2020-08-07, 19:06
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är ju DU som vägrar ta in, att ALLA luftvägsinfektioner gör en paus på sommaren, av flera olika skäl. Och sedan tar de fart igen på hösten, när semestrarna och sommarloven är slut, och folk börjar umgås inomhus i stället för utomhus, åka kollektivt i rusningstrafik o.s.v.. När det gäller just detta virus, så VET vi dessutom att det trivs bäst i fyra plusgrader. Man kan alltså inte lägga sig till vila på lagerkransarna på sommaren, bara för att R-värdet just då ligger under 1.
Hur bombad är du då som tror att utgångsläget är detsamma till hösten som det var i våras då befolkningen dels aldrig tidigare exponerats för viruset, dels inte kände till att det fanns i landet till en början (åtminstone sen december, kanske sen slutet av oktober) och därför inte vidtog några som helst försiktighetsåtgärder.

Det finns alltså två tungt vägande faktorer som talar för att även om det skulle bli en viss uppgång så behöver man inte förvänta sig en situation liknande den i våras. Det är väl bra? Dessutom hålls det noga koll på utvecklingen så att eventuella åtgärder kan sättas in när de anses behövas.

Så vi kan vila på lagerkransarna hur mycket vi vill, tills det verkar bli dags att eventuellt sätta in åtgärder. Men vissa dårar vill visst tvinga på alla munskydd redan nu trots att vi har det bästa läget på mycket länge.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-08-07 kl. 19:08.
Citera
2020-08-07, 19:08
Medlem
c19.se visade +1 död redan i morse men de har inte uppdaterat alls sen dess,
kan det ha varit +3 döda och -3 döda idag alltså +0?
Citera
2020-08-07, 19:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hur bombad är du då som tror att utgångsläget är detsamma till hösten som det var i våras då befolkningen dels aldrig tidigare exponerats för viruset, dels inte kände till att det fanns i landet till en början (åtminstone sen december, kanske sen slutet av oktober) och därför inte vidtog några som helst försiktighetsåtgärder. Det finns alltså två tungt vägande faktorer som talar för att även om det skulle bli en viss uppgång så behöver man inte förvänta sig en situation liknande den i våras. Det är väl bra? Dessutom hålls det noga koll på utvecklingen så att eventuella åtgärder kan sättas in när de anses behövas. Så vi kan vila på lagerkransarna hur mycket vi vill, tills det verkar bli dags att eventuellt sätta in åtgärder. Men vissa dårar vill visst tvinga på alla munskydd redan nu trots att vi har det bästa läget på mycket länge.

Det du säger skulle stämma, om vi skulle ha regelbunden, allmän testning för att finna pågående infektion. Nu har vi inte det, vilket gör att vi inte kommer att fatta att det har ökat förrän folk strömmar in på IVA-klinikerna igen. Det gör de 2-4 veckor efter smittillfället. Och vid det laget, är smittan så allmänt spridd igen, att det är för sent för smittspårning-testning-karantänsättning, och andra åtgärder.

Flockimmunitet som börjar kicka in, är visst en faktor - men bara i de utsatta områdena...
Citera
2020-08-07, 19:16
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jo du tillskriver mig det och fortsätter här. Jag skriver alltså:

Citat:
Huruvida de beräknar överdödlighet per dödsorsak vet jag inte.

Med andra ord jag påstår inte att det finns någon sådan beräkning.

Allt jag påstått är att du använder begreppet "överdödlighet per dödsorsak"
Jag går också ställt frågor till dig om begreppet du använder, men en fråga är inte det samma som ett påstående.
Jag förstår inte vem du tror att du lurar. Du visar ju att det jag påstår stämmer.

Vemsomhelst kan ju se efter att jag inte tillskriver dig ett begrepp som du inte använder.
Faktum är ju att du hittat på ett helt eget begrepp, som du sedan använt och diskuterat kring i inlägg efter inlägg.
Vemsomhelst kan titta i din posthistorik och se att det stämmer.

Med andra ord:
Du har hittat på ett eget statistiskt begrepp som du kallar "överdödlighet per dödsorsak" och varje försök från min och andras sida att få dig att förklara hur begreppet kan användas och om det går att beräkna och i så fall hur slutar i en enda förvirrad återvändsgränd.

Kan vi släppa den här frågan nu och enas om att begreppet "överdödlighet per dödsorsak " är ditt eget påhitt?
Citera
2020-08-07, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Danmark har de en andra våg?

Kluster i Århus bestående till stor del av somalier. De har vidtagit åtgärder i kollektivtrafiken så antar att en del av busschaffisarna är somalier. De hade också någon fotbollsfest som jag inte vet vilka de var som festade.

Tegnell sa i någon intervju att han blev överraskad över hur många internationella kontakter som våra invandrare hade. Han är världsfrånvänd, eller Sverigefrånvänd, för alla vi andra vet att våra invandrare åker till sina hemländer, besöker sina släktingar i Europa, och sprider smitta på det sättet.

