2020-08-07, 21:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Du besvarar inte min fråga. Du kan alltså inte backa upp det påståendet du skrev förut.

Såklart. Du kollar på en parameter (av många) och drar en slutsats utifrån den. Den kan vara korrekt - men uttrycker man sig i termer som du precis gjorde är du tyvärr bara ett pucko.

Jag hoppas jag har fel angående en kraftigare andra våg i höst.
Hade tyvärr inte det i januari.

Saken är att jag inte sitter på en spåkula, sådan lyx finns inte. Jag pratar om min egna subjektiva erfarenhet under denna periods pandemi.

Hög nivå att kalla mig pucko, tack så mycket.
Senast redigerad av -v1 2020-08-07 kl. 21:15.
Citera
2020-08-07, 21:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Du skrev

Det är mycket annorlunda, främst för att besluten att stänga en skola eller temporärt införa distansundervisning ligger på den enskilda skolan eller lokala skolansvariga.
I Sverige så pekar Tegnell med hela handen: Alla skolor måste vara stängda eller öppna, ingen får bestämma själv.
Då blir det en väldigt fyrkantig hantering och flexibiliteten att snabbt agera när det kommer en smittvåg försvinner.

Det är inte självklart för Sverige att den enskilda skolan kan besluta om stängning eller distansundervisning. Tvärtom har man från folkhälsomyndighetens håll tidigare tydligt markerat att ingen får bryta den officiella linjen:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/trots-rekommendationerna-flera-stockholmsskolor-haller-stangt

Det låter som mycket mycket rörigare i Finland så jag håller med om att det är annorlunda. De verkar inte ha en enhetlig linje och famlar sig fram.

Dock är det lika i den meningen att gymnasiekolorna öppnar till höstterminen. Det har inte utgått ett påbud om allmän distansundervisning.
Citera
2020-08-07, 21:15
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jag har en arbetskamrat som nyss fyllt 30 som fick corona i maj. Hans beskrivning av detta var bland de värsta jag hört - både bemötande från vården och sjukfomsförlopp. Än idag är han loj, lättirriterad och får svallningar/blodtrycksfall.

Detta är en man som tränat 4-5 dagar i veckan och med bra kost.

En annan, 38 år, fick det i slutet av mars. Hela familjen åkte på det (fru, 3 barn)

Frun åkte på dubbelsidig lunginflammation och nekades ambulansvård trots svårigheter att andas och äta. Åkte in själv 2 dagar senare. Maken fick ingen hjälp. Svaret var att om han ska ha vård ska han närainpå vara död. De krävs ambulansrush helt enkelt.

Dessutom sa de att "du vill inte vara här." han fick några löjliga gamla knep till godo för att klara sig själv. Var nära på att åka till ett annat län för hjälp.

Dödsångesten, febern, brist på lukt/smak, de brutala andningssvårigheterna på nätterna är något han inte önskar på någon. 8 veckor tog det innan han blev kry. Frugan har fått följdsjukdomar som de inte riktigt vet varför.

Kvinna, 51, ambulansförare, dog i sömnen. Inga sjukdomar, övervikt, rökning, ärftliga sjukdomar i släkten. Vid obduktion visade de sig vara covid som hade härjat omkring (jag är inte helt familiär med termerna) men dödsorsaken var covid19. Hon hade jobbat hela veckan utan symptom. Då var hon ändå, innerligt sjuk.

Kvinna lämnades även att dö på ålderdomshem då ambulanspersonal vägrade svara på ropet då hon var över 60 och det inte "prioriterades". Dog 2 dagar senare, tillsammans med 4 andra på hemmet..

Det räcker liksom med dessa jävla Allan Allan "det starka som överlever". Ni har sett för mycket på Vikings och tror ni är några jävla krigare när Ki snarare är ynkryggar som pissar på era medmänniskor med ert beteende.

Vilka ynkryggar du har till vänner. Mina har gnällt betydligt mindre. Är du född på nittiotalet?
Citera
2020-08-07, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det har ingen sagt men fakta är att de absolut flesta som dött i av på med under eller vid sidan av Corona har varit svårt sjuka eller och överviktiga. Precis som när influensan skördar liv årligen.
Lite fånigt att du kör karmaförbannelser på folk för att de säger sanningar, om ön obekvöma sådana.
Så överviktiga förtjänar att dö enligt dig?!
Citera
2020-08-07, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
De där italiensiffrorna fick vi ju inte ens första gången. Och nu:

1) Har vi tränat in det här med att hålla distans och tvätta händerna, samt begränsat stora evenemang.

2) Har en stor mängd ur riskgrupperna tyvärr dött

3) Virus brukar i allmänhet mutera mot mindre dödlighet. De tjänar inget av att döda värddjuren, så det evolutionära trycket är alltid mot mindre dödlig och mer smittsamt.

Allt talar emot.
Exakt alla virus muterar till snällare harmlösare variant, varför skulle viruset utplåna sin gotteplats??
Evolutionen talar emot
Citera
2020-08-07, 21:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Uttrycker man sig så som du gör så är det helt rimligt att kalla dig pucko.

”Subjektiva erfarenhet”
Ja, du är väl en av dessa som backar upp ''viruset kommer aldrig nå Sverige''
sedan small det och 6000 människor miste livet.

En ny lockdown är ett måste, ju för desto bättre!
Citera
2020-08-07, 21:30
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -v1

Nej. Det vore verklighetsfrånvänt.

Jag upplever bara att du är känslobaserad snarare än faktabaserad. Vilket är lite sorgligt.
Citera
2020-08-07, 21:31
Medlem
Citat:

6000 redan halvdöda på en befolkning på 10 mille.
Vem orkar bry sig?
Citera
2020-08-07, 21:31
Medlem
Citat:

Jösses, ursäkta - men vilken nivå på inläggen.
Citera
2020-08-07, 21:32
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Glöm lockdowns i höst. Inget land kommer göra sånt igen.
Citera
2020-08-07, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Det är inget virus. Det är en bakterie, som orsakar lungtrombos, vilket kan botas med aspirin. Sätt fart!

Det är absolut ett virus. Detta enligt regeringar och NGO:s som inte samarbetar alls. Om du förnekar tom. en så grundläggande fakta om pandemin så måste jag anse dig vara en komplett foliehatt.
Citera
2020-08-07, 21:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Jösses, ursäkta - men vilken nivå på inläggen.
Ja, så är det.
Att bli kallad för pucko för att man bryr sig om människoliv är verkligen en hög nivå som påpekat.

Tänk er om viruset muterar till hösten och samma historia som med spanskan upprepar sig?

Hemsk tanke men för mig är varje individ lika viktig i samhället, framför allt dessa som byggt upp det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in