Citat:
Ursprungligen postat av
GrodanStropp
Smittan ökar inte i denna gruppen.
Det är övriga grupper som minskar kraftigare än denna grupp, som gör att av alla smittade så ökar ANDELEN smittade bland 20-29-åringar.
Det där med att folket på krogarna ökar.
Det är ju knappast fler nu än när det var i mitten av mars.
Jag går sällan ut i Sthlm. Men just då var jag ute en fredag kväll. Det var packat på bägge ställena vi besökte och var ute till kl 02.30. Fick alltså trycka sig igenom folk för att komma till tex baren. Merparten var i spannet 20-29 år.
Och så såg det nog ut överallt i Sverige. Ändå var det inte den gruppen som toppade listorna.
Övriga grupper följer riktlinjerna.
20-29-åringarna lever på som vanligt.
Där är förklaringen till ”ökningen”.
Du kan kanske ha rätt om första, så vissa medier har vinklat det. Synd om man är otydlig.
Och när jag tänker efter lite så jämför jag inte med samma tidpunkt som du. Du pratar om mitten av mars, då hade ju första dödsfallen nyligen kommit och det var väl mycket om after ski-resor och dylikt. Osv. Det var ju innan folk ens tog det här på allvar överhuvudtaget.
Jag syftade egentligen mer på hur det var under perioden när det var som flest dödsfall och flest på intensiven. Alltså framåt april.
Så jag ändrar mig, det var från och med att varningarna först gick in i skallen på folk som jag syftade på. Så jag menade mer jämfört med april + maj och delvis juni. Då står jag fast vid att det var mer folktomt på både pubar och i kollektivtrafiken. I mars kryllade det däremot av folk, ja.
(Det kan ju tilläggas att jag själv inte har varit på krogen en enda gång den här tiden, jag baserar det mer på promenader runt söder om kvällarna).