror nog att det är svårt för en ung man som får besök av en ung vacker kvinna och sedan ett handskrivet brev att förbi oberörd.

Som värvningstaktik är det kanske lysande, men jag antar att det är andra saker som religionen vill få den unge mannen att tänka på....
Citera
2020-07-28, 12:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Blev förvånad idag när ett brev med handskriven adress damp ner i brevlådan. Det är så sällan detta sker numera att jag nästan blev lite skraj för vad det kunde innehålla.

Det visade sig dock vara från Jehovas vittnen, närmare bestämt var avsändaren en kvinna (av handstilen att döma kanske snarare en ung tjej), som uppmanade mig att ta mig samman och söka Gud. I och med pandemin förklarade hon, kunde de inte knacka dörr längre och skrev därför brev.

Inget egentligen konstigt med brevet, ett handskrivet A4 (en halv sida) på randigt kollegieblockspapper. Trevlig ton och med ett bifogat litet tryckt "reklam"-blad (ungefär A6) med allmänt hållen religiös propaganda och kontaktuppgifter.

Jag kan dock inte minnas att JV knackat på hos mig de senaste 15-20 åren och är bara nyfiken på om någon annan har erfarenheter av denna nya strategi och hur de kan väntas följa upp denna första invit.

Hatar dom där jävlarna. En gång då jag var på stugan så kommer de upp och knackar på inte på ytterdörren utan på verandadörren. Jag hade inga kläder på mig och fick slita på mig morgonrocken snabbt. Där stod en kärring med en 14 årig flicka...

En annan gång så kom de till vår gård och stannade på vägen utanför och satt och tittade mot huset. Våra vakthundar gick bananas. Jag tvingades gå ut från vår inhägnade tomt och gå ut på landsvägen (mycket olämpligt ställe att parkera på framför en kurva där det är mycket trafik och även lastbilar och timmerbilar från båda håll) och fråga vad fan de ville. Det satt en gammal gubbjävel på minst 70 bakom ratten som räckte fram ett av deras reklamblad. Jag skrynklade ihop det och kastade det i ansiktet på honom och sa åt honom och de andra två att åka därifrån fort som satan för att de retade mina hundar. Har inte sett dom sen, det var flera år sen. Men nu var de på gång igen med handskrivet brev i lådan.....
Citera
2020-07-29, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AwakeAsFuck
Det satt en gammal gubbjävel på minst 70 bakom ratten som räckte fram ett av deras reklamblad. Jag skrynklade ihop det och kastade det i ansiktet på honom och sa åt honom och de andra två att åka därifrån fort som satan för att de retade mina hundar. Har inte sett dom sen, det var flera år sen. Men nu var de på gång igen med handskrivet brev i lådan.....

Skulle vilja se dig skrynkla ihop ett reklamblad och skälla ut den 14-åriga flicka som var vittne i en parallelklass till mig. Gudars skymning hon var underbar!

Mina ben och armar skulle skaka när jag tacksamt tog emot bladet ifrån henne och be om ursäkt för att jag var så ofräsch och äcklig och att jag inte förväntade mig ett besök av en ängel vid denna tidpunkt
Citera
2020-07-29, 23:04
Medlem
Svavelvinters avatar
Låter ju jättetrevligt. Jag vill också ha ett handskrivet brev!
Kanske ska ringa och fråga varför dom inte har skrivit något till mig. Jag har ju för tusan bjudit in dom två gånger och diskuterat.
Citera
2020-08-08, 20:49
Medlem
Readyfreddies avatar
Nu har dom börjat ringa också så här i coronatider.
Fick ett samtal från hemligt nummer med ett lämnat meddelande. Man hinner ju bli orolig över om det var från sjukhus, polis eller något. Så var det ett vittne som tipsade om hemsidan... Hon lät ung, snygg och kåt men i alla fall.

Ser fram emot när de kan komma ut och knacka dörr istället.
Citera
2020-08-09, 03:33
Medlem
Brev är det minst irriterande helt klart (och behöver inte ens vara irriterande), än att de ska knacka/ringa på. Använder de ens sociala medier?
Citera
2020-08-09, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Brev är det minst irriterande helt klart (och behöver inte ens vara irriterande), än att de ska knacka/ringa på. Använder de ens sociala medier?

Jehovas vittnen har alltid varit i framkant med ny teknologi, t.ex. Russell använde sig av fotodramatisering:

https://www.youtube.com/watch?v=V7X9RnIO9pw

Man hade ny teknologi och egna uppfinningar när man producerade litteratur, och man var tidig med att använda sig av internet t.ex.

Men man har samtidigt varnat för internets baksidor tidigt, något som människor nuförtiden inser, men i början kritiserade motståndare till JV deras hållning.
Citera
2020-08-09, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jehovas vittnen har alltid varit i framkant med ny teknologi, t.ex. Russell använde sig av fotodramatisering:

https://www.youtube.com/watch?v=V7X9RnIO9pw

Man hade ny teknologi och egna uppfinningar när man producerade litteratur, och man var tidig med att använda sig av internet t.ex.

Men man har samtidigt varnat för internets baksidor tidigt, något som människor nuförtiden inser, men i början kritiserade motståndare till JV deras hållning.
Det finns nog de som kritiserar nästan allt JV gör, endast för att de är JV. Det gäller ju flera andra också. Många kritiserar Trump, SD, sossarna, miljöpartiet, metoo, m.m. oavsett vad de säger och gör.
Citera
2020-08-09, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det finns nog de som kritiserar nästan allt JV gör, endast för att de är JV. Det gäller ju flera andra också. Många kritiserar Trump, SD, sossarna, miljöpartiet, metoo, m.m. oavsett vad de säger och gör.

Jag håller med:

"Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår.*
Då kommer människorna att tänka bara på sig själva, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade
"
2Tim 3;1-3 Bibel2000)
Citera
2020-08-09, 11:34
Medlem
Citat:
Jag håller med:

Då kommer människorna att tänka bara på sig själva, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade
"
2Tim 3;1-3 Bibel2000)
Det stämmer i alla fall inte med tiden vi lever i nu. Det är ju bra.
Citera
2020-08-09, 12:37
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Jag håller med:

"
2Tim 3;1-3 Bibel2000)

Eftersom du hänvisar till Bibel2000 så vore det väl endå på sin plats med en korrekt citering?

Källa: https://old.bibeln.se/las/2k/2_tim
Citat:
3 1 Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår.
2 Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga,
3 kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott

Själv tror jag att "De ska hata det goda" eller "De hatar det goda" är en mer korrekt översättning av grundtexterna än vad "främmande för allt gott" är.

Ska man prata om tiden vi lever i som jämförelse med hur Bibeln beskriver den sista tiden så är det nog så att i vår tid endast är svälten som är kvar att drabba oss. Men vi kommer nog dit också, allt annat elände som böckerna pratar om har mer eller mindre redan manifesterat sig.
Citera
2020-08-09, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det stämmer i alla fall inte med tiden vi lever i nu. Det är ju bra.

Jasså, så människor är mer solidariska med varandra idag än förr i tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in