2020-08-08, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Danskarnas fördelning av smittade i Aarhus.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/136-nye-coronasmittetilfaelde-i-danmark/8240666

Verkar ju som om smittan på den orten rör sig bland invandrarna.

Kommer de att förstå att de ska skydda sig? Finns säkert många som inte förstår danska i de grupperna.

Det där viruset verkar ju vara som skräddarskydd för somalier. De tycks råka illa ut överallt. Plus några andra som libaneser, turkar etc.

Undrar vad kineserna har emot somalier..?
Citera
2020-08-08, 01:02
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Beror ju på om kurvan går uppåt eller nedåt. Ligger den still är det ju ingen ko på isen i Norge. Dock verkar den i stället gå uppåt. Medans Sveriges guppar lite upp och ner just nu.

Ja, det är lite spännande vart Sverige tar vägen. Det ser ut som vi är på botten nu. Tror inte det kommer sjunka mer. Om det rör sig någonstans nu så är det uppåt.

Inläggningar på IVA:
Vecka 25: 78 st
Vecka 26: 64
Vecka 27: 35
Vecka 28: 16
Vecka 29: 18
Vecka 30: 11
Vecka 31: 15
Vecka 32 (hittills): 9

Ska bli mycket spännande att se var i landet vi kommer få se smitta i höst.
Citera
2020-08-08, 01:05
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Nämen. Ett provocerande nonsensinlägg från en förnekare.

Ovanligt.

Och helt verkningslöst...

Har du läst den?

Jag citerar:

"Den amerikanska smittskyddsmyndigheten CDC har i dagarna rapporterat om ett sommarläger i Georgia i juni för barn mellan 6 och 19 år. Alla anmälda var tvungna att visa upp intyg på ett högst 12 dagar gammalt negativt virustest, men barnen behövde, till skillnad från personalen, inte bära munskydd och fönstren var inte alltid öppna. Sommarlägret fick avbrytas på grund av smittspårning och när 58 procent av deltagarna testats visade sig hela 76 procent positiva för covid-19."

Anekdoter.

"Ett annat exempel: när Israel öppnade sina skolor i mitten av juli ökade smittspridningen markant och man tvingades stänga många skolor igen. Eftersom Sverige fortfarande har hög smittspridning anser vi att föräldrar måste kunna känna sig säkra med att säkerhetsåtgärder vidtas när de ska skicka sina barn till skolan, som nu måste betraktas som ett riskområde. Denna pandemi är dessutom särskilt oroande eftersom covid-19 orsakas av ett virus vars långsiktiga effekter vi ännu vet lite om, men där indikationer finns på att de kan vara allvarliga. Skador kan dessutom uppstå även hos symptomfria."

Vi har haft skolorna öppna hela våren. Varför skulle hösten bli värre. Återigen, ankedoter. Ett exempel från ett land (i mellanöstern dessutom).

Förlåt om du tar illa vid, men den där artikeln är bara trams och det är precis därför som det är 4 personer skrivit under den. Varav en inte ens är läkare.
Citera
2020-08-08, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det där viruset verkar ju vara som skräddarskydd för somalier. De tycks råka illa ut överallt. Plus några andra som libaneser, turkar etc.

Undrar vad kineserna har emot somalier..?
Svaret är brist på D vitamin (hormon egentligen) Om man är färgad och/eller äldre, då har man detta problem.
Citera
2020-08-08, 01:10
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det bör beaktas att lockdown är det enda recept som biter dummerjönsar och lågintelligenta fåntrattar av vilka vi har ett dussin i den här tråden. Om dessa pannbiffar kunde inse att "supa, knulla runt på Stureplan och hänga på uteserveringar" inte bör vara prio ETT i pandemi-tider så skulle det inte behövas någon lockdown.

Men jag är rädd att vi andra får leva med dessa plattjärn. Så därför blir det lockdown lite då och då...
Men det är väl bara en liten minoritet trots allt av landets över 10 miljoner invånare som härjar på Stureplan i enlighet med din målande beskrivning, så tror du verkligen att det kan driva upp R så himla mycket, om du tänker efter? Du verkar så bitter gentemot de som går ut och umgås över en öl, att jag börjar nästan oroa mig för att du inga vänner har.
Citera
2020-08-08, 01:13
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Några som fattar:

https://www.svd.se/fel-att-passivt-vanta-in-ny-smittspridning

Måste säga att FHM måste vara planetens mest sakfärdiga och handlingsförlamade myndighet.
Olyckligt med tanke på vad deras uppdrag är...

Påminner starkt om Vogonerna i Liftarens Guide.

Det var ju exakt detta JAG skrev här tidigare i dag. Att man måste ta kontrollen NU - inte när sjuka människor börjar strömma in på sjukhusen igen, för då är smittan redan spridd i samhället.

