Citat:
Ursprungligen postat av
Bankkonsulten
Efter att ha spenderat våren i ett icke-nordiskt men europeiskt land med lockdown, media som bara sprider rädsla och panik (mycket värre än svensk media), ett folk som börjar vända sig mot varandra (vi hade till och med tipslinje här så man kunde ringa och skvallra på grannar som hade grillfest med några släktingar och den var populär), maskbärande till ingen nytta (folk kan inte bära mask korrekt), politiker som vill visa handlingskraft mot Covid men glömmer bort allt annat och bara skapar vi/dom delning ("går du på puben så bidrar du minsann till att min dotter inte kan gå till skolan"). Så är det helt jävla underbart att vara i Sverige igen! Så skönt med ett relativt normalt liv, är betydligt mycket mer glädje här än i mitt nuvarande hemland som känns mer som en dystopi där alla bara spekulerar i när det blir nästa lockdown.
Helt uppenbart att de långtgående effekterna när detta blåst över kommer att vara mindre i Sverige. Direkta dödstal av Corona kan nog bli högre, men de indirekta mycket lägre.
Synd bara att inresande inte karantäniserades bättre, att alla i vård och omsorg bar munskydd (efter korrekt utbildning) och att äldreomsorgen inte skötts bättre. Då hade nog Sverige haft låga dödstal med samma sköna frihet.
Kan du med ögon fria från svenska fjäll,
dvs du är inte lika inne i vår bubbla,
förklara FHMs aversion mot munskydd,
jag undrar verkligen för jag förstår inte,
som du säger det kan ha kostat flera av de liv som förlorats?
Hur länge kommunicerades i det andra landet
att viruset överlever på ytor/saker?