Undrar om Tegnell bara flugit privatflyg och aldrig satt sin fot i boskapsflygen som våra invandrare använder för att besöka släkt och vänner. Verkar som att hans barn har också bara flugit privatjet om han inte fått veta av ungdomarna hur det såg ut på de flygen innan coronan satte stopp för det hela.

Det är intressant att vi har haft coronautbrott bland somalier i Sverige, Finland och nu tydligen i Danmark.
Citera
2020-08-07, 19:34
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Regeringen får stänga allt. Men enskilda skolor får stänga tillfälligt genom beslut av huvudman.

https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/coronaviruset-och-covid-19---regler-for-skolor-och-forskolor/regler-for-forskolor-och-skolor-som-haller-oppet-eller-behover-stanga-pa-grund-av-coronapandemin
Bara i väldigt specifikt definierade fall som nåmns i texten:
  1. Om en lärare är sjuk men kan leda distansundervisning hemifrån.
  2. Om kollektivtrafiksituationen kräver det
Ingen allmän frihet att stänga eller införa distansundervisning lite som man tycker.
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tegnell skaffade till och med en skrivelse att sticka under näsan på rektorerna och skolledarna i Stockholm.

”– Jag behöver någon som kan skriva bra.

Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell är i telefon med länsstyrelsen i Stockholm. Det är torsdagsmorgon och rektorn på ansedda Campus Manilla i Stockholm har just beslutat att tillfälligt stänga skolan efter att en elev testats positivt för det nya coronaviruset. Beslutet hade väckt uppmärksamhet ändå, men toppar nu alla nyhetssajter eftersom Sveriges framtida tronföljare prinsessan Estelle är elev på skolan.

Flera rektorer i Stockholm är oroliga och verkar beredda att vidta samma åtgärd, och därmed gå rakt emot Anders Tegnells rekommendationer.

– Jag har försökt tala om vilka konsekvenser det blir av att stänga skolor alldeles i onödan. Jag tycker det här är lite upprörande, måste jag säga, säger han i telefonen.

Nu behöver han alltså någon som kan skriva bra, snabbt få rekommendationerna nedtecknade på ett officiellt brevpapper (”det måste ha ett ärendenummer”), som skickas till länsstyrelsen så att den har ”något att sticka under näsan på rektorerna”.”

Källa DN.se

Ja det viktiga för Tegnell är att han får detaljstyra allt själv, ingen ska få ta egna initiativ.
Citera
2020-08-07, 19:45
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ja det viktiga för Tegnell är att han får detaljstyra allt själv, ingen ska få ta egna initiativ.
Exakt, detta är hans chans att få alla strålkastare mot sig. Den normala arbetslunken utanför en pandemi lär inte vara så upphetsande för en statsepidemolog.
Citera
2020-08-07, 19:49
Medlem
barkies avatar
Om karma existerar hoppas jag vissa individer här blir svårt sjuka eller avlider i covid. Enligt dessa är de bara svaga som dör. De förtjänar det ju liksom.

Sjuk människosyn. Undrar om ni tänker likadant om er jävla morsa skulle ha cancer.
Citera
2020-08-07, 19:58
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Bara i väldigt specifikt definierade fall som nåmns i texten:
  1. Om en lärare är sjuk men kan leda distansundervisning hemifrån.
  2. Om kollektivtrafiksituationen kräver det
Ingen allmän frihet att stänga eller införa distansundervisning lite som man tycker.

Ok, du får lagen istället eftersom du inte vill läsa mer än första stycket i förra länken.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2020148-om-tillfallig-stangning-av_sfs-2020-148
Citera
2020-08-07, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Om karma existerar hoppas jag vissa individer här blir svårt sjuka eller avlider i covid. Enligt dessa är de bara svaga som dör. De förtjänar det ju liksom.
Det har ingen sagt men fakta är att de absolut flesta som dött i av på med under eller vid sidan av Corona har varit svårt sjuka eller och överviktiga. Precis som när influensan skördar liv årligen.
Lite fånigt att du kör karmaförbannelser på folk för att de säger sanningar, om ön obekvöma sådana.
Citera
2020-08-07, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hur tycker du att det ser ut i världen? Det ebbar ut ( inte bort som du skriver )?!?

Hundratusentals nya smittade varje dag?

Läs in dig på vad som skrivits i tråden istället för att bräka ur dig en massa ignorant goja.

Ok, du förstår inte resonemanget från forskningen, fler smittade ja, vilket är början till slutet för viruset som efter en tid anpassar sig till människan och blir mindre farligt, vad blir vitsen senare i höst med att påvisa ett virus med ständig testning om vi börjar nå immunitet och dess negativa verkan är begränsad.

Tror inte du orkar med resonemanget, men länkar i alla fall.

https://www.youtube.com/watch?v=DKh6kJ-RSMI
Citera
2020-08-07, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du förstår att om Platz och C19.se ska ha ett uns trovärdighet så ser de till att ta bort de 3 döda från sina siffror också. Gapet oförändrat alltså (eller +1 om nu nån region rapporterat 1)

Ja du har rätt. Platz.se har nog justerat ser det ut som men inte c19.se. Gapet har ökat med +1 naturligtvis. Överhettad hjärna idag på mig, men jag återkommer ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in