2020-08-08, 13:19
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag minns inte om rapporten kom ifrån Norge eller en samnordisk rapport. Men där stod det i alla fall att det krävs att 200 000 människor bär munskydd i kollektivtrafiken för att ett dödsfall i covid-19 skall undvikas. Det blir alltså inte många räddade, givet att långt ifrån alla svenskar åker kollektivt.

Men missförstå mig rätt: Det kan ändå vara bra med en rekommendation att bära munskydd i rusningstrafik i kollektivtrafiken om man inte kan undvika en sådan resa. Detta för att man då skickar ut en signal till 20-29 åringarna att det fortfarande är allvar. För det är dessa som driver smittspridningen i Sverige förnärvarande.
OK, och hur många färre smittade blev det enligt din rapport?
Meningen med munskydd är nämligen att minska smittspridningen, och då är antal döda längre fram i kedjan ett väldigt dåligt mått.
Läser gärna rapporten om du kan återfinna den.
Citera
2020-08-08, 13:19
Medlem
Efter att ha spenderat våren i ett icke-nordiskt men europeiskt land med lockdown, media som bara sprider rädsla och panik (mycket värre än svensk media), ett folk som börjar vända sig mot varandra (vi hade till och med tipslinje här så man kunde ringa och skvallra på grannar som hade grillfest med några släktingar och den var populär), maskbärande till ingen nytta (folk kan inte bära mask korrekt), politiker som vill visa handlingskraft mot Covid men glömmer bort allt annat och bara skapar vi/dom delning ("går du på puben så bidrar du minsann till att min dotter inte kan gå till skolan"). Så är det helt jävla underbart att vara i Sverige igen! Så skönt med ett relativt normalt liv, är betydligt mycket mer glädje här än i mitt nuvarande hemland som känns mer som en dystopi där alla bara spekulerar i när det blir nästa lockdown.

Helt uppenbart att de långtgående effekterna när detta blåst över kommer att vara mindre i Sverige. Direkta dödstal av Corona kan nog bli högre, men de indirekta mycket lägre.

Synd bara att inresande inte karantäniserades bättre, att alla i vård och omsorg bar munskydd (efter korrekt utbildning) och att äldreomsorgen inte skötts bättre. Då hade nog Sverige haft låga dödstal med samma sköna frihet.
Senast redigerad av Bankkonsulten 2020-08-08 kl. 13:22.
Citera
2020-08-08, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Och den tillförlitliga kunskap om att munskydd gör mer skada en nytta er en iakttagelse Tegnell gjort på en presskonferens.

”– Jag står var och varannan dag och tittar på folk som har munskydd när jag står på presskonferenserna. Och det är helt uppenbart att man petar sig väldigt mycket i ansiktet när man har munskydd, säger Tegnell i Sveriges radio.
– För det är helt uppenbart att de är otrevliga att ha där hela tiden, vilket förmodligen gör att man har mer virus på fingrarna då än någon annan gång.”

https://www.expressen.se/nyheter/cor...igt-otrevliga/

Och detta bygger FoHM sitt
”Folkhälsomyndigheten avstår från att rekommendera allmänheten munskydd då ett munskydd som kliar och åker ner under näsan bidrar till att händerna ofta rör mun, ögon och näsa vilket kan öka risken för smittspridning. ”

Skulle inte skada om FoHM faktiskt lyssnade på lite mer ”vetenskaplig fakta” en bara observerade de fåtal journalisters beteende på presskonferenser som använder munskydd!

FHM har nog rätt bra koll på hur munskydd faktiskt används i olika länder och hur det faktiskt skyddar. Är det ngt lands folkhälsomyndighet/regeringar som varit vetenskapliga i detta är det väl Sverige.
Citera
2020-08-08, 13:21
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Att du orkar hålla på att tjata om dom där jävla munskydden. Håll käften och stanna hemma om du inte vågar gå ut.

Se kan vi diskutera om vi skulle haft munskydd eller inte.

Jag bor i Spanien. Det är 100 eur böter att gå utanför dörren utan munnskydd.
Citera
2020-08-08, 13:21
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Varningarna duggar tätt inför skolstarten.

Tegnell sitter med armarna i kors. Flockimmunitetstrategin ligger fast. Experimentet fortsätter. Han ska bevisa för hela världen att han hade rätt. Våra barns hälsa bryr han sig inte om.

260 students and 8 teachers have been quarantined in one Georgia school district
Citat:
At least 260 students and eight teachers from a suburban school district in Atlanta, Georgia, were quarantined after multiple students and teachers tested positive for Covid-19 during the first week of school.
In statements posted on its website, the Cherokee County School District reported positive cases in at least 11 students and two staff members. Students and staff who had possible exposure with a positive case have been told to quarantine for two weeks. The students were from the county's elementary, middle and high schools.
Quarantined students will receive online instruction while they stay home, the district said.

