Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Nu tror inte jag heller på ett mötesscenario i o f s. Men om det skulle vara en konspiration kring mordet som syftar till att dölja sanningen så tror jag nog det är mer sannolikt att obducenterna ingår i den än att läkarna på akuten gör det. Att styra vilken läkare som tar emot viss patient på akuten torde vara omöjligt, men att rigga en obduktion är definitivt inte omöjligt. Så jag anser knappast det rimligt att utesluta mötesscenariot enbart med hänvisning till obduktionen. Nu misstror inte jag heller obduktionen, men jag skulle inte använda den enbart för att utesluta ett möte mellan OP och GM.
Jag resonerar precis som du. Väger man samman uppgifterna som var kända förra veckan, så är mötesscenariot osannolikt.
Skulle det däremot komma fram fler, liknande vittnesmål, så måste det uppvärderas till att det är möjligt.
Intressant nog, så säger sjukvårdare Lavrell i förhöret december 1987 att hålet i ryggen var mindre. Jag noterar det, men kan inte befria på från känslan att det är konstigt. Tvärtemot livräddande kirurg.
Lavrell kom när båren var på väg in i Sollentunaambulansen. Han hjälpte till och medföljde i transporten. Ganska ont om tid att uppfatta det på en fullt påklädd man, förvisso med uppklippt skjorta, som ligger på rygg. Enligt Christer Eriksson (Sollentuna) pågick upplivningsförsök under färden till akutintaget.
Det finns förstås en möjlighet att Lavrell medföljt in på avdelningen, men den hyggligt omfattande kunskap jag har om detta, så tar akutens personal över vid ankomst. Som sagt, en märklig känsla.