2020-08-09, 11:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Är vi också en avskild ö som endast har förbindelser via omvärlden med flyg?

I princip ja. Om vi stänger bron och några färjeförbindelser. Smittan fördes över med flyg. Flyg är det som gjort att smittan kunnat sprida sig.
Citera
2020-08-09, 11:07
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Danska TV2 testar munskydd. Även de sämsta filtrerade bort 50% av de större dropparna.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-...e-end-de-andre

Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Vilket är mindre intressant eftersom de bara förhindrade 10 procent av de små dropparna. Hela diskussionen om aersolsmitta har gällt små droppar som stannar i luften längre tid. Låter verkningslöst, inte värt energin och i värsta fall potentiellt farligt med den typen av låga effekter eftersom det inte krävs jättemycket negativt i andra ändan för att väga upp skyddseffekten.

Att de större dropparna minskar i antal bör

väl bidra till att mängden virus på ytor minskar

för det är de tyngre dropparna som faller ner på det som finns framför?

Så då minskar risken att man får det på händerna,

och därmed minskar risken för smittspridning?
Citera
2020-08-09, 11:10
Medlem
Citat:
Är vi också en avskild ö som endast har förbindelser via omvärlden med flyg?

Nya Zeeland är intressant för forskningen, förr eller senare öppnar landet sig mot omvärlden och då får vi se om landet bara har förskjutit epidemin fram ett tag och viruset får nytt brännbart material i mottagliga människor som viruset inte har stött på tidigare.
Citera
2020-08-09, 11:11
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3O5Q6/festkaos-i-hela-norge-nar-krogarna-coronastangdes

Norrbaggarna rundade förbudet med alkohol efter 00:00

Då kan man fråga sig om det inte hade varit bättre med mer ordning på krogen efter 00:00 istället för privatfestee där ingen tänker på avstånd och smittspridning.

Norska FHI och dess regering har fullständigt dribblat bort sig själva i sina försök att hålla smittan utanför landet. Tänker främst på öppningar och stängningar av regioner och länder men även det du länkade. D.vs förbud utan en tanke på att folk tröttnat på förbud och kommer missköta inskränkningar på den personliga friheten.
Angående karantänsplikt så undrar jag också varför Själland och Mittjylland i Danmark tillåts ligga över gränsen men ändå inte bli flaggad som en röd zon. Nä, förvirringen som råder är total i vårt västra grannland.
Citera
2020-08-09, 11:11
Medlem
Kreta

Grekerna tror de är immuna
Grekland var tidiga med att stänga ner landet. Folk var isolerade i sina hem och allt höll stängt. Antalet smittade hölls därmed länge nere. Konsekvensen har blivit att många greker tror att de är immuna, menar Sofia.
– Grekerna måste förstå att de kan bli sjuka oavsett sol, raki och grekisk sallad, säger hon och skrattar.

Men kanske kommer bilden av Sverige förändras nu, när folk inser att det inte går att låsa inne smittan, fortsätter hon.
– Det är nästan mer säkert att få ner svenska turister nu där det går åt rätt håll, säger hon.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/na3EOx/hotellagaren-om-smittokningen-det-ar-orovackande
Citera
2020-08-09, 11:14
Medlem
Bunsofsteels avatar
Kul nyhet:

UK tycker det är så viktigt att skolorna hålls öppna att man funderar på att stänga pubar etc istället för att kompensera:

https://news.sky.com/story/coronavirus-pm-says-it-is-a-national-priority-to-get-all-pupils-back-to-school-in-september-12045538

""The PM has been clear that businesses including shops, pubs and restaurants should be forced to close first, with schools remaining open for as long as possible," the source said."

Ännu roligare att Sverige gärna sneglar åt UK så det kanske blir så här också...

Tror många förnekare i denna tråd kommer få spel om serveringarna stängs för att hålla skolorna öppna.

