2020-08-08, 08:32
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men du tror ju inte att folk gick omkring med uppdragna axlar. Jag tror det inte heller. Resonemanget gällde två förmodligen skillda personer som nattetid sprang på gator som fläckvis kunde vara isiga.

SCs första reflektion var att den springande var lik Ted Gärdestad, som inte var lik Christer Pettersson.

Skall man lägga märke till uppdragna axlar/ kort hals i det mörker/ljusförhållande som det var den här kvällen så tror jag man behöver se personen framifrån på kort avstånd som den SC såg komma emot sig.

I LP:s fall så stod hon mittemot GM några sekunder om jag får tro på vad LL såg.https://imgur.com/a/v8wyl2D . Jag menar att det är i den positionen LP kunnat lägga märke till uppdragna axlar /kort hals.

Sen vände sig GM om med ryggen mot LP för att avvika från platsen Jag vet faktiskt inte om LP då skulle kunnat lägga märke till att GM då dragit upp axlarna för att parera isfläckar när han lunkade iväg. Men kanske.
Citera
2020-08-08, 08:39
Medlem
14thInts avatar
Efter två månader har det gjorts en del framsteg.

Ny kunskap om att det funnits minst tre, inte en, undersökningar om övervakning av OP. Som samtliga, med varierande grad av säkerhet, kommit fram till att OP var övervakad. Bara av WT finns det 134 st iakttagelser inrapporterade (PU 2017).

Vi vet inte varför övervakningen ägt rum, men det är troligen kopplat till mordet.

För det talar att; ingen - utom tre fall i Säpo 1986 - har trätt fram och förklarat sin närvaro, tidigare FU-/spaningsledare (undantag DA) undertryckt och t.o.m förlöjligat dessa observationer - trots kunskap om två övervaknings-PM från Säpo, det finns en kedja av observationer av Tunnelbanemannen från kl 23.10 (Tunnelgatan/Olofsgatan) via kl 23.17 och 23.20 (Sveavägen/Tunnelgatan) till kl 23.23/23.24 instigning i en mörkblå Volvo 142 (Olofsgatan/Adolf Fredriks kyrkogata) av tre oberoende vittnen.

Huvuddelen av namnen vid KSN som tjänstgjorde den kvällen är kända. 20 stycken, varav två inte är helt identifierade (Olofsson och Sahlin i Solnaärendet). Tillkommer tre högre chefer och ordinarie rotelchef. Vi har också ID på Föllinge som fanns i Stödpatrullen. Dessutom tillkommer andra namn i materialet som S Luthman, I Persson och K Bäck namngivna som utsättande chefer. Vi har också namnen på några lediga poliser som H Östlund, L Norberg och Sundberg. Det är också av intresse, eftersom Dahlsten pratat om privatspanande poliser.

Det finns sannolika skäl att Bjurpatrullen inte talar sanning om sin verksamhet under sitt tjänstgöringspass.

För det talar att; såväl Ohlsson som Krusell uppger att personal ur KSN fanns vid Oxen under kvällen, att man i så fall har skolkat från arbetet och struntat i att skriva rapport (vilket cheferna ställer sig helt frågande till), att man säger sig valt en spaningstaktik som är helt motsatt den normala (trots två avlyssnade samtal som uppger att S Cedergren är på Oxen och 27 obesvarade samtal till bostaden - sitter man kvar), att Söderlund är helt säker på att Holmström fanns vid Oxen och att Holmström öppnar upp för att det inte går att utesluta att han rört sig till fots utanför Svensk Finans.

Huvudhypotesen för min del just nu är att man inte vill bli indragen i något man observerat.

Det finns ett bättre grepp om materialet. Ökad kunskap om strukturen på uppslag, det finns tillgång till liggaren. Om jag förstått saken rätt, så är de maskerade delarna av denna överklagad. Där kommer överklagan vinna bifall. Ärendemeningar i den här typen av handlingar finns det ingen sekretess för i praktiken. Då kommer nya detaljer att uppenbara sig.

