2020-08-07, 23:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det du säger skulle stämma, om vi skulle ha regelbunden, allmän testning för att finna pågående infektion. Nu har vi inte det, vilket gör att vi inte kommer att fatta att det har ökat förrän folk strömmar in på IVA-klinikerna igen. Det gör de 2-4 veckor efter smittillfället. Och vid det laget, är smittan så allmänt spridd igen, att det är för sent för smittspårning-testning-karantänsättning, och andra åtgärder.

Flockimmunitet som börjar kicka in, är visst en faktor - men bara i de utsatta områdena...
Genomsnittlig inkubationstid är 5 dagar, enligt vissa källor bara 2 dagar. (källa: worldometers) De som blir mycket dåliga blir det typiskt 10 dagar efter insjuknandet. Det kommer alltså att märkas klart innan 4 veckor, eftersom de flesta har en kort inkubationstid. 14 dagar är satt som övre gräns, men är långt ifrån ett typiskt värde.

Sen bör man ta med i beräkningen att R förmodligen kan betraktas som kontinuerlig och alltså inte hoppar direkt från klart under ett till långt över ett, så jag tror inte att någon katastrofal ökning i samhällsspridning hinner ske innan det märks och man kan bestämma sig för om något behöver göras, inte nu när man vet vad man ska titta efter.

I februari/mars var ju den symptombild man uppmanades vara uppmärksam på rätt begränsad (hosta och feber bara) och man vet som sagt mycket bättre nu vilka symptom som kan tyda på infektion. Därför borde det räcka långt att folk frivilligt testar sig när symptom börjar dyka upp för att man ska få en tidigare varning än om/när IVA senare börjar öka.

Så jag tycker inte man behöver vara så dyster vad gäller möjligheterna att upptäcka och följa en eventuell ökning.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-08-07 kl. 23:04.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Frankrike: nya fall upp 40% på 24 timmar

Nu drar det igång och det går fort. Tåget går nu. Våra grannländer är på alerten och agerar. Sverige står som vanligt kvar på perrongen. Handlingsförlamade. Sedan skyller vi på slumpen och att vi hade otur.

France's daily virus cases up by 40% on previous 24 hours
Så är det.

Danmark bromsar öppnandet, inför munskydd i kollektivtrafik, Aarhus uppmanar alla att bära munskydd på tåg, de har sk. hotspots vilket är områden med risk för trängsel, dessa bevakas av polis.
Norge förbjuder servering av alkohol efter kl 24.00.

Detta efter 112 (?) nya smittade.

De AGERAR.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-07 kl. 23:13.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ni pessimister slutar aldrig att hoppas på nya hemskheter men ni har fel. De flesta virus är inte speciellt farliga för unga friska människor eller bebisar. Spanska sjukan är det många myter om en hel del är osanna. De som drabbades hårdast av den var också svaga sjuka och undernärda vilket det fanns väldigt många av på den tiden efter första världskriget,

50 miljoner mister livet och du snackar om myter om spanska sjukan ..

Vi lär oss tydligen aldrig utav historia.

Drygt 40 tusen Svenskar fick offra sitt liv för spanskan. Vad jag vet så var Sverige inte delaktiga i första världskriget och standarden var bland den högsta i världen vid denna tidpunkt.
Senast redigerad av -v1 2020-08-07 kl. 23:10.
Citera
2020-08-07, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tycker att det är obehagligt att 17 av 21 personer smittades vid en utomhusfest?!?!?! Helt djävla galet.

källa svt.se

”En utomhusfest en sommarkväll med de närmaste, men oinbjuden kom också corona och 17 av 21 personer blev sjuka.
Antalet konstaterade fall av covid-19 i Dals Eds kommun fördubblades inom loppet av en vecka. Orsaken kan vara en födelsedagsfest i Ed i slutet av juli där nästan alla gäster insjuknade, något som Dalslänningen var först med att berätta.

Monsterraceprofilen Jan Svensson i Ed, fick feber ett par dagar efter firandet.

– Och sen när jag låg där och var sjuk så började det plinga i telefonen: ”Är det någon mer som är sjuk?”, säger han.

Sprids otroligt lätt
Jan berättar att de som var på festen hade träffat varandra till och från under semestern, så risken för smittspridning var inget som han reflekterad över.

– Det fanns liksom inte med i tanken, men nu förstår man ju hur lätt smittspridningen sker. Det är helt otroligt, säger han.

Några på festen hade tidigare varit på en restaurang i Tanums kommun och Jan tror att det är därifrån smittan plockats upp, då fler ur det sällskapet också fått covid-19. Själv är han är fortfarande tagen av infektionen och har dessutom fått sig en rejäl tankeställare.”

