2020-08-08, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag håller med! Det är fördjävligt! Senaste nytt är att de får vänta till oktober för att få ersättning:

”Enligt Försäkringskassan kommer det dröja minst till oktober innan de flesta i riskgrupp för covid-19 får ersättning, rapporterar Ekot.

– Man får välja mellan pest eller kolera, vara hemma utan pengar eller jobba och kanske dö, det är ju den riskbedömningen jag tvingas ta, säger Anette Pettersson till Ekot.

Snittiden för att få ut pengarna bedömer Försäkringskassan vara en månad efter ansökan. Ola Kristiansson, som är områdesverksamhetschef för sjukförsäkringen på Försäkringskassan, menar att man gjort allt man kan. ”

svt.se
Hur många av de där kan ens jobba i normala fall, kan ju inte vara många. Eller är det plötsligt många som känner sig kallade när det vankas bidrag?
Och varför i hela friden ska fetknoppar få bidrag, det är ju bara att banta sig ur riskgruppen.
Citera
2020-08-08, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tack.

Och detta trots att Danmark har så få döda och smittade, ännu färre var de ju då det genomfördes.

Edit: i Danmark får personer i samma hushåll också ersättning. I Sverige måste den som ska få ersättning för att de bor i samma hushåll som någon ur en riskgrupp redan arbeta som personligassistent till den i riskgruppen. Annars får de ingen ersättning även om de har ett arbete där det är omöjligt att hålla avstånd till människor.

Det är ju helt sjukt.

All life matters - also the life of sick and weak groups.
Citera
2020-08-08, 11:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Fortfarande livrädd för ansiktsmasker och munskydd? Sprider desinformation som vanligt ser jag..

Bara läs det här:

https://bgr.com/2020/08/07/n95-mask-3m-coronavirus-dangerous-or-anti-maskers-just-crazy/

"In the end, it became beyond apparent that face masks do not starve your brain of oxygen. I was testing some of the best and most effective face masks on the market, and my blood oxygen levels never dropped below 95%. Doctors have performed similar tests with similar results — one doctor even wore six face masks at once to debunk this ridiculous myth. Long story short, face masks are perfectly safe to wear, and you absolutely must wear one anytime you’re outside your home around other people."
Artikeln jag hade i åtanke var denna, från Scientific American. Har nog länkat till den tidigare i tråden, men det blir svårt att hitta så här är det igen.

Wearing high-grade filter masks can help protect against the novel coronavirus. But after a few hours, these tight-fitting devices can also make it really hard to breathe. N95 respirators, for example, are famously good at blocking viral particles—but they can also reduce the amount of available oxygen by up to 20 percent. Now some Stanford University researchers are addressing this problem with a portable device that pumps pure O2 directly to the wearer.

https://www.scientificamerican.com/article/new-design-helps-n95-mask-wearers-breathe-easier/

Forskare vid Stanford University har alltså ansett problemet allvarligt nog för att konstruera en syrepump till denna typ av masker. Jag litar nog mer på dem än på de larviga typerna i din källa.
Citera
2020-08-08, 11:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Smittespredning mindsker altid når afstand imellem mennesker forøges, og når.høj hygiejnestandard indføres.

Hvis smittespredning øges er det på grund af øget menneskelig kontakt, formindsket afstand imellem mennesker eller mindsket hygiejne.

Den danske håndbogs ideer kan formindske smittespredning i skoler ved formindskning af menneskelig kontakt, forøget afstand imellem mennesker og forøget hygiejne.

https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Corona/Nudge-rapport.ashx?la=da&hash=A9909BCA94201A765471B4EF19 52D40E2B7E8F45

Fortfarande är det så att 0-19 åringar inte driver smittspridningen. Men det gör 20-29 åringarna. (Med reservation för att skalan är glidande: ju äldre ju mer driver de på smittspridningen.). Det allvarliga med detta är att en ökad smittspridning ibland de yngre kan, på nytt, sprida smittan till de äldre, och då ökar dödstalen igen.

Det krävs, fortfarande att minst 200 000 människor bär munskydd för att ett dödsfall i covid-19 skall undvikas.

Men stäng gärna storskaliga vansinnigheter som varuhuset Gekers i Ullared.
Citera
2020-08-08, 11:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
All life matters - also the life of sick and weak groups.

Jaha och vad vill du säga med det retoriska svamlet som inte hjälper någon rent praktiskt. Vad är lösningen på det du upplever som ett problem kopplat till trådens ämne och hur vill du lösa det problemet?
Citera
2020-08-08, 11:49
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Artikeln jag hade i åtanke var denna, från Scientific American. Har nog länkat till den tidigare i tråden, men det blir svårt att hitta så här är det igen.

Wearing high-grade filter masks can help protect against the novel coronavirus. But after a few hours, these tight-fitting devices can also make it really hard to breathe. N95 respirators, for example, are famously good at blocking viral particles—but they can also reduce the amount of available oxygen by up to 20 percent. Now some Stanford University researchers are addressing this problem with a portable device that pumps pure O2 directly to the wearer.

https://www.scientificamerican.com/article/new-design-helps-n95-mask-wearers-breathe-easier/

Forskare vid Stanford University har alltså ansett problemet allvarligt nog för att konstruera en syrepump till denna typ av masker. Jag litar nog mer på dem än på de larviga typerna i din källa.