Problemet med resonemanget är att scenarierna och antalet döda är helt bortkopplade från eventuella insatser som regering och myndighet kan göra redan nu. Först efter att något scenario har börjat utvecklas antas det att man ska börja planera för åtgärder. Vi anser inte att detta är ett optimalt sätt att närma sig problemet. Vi vill i stället uppmana regeringen och Folkhälsomyndigheten att agera nu, innan skolorna öppnar och många går tillbaka till jobbet efter semestern. Det finns sålunda ett fjärde scenario, ett där regeringen tar beslut om aktiva åtgärder nu.
Citera
2020-08-08, 01:15
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Har du läst den?

Jag citerar:

"Den amerikanska smittskyddsmyndigheten CDC har i dagarna rapporterat om ett sommarläger i Georgia i juni för barn mellan 6 och 19 år. Alla anmälda var tvungna att visa upp intyg på ett högst 12 dagar gammalt negativt virustest, men barnen behövde, till skillnad från personalen, inte bära munskydd och fönstren var inte alltid öppna. Sommarlägret fick avbrytas på grund av smittspårning och när 58 procent av deltagarna testats visade sig hela 76 procent positiva för covid-19."

Anekdoter.

"Ett annat exempel: när Israel öppnade sina skolor i mitten av juli ökade smittspridningen markant och man tvingades stänga många skolor igen. Eftersom Sverige fortfarande har hög smittspridning anser vi att föräldrar måste kunna känna sig säkra med att säkerhetsåtgärder vidtas när de ska skicka sina barn till skolan, som nu måste betraktas som ett riskområde. Denna pandemi är dessutom särskilt oroande eftersom covid-19 orsakas av ett virus vars långsiktiga effekter vi ännu vet lite om, men där indikationer finns på att de kan vara allvarliga. Skador kan dessutom uppstå även hos symptomfria."

Vi har haft skolorna öppna hela våren. Varför skulle hösten bli värre. Återigen, ankedoter. Ett exempel från ett land (i mellanöstern dessutom).

Förlåt om du tar illa vid, men den där artikeln är bara trams och det är precis därför som det är 4 personer skrivit under den. Varav en inte ens är läkare.

Intressant att du "råkade" hoppa över biten om munskydd...

Jag tar inte illa vid mig. Fördelen med att ignorera icke relevanta individer på FB.

Du som vet hur man tjuvkopplar gamla Ford Sierror har säkert massa relevant kunskap om Covid som vi andra bör lyssna på...
Citera
2020-08-08, 01:17
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Beror ju på vad du menar med lockdowns. Förvirringen tycks ju vara total rörande detta begrepp.
Det enda land jag känner till som gjort verklig lockdown är Kina, som svetsade igen dörrar osv på hårt drabbade bostadshus. Att stänga igen skolor osv är ju egentligen ingen lockdown. Nu ska ju Norge stänga igen ölutskänkning efter kl 24. Är det att betrakta som en partiell lockdown? I sådana fall är det ju ganska många länder som ägnar sig åt lockdowns och beroende på hur smittan utvecklar sig kommer vi nog att få se en del sådant under hösten.

+1

Det är sant. Jag var otydlig. Vi kommer inte få se några omfattande nationella nerstängningar.

Däremot så kan det säkert bli så att man stänger ner lokalt eller försöker reglera med olika förbud, tex som töntarna i Norge som inte ska sälja alkohol efter tolvslaget. Eller som feministfegisarna i Danmark som börjat prata om munskydd redan innan sommaren är över.

Finnarna ska vi inte prata om, deras självbild (stenhårda vikingar som varvar öldrickande med bastubad och knivslagsmål) har naggats rejält i kanten av deras Corona-strategi.
Citera
2020-08-08, 01:19
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var ju exakt detta JAG skrev här tidigare i dag. Att man måste ta kontrollen NU - inte när sjuka människor börjar strömma in på sjukhusen igen, för då är smittan redan spridd i samhället.

Problemet med resonemanget är att scenarierna och antalet döda är helt bortkopplade från eventuella insatser som regering och myndighet kan göra redan nu. Först efter att något scenario har börjat utvecklas antas det att man ska börja planera för åtgärder. Vi anser inte att detta är ett optimalt sätt att närma sig problemet. Vi vill i stället uppmana regeringen och Folkhälsomyndigheten att agera nu, innan skolorna öppnar och många går tillbaka till jobbet efter semestern. Det finns sålunda ett fjärde scenario, ett där regeringen tar beslut om aktiva åtgärder nu.

Kommer tyvärr inte hända.

Fenomenet "om man inte gör något så kan man inte bli anklagad att göra fel" är utbrett inom myndighetssverige.

FHM:s och regeringens ageranda är utmärkta exempel på den filosofin.

Kalkryggar hela högen.
Citera
2020-08-08, 01:23
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Intressant att du "råkade" hoppa över biten om munskydd...

Jag tar inte illa vid mig. Fördelen med att ignorera icke relevanta individer på FB.

Du som vet hur man tjuvkopplar gamla Ford Sierror har säkert massa relevant kunskap om Covid som vi andra bör lyssna på...

