2020-08-07, 16:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Hen blandar säkert ihop de 22/27 med de 4 på Karolinska Institutet som var med och arbetade kring litteraturstudien kring munskydd.
Ja, det låter ju troligt.
Citera
2020-08-07, 16:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Hen blandar säkert ihop de 22/27 med de 4 på Karolinska Institutet som var med och arbetade kring litteraturstudien kring munskydd.

Citat:
Ursprungligen postat av ArseneW
Einhorn tappade to m sin fru?
Se svar från användaren Almanacka2018.
Citera
2020-08-07, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Du kanske har lösningen,

att män över 50 inte går till jobb som innefattar att träffa många människor?

Då blir det färre allvarligt sjuka, färre på IVA, mindre belastning på vården.

Alla manliga lärare, läkare, busschaffisar, tandläkare, poliser 50+ ska stanna hemma? Jag tror att Tegnell hellre slänger dem under bussen. Alltså FHM har vetat flera månader hur det ser ut åldersmässigt på IVA. Ingen diskussion om hur dessa män ska möta hösten. Svårt för folk som inte kan jobba hemifrån.

Lärare kan kanske undervisa hemifrån i en del ämnen. Äldre läkare kan kanske ta initiala möten med patienten via videosamtal eller liknande, beordra blodprov, skriva ut mediciner etc. Men jag vill se nyllet på min tandläkare och tandhygienist då jag föreslår att, pga att de verkar vara i en riskgrupp, de ska titta mig i munnen via en videolänk.
Citera
2020-08-07, 16:51
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jaha, men skälet till att de rekommenderar hemarbete för de som kan är i a f att minska smittspridningen i kollektivtrafiken.

Ja men väldigt många måste ändå utsätta sig för trängseln i kollektivtrafiken och då är det patetiskt att säga att man måste hålla avstånden även där. Det går inte.

Man skulle däremot kunna skydda sig genom att inför krav på munskydd där och krav krävs eftersom det inte räcker med att de som vill bär munskydd. Man skyddas bättre om andra bär det.
Citera
2020-08-07, 16:54
Medlem
Nu när smittspridningen börjar bli hyfsat hanterbar (jo, jag vet att vi har högre än våra grannländer....), så bör det väl vara läge att sjösätta den där smittspårningsappen det talades om? Var det inte för stor samhällssmitta som stoppade den, eller var det av integritetsskäl? Nån som vet?
Citera
2020-08-07, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Nu när smittspridningen börjar bli hyfsat hanterbar (jo, jag vet att vi har högre än våra grannländer....), så bör det väl vara läge att sjösätta den där smittspårningsappen det talades om? Var det inte för stor samhällssmitta som stoppade den, eller var det av integritetsskäl? Nån som vet?

Kostade inte den skjortan och sen skämdes man och la ned hela alltet? Eller jag kanske minns fel

https://www.covid19app.lu.se/ är väl den närmaste app man har, men inte så effektiv som att se till att folk håller avstånd och se vilka som har umgåtts med smittade osv.
Citera
2020-08-07, 16:57
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Såg inte det. Ett fungerande, tättslutande munskydd kan visst reducera syrehalten och borde därmed i motsvarande mån kunna öka koldioxidhalten i den luft (innanför skyddet) som man andas in. Förutom att det sägs vara obehagligt när det blir varmt, så luftfuktigheten blir kanske även den hög i skyddet. Sen är frågan hur länge de kan betraktas som hygieniska. Om R redan ligger under 1 är det tveksamt om man ska tvinga på folk dem. De som vill använda munskydd är naturligtvis fria att göra så, utom möjligtvis i passkontroller där polisen faktiskt behöver kunna se ditt ansikte. All kameraövervakning blir dessutom osäkrare eftersom det blir svårare att identifiera folk. Tillåter exempelvis banker att folk går in maskerade med munskydd?

Tyvärr tycks det ha gått tulipomani i munskydd och många tänker inte längre nyktert och balanserat utan griper efter munskydd som efter halmstrån eftersom de inte kan leva med att pandemin börjar gå mot sitt slut. Verkligheten kan verkligen vara otäck ibland.

Fortfarande livrädd för ansiktsmasker och munskydd? Sprider desinformation som vanligt ser jag..

Bara läs det här:

https://bgr.com/2020/08/07/n95-mask-3m-coronavirus-dangerous-or-anti-maskers-just-crazy/

"In the end, it became beyond apparent that face masks do not starve your brain of oxygen. I was testing some of the best and most effective face masks on the market, and my blood oxygen levels never dropped below 95%. Doctors have performed similar tests with similar results — one doctor even wore six face masks at once to debunk this ridiculous myth. Long story short, face masks are perfectly safe to wear, and you absolutely must wear one anytime you’re outside your home around other people."
Citera
2020-08-07, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Vill björn olsen fortarande ha stenhård lockdown ?

Nädå det kommer ingen andra våg enligt Olsen.
Citera
2020-08-07, 16:59
Medlem
F Lars Backs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Tack för tips!

Ja det var ingen rolig läsning som man,

men vi har väl hela tiden haft 75% män på IVA?

Det är inte ett jämlikt virus.

Smittspridningsbilden var ju fantastiskt bra !!

Och symptombilden.

Det är väl också så att åldersgruppen 50-59 är störst i Sverige. Inte så konstigt då att det är många fall där.
Citera
2020-08-07, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Även i Finland varnar man för resor

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/08/07/nytt-coronafall-i-vasa-efter-resa-till-turkiet-overlakare-alla-borde-fundera-om
Finland har alltså idag 16 gånger mindre fall idag mot Sverige och dom varnar ändå för resor, varför gör inte Sverige samma sak?

Tegnell och har sagt exakt de där orden säkert tusen gånger så du kan vara lugn.

Sen skiter folk i det eller så är det såna som du som inte förstår enkla råd.
Citera
2020-08-07, 17:00
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Sverige gör ingenting alls gällande covid-19 just nu, och planerar inte att göra särskilt mycket heller. Man skäms över att bo i detta land.

Kommer dom köra samma bortförklaringar i höst?

Den stora coronaspridningen i Sverige berodde på en ”slump”, säger Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson.
Citera
2020-08-07, 17:02
Medlem
Citat:
Sverige gör ingenting alls gällande covid-19 just nu, och planerar inte att göra särskilt mycket heller. Man skäms över att bo i detta land.

Nämn en gång de senaste 80 åren som vi har haft ens i närheten av de extrema åtgärder vi har nu. Alltså det behöver inte vara värre, men kanske hälften så hårda restriktioner eller påverkan på folks vardagsliv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in