2020-08-07, 10:03
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Han vill troligtvis öka dödstalen så att han når målet. Är du sjuk och andas in i en mask så att viruset stannar i masken och du andas in denna koncentration av virus hela dagen då finns det ju en god chans (inte risk i detta fall) att du blir svårt sjuk och dör. Så troligtvis är han ute efter detta. Så många döda som möjligt så att ingen hotar Sveriges position.
Hur menar du nu egentligen?

"Om man är sjuk och andas in i en mask så blir man sjuk"

Du har fattat att anledningen till användning av mask till stor del handlar om att man vill minimera längden/storleken på det moln av viruspartiklar som en sjuk person genererar när han andas/hostar/harklar/pratar/nyser/sjunger. Man vill således förhindra att viruspartiklar flyger längre än nödvändigt i droppform samt minska antalet aerosoler.

Eller du har faktiskt inte fattat det här?
Citera
2020-08-07, 10:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag har inte tillskrivit dig någonting. Alla kan ju se att du använder "överdödlighet per dödsorsak":
Jag förstår öht inte vad du menar med "beräkna överdödlighet per dödsorsak"
Vad är det för beräkningar?

Jo du tillskriver mig det och fortsätter här. Jag skriver alltså:

Citat:
Huruvida de beräknar överdödlighet per dödsorsak vet jag inte.

Med andra ord jag påstår inte att det finns någon sådan beräkning.
Citera
2020-08-07, 10:09
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej, den finns ingenstans. Och när jag påpekat detta har du sagt att det finns "i tråden" vilket är en riktigt usel källhänvisning, särskilt eftersom det inte finns där. Ditt beteende är högst bedrägligt. Du ljuger helt enkelt. Du har fortfarande inte presenterat något som får godkänt som beräkning, eller källhänvisning. Varför envisas du så din galenpanna? Har du nån slags diagnos?
Ungefär som DU brukar göra...?

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-08-07, 10:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om du är statsvetare, så ber jag om ursäkt ifall jag förolämpade ditt skrå.

Jag tycker oavsett inte att en professor i statsvetenskap har någon auktoritet i en fråga som rör epidemiologi. När en statsvetare förfasas över de höga dödssiffrorna i just Sverige, jämfört med ett urval mindre svårt drabbade länder (och dessutom hävdar att de svenska dödsfallen hände helt i onödan, utan att ha nåt att backa upp det med) då rör man sig väldigt långt utanför sitt ämnesområde.

Nej, jag har annan utbildning. Jag ville bara hjälpa dig att skriva rätt. Det ser inte så intelligent ut att skriva »stadsvetare« eftersom stad finns och det är en jättestor skillnad mellan stad och stat. Det är på samma sätt som det ser fåvotskt ut att skriva »stadsminister« i stället för det korrekta statsminister.

I övrigt håller jag med dig och det framgick väl att jag tycker att han är en kuf?
Citera
2020-08-07, 10:10
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Eller en rättvisande bild från den sk verkligheten. Har läst om liknande observationer på annat håll. Men det går ju bra att sitta på sin kammare, eller i pojkrummet, omgiven av ”evidens” och babbla om hur bra det är i teorin.
Du tänker på studier som denna?

Citat:
Personer i Asien som burit munskydd under coronapandemin har petat sig mindre i ansiktet, jämfört med de som inte burit munskydd. Det visar en studie i den vetenskapliga tidskriften Jama, rapporterar Vetenskapsradion.
Citera
2020-08-07, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Hmmm ...
Det var som svar på ett försök att blåsa upp vår ekonomiska situation och förmåga som bättre än vad den är.
Ibland behöver tävlingsinriktade och förblindade stollar plockas ner med deras eget språk.
Varför då om det inte är en tävling? Viket det så klart är.
Citera
2020-08-07, 10:15
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så går det när man drar till med för kraftiga restriktioner, då tappar folk all respekt för de styrande. Varför snålades det så med hur många promenader folk fick ta? Högst en per dag! Det fattar väl vem som helst att ska man tvingas inomhus i månader så behöver man komma ut och röra på benen, helst två eller tre gånger per dag. Hade det verkligen varit så illa ur smittspridningsynpunkt? Nej, drar man till med omotiverat kraftiga restriktioner "för att det ska kännas" ja då kommer föraktet och fingret som en oundviklig rekyl. Folket har talat.
Jaha, vänta nu....du har fått för dig att det klientel som aldrig sett ett gym eller spenderat mer tid utomhus än promenaden från parkeringen till hemmet och sitter nere på pubarna och snackar skit med polarna över en öl fem dagar i veckan, de gjorde inte det innan den här pandemin? Det är istället något de gör som ett resultat av att puben stängde i tre månader...?

Haha, du är rolig du...
Citera
2020-08-07, 10:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det är väldigt annorlunda i Finland eftersom samhällsspridningen är så mycket mindre där. Då kan man kosta på sig att låta folk gå på evenemang, i skolan, resa mm.
Men visst, ökar det där så får man väl justera sina åtgärder, t ex genom att stänga lokala skolor där det blivit utbrott.