Det finns säkert andra, större framsteg som jag missat i hastigheten.
Senast redigerad av 14thInt 2020-08-08 kl. 08:57.
Citera
2020-08-08, 08:58
Medlem
Jag förstår fortfarande inte vilka personer det är som ligger bakom mörkläggningen och vad de anses tjäna på detta. Om det är Socialdemokraterna borde Kristersson vilja att sanningen kommer fram, för att inte tala om Åkesson. Sedan måste alltså detta "gått i arv" under mer än 30 års tid och ingen har yppat ett ord om det. Är inte det väldigt märkligt?
Citera
2020-08-08, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Skall man lägga märke till uppdragna axlar/ kort hals i det mörker/ljusförhållande som det var den här kvällen så tror jag man behöver se personen framifrån på kort avstånd som den SC såg komma emot sig.

I LP:s fall så stod hon mittemot GM några sekunder om jag får tro på vad LL såg.https://imgur.com/a/v8wyl2D . Jag menar att det är i den positionen LP kunnat lägga märke till uppdragna axlar /kort hals.

Sen vände sig GM om med ryggen mot LP för att avvika från platsen Jag vet faktiskt inte om LP då skulle kunnat lägga märke till att GM då dragit upp axlarna för att parera isfläckar när han lunkade iväg. Men kanske.

Ja, det är nog svårt att kunna se bakifrån. Oavsett om GM bar lång rock eller täckjacka så torde kragen göra det svårt att se att halsen är kort.
Citera
2020-08-08, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Utan tvekan träffades OP av ett skott i ryggen. Läs rättsobducentens utlåtande.

Nu tror inte jag heller på ett mötesscenario i o f s. Men om det skulle vara en konspiration kring mordet som syftar till att dölja sanningen så tror jag nog det är mer sannolikt att obducenterna ingår i den än att läkarna på akuten gör det. Att styra vilken läkare som tar emot viss patient på akuten torde vara omöjligt, men att rigga en obduktion är definitivt inte omöjligt. Så jag anser knappast det rimligt att utesluta mötesscenariot enbart med hänvisning till obduktionen. Nu misstror inte jag heller obduktionen, men jag skulle inte använda den enbart för att utesluta ett möte mellan OP och GM.
Citera
2020-08-08, 09:14
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Finns en sammanställning i PU av personer med WT från 2003. Under avsnitt EH 19561. Nytt för mig.

Sammanställning 20170905.

https://drive.google.com/file/d/10wphhhQ_KkUEmkZhLxhoLlcee_rarMUi/view

Här anges referensmaterial ''stora arkivet'' ''lilla arkivet'' och GMP. Plus Palmegruppens gemensamma mapp i datorn med ett word-dokument med ett antal redovisade uppslag.

EH 19561 år 2003 måste alltså vara något av det som beskrivs ovan 2017. Är nu begärt utlämnat. Liksom 12 observationer av WT angivna med E och Z-nummer. Som Ulla i Gamla stan. Och även Malmströms radiokommunikation under D-avsnittet.
Finns det någon uppgift om språket "skellefteåhamnsmannen" säger mannen med walki-talki på tunnelgatan 23.23 skall ha pratat? Handlar det om finska så stärker det flickornas historia?
Citera
2020-08-08, 09:15
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Efter två månader har det gjorts en del framsteg.

Ny kunskap om att det funnits minst tre, inte en, undersökningar om övervakning av OP. Som samtliga, med varierande grad av säkerhet, kommit fram till att OP var övervakad. Bara av WT finns det 134 st iakttagelser inrapporterade (PU 2017).

Vi vet inte varför övervakningen ägt rum, men det är troligen kopplat till mordet.

För det talar att; ingen - utom tre fall i Säpo 1986 - har trätt fram och förklarat sin närvaro, tidigare FU-/spaningsledare (undantag DA) undertryckt och t.o.m förlöjligat dessa observationer - trots kunskap om två övervaknings-PM från Säpo, det finns en kedja av observationer av Tunnelbanemannen från kl 23.10 (Tunnelgatan/Olofsgatan) via kl 23.17 och 23.20 (Sveavägen/Tunnelgatan) till kl 23.23/23.24 instigning i en mörkblå Volvo 142 (Olofsgatan/Adolf Fredriks kyrkogata) av tre oberoende vittnen.