Om du har så klena lungor så får du väl skaffa en syrepump då.
Men munskyddet slipper du inte.
Citera
2020-08-08, 11:52
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Även om det står där på lätt svenska så har alarmisterna inte fattat budskapet.

Smittan kommer att spridas både i Sverige och i andra länder - helt oavsett. FHM:s mål är att detta sker LÅNGSAMT.

Alarmisterna uppfattar det dock som så att FHM gör allt i sin makt för att smittan SKA ske..

Jag måste säga att jag beundrar Tegnell för att han orkar..

Så Sverige är de enda som gör rätt och alla andra fel?

Våra grannländer har mindre döda och smittade tillsammans än Sverige.

Folk här får vänta 3-4-5 månader på A-kassa. Folk med underliggande sjukdomar tvingas till jobb ändå. Tegnell "ingen risk för spridning i Sverige" beundrar du alltså?

Vilken tur att jag screenshottat och sparat varenda idiotiska uttalande den mannen gjort. Då kan jag utan pardon uttala mig om att du är minst lika efterbliven.

Såna som du som förstör Sverige. Allt man hör från dig och dina gelikar är "bää, bää, bää". Prova att tänka lite själv för en gångs skull. Låt faktan tala. Du har FEL!
Citera
2020-08-08, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Så Sverige är de enda som gör rätt och alla andra fel?

Våra grannländer har mindre döda och smittade tillsammans än Sverige.

Folk här får vänta 3-4-5 månader på A-kassa. Folk med underliggande sjukdomar tvingas till jobb ändå. Tegnell "ingen risk för spridning i Sverige" beundrar du alltså?

Vilken tur att jag screenshottat och sparat varenda idiotiska uttalande den mannen gjort. Då kan jag utan pardon uttala mig om att du är minst lika efterbliven.

Såna som du som förstör Sverige. Allt man hör från dig och dina gelikar är "bää, bää, bää". Prova att tänka lite själv för en gångs skull. Låt faktan tala. Du har FEL!

Så nu har Tegnell blivit ansvarig även för A-kassorna.. Det finns ingen hejd på vilket ansvarsområde den mannen har..

Sverige har inte gjort allt rätt. Sverige gör inte allt rätt. Andra länder gör inte heller allt rätt.

Hoppas du har screenshottat även rapporterna från Kina i början av pandemin. Och uttalanden från WHO..

Smittan har och kommer att spridas över hela världen vare sig Tegnell vill det eller inte. Lockdown har inte varit någon lösning. Det är på samma sätt som i Sverige: smittspridningen sker långsammare - fast för större kostnader.
Citera
2020-08-08, 12:00
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det krävs, fortfarande att minst 200 000 människor bär munskydd för att ett dödsfall i covid-19 skall undvikas.

Om vi skall vara sådana så kan vi ju lika gärna dra till med att det krävs att 500 000 människor bär munskydd för att ett dödsfall i covid-19 skall undvikas.
Citera
2020-08-08, 12:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Hur många av de där kan ens jobba i normala fall, kan ju inte vara många. Eller är det plötsligt många som känner sig kallade när det vankas bidrag?
Och varför i hela friden ska fetknoppar få bidrag, det är ju bara att banta sig ur riskgruppen.
Detta riktar sig bara till dem som redan arbetar och tillhör en riskgrupp. De som inte arbetar kommer inte ifråga för detta.

Det är inget bidrag utan en förebyggande sjukersättning som blir högst 16 000 per månad. Det är istället för den lön de inte kommer att få eftersom de inte kan arbeta pga risk för att smittas och bli svårt sjuk eller dö.

Socialstyrelsen menar att det rör sig om ca 200 000 personer i Sverige.

Det är fullt möjligt för många av dessa att leva som vem som helst även om du tillhör någon av riskgrupperna som är angivna i underlaget till beslutet. Begriper du inte det? Tror du att denna förebyggande sjukersättning skall gå till feta, chipsätande, arbetsvägrare? Du har dålig koll på läget minst sagt.

Du verkar ju synnerligen korkad.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-08 kl. 12:34.
Citera
2020-08-08, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Om du har så klena lungor så får du väl skaffa en syrepump då.
Men munskyddet slipper du inte.

Snarare är det väl så att de med riktigt klena lungor ska stanna hemma och isolera sig istället för att oja sig över ensamheten och hur de måste "umgås vid fruktdisken".
Citera
2020-08-08, 12:10
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Du besvarar inte min fråga. Du kan alltså inte backa upp det påståendet du skrev förut.

Såklart. Du kollar på en parameter (av många) och drar en slutsats utifrån den. Den kan vara korrekt - men uttrycker man sig i termer som du precis gjorde är du tyvärr bara ett pucko.

Samtliga luftvägsvirus har problem med spridningen vid den här årstiden. Men lugn, det brukar ordna sig när virussäsongen infaller.

Och nej, vi bor inte i Amerika så det behöver du inte upplysa om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in