2020-08-08, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så är det. Måste säga att det känns cyniskt det man upplevt under denna kris. Den totala likgiltigheten för äldre människor och andra i riskgrupp. Spanskan tog ju många unga vuxna. Min mors föräldrar förlorade syskon för 100 år sedan i spanskan. Den beryktade andra vågen. Man trodde ju kanske något naivt att vi lärt oss något på 100 år, men icke. Värnandet om imaginära funny-money skapade av centralbanker är tydligen viktigare än människoliv.
Riskgrupper står fortfarande utan pengar, gruppen är inte jättestor heller då Socialstyrelsen ,Fhm, har minskat ned den jämfört med andra länder som skyddar fler. Det här kommer få konsekvenser, nu tvingas sjuka i riskgrupp gå och jobba på minfält för att överleva, finns otroligt mycket att skriva om det här men jag slutar här just nu flr jag är så förbannad.
Citera
2020-08-08, 10:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
Riskgrupper står fortfarande utan pengar, gruppen är inte jättestor heller då Socialstyrelsen ,Fhm, har minskat ned den jämfört med andra länder som skyddar fler. Det här kommer få konsekvenser, nu tvingas sjuka i riskgrupp gå och jobba på minfält för att överleva, finns otroligt mycket att skriva om det här men jag slutar här just nu flr jag är så förbannad.

Jag förstår din ilska till 100%. Det som sker är inte värdigt ett land som kallar sig för humanitär stormakt.
Citera
2020-08-08, 10:56
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Skolorna ska inte stängas.
Vi har rätt hög arbetslöshet, trots att skolorna har varit öppna. Stäng dom och vi kommer uppleva kaos.

Tror nästan att dom som förespråkar skolstängning faktiskt vill uppleva lite kaos. Se att det går åt helvete och sen kliver över till gruppen som inte ville stänga. En grupp dom egentligen alltid tillhört men har en liteN sadistisk ådra i sig.

Skolorna har varit stängda i snart tre månader. Inget kaos så långt ögat kan nå.

Struntprat.
Citera
2020-08-08, 10:58
Medlem
Nu finns det en luftrenare som man kan hänga runt halsen. Skyddar bäraren påstås det men är den bra för omgivningen? Den kanske sprider bärarens bugs. Masken skyddar främst omgivningen.

Vi får nog se alla sorters prylar. Men det vore inte så dumt om man hade en lite luftrenare som man kunde använda på restauranger och fik.

https://6gcool.com/
Citera
2020-08-08, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Att rekommendera munskydd i miljöer och situationer där man måste befinna sig och där trängsel inte kan undvikas är ingen dålig idé.

Munskydd verkar, i alla fall, inte öka smittspridningen. Men den minskar iof endast den på marginalen. Minst 200 000 människor måste bära dem för att det, överhuvudtaget, skall ge någon effekt.

Men, eftersom nu smittspridning ibland 20-29 åringar nu ökar i Sverige, så kan en rekommendation om att t.ex bära munskydd i kollektivtrafiken, för resor med trängsel, som man inte kan undvika, göra att yngre människor påminns om att det är fortfarande en jävligt allvarlig situation. Vi vill inte ha tillbaka den smittspridning som yngre människor ställde till med i mars som drabba de äldre, med dödlig effekt, i april.

Däremot är debattörerna förslag vad gäller skolan, bjäffs: Har smittspridningen i t.ex Israel, minskat när man stängt ner skolorna igen?

Smittespredning mindsker altid når afstand imellem mennesker forøges, og når.høj hygiejnestandard indføres.

Hvis smittespredning øges er det på grund af øget menneskelig kontakt, formindsket afstand imellem mennesker eller mindsket hygiejne.

Den danske håndbogs ideer kan formindske smittespredning i skoler ved formindskning af menneskelig kontakt, forøget afstand imellem mennesker og forøget hygiejne.

https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Corona/Nudge-rapport.ashx?la=da&hash=A9909BCA94201A765471B4EF19 52D40E2B7E8F45
Senast redigerad av Moentos 2020-08-08 kl. 11:04.
Citera
2020-08-08, 11:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Nej, skolorna öppnar inte i Finland precis som i Sverige, det är helt andra villkor för hur undervisningen kan ändras och hur sådana beslut kan tas.