Huvuddelen av namnen vid KSN som tjänstgjorde den kvällen är kända. 20 stycken, varav två inte är helt identifierade (Olofsson och Sahlin i Solnaärendet). Tillkommer tre högre chefer och ordinarie rotelchef. Vi har också ID på Föllinge som fanns i Stödpatrullen. Dessutom tillkommer andra namn i materialet som S Luthman, I Persson och K Bäck namngivna som utsättande chefer. Vi har också namnen på några lediga poliser som H Östlund, L Norberg och Sundberg. Det är också av intresse, eftersom Dahlsten pratat om privatspanande poliser.

Det finns sannolika skäl att Bjurpatrullen inte talar sanning om sin verksamhet under sitt tjänstgöringspass.

För det talar att; såväl Ohlsson som Krusell uppger att personal ur KSN fanns vid Oxen under kvällen, att man i så fall har skolkat från arbetet och struntat i att skriva rapport (vilket cheferna ställer sig helt frågande till), att man säger sig valt en spaningstaktik som är helt motsatt den normala (trots två avlyssnade samtal som uppger att S Cedergren är på Oxen och 27 obesvarade samtal till bostaden - sitter man kvar), att Söderlund är helt säker på att Holmström fanns vid Oxen och att Holmström öppnar upp för att det inte går att utesluta att han rört sig till fots utanför Svensk Finans.

Huvudhypotesen för min del just nu är att man inte vill bli indragen i något man observerat.

Det finns ett bättre grepp om materialet. Ökad kunskap om strukturen på uppslag, det finns tillgång till liggaren. Om jag förstått saken rätt, så är de maskerade delarna av denna överklagad. Där kommer överklagan vinna bifall. Ärendemeningar i den här typen av handlingar finns det ingen sekretess för i praktiken. Då kommer nya detaljer att uppenbara sig.

Det finns säkert andra, större framsteg som jag missat i hastigheten.
Bra!

Ja, maskningen av ''Liggaren'' är överklagad.

De som ingick i Bjuhr-ärendet hävdar att de jobbade sin schemalagda arbetstid. Alltså fram till 01,00. Samtidigt som de erkänner och hävdar att de åkte hem 23,00. Alltså lönebedrägeri.

Thure Nässen är djupt involverad i utredningen av Bjuhr-ärendet. Som då ska kopplas samman med hans långt senare påstående om att narkotikaspaningen pågick när mordet skedde. Och att en spanare avvek i förtid. Alltså kunde han suttit inne med den kunskapen. Om han nu inte ljög.

Den stora gåtan nu är varför Ölvebro förnekade alla WT. Samtidigt som DA senare ville utreda mer. Där utgångsmaterialet är detsamma och som de hade lika god tillgång till. Nu består den orsaken enbart av spekulationer.
Citera
2020-08-08, 09:23
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Finns det någon uppgift om språket "skellefteåhamnsmannen" säger mannen med walki-talki på tunnelgatan 23.23 skall ha pratat? Handlar det om finska så stärker det flickornas historia?
https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/109/14758.pdf

Tyska/holländska/''schweiztyska''.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-08 kl. 09:25.
Citera
2020-08-08, 09:45
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nu tror inte jag heller på ett mötesscenario i o f s. Men om det skulle vara en konspiration kring mordet som syftar till att dölja sanningen så tror jag nog det är mer sannolikt att obducenterna ingår i den än att läkarna på akuten gör det. Att styra vilken läkare som tar emot viss patient på akuten torde vara omöjligt, men att rigga en obduktion är definitivt inte omöjligt. Så jag anser knappast det rimligt att utesluta mötesscenariot enbart med hänvisning till obduktionen. Nu misstror inte jag heller obduktionen, men jag skulle inte använda den enbart för att utesluta ett möte mellan OP och GM.

