2020-08-07, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Har man ingen egen bil så är man totalt misslyckad.
Förmodligen känner man det själv och har en stor dödslängtan.
Så då ser jag bara vinnare i detta.
Det är rätt många som inte äger en bil om man bor i en stad modell större. Jag hyrde en i våras så jag slapp trängas. Såhär i efterhand borde jag undvikit den kostnaden och istället åkt kollektivt då viruset visade sig vara mesigt. Men det är lätt att vara efterklok.
Citera
2020-08-07, 18:09
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vad var syrehalten i blodet utan mask då? Var det faktiskt så att syrehalten i blodet sjönk mätbart med mask? Vet att jag läst (hittar inte källan nu) att syrehalten i luften man andas i mask kan sjunka med 20 %.
Om du med mask menar en plastlåda som denna
https://i2-prod.mirror.co.uk/incoming/article21630003.ece/ALTERNATES/s615b/0_Screen-Shot-2020-03-04-at-093347.jpg

ja i så fall är det en dålig idé. Täck inte huvudet med plastlådor - ok?

Om du med mask menar ett munskydd eller andningsskydd så säger det väl sig självt att det inte blir syrebrist? Hur tänker du dig ens att det skulle gå till fysiologiskt?

Munskydden, som vissa anser vara meningslösa eftersom dom inte ger något vidare bra filtreringsskydd till bäraren (dock till omgivningen om bäraren är smittad)... Dessa munskydd är alltså inte så effektiva för att filtera ut droppar och viruspartiklar... Men syrgasmolyekler minsann - dom fastnar direkt i filtret minsann!
Citera
2020-08-07, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Fast det är inte så svårt. När folk brinner inne är det inte stearinljuset som är dödsorsaken, hajar du? Även om folk hade cancer.:
Dålig jåmförelse eftersom C19 inte är en speciellt dödlig sjukdom ens för de allra flesta i tiskgripperna! Men du och många alarmister anser att har man eller har haft C19 och dör så är det p.g.a. C19 vilket är en väldigt ovetenskaplig inställning.
Citera
2020-08-07, 18:10
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Platz.se har redovisat +1 idag men också att det minskat med 3 personer på IVA. Totalt 5780 personer har avlidit säger man.

Eftersom 3 personer verkar felaktigt redovisade som döda officiellt???? så har ju gapet ökat från 16 till 20 personer. FAN jag har inte tid med detta nu. Rätt höga siffror är det för smittade men dödligheten är låg.

Du förstår att om Platz och C19.se ska ha ett uns trovärdighet så ser de till att ta bort de 3 döda från sina siffror också. Gapet oförändrat alltså (eller +1 om nu nån region rapporterat 1)
Citera
2020-08-07, 18:17
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Svenskarna gjorde ju samma sak?
Visst, och vi insåg att det fanns dasspapper åt alla.
Citera
2020-08-07, 18:17
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Dålig jåmförelse eftersom C19 inte är en speciellt dödlig sjukdom ens för de allra flesta i tiskgripperna! Men du och många alarmister anser att har man eller har haft C19 och dör så är det p.g.a. C19 vilket är en väldigt ovetenskaplig inställning.
Självklart.

Du tycker allt är en dålig jämförelse för att du har bestämt dig över en slutsats oavsett ur vilken vinkel man försöker peka på ditt tankefel. Skulle ett stearinljus vara en speciellt dödlig sak? Ursäkta att jag petade på dig med pinnen, återgå till att fäktas mot väderkvarnarna. Vi kommer uppenbarligen inte att bli överens om ens ett sandkorn.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-08-07 kl. 18:55.
Citera
2020-08-07, 18:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
LOL, bara för att du själv gjort dig till självutnämnd myndighet och beslutat att mask tvång måste införas. Flashback har talat! Varför inte lägga ner alla myndigheter och låta anonyma typer på Flashback ta över, tänk så mycket skatt det skulle spara in!

Ironi åsido, tycker du inte att jag faktiskt gav rätt sakliga argument varför det faktiskt inte behövs? Noll rapporterade dödsfall idag! Det var inte länge sen man drömde om ensiffriga rapporter. Och just när det går bra vill du och dina gelikar skärpa till reglerna ytterligare, baserat på era egna anonyma amatörberäkningar. Alla åtgärder som införs måste vara bättre motiverade än så. Gillar man inte att bo i ett land som bestämt sig för att acceptera en låg (skild från noll) smittspridning, då förstår jag att man har det tufft, men du har ju fortfarande möjlighet att bara precis så mycket mask du vill. Tror du verkligen inte att det räcker långt att hålla R under 1? Jag tror det är felet alla alarmister gör, att de helt enkelt inte fattar grejen med exponentiellt avtagande för R<1, till skillnad från exponentiellt växande då R>1.

Skillnaden är som natt och dag! Det viktiga är att R fås ner och hålls nere under 1, och det verkar vi ha lyckats over förväntan med.

Förstår du dig överhuvudtaget på exponentialfunktioner och den avsevärda skillnaden då exponenten ligger över respektive under noll? Man undrar...