Där kom ju fram att flera varit på restaurang - alltså började festen inomhus.
Men hur tät sammankomst var det? Höll man avstånd? Finns ju även dom som har partytält och kallar det för utomhus. Men inne i ett tält finns ju inte fri luft. Så det vore ju bra att få hela sanningen om denna fest och restaurangbesök.
Citera
2020-08-07, 23:04
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ni pessimister slutar aldrig att hoppas på nya hemskheter men ni har fel. De flesta virus är inte speciellt farliga för unga friska människor eller bebisar. Spanska sjukan är det många myter om en hel del är osanna. De som drabbades hårdast av den var också svaga sjuka och undernärda vilket det fanns väldigt många av på den tiden efter första världskriget,

Många sjukdomar som man numera vaccinerar mot var otroligt grymma mot barn.

Tror tyvärr du lever i en trygghetsbubbla.

Att våga leva på riktigt är att våga leva trots risker och trots att man dör. Du missar en del i din bubbla.

Sedan finns det rätt många av oss som förstår att de som är gamla nu, byggde det vi har idag, och inte anser att folk ska kastas på sophögen. Tvärtom så kan gamla människor lära en mycket. Min mormor lärde mig massor. Och vi ser även hur människor inte är öar utan vi lever alla i ett sammanhang, och då blir medkänsla en rätt viktig del. Medkänsla i handling och visdom, inte att sitta och ynka och gråta.

Vi vill bara inte ha ett skitsamhälle som liknar nazistiska ideal.
Citera
2020-08-07, 23:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Du får trösta dig med att du inte bor i Australien. Kolla in Melbourne idag! Helt overkligt.
Jag älskar Australien och har varit där fem gånger. Jag hade hellre varit i Melbourne än här just nu.
Citera
2020-08-07, 23:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Från början sas det att nya Corona var extremt smittsam, men verkar som om den smittar ungefär som de flesta influensor.
Du smittar inte 17 stycken på en utomhusfest med influensa. Det tror jag absolut inte.
Citera
2020-08-07, 23:13
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Många sjukdomar som man numera vaccinerar mot var otroligt grymma mot barn.

Tror tyvärr du lever i en trygghetsbubbla.

Att våga leva på riktigt är att våga leva trots risker och trots att man dör. Du missar en del i din bubbla.

Sedan finns det rätt många av oss som förstår att de som är gamla nu, byggde det vi har idag, och inte anser att folk ska kastas på sophögen. Tvärtom så kan gamla människor lära en mycket. Min mormor lärde mig massor. Och vi ser även hur människor inte är öar utan vi lever alla i ett sammanhang, och då blir medkänsla en rätt viktig del. Medkänsla i handling och visdom, inte att sitta och ynka och gråta.

Vi vill bara inte ha ett skitsamhälle som liknar nazistiska ideal.
Fast inte ropades det på nedstängning av samhället på grund av polio, asiaten eller tuberkulos m fl smittsamma sjukdomar under äldre generationers tid. De var förmodligen noga med hygien, men inte gick väl vanligt folk omkring med munskydd etc som det nu skriks efter. Så visst kan man lära av äldre generationer hur en epidemi ska hanteras, men dessa äldre har just ingenting gemensamt med dagens skräniga alarmister.
Citera
2020-08-07, 23:14
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Där kom ju fram att flera varit på restaurang - alltså började festen inomhus.
Men hur tät sammankomst var det? Höll man avstånd? Finns ju även dom som har partytält och kallar det för utomhus. Men inne i ett tält finns ju inte fri luft. Så det vore ju bra att få hela sanningen om denna fest och restaurangbesök.
Jag tolkade det som att några på festen hade varit på en restaurang inte att festen började där?
Citera
2020-08-07, 23:15
Medlem
Citat:
Du smittar inte 17 stycken på en utomhusfest med influensa. Det tror jag absolut inte.
Du tror inte det? Men det är klart det kan hända.
Citera
2020-08-07, 23:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Ett nytt virus hade likagärna kunnat vara riktigt elakt mot unga. De unga och kaxiga behöver nog förstå det. Att de haft sabla tur. Spanskan tog bebisar, barn, äldre och de unga och friska. De flesta sjukdomarna slår hårdare mot bebisar när de slår hårt mot de äldre. Det är bara tur att vi inte haft massdöd på bebisar.

Men iom hur detta virus slår så tror de unga och odödliga nu att ingen sjukdom kan döda dem, de är bara än mer fast i sina dåligt genomtänkta ideal. Nästa pandemi kanske tar dem, så de kanske aldrig får bli gamla.

Så är det. Måste säga att det känns cyniskt det man upplevt under denna kris. Den totala likgiltigheten för äldre människor och andra i riskgrupp. Spanskan tog ju många unga vuxna. Min mors föräldrar förlorade syskon för 100 år sedan i spanskan. Den beryktade andra vågen. Man trodde ju kanske något naivt att vi lärt oss något på 100 år, men icke. Värnandet om imaginära funny-money skapade av centralbanker är tydligen viktigare än människoliv.
Citera
2020-08-07, 23:19
Medlem
Citat:
Jag tolkade det som att några på festen hade varit på en restaurang inte att festen började där?
Jo jag tolkade också det som att några varit på restaurang innan.
Om man är på restaurang innan man går på en fest, så kan väl det ses som en förfest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in