Skitkul!
Citera
2020-08-09, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Kul nyhet:

UK tycker det är så viktigt att skolorna hålls öppna att man funderar på att stänga pubar etc istället för att kompensera:

https://news.sky.com/story/coronavirus-pm-says-it-is-a-national-priority-to-get-all-pupils-back-to-school-in-september-12045538

""The PM has been clear that businesses including shops, pubs and restaurants should be forced to close first, with schools remaining open for as long as possible," the source said."

Ännu roligare att Sverige gärna sneglar åt UK så det kanske blir så här också...

Tror många förnekare i denna tråd kommer få spel om serveringarna stängs för att hålla skolorna öppna.

Skitkul!

Det vad PM anser är ju inte i enlighet med vad forskarna anser. Så Sverige sneglar inte på vad politiker i England tycker utan vad vetenskapen säger.
Citera
2020-08-09, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Kul nyhet:

Skitkul!

Tror snarare att alarmisterna kommer få spel om skolorna skall hållas öppna..
Citera
2020-08-09, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det sprids via stämbanden -det är iallafall min hypotes,

allmänna munskydd är en fantastiskt bra ide!

Alternativt att alla håller käften.

Det där att de tar av sig munskydden när de ska tala t ex Fauci,

är ju rena galenskapen!

Precis tvärtom mot vad man ska göra,

nog därför jag inte fattade förrän idag,

ni andra har säkert redan fattat

att det är stämbanden som genererar aerosolerna.
Att alla håller käften verkar vara det bästa (kanske).

Det behöver i fall jag lära mig.
Men eftersom ev. corona sitter i näsan , och jag brukar andas varje dygn, så vad ska jag då göra för att stoppa detta luftflöde ?
Citera
2020-08-09, 11:26
Medlem
Efter närmare en vecka på en klassisk italiensk semesterort kan jag konstatera följande ang munskydd:
- de förkommer mest i handväskor (damer) eller på armbågen (herrar)
- få har dem på munnen ute på stan.
- ska man in i en affär tar man på det och möts av personal som kanske inkluderar näsan i skyddet.
- det åker med andra ord av och på hela tiden
- servitörer/triser har det lite varstans, hakan är populärt (svårt konversera gästerna med där prylen på munnen)
- badplatserna är munskyddsfria zoner (inkl baren)
- ålder spelar ingen roll och de där äldre-äldre har nog tröttnat på att vara inne, det är gott om dem på stan, utan munskydd.
- men vid målgången för cykelloppet hade alla munskydd. Vilket naturligtvis åkte av direkt när de gick därifrån.
Jag vet inte vad munskyddsfantasterna här är ute efter men jag anar att ni skulle bli besvikna om ni kröp ut ur er grotta och gjorde ett studiebesök i Italien.
Jag fö rekommendera de där blåa, de läcker tillräckligt mycket för att man ska stå ut med dem mer än 10 minuter och de är populära här och håller minst en vecka använda på detta sätt.
Citera
2020-08-09, 11:27
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Danska TV2 testar munskydd. Även de sämsta filtrerade bort 50% av de större dropparna.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-...e-end-de-andre

Att de större dropparna minskar i antal bör

väl bidra till att mängden virus på ytor minskar

för det är de tyngre dropparna som faller ner på det som finns framför?

Så då minskar risken att man får det på händerna,

och därmed minskar risken för smittspridning?
Fast då är det enklare att tvätta eller sprita händerna än att tvingas gå omkring med munskydd hela dan. För aerosoldroppar och saliv kan ju hamna på brevet jag skriver och kuvertet jag slickar igen i hemmets lugna vrå. Bästa skyddet mot smitta på ytor är nog handhygien. Tvål och vatten bara.
Citera
2020-08-09, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tror snarare att alarmisterna kommer få spel om skolorna skall hållas öppna..

= moderate risk

Att shoppa = low moderate risk..

https://i2-prod.northantslive.news/incoming/article4309510.ece/ALTERNATES/s615b/1_TexasMedicalAssociation.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in