2020-08-08, 10:20
Medlem
"At fingeravtrykkene bare er funnet på to av fire sider, er noe politiet stusser på", ifølge VGs opplysninger.

Det hersker imidlertid stor usikkerhet rundt et slikt funn.

"Han kan godt ha tatt på en side, uten å sette avtrykk. Man vet fra tester og undersøkelser at man ikke nødvendigvis setter avtrykk i alt man tar på, sier tidligere kriminaltekniker Per Angel."

Hvorfor fremstiller politiet dette som nærmest en gåte, når en av de tidligere ansatte har en grei forklaring på "fenomenet"?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qL2gle/trusselbrev-gaate-ikke-fingeravtrykk-paa-konvolutten
Citera
2020-08-08, 10:27
Medlem
Legokatts avatar
"VG har vært i kontakt med flere kriminalteknikere om fraværet av fingeravtrykk. De sier det hersker stor usikkerhet rundt et slikt funn, og at man skal være svært forsiktig med å tolke betydningen av det.

- Man kan ikke bruke fravær av fingeravtrykk som noe sikkert bevis for at TH ikke har tatt i konvolutten. Han kan like godt ha tatt i den , og ikke avgitt fingeravtrykk. Det kommer an på hvor hardt du tar, hvordan du tar og om man er svett på fingrene, sier en tidligere kriminaltekniker."

"I avhør skal TH ha forklart at han leste gjennom hele trusselbrevet, men ikke grundig, i følge VGs kilde."

Jeg ønsker ikke å opptre som "advokat" for TH, men VG oppfordrer faktisk til at man skal være forsiktig med å tolke betydningen av fravær av TH's fingeravtrykk. Dette med støtte av kriminalteknikere.

At de ikke kunne finne hans fingeravtrykk på enkelte av sidene kan ha naturlige årsaker. Brevarkene kunne vært lagt på et bord ved lesning. Hvordan lese gjennom en "bunke" med 5 sider ved kun å holde dem i hendene..

Det kan også nevnes at TH forklarte det kunne finnes hans fingeravtrykk på trusselbrev når han overleverte det til politiet. Dette kan vise at han hadde dette litt i bakhodet - å ikke sette unødvendig med fingeravtrykk på trusselbrev.

Med tanke på at politiet ikke kan slå fast at AEH ble drept i Sloraveien, samt at de faktisk innkalte vitnet til hendelsen på Ås viser at de holder flere løsninger åpent.
Senast redigerad av Legokatt 2020-08-08 kl. 10:32.
Citera
2020-08-08, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ja. Spor på åstedet. Spor på trusselbrevet. Tilsammen vil indisiene holde i en rettssak.

TH har gjort mange feil. Slik jeg ser det, tyder det på at han står bak forbrytelsen alene.

Hadde han hatt noen å diskutere stagingen med, ville han ha unngått mange av de avslørende feilene han har gjort.

Han har undervurdert politiet, og overvurdert sine egne evner. Snart er han tilbake i fengsel.

Du er altfor skråsikker i dine analyser, og har tatt feil før. Flere er involvert.
Citera
2020-08-08, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bend123
Du er altfor skråsikker i dine analyser, og har tatt feil før. Flere er involvert.

Jeg tror også att fler er involvert. Men TH har regien. Og nå ser vi logiske glipper. En kan forklares bort, men nå ser vi mange...
Citera
2020-08-08, 10:45
Medlem
Slettsnokens avatar
Jeg går ut fra at politiet har fått TH til å rekonstruere åpning av konvolutt og gjennomlesning av trusselbrevet, og gjort undersøkelser derfra, slik at dette fraværet av fingeravtrykk er et reelt idisium, ellers ville man selvsagt ikke lagt så stor vekt på dette.

«Åstedsekspert» Ang*l uttaler seg helt uten kunnskap om dette, noe som er betenkelig, virker som dette er nok en pakke fra TH-forsvaret for å latterliggjøre politiet.

Lydprøvene tror jeg ble gjort for å undersøke om TH satt i bilen utenfor da han ringte politiet, om det kom en bil, eller startet opp en bil på gårdsplassen samtidig. I tillegg til å undersøke om det var mulig å ikke høre telefonen til AE hvis han var inne i huset.

Jeg tror som sagt TH aldri var inne i huset etter jobb, for å unngå å kontaminere åstedet unødig. Åstedet var ferdig staget, så han behøvde ikke gå inn.

Edit: Politiet har selvfølgelig opptak av samtalen og kan sammenligne den med lydprøver. Det var kaldt, så han satt trolig i bilen med motoren i gang for å holde varmen.
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-08-08 kl. 11:01.
Citera
2020-08-08, 10:56
Medlem
Mener å ha lest på dette forumet at politiet fant skoavtrykk inne i S4 fra flere med unntak av TH.
Noen som kan finne kilde på dette?

For hvis det stemmer - har da TH tatt seg tid til å ta av seg skoene den dagen AEH forsvant før han gikk inn og leita etter henne i huset?
Citera
2020-08-08, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
"VG har vært i kontakt med flere kriminalteknikere om fraværet av fingeravtrykk. De sier det hersker stor usikkerhet rundt et slikt funn, og at man skal være svært forsiktig med å tolke betydningen av det.