Det är ju DU som vägrar ta in, att ALLA luftvägsinfektioner gör en paus på sommaren, av flera olika skäl. Och sedan tar de fart igen på hösten, när semestrarna och sommarloven är slut, och folk börjar umgås inomhus i stället för utomhus, åka kollektivt i rusningstrafik o.s.v.. När det gäller just detta virus, så VET vi dessutom att det trivs bäst i fyra plusgrader. Man kan alltså inte lägga sig till vila på lagerkransarna på sommaren, bara för att R-värdet just då ligger under 1.
Citera
2020-08-07, 18:23
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du förstår att om Platz och C19.se ska ha ett uns trovärdighet så ser de till att ta bort de 3 döda från sina siffror också. Gapet oförändrat alltså (eller +1 om nu nån region rapporterat 1)
Platz har 172 avlidna i dalarna liksom FoHM har 172 avlidna. Gå in och kolla själv!
Citera
2020-08-07, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det skulle kunna vara en lösning. Att man måste visa upp intyg på att man behöver åka buss. T.ex. på grund av att man ska till arbetet, praktikplatsen eller skolan, att avståndet är si-och-så långt, och att man inte kan gå eller cykla den sträckan av rent fysiska skäl. Regionen skulle kunna kräva in papper på ovanstående, och sedan ställa ut busskort till dom som uppfyller kraven! Nu är vi något på spåren!

Det är de väl inte - i de stora värderingsfrågorna? De är väl för massinvandring, dalt med invandrade brottslingar, PRIDE, fri abort och hela det paketet? (Samt miljö-klimat, men det är ju jag också för... )
Nja jag menar mer i sakfrågor och pride är ingen stor grej för de allra flesta, även om jag tycker att vissa inslag är vulgära.
Citera
2020-08-07, 18:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Smittan ökar inte i denna gruppen.

Det är övriga grupper som minskar kraftigare än denna grupp, som gör att av alla smittade så ökar ANDELEN smittade bland 20-29-åringar.

Det där med att folket på krogarna ökar.
Det är ju knappast fler nu än när det var i mitten av mars.
Jag går sällan ut i Sthlm. Men just då var jag ute en fredag kväll. Det var packat på bägge ställena vi besökte och var ute till kl 02.30. Fick alltså trycka sig igenom folk för att komma till tex baren. Merparten var i spannet 20-29 år.

Och så såg det nog ut överallt i Sverige. Ändå var det inte den gruppen som toppade listorna.

Övriga grupper följer riktlinjerna.
20-29-åringarna lever på som vanligt.
Där är förklaringen till ”ökningen”.

Du kan kanske ha rätt om första, så vissa medier har vinklat det. Synd om man är otydlig.

Och när jag tänker efter lite så jämför jag inte med samma tidpunkt som du. Du pratar om mitten av mars, då hade ju första dödsfallen nyligen kommit och det var väl mycket om after ski-resor och dylikt. Osv. Det var ju innan folk ens tog det här på allvar överhuvudtaget.

Jag syftade egentligen mer på hur det var under perioden när det var som flest dödsfall och flest på intensiven. Alltså framåt april.

Så jag ändrar mig, det var från och med att varningarna först gick in i skallen på folk som jag syftade på. Så jag menade mer jämfört med april + maj och delvis juni. Då står jag fast vid att det var mer folktomt på både pubar och i kollektivtrafiken. I mars kryllade det däremot av folk, ja.

(Det kan ju tilläggas att jag själv inte har varit på krogen en enda gång den här tiden, jag baserar det mer på promenader runt söder om kvällarna).
Citera
2020-08-07, 18:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Om du med mask menar en plastlåda som denna
https://i2-prod.mirror.co.uk/incoming/article21630003.ece/ALTERNATES/s615b/0_Screen-Shot-2020-03-04-at-093347.jpg

ja i så fall är det en dålig idé. Täck inte huvudet med plastlådor - ok?

Om du med mask menar ett munskydd eller andningsskydd så säger det väl sig självt att det inte blir syrebrist? Hur tänker du dig ens att det skulle gå till fysiologiskt?

Munskydden, som vissa anser vara meningslösa eftersom dom inte ger något vidare bra filtreringsskydd till bäraren (dock till omgivningen om bäraren är smittad)... Dessa munskydd är alltså inte så effektiva för att filtera ut droppar och viruspartiklar... Men syrgasmolyekler minsann - dom fastnar direkt i filtret minsann!
Det är väl inget att larva sig över dom du gör? Ett effektivt, tättslutande filter orsakar sannolikt ett visst motstånd mot luftflödet, luften flyter inte lika lätt ut och in som vid helt fri andning istället för genom ett finporigt filter. Och även om luft kan passera så sker det inte lika effektivt, vilket tydligen kan leda till en reduktion i syrehalten i den luft man andas in med 20 %. Och då säger det sig självt att det även kan byggas upp nivåer av både vattenånga och koldioxid eftersom dessa molekyler är ungefär jämförbara i storlek med syre. Dessutom kan det ju finnas andra ämnen i utandningsluften som bidrar till lägre komfort. Så frågan är hur motiverad är denna kraftfulla filtrering? De som säger att de inte märker nån skillnad alls av att andas genom munskydd har förmodligen inte särskilt tättslutande sådana, eller så filtrerar de inte så bra.

Men vill du larva dig och göra dig lustig så varsågod, du drar bara skam och vanära över alla munskyddsfundamentalistalarmister.
Citera
2020-08-07, 18:59
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Men vill du larva dig och göra dig lustig så varsågod, du drar bara skam och vanära över alla munskyddsfundamentalistalarmister.
Du fick inte in ”taliban” där medan du tog i så du sket på dig? Jag är dock tacksam över att du oroar dig över oss alarmisters rykte, det är lite sött ändå. Munskydd funkar, jag är ett bevis för det. Att sitta vid datorn och försöka stoppa en coronaflodvåg med händerna funkar också, omedveten (?) social distansering.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-08-07 kl. 19:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in