Jag resonerar precis som du. Väger man samman uppgifterna som var kända förra veckan, så är mötesscenariot osannolikt.
Skulle det däremot komma fram fler, liknande vittnesmål, så måste det uppvärderas till att det är möjligt.

Intressant nog, så säger sjukvårdare Lavrell i förhöret december 1987 att hålet i ryggen var mindre. Jag noterar det, men kan inte befria på från känslan att det är konstigt. Tvärtemot livräddande kirurg.

Lavrell kom när båren var på väg in i Sollentunaambulansen. Han hjälpte till och medföljde i transporten. Ganska ont om tid att uppfatta det på en fullt påklädd man, förvisso med uppklippt skjorta, som ligger på rygg. Enligt Christer Eriksson (Sollentuna) pågick upplivningsförsök under färden till akutintaget.

Det finns förstås en möjlighet att Lavrell medföljt in på avdelningen, men den hyggligt omfattande kunskap jag har om detta, så tar akutens personal över vid ankomst. Som sagt, en märklig känsla.
Citera
2020-08-08, 09:59
Medlem
Efter att läst förhören med ambulanspersonalen vittnar de om vilken kaos det var på mordplatsen.
Uppfattar det som att det var en slakt...
LP chocktillstånd beskrivs på ett bra sätt, förmodligen fick hon minnesluckor .Det som förvånar, om hon såg GM, skulle hon ha upprepat signalement i stället för O blodgrupp.

Halvskumt, en svårt skadad, blödande man på trottoaren och en hysterisk hustru som springer runt. Total kaos!
Bra att ha i åtanke när man läser de andra vittnesuppgifterna.

Håller med om att CA inte är en GM. Han uppfattas som en misslyckad människa men är ingen mördare.

Vem är det som mörkar, ja en liten sammansatt grupp av svenskar som dessutom hade turen med sig att inga myndigheter skulle fungera i inledningssyftet. Läs: LAC, POLIS och sen att HH tar på sig rollen som hövding.
Citera
2020-08-08, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Efter att läst förhören med ambulanspersonalen vittnar de om vilken kaos det var på mordplatsen.
Uppfattar det som att det var en slakt...
LP chocktillstånd beskrivs på ett bra sätt, förmodligen fick hon minnesluckor .Det som förvånar, om hon såg GM, skulle hon ha upprepat signalement i stället för O blodgrupp.

Halvskumt, en svårt skadad, blödande man på trottoaren och en hysterisk hustru som springer runt. Total kaos!
Bra att ha i åtanke när man läser de andra vittnesuppgifterna.

Håller med om att CA inte är en GM. Han uppfattas som en misslyckad människa men är ingen mördare.

Vem är det som mörkar, ja en liten sammansatt grupp av svenskar som dessutom hade turen med sig att inga myndigheter skulle fungera i inledningssyftet. Läs: LAC, POLIS och sen att HH tar på sig rollen som hövding.

Ok, det är alltså inga höga politiker inblandade? Hur gick mörkläggningen konkret till? Samlades de inblandade för att prata ihop sig dagen efter mordet?
Citera
2020-08-08, 10:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Efter att nu läst alla nysläppta dokument avseende Christer Andersson så kan man sammanfatta det med en enda mening. Så torftiga är misstankarna mot honom. Där man kan se att hans ekonomiska problem inte började 1986 på grund av en aktieskatt. Utan de började först på 90-talet.

CA hade en registrerad revolver som aldrig provsköts.
Nu är du väl ändå lite snål mot vår vän CA? Det finns ett par andra uppgifter som anförts:
- brukade hänga på ett kafé längre ner på Sveavägen,
- bodde på gångavstånd från Grand (kan ha gått och hämtat sitt vapen),
- hatade OP (även om TV-incidenten inte är helt klarlagd).

Han saknar alibi och drog till med en mycket svag berättelse om varför han inte hade kvar vapnet. Jag tycker det finns mer mot CA än alla andra namn som förts fram genom åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in