Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Ormens säd kan inte vara bokstavlig, och Guds säd är knappast bokstavlig.
" Och mannen kände sin hustru Eva, och hon blev havande och födde Kain; då sade hon: »Jag har fött[1] en man genom HERRENS hjälp.»" (1 Mose 4:1)
Kain var alltså Adams son.
Jag vet att du inte tar skapelsen bokstavlig;
1 Mosebok 3
13 Då sade Herren Gud till kvinnan: "Vad är det du har gjort?" Kvinnan svarade: "
Ormen förledde mig och jag åt."
Ordet ormen i dess ursprungliga paleo-Hebreiska form är "נָחַשׁ" - nachash, (Strongs H5172) och som översätts till;
"נָחַשׁ nâchash, naw-khash'; a primitive root; properly, to hiss, i.e. whisper a (magic) spell; generally, to prognosticate:—× certainly, divine, enchanter, (use) × enchantment, learn by experience, × indeed, diligently observe."
Igen, "förledde"
1 Mosebok 3
13 Då sade Herren Gud till kvinnan: "Vad är det du har gjort?" Kvinnan svarade: "
Ormen förledde mig och jag åt."
"Förledde" i dess ursprungliga paleo-Hebreiska form är "nasha' "(Strong's H5377) och betyder;
נָשָׁא nâshâʼ, naw-shaw'; a primitive root; to lead astray, i.e. (mentally) to delude, or (morally) to
seduce:—beguile, deceive, × greatly, × utterly.
Kain var resultatet, Bibeln använder "födde en son" nästan monotont i Skapelseboken. Första gången Adam "födde en son" är 1 Mosebok 5:3, när han redan var 130 år gammal. Detta var Set.
För att försöka få dig att förstå bättre, Jesus och liknelsen om ogräset;
36 Sedan lämnade Jesus folkskaran och gick hem. Hans lärjungar kom då fram till honom och sade: "
Förklara för oss liknelsen om ogräset i åkern."
37 Han svarade: "
Den som sår den goda säden är Människosonen.
38
Åkern är världen. Den goda säden är rikets barn,
ogräset är den ondes barn.
39
Ovännen som sådde det är djävulen.
Skördetiden är tidsålderns slut, och skördemännen är änglar.
40 Som när ogräset samlas ihop och bränns upp i eld, skall det vara vid tidsålderns slut.
41 Människosonen skall sända ut sina änglar, och de skall samla ihop och föra bort ur hans rike alla som blir andra till fall och lever i laglöshet,
42 och de skall kasta dem i den brinnande ugnen. Där skall man gråta och skära tänder.
43 Då skall de rättfärdiga lysa som solen, i sin Faders rike. Hör, du som har öron att höra med!
Tar vi det på engelska så får vi;
Matthew 13
39
The enemy that sowed them is the devil; the harvest is the end of the world; and the reapers are the angels.
Johannes 6
70 Jesus svarade dem: "
Har jag inte själv valt ut er tolv? Och en av er är en djävul!" 71 Han menade Judas, Simon Iskariots son. Det var han som skulle förråda honom, och han var en av de tolv.
Vad sa Jesus till Edomiterna nu igen?
Johannes 8
44
Ni har djävulen till er fader. Och vad er fader har begär till, det vill ni göra.
Han har varit en mördare från början och har aldrig stått på sanningens sida, eftersom sanning inte finns i honom. När han talar lögn, talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader.
Vem var den förste mördaren?
Matteus 3
7 Men när han såg att många fariseer och sadduceer kom för att bli döpta av honom, sade han till dem: "
Ni huggormsyngel, vem har fått er att tro att ni kan fly undan den kommande vredesdomen?"