Citat:
Ursprungligen postat av
Bunsofsteel
Fortfarande livrädd för ansiktsmasker och munskydd? Sprider desinformation som vanligt ser jag..
Bara läs det här:
https://bgr.com/2020/08/07/n95-mask-3m-coronavirus-dangerous-or-anti-maskers-just-crazy/
"In the end, it became beyond apparent that face masks do not starve your brain of oxygen. I was testing some of the best and most effective face masks on the market, and my blood oxygen levels never dropped below 95%. Doctors have performed similar tests with similar results — one doctor even wore six face masks at once to debunk this ridiculous myth. Long story short, face masks are perfectly safe to wear, and you absolutely must wear one anytime you’re outside your home around other people."
Vad var syrehalten i blodet utan mask då? Var det faktiskt så att syrehalten i blodet sjönk mätbart med mask? Vet att jag läst (hittar inte källan nu) att syrehalten
i luften man andas i mask kan sjunka med 20 %. Säkert finns de som faktiskt känner av det. En fullt arbetsför läkare är ju inte direkt typisk hälsomässigt för den stora massan. I UK tror jag faktiskt både barn och personer med diverse andningsproblem (astma, KOL etc.?) undantogs maskkrav i kollektivtrafiken, säkert inte utan anledning.
Återigen, för att hålla R under 1 verkar det inte behövas något maskkrav just i Sverige just nu. Vi har haft en klart nedåtgående trend i månader, och i dag rapporterades bara noll avlidna. Finns ingen anledning att osäkert och osjälvständigt känna att man måste göra precis som andra länder. Det är ju nu vi faktiskt har en fördel av att ha sluppit deras nivå av nedstängning.
Visst, det kan mycket väl komma en liten puckel i höst på grund av ett flertal faktorer, precis som att luftvägssjukdomar alltid tycks få ett litet uppsving den tiden på året. Man hoppas bara att det inte ska utbryta panik för att folk tror att den yttersta dagen kommit eller nåt sånt. En liten uppgång som som helt naturligt avtar igen betyder inte Armageddon, men de finns säkert som kommer att mjölka det till sista droppen för att skapa panik och oreda.