I Sverige stängde gymnasieskolorna relativt snabbt utan att det behövdes några lokala föreskrifter. Problemet var inte att stänga, problemet var att kunna undervisa på rätt sätt utan traditionell klassrumsmiljö.

Finland är längre fram när det gäller att bedriva skolverksamhet. Framför allt finns det en mycket större disciplinär anda i hela samhället. Det är väl i och för sig jättebra om man tar fram beredskapsplaner för att kunna bedriva undervisning även i undantagssituationer. Jag ser dock inte att det är vad man nu gjort i Finland och jag tror inte på en sådan lösning i Sverige.

Gymnasieskolorna öppnar i Finland precis som i Sverige. Vad som sedan sker i ett nästa skede får vi se.

Citat:
Berätta mer om de lokala skolor (alla skolor är väl lokala utom vissa internatskolor?) som stängde i våras och hur Folkhälsomyndigheten reagerade då, vad de sa till skolorna?

FHM tyckte inte att det behövdes och skolministern tryckte på att skolplikt råder. Det fanns ju vid det tillfället ingen som helst beredskap för hur utbildning/undervisning kan bedrivas annat än på plats. Man är inte särskilt mycket bättre idag så utbildning på distans är fortfarande att betrakta som skola på lågvarv för att vinna tid.
Citera
2020-08-08, 11:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
I Sverige måste alla underkasta sig Folkhälsomyndighetens kontrollbehov. Antingen ska alla skolor vara öppna eller alla stängda och det beslutet ska tas av Anders Tegnell och ingen annan.
Finland har skapat en möjlighet att agera lokalt och regionalt allt efter hur det ser ut på marken, vilket gör att Finland kommer att kunna bekämpa smittspridningen lokalt utan omfattande påverkan på samhället i övrigt.

Kom också ihåg att Folkhälsomyndighetens mål inte är att stoppa smittan, utan att se till att den sprider sig genom samhället i en takt som gör att sjukvården inte överbelastas.
Finland har ett annat mål, nämligen att stoppa smittan och det målet är man nära och då kan man tillåta att skolor öppnar igen
.

Mitt fetade:

Det är detta enhetstänk och ovilja till flexibilitet som gör att Sverige drabbats, och fortsatt kommer att drabbas, hårt!

Tegnells ologiska jämlikhetstänk är orsaken anser jag.

Hans uttalande i början av pandemin, i ett myckets kritiskt läge, att det är ojämlikt om vissa får arbeta hemma visar på hur farlig han är. Han vägrar se verkligheten och agera därefter. Genom detta har han lyckets med konststycket att skapa världens MEST ojämlika strategi.🤦🏼‍♀️
Citera
2020-08-08, 11:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Du kan inte på allvar tro att ni är i närheten av att hitta alla fall?

Helt ærligt - Danmark er ikke Sverige - hvad der forekommer sandsynligt i Sverige, behøver nødvendigvis ikke forekomme sandsynligt i Danmark.

Men uanset hvad så forekommer det ikke sandsynligt at forekomsten af corona syge danskere som ikke lader sig teste for corona skulle være større end andelen af corona syge somaliere som ikke lader sig teste for corona.

Relativt tidigt i pandemin verkade Danmark för att de i riskgrupper kunde vara hemma med ersättning om de inte kunde arbeta hemifrån. Jag är nyfiken på om du vet något om hur de gjorde? Är systemet redan igång sedan länge? Får personer i riskgrupp ersättning nu eller har de också fått vänta som alla i Sverige har fått göra? Tack!

”Enligt Försäkringskassan kommer det dröja minst till oktober innan de flesta i riskgrupp för covid-19 får ersättning, rapporterar Ekot.

