2020-08-07, 17:37
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Jag länkar artikeln för att visa hur Tegnell och folkhälsomyndigheten centralstyr alla insatser mot smittan

I den lag som togs den 19 mars står att regeringen får besluta om att stänga skolor efter anmodan från Folkhälsomyndigheten.
En ytterligare centralisering alltså.

Regeringen får stänga allt. Men enskilda skolor får stänga tillfälligt genom beslut av huvudman.

https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/coronaviruset-och-covid-19---regler-for-skolor-och-forskolor/regler-for-forskolor-och-skolor-som-haller-oppet-eller-behover-stanga-pa-grund-av-coronapandemin
Citera
2020-08-07, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns även sådant som inte är självförvållat. T.ex. progressiva sjukdomar som bryter ner nerver, muskler, skelett... Kvinnor som fött barn kan få livslånga problem med bäckenfogarna, som inte går att operera. Och från 55-60-årsåldern, kommer problem med knän, höfter och rygg smygande för de flesta.
Då kan de åka buss och resten går.
Problemet löst.
Citera
2020-08-07, 17:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Danmark har de en andra våg?
Om de får en stor ökning skulle jag kalla den för en andra våg.
Citera
2020-08-07, 17:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tegnell skaffade till och med en skrivelse att sticka under näsan på rektorerna och skolledarna i Stockholm.

”– Jag behöver någon som kan skriva bra.

Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell är i telefon med länsstyrelsen i Stockholm. Det är torsdagsmorgon och rektorn på ansedda Campus Manilla i Stockholm har just beslutat att tillfälligt stänga skolan efter att en elev testats positivt för det nya coronaviruset. Beslutet hade väckt uppmärksamhet ändå, men toppar nu alla nyhetssajter eftersom Sveriges framtida tronföljare prinsessan Estelle är elev på skolan.

Flera rektorer i Stockholm är oroliga och verkar beredda att vidta samma åtgärd, och därmed gå rakt emot Anders Tegnells rekommendationer.

– Jag har försökt tala om vilka konsekvenser det blir av att stänga skolor alldeles i onödan. Jag tycker det här är lite upprörande, måste jag säga, säger han i telefonen.

Nu behöver han alltså någon som kan skriva bra, snabbt få rekommendationerna nedtecknade på ett officiellt brevpapper (”det måste ha ett ärendenummer”), som skickas till länsstyrelsen så att den har ”något att sticka under näsan på rektorerna”.”

Källa DN.se
Johan Carlson fick en tittarfråga från en orolig förälder i riskgrupp hur de skulle göra med barnen och skolgången. Han svarade bryskt och iskallt att barnen faller under skolplikt och måste gå till skolan annars får det konsekvenser.

Så ser man alltså på problemet samtidigt som jag ser nyhetsuppläsare t.o.m. på FOX News kritisera Trump för hans uttalanden om att barn är immuna och att skolor måste öppnas.

Det är verkligen den uppochnervända världen vi lever i.
Citera
2020-08-07, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast nu rekommenderar ju FHM sen länge hemarbete just för att minska smittspridningen i kollektivtrafiken.

Som t ex taxichaffisar och de som kör kollektivtrafiken: bussförare, tågförare.

Just i bussen drar väl ventilationssystemet runt luften i hela bussen?
Det (av mig) fetade: Takfläktarna i en buss går att köra på två olika sätt. Antingen drar de ut luften eller så drar de in luft i bussen.

Jag hoppas att bussförare vet detta. (Sjuksystern var bussförare innan.)
Citera
2020-08-07, 17:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Det låter ju i och för sig vettigt. Vad sägs om att, i storstäder, köra några specifika avgångar för dessa grupper om dygnet då. Man kan till ock med tänka sig att de förutom att dela ut munskydd lägger en extra slant på ett lite bättre luftfilter och att någon sprejar de ytor som går vid ändhållplatserna. Hur låter det då?

"några specifika avgångar" räcker inte, eftersom även dessa grupper har olika arbetstider precis som alla andra, och ibland skiftarbete...

Jag vill ha säkra allmänna kommunikationer för alla, alltid. Detta handlar även om miljön och klimatet - nu har en massa människor köpt bil, som aldrig skulle ha gjort det annars, för att de inte känner sig trygga i kollektivtrafiken. En otroligt tråkig utveckling.

Större (och effektivare) luftfilter och sprayning av ytor är positivt.

Ja, jag tycker att gratis munskydd ska delas ut när man kliver på bussen, och det får gärna finnas handsprit att ta på varje hållplatsstolpe. Chaufförerna måste ha mandatet att sätta av personer som hostar/nyser/snorar, vägrar munskydd, och tränger sig på för nära andra. Biljettkontrollanter och trafikinspektörer, måste även kontrollera dessa aspekter.
Citera
2020-08-07, 17:49
Medlem
Beaver14s avatar
Skälet till -3 döda idag är att 3 avlidna i region Dalarna visserligen haft covid-19 men dödsdagen inträffade långt senare än de 30 dagar som FHM satt som gräns. Covid ansågs därför inte vara orsaken och uppgiften rättades.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70Eajw/sverige-redovisade-minustal--har-ar-forklaringen
Citera
2020-08-07, 17:50
Medlem
Platz.se har redovisat +1 idag men också att det minskat med 3 personer på IVA. Totalt 5780 personer har avlidit säger man.