#AVGÅ TEGNELL!
Citera
2020-08-08, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
På vilket sätt skulle inkorrekt använt munskydd INTE reducera risken för smittspridning om personen som bär munskyddet är smittsam?

Man petar/kladdar sig i ansiktet oftare än utan. Man får en falsk säkerhet i att ha munskyddet.
Den största fördelen med munskydd i det offentliga tycker jag är att man visar omgivningen att vi lever i en pandemi, alltså som en påminnelse. Vilket kan vara en nog så viktig fördel
Citera
2020-08-08, 13:24
Medlem
Karlxgustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du bor ju i en småstad? Så ser det inte ut där jag bor, en av de största städerna i Skåne.

Vi har 30000 tusen i staden och 50000 i kommunen. Självklart får folk ha munskydd om de vill det.
Ett virus är som sagt ett virus. Ganska svårt att komma undan det om du inte låser in dig i källaren och sedan skjuter dig. Men man sätta saker och ting i sina rätta proportioner.

Det är inte digerdöden. Fast det betyder inte att folk ska trängas i Ullared i jakt på fryspåsar.
Citera
2020-08-08, 13:24
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Man petar/kladdar sig i ansiktet oftare än utan. Man får en falsk säkerhet i att ha munskyddet.
Den största fördelen med munskydd i det offentliga tycker jag är att man visar omgivningen att vi lever i en pandemi, alltså som en påminnelse. Vilket kan vara en nog så viktig fördel
Du svarade inte på frågan, så jag tar det igen:

På vilket sätt skulle inkorrekt använt munskydd INTE reducera risken för smittspridning om personen som bär munskyddet är smittsam?
Citera
2020-08-08, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Efter att ha spenderat våren i ett icke-nordiskt men europeiskt land med lockdown, media som bara sprider rädsla och panik (mycket värre än svensk media), ett folk som börjar vända sig mot varandra (vi hade till och med tipslinje här så man kunde ringa och skvallra på grannar som hade grillfest med några släktingar och den var populär), maskbärande till ingen nytta (folk kan inte bära mask korrekt), politiker som vill visa handlingskraft mot Covid men glömmer bort allt annat och bara skapar vi/dom delning ("går du på puben så bidrar du minsann till att min dotter inte kan gå till skolan"). Så är det helt jävla underbart att vara i Sverige igen! Så skönt med ett relativt normalt liv, är betydligt mycket mer glädje här än i mitt nuvarande hemland som känns mer som en dystopi där alla bara spekulerar i när det blir nästa lockdown.

Helt uppenbart att de långtgående effekterna när detta blåst över kommer att vara mindre i Sverige. Direkta dödstal av Corona kan nog bli högre, men de indirekta mycket lägre.

Synd bara att inresande inte karantäniserades bättre, att alla i vård och omsorg bar munskydd (efter korrekt utbildning) och att äldreomsorgen inte skötts bättre. Då hade nog Sverige haft låga dödstal med samma sköna frihet.

Intressant, detta inlägg hoppas jag många alarmister läser...
Citera
2020-08-08, 13:26
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Varför är inte Danmark nedstängt? Är det inte folkmord att frångå FÖRSIKTIGHETSPRINCIPEN nu när smittan tar fart?

Vad jag förstått är FÖRSIKTIGHETSPRINCIPEN standard bland världens epidemiologer. Varför går Danmark (och Sverige) emot hela världen?

Ja. Danmark borde nog överväga en total nerstängning igen. Allt annat är att betrakta som folkmord.
Citera
2020-08-08, 13:27
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
FHM har nog rätt bra koll på hur munskydd faktiskt används i olika länder och hur det faktiskt skyddar. Är det ngt lands folkhälsomyndighet/regeringar som varit vetenskapliga i detta är det väl Sverige.
Om man nu tycker att bedriva undersökningar i form av iakttagelser vid sidan av under presskonferenserna är att gå mer vetenskapligt till väga när man fattar beslut istället för att bygga beslut på existerande vetenskapliga studier så ok.

Och utöver det så har jag knappt sett några journalister som använder munskydd på presskonferenserna. Jag tror att en studie som inte ska vara missvisande bör innefatta lite fler personer en FoHM gjort i sin ”presskonferens iakttagelse studie”.
Citera
2020-08-08, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du svarade inte på frågan, så jag tar det igen:

Du verkar vara hyfsat smart, så jag utgår från att du kan svara på frågan själv. Svaret/svaren är rätt uppenbara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in