2020-08-08, 13:06
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I Sverige stängde gymnasieskolorna relativt snabbt utan att det behövdes några lokala föreskrifter. Problemet var inte att stänga, problemet var att kunna undervisa på rätt sätt utan traditionell klassrumsmiljö.

Finland är längre fram när det gäller att bedriva skolverksamhet. Framför allt finns det en mycket större disciplinär anda i hela samhället. Det är väl i och för sig jättebra om man tar fram beredskapsplaner för att kunna bedriva undervisning även i undantagssituationer. Jag ser dock inte att det är vad man nu gjort i Finland och jag tror inte på en sådan lösning i Sverige.

Gymnasieskolorna öppnar i Finland precis som i Sverige. Vad som sedan sker i ett nästa skede får vi se.

FHM tyckte inte att det behövdes och skolministern tryckte på att skolplikt råder. Det fanns ju vid det tillfället ingen som helst beredskap för hur utbildning/undervisning kan bedrivas annat än på plats. Man är inte särskilt mycket bättre idag så utbildning på distans är fortfarande att betrakta som skola på lågvarv för att vinna tid.

Finland öppnar inte sina skolor på samma sätt som i Sverige. Här har du information om hur det går till, handlar alltså inte om "beredskapsplaner" utan att man på lokal nivå kan gå in och vidta lämpliga åtgärder utan att vara bakbunden av någon central myndighet som kräver att alla skolor ska stängas över hela landet samtidigt för att annars blir det orättvist.
Eller som du uttrycker det: "att man inte vet vilket ben man ska stå på"
Jo, Finland vet vilket ben de ska stå på, nämligen att försöka med lokalt anpassade åtgärder öka säkerheten och minska smittspridningen. Till skillnad från Sverige där alla skolor måste göra likadant oavsett risknivå på den aktuella skolan.

Ja du ser, Folkhälsomyndigheten ska in och lägga sig i i alla detalfrågor. Framför allt får inte initiativ som syftar till att minska smittspridning tas, då kliver Tegnell in med storsläggan.
Citera
2020-08-08, 13:07
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Tyskland: Experter uppmanar obligatoriskt användade av munskydd i skolan

Munskydd räddar liv. #AVGÅ TEGNELL!

Top German virologists endorse mandatory masks in classrooms
Citat:
Germany's top virologists have urged mandatory mask wearing in schools, including during classroom lessons, as schools in the country re-open after summer break.
“Due to the real danger of infections between students who are asymptomatic, we urge strict mask wearing in all grades, including during lessons,” the virologists wrote in an open letter published on the website of the Society for Virology on Saturday.
The experts also recommend smaller learning groups to avoid too much cross-contact among students, increased measures for air circulation in classrooms, and a potential extension of Christmas holidays in case the coronavirus spikes during the winter season.

“We are warning of the error to think that children do not play a role in the pandemic and infections. Such ideas are not in line with scientific data”
Citera
2020-08-08, 13:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
AT har aldrig sagt att munskydd inte passar Sveriges strategi. Det han sagt åtskilliga gånger är att det inte finns tillförlitliga studier på om munskydd gör mer nytta än skada.
Det har han visst det, både han och Löven har sagt detta. Jag har själv hurt dem säga det.

Här är t. ex. En intervju i med svt.se

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-tror-inte-fhm-pa-munskydd-underlaget-ar-extremt-svagt

””Passar dåligt in i det vi försöker driva i Sverige”
Men någon klar rekommendation finns fortfarande inte. I Aktuellt svarade statsepidemiolog Anders Tegnell på frågan om varför Sveriges linje skiljer sig mot vissa andra länders.

– Anledning att det ser så olika ut beror på att kunskapsunderlaget är extremt svagt. Det finns en enda studie i världen som försökt titta på det här, säger Tegnell.

– Det passar dåligt in i det vi försöker driva i Sverige, att om man är sjuk ska man stanna hemma och inte gå ut på stan med ett munskydd på sig.”
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-08 kl. 13:16.
Citera
2020-08-08, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tegnell har visst sagt att munskydd inte passar in i den svenska strategin. Detta för att vi ska stanna hemma när vi är sjuka. Vad han inte förstått är att så mycket som 50% av de smittade är assymtomstiska. Dvs väldigt många går runt och är sjuka och smittsamma fast de inte ens vet om det. Därför skulle munskydd vara en bra åtgärd.

Ja, han har sagt att social distansering och stanna hemma är 2 viktiga hörnpelare i den svenska strategin, som är betydligt effektivare än munskydd. Korrekt användning (vilket är svårare än man tror) och rätt kvalité på skydden reducerar säkert viss smitta om du är smittad.
Citera
2020-08-08, 13:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlxgustaf
Jag var och handla idag på Ica Maxi på förmiddagen. Det var ganska mycket folk som det brukar vara på lördagsförmiddag. Detta är i en småstad i södra delen av vårat vackra land.

En person såg jag med munskydd. Däremot var det inga köbildningar eller folk som stanna och prata vid fruktdisken. Själv så heja jag på en bekant lite lätt på avstånd. Jag tror inte munskydd gör någon skillnad, vi är redan ganska osociala, iaf vi som inte invandrat de senaste 30åren.

Men läser man denna tråd så verkar alla lösningar på ett virusproblem vara munskydd-
Vill man ha sig ett gott skratt kan man läsa tråden.

När tror ni Sverige ha 852 döda om dagen (dvs ett Estonia)

Du bor ju i en småstad? Så ser det inte ut där jag bor, en av de största städerna i Skåne.
Citera
2020-08-08, 13:11
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
AT har aldrig sagt att munskydd inte passar Sveriges strategi. Det han sagt åtskilliga gånger är att det inte finns tillförlitliga studier på om munskydd gör mer nytta än skada.
Och den tillförlitliga kunskap om att munskydd gör mer skada en nytta er en iakttagelse Tegnell gjort på en presskonferens.

