Citat:
Ursprungligen postat av
smultronkungen2
förstår du vad som menas med FISA skandalen? Vad har room 614a med den och göra?
Oj, jag tror du helt har missat vad FISA är och gör. Läs gärna
https://uslaw.link/citation/stat/115/272 så kan vi ha en diskussion sen (det är Patriot Act ändringarna 2001 som har gjort FISA-lagrummet till var det är idag).
Syftet med FISA är att ha ett lagrum för övervakning av entiteter, med utländsk härkomst eller samröre. Patriot Act utökade sedan mandatet och tog bort en stor del av de publika delarna av processen.
Jag tolkar det som att det du menar med "FISA skandalen" är att Carter Page var under övervakning i enlighet med FISA-direktiven? Notera väl att alla FISA-inlagor kring Page till mitten av 2017 har passerat extern granskning (se exempelvis Horowitz rapport). Att Page har haft klandervärt samröre med ryska intressen betyder ju inte att Demokraterna (min tolkning av ditt "motståndar parti [särskrivning ej korrigerad]") saknar grund i sina påståenden, snarare tvärtom.
Page är bara toppen på ett isberg, exempelvis är du övervakad med via FISA-inlagor (jag antar naivt att du har besökt någon internetbaserad resurs i USA, exempelvis Flashback....).
Citat:
Ursprungligen postat av
smultronkungen2
Har du ett konkret exempel på när ett motståndar parti olagligt tagit sig förbi fisa för att störta en folkvald president? Nej precis trodde inte det heller..
Nej det har jag inte. Har du? (sen om man ska vara petig så är amerikanska presidenter per definition inte direkt folkvalda, utan snarare valda av statliga representanter, dock är jag rädd att skillnaden går de flesta förbi. Om USAs president hade varit folkvald hade de senaste presidenterna varit Clinton, Obama, Gore, Clinton, etc (Bush vann iofs över Kerry -04 i termer av folkvaldhet, men Gore hade statistiskt suttit kvar)).
Att använda begreppet "folkvald" i ett land som USA, särskiljt om en sådan oenande kraft som Trump, är så slentrianmässigt att du nästan måste ha ett syfte med det, ex att du vill anspela på att de flesta röstade på Trump (vilket är en osanning).