Citat:
Ursprungligen postat av
Siegfrid
Finland öppnar inte sina skolor på samma sätt som i Sverige. Här har du information om hur det går till, handlar alltså inte om "beredskapsplaner" utan att man på lokal nivå kan gå in och vidta lämpliga åtgärder utan att vara bakbunden av någon central myndighet som kräver att alla skolor ska stängas över hela landet samtidigt för att annars blir det orättvist.
Eller som du uttrycker det: "att man inte vet vilket ben man ska stå på"
Jo, Finland vet vilket ben de ska stå på, nämligen att försöka med lokalt anpassade åtgärder öka säkerheten och minska smittspridningen. Till skillnad från Sverige där alla skolor måste göra likadant oavsett risknivå på den aktuella skolan.
Det som skiljer mellan ditt sätt att se på det och mitt sätt att se på det är två saker:
1. Du tycker inte att gymnasieskolorna öppnar bara för att man tagit fram föreskrifter som möjliggör lokala åtgärder. Jag tycker att man öppnar för att man öppnar. Om man sedan stänger så stänger man, men man kan inte stänga förrän man öppnat.
2. Du tycker att det är bra att lägga ner ansvaret på lokal och regional nivå. Jag tycker att det finns ett risk med att det innebär olikartat förhållningssätt till samma situation beroende på att olika människor tolkar saker olika. Ju fler beslutsfattare om samma sak, desto större risk att besluten divergerar på ett icke-ändamålsenligt sätt.
Citat:
Ja du ser, Folkhälsomyndigheten ska in och lägga sig i i alla detalfrågor. Framför allt får inte initiativ som syftar till att minska smittspridning tas, då kliver Tegnell in med storsläggan.
Se ovan, jag tycker att det ska finnas ett enhetligt förhållningssätt sedan är Tegnell som person ointressant att diskutera, men jag förstår att du vill ta varje möjlighet att lyfta fram honom i negativ mening.