”– Jag står var och varannan dag och tittar på folk som har munskydd när jag står på presskonferenserna. Och det är helt uppenbart att man petar sig väldigt mycket i ansiktet när man har munskydd, säger Tegnell i Sveriges radio.
– För det är helt uppenbart att de är otrevliga att ha där hela tiden, vilket förmodligen gör att man har mer virus på fingrarna då än någon annan gång.”

https://www.expressen.se/nyheter/cor...igt-otrevliga/

Och detta bygger FoHM sitt
”Folkhälsomyndigheten avstår från att rekommendera allmänheten munskydd då ett munskydd som kliar och åker ner under näsan bidrar till att händerna ofta rör mun, ögon och näsa vilket kan öka risken för smittspridning. ”

Skulle inte skada om FoHM faktiskt lyssnade på lite mer ”vetenskaplig fakta” en bara observerade de fåtal journalisters beteende på presskonferenser som använder munskydd!
Citera
2020-08-08, 13:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hur tänkte du nu?

Tänkte inte, var trött!

På temat: TUI Cruises har börjat med sina kryssningar ifrån Tyskland igen ("Mein Schiff"). Där är det munskyddstvång i inneutrymmena, men inte på däck, och när man väl satt sig ner i restaurangen så får man förstås ta av sig munskyddet för att äta. Men inte springa runt utan. Detta funkar om det är avstånd mellan sällskapen. Vid ingången till restaurangen finns det handfat, och personal som övervakar att alla tvättar händerna ordentligt innan de går in (jag skulle i och för sig känna mig som att jag var tillbaka på lekis..). Sedan får de inte ta maten själv, utan peka så plockar personalen på tallriken.

Så skulle man såklart kunna göra på restauranger i land också. Det viktigaste är nog att det inte blir för mycket alkohol, för då slappnar folk av och glömmer rädslan och restriktionerna.
Citera
2020-08-08, 13:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Om vi skall vara sådana så kan vi ju lika gärna dra till med att det krävs att 500 000 människor bär munskydd för att ett dödsfall i covid-19 skall undvikas.

Jag minns inte om rapporten kom ifrån Norge eller en samnordisk rapport. Men där stod det i alla fall att det krävs att 200 000 människor bär munskydd i kollektivtrafiken för att ett dödsfall i covid-19 skall undvikas. Det blir alltså inte många räddade, givet att långt ifrån alla svenskar åker kollektivt.

Men missförstå mig rätt: Det kan ändå vara bra med en rekommendation att bära munskydd i rusningstrafik i kollektivtrafiken om man inte kan undvika en sådan resa. Detta för att man då skickar ut en signal till 20-29 åringarna att det fortfarande är allvar. För det är dessa som driver smittspridningen i Sverige förnärvarande.
Citera
2020-08-08, 13:14
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Och den tillförlitliga kunskap om att munskydd gör mer skada en nytta er en iakttagelse Tegnell gjort på en presskonferens.

”– Jag står var och varannan dag och tittar på folk som har munskydd när jag står på presskonferenserna. Och det är helt uppenbart att man petar sig väldigt mycket i ansiktet när man har munskydd, säger Tegnell i Sveriges radio.
– För det är helt uppenbart att de är otrevliga att ha där hela tiden, vilket förmodligen gör att man har mer virus på fingrarna då än någon annan gång.”

https://www.expressen.se/nyheter/cor...igt-otrevliga/

Och detta bygger FoHM sitt
”Folkhälsomyndigheten avstår från att rekommendera allmänheten munskydd då ett munskydd som kliar och åker ner under näsan bidrar till att händerna ofta rör mun, ögon och näsa vilket kan öka risken för smittspridning. ”

Skulle inte skada om FoHM faktiskt lyssnade på lite mer ”vetenskaplig fakta” en bara observerade de fåtal journalisters beteende på presskonferenser som använder munskydd!
Ja och det finns dessutom en färsk studie som visar att människor petede sig MINDRE i ansiktet MED munskydd.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-08 kl. 13:16.
Citera
2020-08-08, 13:15
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, barn sprider mycket mer än vuxna. Jag fattar inte att du orkar diskutera munskydd, bara att ta på dig och hålla käft tills det är över. Du kan diskutera hur jävla jobbigt och onödigt det var sen.

Att du orkar hålla på att tjata om dom där jävla munskydden. Håll käften och stanna hemma om du inte vågar gå ut.

Se kan vi diskutera om vi skulle haft munskydd eller inte.
Citera
2020-08-08, 13:15
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ja, han har sagt att social distansering och stanna hemma är 2 viktiga hörnpelare i den svenska strategin, som är betydligt effektivare än munskydd. Korrekt användning (vilket är svårare än man tror) och rätt kvalité på skydden reducerar säkert viss smitta om du är smittad.
På vilket sätt skulle inkorrekt använt munskydd INTE reducera risken för smittspridning om personen som bär munskyddet är smittsam?
Citera
2020-08-08, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hur skall ni göra i Danmark nu när eran smittspridning drar igång igen? Skall ni stänga ned hårt igen? Och blir det samma sak vid nästa utbrott?

Jeg går ud fra at den linie regeringen har lagt, som går ud på at minimere smittespredningen, bliver fulgt op med tiltag som er tilpasset situationen, og det er jeg sikker på at det store flertal af befolkningen bakker op om, som de har gjort fra start af pandemien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in