Eftersom 3 personer verkar felaktigt redovisade som döda officiellt???? så har ju gapet ökat från 16 till 20 personer. FAN jag har inte tid med detta nu. Rätt höga siffror är det för smittade men dödligheten är låg.
Citera
2020-08-07, 17:51
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
"några specifika avgångar" räcker inte, eftersom även dessa grupper har olika arbetstider precis som alla andra, och ibland skiftarbete...

Jag vill ha säkra allmänna kommunikationer för alla, alltid. Detta handlar även om miljön och klimatet - nu har en massa människor köpt bil, som aldrig skulle ha gjort det annars, för att de inte känner sig trygga i kollektivtrafiken. En otroligt tråkig utveckling.

Större (och effektivare) luftfilter och sprayning av ytor är positivt.

Ja, jag tycker att gratis munskydd ska delas ut när man kliver på bussen, och det får gärna finnas handsprit att ta på varje hållplatsstolpe. Chaufförerna måste ha mandatet att sätta av personer som hostar/nyser/snorar, vägrar munskydd, och tränger sig på för nära andra. Biljettkontrollanter och trafikinspektörer, måste även kontrollera dessa aspekter.

Tror det är bättre att dela upp än att låta de som är svaga dela transportutrymme med övriga. Blir nog ohållbart dyrt i längden att betala skydd till alla utan det är nog bättre att de som verkligen behöver det får tillgång till det.

Sen blir det ju även ohållbart att du ska bli avslängd om du råkar nysa eller snora. Folk slutar ju inte att vara allergiska bara för att det nu finns Corona.

Som chef kan du ju inte driva arbetsplats med anställda som dyker upp ifall de inte råkar nysa på vägen.
Citera
2020-08-07, 17:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Då kan de åka buss och resten går.
Problemet löst.

Ja, det skulle kunna vara en lösning. Att man måste visa upp intyg på att man behöver åka buss. T.ex. på grund av att man ska till arbetet, praktikplatsen eller skolan, att avståndet är si-och-så långt, och att man inte kan gå eller cykla den sträckan av rent fysiska skäl. Regionen skulle kunna kräva in papper på ovanstående, och sedan ställa ut busskort till dom som uppfyller kraven! Nu är vi något på spåren!

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag tror du har en litet skev bild av DN. De är ofta kritiska till regimen et consortes . . .

Jag gillar DN.

Det är de väl inte - i de stora värderingsfrågorna? De är väl för massinvandring, dalt med invandrade brottslingar, PRIDE, fri abort och hela det paketet? (Samt miljö-klimat, men det är ju jag också för... )
Citera
2020-08-07, 17:56
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ja, det skulle kunna vara en lösning. Att man måste visa upp intyg på att man behöver åka buss. T.ex. på grund av att man ska till arbetet, praktikplatsen eller skolan, att avståndet är si-och-så långt, och att man inte kan gå eller cykla den sträckan av rent fysiska skäl. Regionen skulle kunna kräva in papper på ovanstående, och sedan ställa ut busskort till dom som uppfyller kraven! Nu är vi något på spåren!

Det är de väl inte - i de stora värderingsfrågorna? De är väl för massinvandring, dalt med invandrade brottslingar, PRIDE, fri abort och hela det paketet? (Samt miljö-klimat, men det är ju jag också för... )

Jag tycker att vi även gör så att; du bara får körkort utställt om du har papper på att du måste ha det för att kunna ta dig till arbete, praktikplats eller skola/dagis. Det får inte finnas möjlighet till att åka kollektivt, gå eller cykla. Så löser vi de där miljöproblemen du talade om ganska snabbt skulle jag tro.
Citera
2020-08-07, 18:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Inlägg som dina visar med all önskvärd tydlighet att maskkrav måste vara ett tvång i Sverige.

Sådana som du förstår bara piskan.
LOL, bara för att du själv gjort dig till självutnämnd myndighet och beslutat att mask tvång måste införas. Flashback har talat! Varför inte lägga ner alla myndigheter och låta anonyma typer på Flashback ta över, tänk så mycket skatt det skulle spara in!

Ironi åsido, tycker du inte att jag faktiskt gav rätt sakliga argument varför det faktiskt inte behövs? Noll rapporterade dödsfall idag! Det var inte länge sen man drömde om ensiffriga rapporter. Och just när det går bra vill du och dina gelikar skärpa till reglerna ytterligare, baserat på era egna anonyma amatörberäkningar. Alla åtgärder som införs måste vara bättre motiverade än så. Gillar man inte att bo i ett land som bestämt sig för att acceptera en låg (skild från noll) smittspridning, då förstår jag att man har det tufft, men du har ju fortfarande möjlighet att bara precis så mycket mask du vill. Tror du verkligen inte att det räcker långt att hålla R under 1? Jag tror det är felet alla alarmister gör, att de helt enkelt inte fattar grejen med exponentiellt avtagande för R<1, till skillnad från exponentiellt växande då R>1.

Skillnaden är som natt och dag! Det viktiga är att R fås ner och hålls nere under 1, och det verkar vi ha lyckats over förväntan med.

Förstår du dig överhuvudtaget på exponentialfunktioner och den avsevärda skillnaden då exponenten ligger över respektive under noll? Man undrar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in