Folkkynnet i Finland skiljer sig dessutom dramatiskt från det svenska, där tar man rekommendationer och påbud på högsta allvar och någon utmattningseffekt i form av folk som tröttnar och struntar i att skydda sig och andra är högst marginell.

Edit: Det är restriktioner kvar för skolverksamheten, gymnasier får köra på distans efter eget val och rekommenderas att göra det för större grupper.
I lägre stadier så gäller åtskilda grupper, avstånd inom klassrummet och distansundervisning vid behov, till exempel varannan vecka.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/08/04/uppdaterade-rekommendationer-for-skolor-och-dagis-de-lagre-klasserna-ska-hallas

Nu var min poäng att de öppnar och att det, särskilt i denna tråd, talas så intensivt om att det inte är över med tillägget »hösten kommer att bli hemsk«. Finland är en del i världen och om gymnasieskolan nu anses vara en potentiell smitthärd kan åtminstone inte jag se varför man ska kritisera Sverige, men tycka att Finland gör rätt genom att öppna för klassrumsundervisning igen.

Restriktionerna som du länkar till handlar egentligen om att bara i förväg skriva att de kommer att anpassa sig om nöden så påkallar. Det är för mig inga direkta restriktioner. Det tror jag är självklart även för Sverige.
Citera
2020-08-07, 10:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
USA smittan tycks skyndas på av sommarsemester. Vi är i början av den nu tror jag och det kommer att fortsätta öka. Människor slappnar av vilket vi ju har sett genom ökat resande runt om i landet. Hade vi haft kvar reserestriktionerna om max 2 timmar från ditt hem tror jag att vi hade haft ett helt annat utgångsläge inför hösten, med mycket mindre utbredd smitta.

”USA rapporterade över 2 000 nya dödsfall med covid-19 under det senaste dygnet - den högsta siffran sedan början av maj. Totalt har nu 160 104 personer avlidit till följd av viruset i landet.

Men dödssiffran kan komma att nästan dubbleras innan årets slut, menar experter vid ansedda Washingtons universitet.

- Det verkar som att man bär munskydd och distanserar sig socialt när smittan ökar, men när kurvan sedan går ner så börjar man släppa på garden, sa läkaren Christopher Murray när han presenterade universitetets prognos under torsdagen.

Coronautbrott i USA startade i New York och har sedan spridit sig till större städer över hela landet. Smittspridningen tros ha skyndats på av sommarsemestern, enligt experter.”

Källa svt.se
Citera
2020-08-07, 10:31
Medlem
IMBILDENs avatar
I Linköping tänker man ge eleverna sovmorgon för att minska trängsel och smittspridning i kollektivtrafiken. Lite märkligt då Folkhälsomyndigheten gått ut med att vare sig kollektivtrafik eller grundskolor är någon större källa till smittspridning....

Nåväl. Tror de flesta fattar att smittan sprids där. Sen om det räcker med en sådan åtgärd känns ju mer tveksamt, men att göra lite är bättre än att inte göra något.
Citera
2020-08-07, 10:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
USA smittan tycks skyndas på av sommarsemester. Vi är i början av den nu tror jag och det kommer att fortsätta öka. Människor slappnar av vilket vi ju har sett genom ökat resande runt om i landet. Hade vi haft kvar reserestriktionerna om max 2 timmar från ditt hem tror jag att vi hade haft ett helt annat utgångsläge inför hösten, med mycket mindre utbredd smitta.

”USA rapporterade över 2 000 nya dödsfall med covid-19 under det senaste dygnet - den högsta siffran sedan början av maj. Totalt har nu 160 104 personer avlidit till följd av viruset i landet.

Men dödssiffran kan komma att nästan dubbleras innan årets slut, menar experter vid ansedda Washingtons universitet.

- Det verkar som att man bär munskydd och distanserar sig socialt när smittan ökar, men när kurvan sedan går ner så börjar man släppa på garden, sa läkaren Christopher Murray när han presenterade universitetets prognos under torsdagen.

Coronautbrott i USA startade i New York och har sedan spridit sig till större städer över hela landet. Smittspridningen tros ha skyndats på av sommarsemestern, enligt experter.”

Källa svt.se

Ja som jag varnat er i tråden, en ny lockdown är ett måste.
Denna gång i tid och längre sådan tills influensa säsongen är över då siffrorna förmodligen kommer bli kraftigare än i våras.
Senast redigerad av -v1 2020-08-07 kl. 10:37.
Citera
2020-08-07, 10:36
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
I Linköping tänker man ge eleverna sovmorgon för att minska trängsel och smittspridning i kollektivtrafiken. Lite märkligt då Folkhälsomyndigheten gått ut med att vare sig kollektivtrafik eller grundskolor är någon större källa till smittspridning....

Nåväl. Tror de flesta fattar att smittan sprids där. Sen om det räcker med en sådan åtgärd känns ju mer tveksamt, men att göra lite är bättre än att inte göra något.
En intressant iakttagelse!

Läste att i Uppsala uppmuntras elever att cykla till skolan för att minska smittspridningen i kollektivtrafiken. Sedan lär dessa elever passera en magisk portal som gör att när de väl anländer till skolan så upphör de att sprida smittan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in