Jag kan svara på det också:

"Här är några förslag:

• Munskydd införs som obligatorium inom sjukvården, äldreomsorgen, hemtjänsten, samt i trånga utrymmen som till exempel bussar, tåg och flyg. Rekommendation om munskydd ges vid besök i affärer, vid promenader med mycket folk och vid deltagande i sammankomster med över fem personer. Munskydd införs i skolorna, vilket även WHO rekommenderar.

Det finns nu övertygande vetenskaplig evidens och över sjuttio (70!) studier som vid en sammantagen bedömning visar att munskydd bidrar till att stoppa smittspridningen. Det är också sedan månader känt att en stor del av smittspridning sker pre- och asymtomatiskt och att den är luftburen. I över 170 länder rekommenderas eller krävs nu munskydd, inklusive senast i Danmark och på Island. Även Finland överväger detta trots att de har betydligt lägre smittspridning än Sverige. Flera länder, som till exempel Italien och Spanien inför också obligatoriskt munskydd i skolorna för lärare och elever. Även i Tyskland har utbildningsministern krävt det och i Berlin är det redan infört."

WHO har rekommenderat munskydd om man inte kan undvika trängsel. Vi har i princip inte trängsel någonstans i Sverige förutom i kollektivtrafiken. Jag kan verkligen rekommendera dig att resa utomlands när tillfälle ges. Man brukar få lite perspektiv då.

Vi kommer få krav på munskydd i kollektivtrafiken om det behövs. Om det visar sig att det blir trängsel på bussar och tunnelbanor om ett par veckor och smittan tar fart så tror jag mycket väl att munskydd kommer att bli ett krav.

Det finns ingen mening med att införa det nu. Du kan inte utrota detta virus. Bara trycka tillbaka det. Nivåerna i Sverige är för tillfället väldigt låga och effekten av munskydd i detta läge är försumbar.
Citera
2020-08-08, 01:28
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag kan svara på det också:

"Här är några förslag:

• Munskydd införs som obligatorium inom sjukvården, äldreomsorgen, hemtjänsten, samt i trånga utrymmen som till exempel bussar, tåg och flyg. Rekommendation om munskydd ges vid besök i affärer, vid promenader med mycket folk och vid deltagande i sammankomster med över fem personer. Munskydd införs i skolorna, vilket även WHO rekommenderar.

Det finns nu övertygande vetenskaplig evidens och över sjuttio (70!) studier som vid en sammantagen bedömning visar att munskydd bidrar till att stoppa smittspridningen. Det är också sedan månader känt att en stor del av smittspridning sker pre- och asymtomatiskt och att den är luftburen. I över 170 länder rekommenderas eller krävs nu munskydd, inklusive senast i Danmark och på Island. Även Finland överväger detta trots att de har betydligt lägre smittspridning än Sverige. Flera länder, som till exempel Italien och Spanien inför också obligatoriskt munskydd i skolorna för lärare och elever. Även i Tyskland har utbildningsministern krävt det och i Berlin är det redan infört."

WHO har rekommenderat munskydd om man inte kan undvika trängsel. Vi har i princip inte trängsel någonstans i Sverige förutom i kollektivtrafiken. Jag kan verkligen rekommendera dig att resa utomlands när tillfälle ges. Man brukar få lite perspektiv då.

Vi kommer få krav på munskydd i kollektivtrafiken om det behövs. Om det visar sig att det blir trängsel på bussar och tunnelbanor om ett par veckor och smittan tar fart så tror jag mycket väl att munskydd kommer att bli ett krav.

Det finns ingen mening med att införa det nu. Du kan inte utrota detta virus. Bara trycka tillbaka det. Nivåerna i Sverige är för tillfället väldigt låga och effekten av munskydd i detta läge är försumbar.

Hela poängen med munskydd i Sverige nu är ju att även fortsättningsvis hålla smittspridningen på en låg nivå.

Varför är du emot det?

Är du så jävla lat att du inte orkar dra på dig ett munskydd?
Är du så bögigt fåfäng att du inte vill raka av dig ditt fåniga skägg?

Seriöst. Vad är problemet?
Citera
2020-08-08, 01:38
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Hela poängen med munskydd i Sverige nu är ju att även fortsättningsvis hålla smittspridningen på en låg nivå.

Varför är du emot det?

Är du så jävla lat att du inte orkar dra på dig ett munskydd?
Är du så bögigt fåfäng att du inte vill raka av dig ditt fåniga skägg?

Seriöst. Vad är problemet?

För att du ska inte bränna allt krut på en gång.

Dom åtgärder vi infört (och sommaren) har tryckt ner smittan till väldigt låga nivåer.
Om det börjar stiga så kommer vi införa nya regler (tex munskydd i kollektivtrafiken).

Däremot så kommer du aldrig behöva något munskydd när du sitter framför Jack-Vegas maskinen på den lokala pizzerian i Kållered. Det finns inget behov av det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in