- Man kan ikke bruke fravær av fingeravtrykk som noe sikkert bevis for at TH ikke har tatt i konvolutten. Han kan like godt ha tatt i den , og ikke avgitt fingeravtrykk. Det kommer an på hvor hardt du tar, hvordan du tar og om man er svett på fingrene, sier en tidligere kriminaltekniker."

"I avhør skal TH ha forklart at han leste gjennom hele trusselbrevet, men ikke grundig, i følge VGs kilde."

Jeg ønsker ikke å opptre som "advokat" for TH, men VG oppfordrer faktisk til at man skal være forsiktig med å tolke betydningen av fravær av TH's fingeravtrykk. Dette med støtte av kriminalteknikere.

At de ikke kunne finne hans fingeravtrykk på enkelte av sidene kan ha naturlige årsaker. Brevarkene kunne vært lagt på et bord ved lesning. Hvordan lese gjennom en "bunke" med 5 sider ved kun å holde dem i hendene..

Det kan også nevnes at TH forklarte det kunne finnes hans fingeravtrykk på trusselbrev når han overleverte det til politiet. Dette kan vise at han hadde dette litt i bakhodet - å ikke sette unødvendig med fingeravtrykk på trusselbrev.

Med tanke på at politiet ikke kan slå fast at AEH ble drept i Sloraveien, samt at de faktisk innkalte vitnet til hendelsen på Ås viser at de holder flere løsninger åpent.

Viktig text du levererade här.

... Som jag upplever TH är han snabb i sina rörelser. Tror inte ha står och trycker på det han håller i.
Eftersom vi ändå spekulerar.
Senast redigerad av Moschata 2020-08-08 kl. 11:00.
Citera
2020-08-08, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakadaki
Mener å ha lest på dette forumet at politiet fant skoavtrykk inne i S4 fra flere med unntak av TH.
Noen som kan finne kilde på dette?

For hvis det stemmer - har da TH tatt seg tid til å ta av seg skoene den dagen AEH forsvant før han gikk inn og leita etter henne i huset?

TH är inte dum.
Redan när han var hemma första gången efter försvinnandet, för att se hur det stod till med kona,
kan han ha tänkt tanken att "om något hänt vill jag inte vara misstänkt" och tagit av sig skorna.
T. ex så snart han öppnat dörren utan att höra att AEH svarar något.
Citera
2020-08-08, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Nå synes jeg diskusjonen har havnet o.t. noe som sikkert er et mål for TT.

Hva kan være en plausibel forklaring til TH’s 8 anrop til påfallende like minutter over timen, hvis han ikke er involvert? Disse tre «dobbeltanropene» f.eks.?

Anropene 1006 og 1306, 1118 og 1318 kan umulig være tilfeldige, hva kan forklaringen være for en uskyldig ektemann?

1. 1006 TH ringer AE - slettes
2. 1007 TH ringer AE - slettes
3. 1113 TH ringer AE
4. 1114 TH ringer AE
5. 1118 TH ringer AE
6. 1306 TH ringer AE
7. 1308 TH ringer AE
8. 1318 TH ringer AE

Han kan ha sittet i møter? Ringt når det er stille rundt seg og ingenting annet på agendaen?
10:00 - 11:00 Kontorarbeid/oppdatere seg på mail
11:00 - 11:30 Lunsj
12:00 - 13:00 Møte

Skulle likt å visst hvor sterkt alibiet/observasjonene av han på Futurum er. Gjentatte ganger har media skrevet at bilen er observert på Futurum, men er det sagt noe om klokkeslett på første fysiske observasjon av TH på Futurum?
Citera
2020-08-08, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
TH är inte dum.
Redan när han var hemma första gången efter försvinnandet, för att se hur det stod till med kona,
kan han ha tänkt tanken att "om något hänt vill jag inte vara misstänkt" och tagit av sig skorna.
T. ex så snart han öppnat dörren utan att höra att AEH svarar något.

Er det ikke mer naturlig å tenke at hun kan ligge ett sted i huset med behov for helsehjelp enn at det skal ha skjedd noe kriminelt? Dersom mine eldre foreldre eller andre ikke besvarer flere anrop så er ikke min første tanke at noe kriminelt har skjedd, men heller at det kan ha skjedd noe medisinsk.
Citera
2020-08-08, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bend123

Kan hende du har rett i at flere er involvert.

TH er iallfall sjefen for opplegget. Som jeg tror er mye dårligere gjennomført enn om flere hadde vært involvert.

For meg ser det ut som om TH kun har satset på å ikke bli dømt. At det ikke skal finnes beviser mot han.

Men han har mislyktes.
Citera
2020-08-08, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tungsten76
En lang, lang liste med indisier kan være nok. Konkrete bevis eller en tilståelse er klart best. Men det er mye nå. Og vi vet bare en bråkdel. Satt i sammenheng ser de fleste et tydelig bilde.Tiltale og rettssak vil vise oss et enda tydeligere bilde, av hvem TH er. Og hvem han var i S4. Jeg håper bistandsadvokaten til AE kommer ut fra skyggene snart. Kan han reise et sivilt søksmål på AE sine vegne? Jeg tror AE gjerne skulle gitt sin del av arven till sine barn.

Indisiekjeden er nå blitt så omfattende at TH mener han er forhåndsdømt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in