2020-08-08, 22:14
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Om du "tycker" att det ser trångt ut på badstränderna är ju egentligen fullständigt ointressant. Varför försökte du inte ens fundera över rimligheten i att folk ligger "packade som sillar" någon halvmeter från varandra? Håller folk en distans på minst en och en halv meter mellan sällskapen så är det väl inga problem även om det finns de som "tycker" att det verkar trångt. Jag gissar att det är mer trångt på Ullared än på en helt vanlig svensk badstrand. Personligen skulle jag ändå inte besöka en badstrand om man inte kan hålla minst 7 till 8 meter mellan sällskapen, men det har inte med corona att göra.
En och en halv meter är inte exakt vetenskap. Är det safe om man är lite wild & crazy och lägger sig 1.48 från en främling? Kan riskgrupper slappna av vid 1.51? På vissa badstränder har det varit så packat i år att de parkerade bilarna riskerat att stänga vägarna för utrymningsfordon. Det hör har ingenting med ”tyckande” att göra, är det trångt så är det trångt. De här människorna rör på sig på stranden, de ligger inte still för att inte ge viruset några dumma idéer.

Och nej, jag förespråkar inte trängsel på Ullared heller. Better safe than sorry.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Detta är en skrämmande rapport för Sveriges del som inte stoppar Corona,

Efter 3 månader hade 55% av undersökta fortfarande problem med hjärnfunktionen!

https://twitter.com/yaneerbaryam/status/1291831337545093121

Läser inte Tegnell rapporterna eller struntat han i vilka skador Corona kan ge för överlevande?
De skadorna drabbar nog främst de som varit riktigt sjuka och hamnat i respirator. Beror mer på respiratorbehandlingen än på Corona.
Citera
Medlem
AndersTengells avatar
jag tror jag har räknat till 10 svenska elitidrottare som lagt av efter svår covid-19

alla skyller på annat, "hade inga antikroppar så det var tydligen inte corona" eller "känner mig klar med tävlandet" eller "motivationen finns inte längre" eller "hade tänkt lägga av efter förra säsongen redan"

gemensamt har dom alla att dom vårdats på sjukhus för covid-19

https://www.svt.se/sport/langdskidor/jennie-oberg-lagger-av

https://www.svt.se/sport/orientering/frisk-tove-alexandersson-saknar-inte-att-tavla

dom säger alla att dom är fullt friska och återställda, men lägger sina karriärer på hyllan och hoppar av tävlandet.

finns många fler om man googlar.

jag tror tyvärr ingen av dom kommer komma tillbaka, och ni vet nog varför.
Citera
2020-08-08, 22:17
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
De skadorna drabbar nog främst de som varit riktigt sjuka och hamnat i respirator. Beror mer på respiratorbehandlingen än på Corona.

nej, hjärnskadorna i covid-19 beror INTE på respiratorbehandling, det gäller INTE bara dom som fått respiratorvård.

(FB) COVID-19 oskadliggör ditt immunförsvar på samma sätt som HIV
Citera
2020-08-08, 22:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
jag tror jag har räknat till 10 svenska elitidrottare som lagt av efter svår covid-19

alla skyller på annat, "hade inga antikroppar så det var tydligen inte corona" eller "känner mig klar med tävlandet" eller "motivationen finns inte längre" eller "hade tänkt lägga av efter förra säsongen redan"

https://www.svt.se/sport/orientering/frisk-tove-alexandersson-saknar-inte-att-tavla

dom säger alla att dom är fullt friska och återställda, men lägger sina karriärer på hyllan och hoppar av tävlandet.

Varför länkar du till en artikel med Tove Alexandersson vari det uttryckligen står:

Citat:
Nu har hon dock gjort ett antikroppstest, som var negativt och alltså inte visade några tecken på att hon drabbats av coronaviruset.

Vilka 10 är det du avser? Att längdskidåkare får problem med virus i andningsorganen är ju ett känt faktum. Att Jennie Öberg slutar beror ju på att hon redan var slut.
Citera
2020-08-08, 22:19
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Vet du ens vem Tove Alexandersson är? Världens bästa orienterare, ung, frisk och motiverad. Artikeln du länkar säger också exakt det. Jösses vad det dras grejer ur röven på vissa...

Du länkade en avdankad skidåkare. Var är de andra 9?
Citera
2020-08-08, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Fast de har ju inte ”fått bort corona” (tror det finns såväl i Melbourne som i Hong Kong, Sao Paolo och i Wellington), och landet går redan på knäna.
Det går faktiskt bättre än vad man tror
Citat:
New Zealand economy doing better than expected, finance minister says
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-newzealand/new-zealand-economy-doing-better-than-expected-finance-minister-says-idUSKCN24L0BY

Dom har visat att det går, det skulle vi också kunnat göra här i Sverige där ekonomin går dåligt och många döda.
Citera
2020-08-08, 22:20
Medlem
Citat:
nej, hjärnskadorna i covid-19 beror INTE på respiratorbehandling
Jo många gör det och på medicinbehandlingen såklart.
Citera
2020-08-08, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Fast de har ju inte ”fått bort corona” (tror det finns såväl i Melbourne som i Hong Kong, Sao Paolo och i Wellington), och landet går redan på knäna. Även om de skulle ”få bort” corona på egna öarna så finns ju corona kvar på de andra tre exemplen, eller? Och sedan kommer nästa virus, troligen ett influensa virus, och here we go again. Sedan, eller tidigare, blir det nyval för Steinlager kan inte sälja en enda butelj och vi har ersatt kiwin med clementin här där vi har mer pengar än får.

Så länge det inte finns en Globalt koordinerad strategi (vilket aldrig kommer att ske, tyvärr) så är jag rädd att NZs strategi är fin på kort sikt, men verkningslös på lite längre sikt. Förhoppningsvis och troligen blir vi supersnabbt bättre på att ta hand om de som blir sjuka så färre dör/smittad i NZ, men man kan inte ”få bort” viruset m h a NZs beteende eller andra som agerar liknande.
Det är väl inget som hindrar att NZ isolerar sig för gott? De kan säkert klara sig utan turistindustrin och fortsätta exportera lamm eller vad de nu lever på. Bygger de en konstgjord ö någonstans kan de lasta av lammköttet, eller vad de nu exporterar, och ta hand om importgodset helt utan interaktion med andra människor. Det kan bli ett intressant experiment och de som bor där har säkert inget emot det, de slipper ju corona.
Citera
2020-08-08, 22:23
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vad skickade dem till respiratorn?
Citera
2020-08-08, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det går faktiskt bättre än vad man tror

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-newzealand/new-zealand-economy-doing-better-than-expected-finance-minister-says-idUSKCN24L0BY

Dom har visat att det går, det skulle vi också kunnat göra här i Sverige där ekonomin går dåligt och många döda.
Ekonomin i Sverige går bättre än för väldigt många andra länder och Sveriges dödstal beror mest på att vi troligen äe bland de få lönder som följer WHOs vansinniga regler för hur C19 dödsfall ska rapporteras.
Citera
2020-08-08, 22:24
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Inläggningar på IVA ligger still eller ökar sen 1-2 veckor tillbaka. Det är så få fall att det är svårt att avgöra.
Jag vet. Det är svårt att bilda sig någon uppfattning.
Om man tittar på smittspridningen och hur den utvecklas tycker jag att man kan se att utvecklingen går åt rätt håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in