2020-08-07, 21:41
Medlem
Intressant tråd med 20 inlägg på twitter, där finlandssvensk kvinna flyttat till Finland med sin man och barn under Corona eftersom det är så mycket smitta i Sverige
https://twitter.com/VirpiFlyg/status/1291697542653186048

Hon lägger upp mycket annat intressant här
Citat:
A former Sweden-Finn now living in Finland because of Sweden's COVID-19 strategy. Tweets in English, Finnish & Swedish.
https://twitter.com/VirpiFlyg
Citera
2020-08-07, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Så överviktiga förtjänar att dö enligt dig?!
Nej ingen förtjänar att dö men det är inte konstigt att de drabbas mer än de som väger mer nornalt för sin längd.
Citera
2020-08-07, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Det är absolut ett virus. Detta enligt regeringar och NGO:s som inte samarbetar alls. Om du förnekar tom. en så grundläggande fakta om pandemin så måste jag anse dig vara en komplett foliehatt.
Finns det virus så finns det bakterier, därför det ofta också ofta ges antibiotika även fast det inte sägs hjälpa mot virus.
Citera
2020-08-07, 21:45
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -v1
Ja, så är det.
Att bli kallad för pucko för att man bryr sig om människoliv är verkligen en hög nivå som påpekat.

Tänk er om viruset muterar till hösten och samma historia som med spanskan upprepar sig?

Hemsk tanke men för mig är varje individ lika viktig i samhället, framför allt dessa som byggt upp det.

Du förstår ju inte ens varför du blir kallad pucko. Du är ett pucko pga att du uttalar dig med tvärsäkerhet om saker du inte har en aning om. En klassisk antiintellektuell om du så vill.
Citera
2020-08-07, 21:48
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
6000 redan halvdöda på en befolkning på 10 mille.
Vem orkar bry sig?

81k smittade varav minst 90% lär ha långtidsskador enligt nya studier från bl.a. Kina. Vad tror du det kommer kosta skattebetalarna och den goa svenska ekonomiiiiin?
Citera
2020-08-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
81k smittade varav minst 90% lär ha långtidsskador enligt nya studier från bl.a. Kina. Vad tror du det kommer kosta skattebetalarna och den goa svenska ekonomiiiiin?
Fantasier.
Citera
2020-08-07, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jag har en arbetskamrat som nyss fyllt 30 som fick corona i maj. Hans beskrivning av detta var bland de värsta jag hört - både bemötande från vården och sjukfomsförlopp. Än idag är han loj, lättirriterad och får svallningar/blodtrycksfall.

Detta är en man som tränat 4-5 dagar i veckan och med bra kost.

En annan, 38 år, fick det i slutet av mars. Hela familjen åkte på det (fru, 3 barn)

Frun åkte på dubbelsidig lunginflammation och nekades ambulansvård trots svårigheter att andas och äta. Åkte in själv 2 dagar senare. Maken fick ingen hjälp. Svaret var att om han ska ha vård ska han närainpå vara död. De krävs ambulansrush helt enkelt.

Dessutom sa de att "du vill inte vara här." han fick några löjliga gamla knep till godo för att klara sig själv. Var nära på att åka till ett annat län för hjälp.

Dödsångesten, febern, brist på lukt/smak, de brutala andningssvårigheterna på nätterna är något han inte önskar på någon. 8 veckor tog det innan han blev kry. Frugan har fått följdsjukdomar som de inte riktigt vet varför.

Kvinna, 51, ambulansförare, dog i sömnen. Inga sjukdomar, övervikt, rökning, ärftliga sjukdomar i släkten. Vid obduktion visade de sig vara covid som hade härjat omkring (jag är inte helt familiär med termerna) men dödsorsaken var covid19. Hon hade jobbat hela veckan utan symptom. Då var hon ändå, innerligt sjuk.

Kvinna lämnades även att dö på ålderdomshem då ambulanspersonal vägrade svara på ropet då hon var över 60 och det inte "prioriterades". Dog 2 dagar senare, tillsammans med 4 andra på hemmet..

.
Det du skriver låter ju tråkigt men de yngre du skriver om överlevde ju, vilket bevisar vmin ståndpunkt. Ambulansföraren lär ha haft något underliggande eller helt enkelt jobbat ihjäl sig, borde kanske ha sjukskrivit sig. Har väldigt svårt att tro att hon inte känt av någon sjukdom. Kvinnan som lämnades att dö lär ha varit bra mycket äldre än 60 år, eller?
Citera
2020-08-07, 21:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Du förstår ju inte ens varför du blir kallad pucko. Du är ett pucko pga att du uttalar dig med tvärsäkerhet om saker du inte har en aning om. En klassisk antiintellektuell om du så vill.

''uttalar dig med tvärsäkerhet om saker du inte har en aning om''

Vi är i århundrades pandemi, mitt budskap jag försöker förmedla är inte att jag svarar med ''tvärsäkerhet'' utan snarare säkra före det osäkra.

Viruset är nytt och varje felsteg kan urarta i en katastrof likt spanskan, vi vet inte vad hösten har att erbjuda ännu.

Därför jag förespråkar en ny lockdown, och i tid denna gång.
Det pekar mot att C19 är säsongsbunden och gud vet vad vi får handskas med denna höst om vi inte tar detta på allvar som de flesta har slutat göra sedan i början på juni.
Citera
2020-08-07, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
81k smittade? Lär snarare vara mellan 1-3 miljoner i Sverige!
Citera
2020-08-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -v1
''uttalar dig med tvärsäkerhet om saker du inte har en aning om''

Vi är i århundrades pandemi, mitt budskap jag försöker förmedla är inte att jag svarar med ''tvärsäkerhet'' utan snarare säkra före det osäkra.

Viruset är nytt och varje felsteg kan urarta i en katastrof likt spanskan, vi vet inte vad hösten har att erbjuda ännu.

Därför jag förespråkar en ny lockdown, och i tid denna gång.
Det pekar mot att C19 är säsongsbunden och gud vet vad vi får handskas med denna höst om vi inte tar detta på allvar som de flesta har slutat göra sedan i början på juni.
C19 är ett ganska ofarligt virus så lugna ned dig. Detta kommer inte vara århundrandets pandemi. Möjligtvis århundrandets största vansinne.
Citera
2020-08-07, 22:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
C19 är ett ganska ofarligt virus så lugna ned dig. Detta kommer inte vara århundrandets pandemi. Möjligtvis århundrandets största vansinne.

Jag hoppas du har rätt.

När en fiende är utanför dörren finns det dock inga risker man kan ta. Det kan svänga snabbt som vi såg i Italien när vi såg första människorna mista sina liv för den naiva inställningen Europa hade i början på pandemin.
Att vi slappnat av hjälper ju inte heller.

Lugnet före stormen..
Citera
2020-08-07, 22:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Glöm lockdowns i höst. Inget land kommer göra sånt igen.

Beror ju på vad du menar med lockdowns. Förvirringen tycks ju vara total rörande detta begrepp.
Det enda land jag känner till som gjort verklig lockdown är Kina, som svetsade igen dörrar osv på hårt drabbade bostadshus. Att stänga igen skolor osv är ju egentligen ingen lockdown. Nu ska ju Norge stänga igen ölutskänkning efter kl 24. Är det att betrakta som en partiell lockdown? I sådana fall är det ju ganska många länder som ägnar sig åt lockdowns och beroende på hur smittan utvecklar sig kommer vi nog att få se en del sådant under hösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in