– Man får välja mellan pest eller kolera, vara hemma utan pengar eller jobba och kanske dö, det är ju den riskbedömningen jag tvingas ta, säger Anette Pettersson till Eko
t.

Snittiden för att få ut pengarna bedömer Försäkringskassan vara en månad efter ansökan. Ola Kristiansson, som är områdesverksamhetschef för sjukförsäkringen på Försäkringskassan, menar att man gjort allt man kan. ”

källa svt.se
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-08 kl. 11:14.
Citera
2020-08-08, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Relativt tidigt i pandemin verkade Danmark för att de i riskgrupper kunde vara hemma med ersättning om de inte kunde arbeta hemifrån. Jag är nyfiken på om du vet något om hur de gjorde? Är systemet redan igång sedan länge? Får personer i riskgrupp ersättning nu eller har de också fått vänta som alla i Sverige har fått göra? Tack!

”Enligt Försäkringskassan kommer det dröja minst till oktober innan de flesta i riskgrupp för covid-19 får ersättning, rapporterar Ekot.

– Man får välja mellan pest eller kolera, vara hemma utan pengar eller jobba och kanske dö, det är ju den riskbedömningen jag tvingas ta, säger Anette Pettersson till Eko
t.

Snittiden för att få ut pengarna bedömer Försäkringskassan vara en månad efter ansökan. Ola Kristiansson, som är områdesverksamhetschef för sjukförsäkringen på Försäkringskassan, menar att man gjort allt man kan. ”

källa svt.se

Jeg har ikke megen viden om netop dette spørgsmål, men ifølge denne artikel kan folk i ricikogruppene blive hjemme fra arbejde med økonomisk kompensation indtil 1. september:

https://www.berlingske.dk/politik/risikogruppe-kan-faa-loen-eller-sygedagpenge-under-corona
Citera
2020-08-08, 11:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
Jag håller med! Det är fördjävligt! Senaste nytt är att de får vänta till oktober för att få ersättning:

– Man får välja mellan pest eller kolera, vara hemma utan pengar eller jobba och kanske dö, det är ju den riskbedömningen jag tvingas ta, säger Anette Pettersson till Ekot.

svt.se
Citera
2020-08-08, 11:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Jeg har ikke megen viden om netop dette spørgsmål, men ifølge denne artikel kan folk i ricikogruppene blive hjemme fra arbejde med økonomisk kompensation indtil 1. september:

https://www.berlingske.dk/politik/risikogruppe-kan-faa-loen-eller-sygedagpenge-under-corona
Tack.

Och detta trots att Danmark har så få döda och smittade, ännu färre var de ju då det genomfördes.

Edit: i Danmark får personer i samma hushåll också ersättning. I Sverige måste den som ska få ersättning för att de bor i samma hushåll som någon ur en riskgrupp redan arbeta som personligassistent till den i riskgruppen. Annars får de ingen ersättning även om de har ett arbete där det är omöjligt att hålla avstånd till människor.

Det är ju helt sjukt.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-08 kl. 11:35.
Citera
2020-08-08, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tycker det blir missvisande att som du säga att FHMs mål är att se till att smittan sprider sig genom samhället. Om smittan dog ut skulle de ju knappast aktivt gå runt och smitta folk! Däremot accepterar/tillåter de en måttlig grad av smittspridning, men jag tycker inte det är samma sak som att ha som mål att sprida den. Snarare är det väl så att kostnaden/besväret med en "nollvision" helt enkelt inte anses rimlig, och kanske finns dessutom en insikt att det knappast är möjligt att helt stoppa den. Så man tar till åtgärder för att hålla det nere, men inte för att handgripligen utrota smittan. Det normala är ju trots allt att det dör ut av sig självt så småningom.

Även om det står där på lätt svenska så har alarmisterna inte fattat budskapet.

Smittan kommer att spridas både i Sverige och i andra länder - helt oavsett. FHM:s mål är att detta sker LÅNGSAMT.

Alarmisterna uppfattar det dock som så att FHM gör allt i sin makt för att smittan SKA ske..

Jag måste säga att jag beundrar Tegnell för att han orkar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in