2020-08-07, 15:13
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneW
Einhorn tappade to m sin fru?

I Covid?
Citera
2020-08-07, 15:14
Medlem
anonymous-users avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nu får du väl ge dig?

Många människor har ju faktiskt isolerat sig under denna perioden. Dessa tillhör oftast då en riskgrupp eller anhöriga till en. Om de blir smittade nu i höst är sannolikheten stor att de blir svårt sjuka och en hel del av dem avlider.

Ja, men många svenskar har varit smittade och många smittas fortfarande, men få dör.
Då ingen hittills (vad jag vet) fått Covid-19 två gånger kan man nog anta att immunitet uppstår (i minst 6månader, troligen mer). Immuna kan säkert sprida smitta vi händer m.m, men risken att bli smittad av en immun är troligen väldigt mycket mindre än att smittas av en icke immun. I Sverige kommer troligen riskgrupperna att skyddas av immuna i en högre utsträckning än de i riskgrupperna i länder där man "stoppade" smittan tidigt.
Citera
2020-08-07, 15:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Tegnell var tidigare negativ till hemarbete och oavsett den inställningen är det ett faktum att många måste trängas i kollektivtrafiken. Att då säga att man skan hålla avstånd trots att det inte går är bara floskler.
Jaha, men skälet till att de rekommenderar hemarbete för de som kan är i a f att minska smittspridningen i kollektivtrafiken.
Citera
2020-08-07, 15:19
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Akta er från 50 och uppåt. DN har en bra sammanfattande artikel om Corona. Man ser på IVA-staplarna att det är där det börjar. Högsta IVA-stapeln är 60-69 år, 1037 tillfällen. Näst högsta stapeln är 50-59, 854 tillfällen. Mest män. Med tanke på hur dålig man blir efteråt är det inte värt att utsätta sig för smitta även om man klarar livhanken.

Mycket bra grafik.

https://www.dn.se/nyheter/grafik-det-nya-coronavirusets-utbredning-i-varlden/?utm_campaign=dn_nya_coronaviruset&utm_medium=emai l&utm_source=nyhetsbrev&utm_content=

Grafik: Antal smittade och döda i corona i Sverige & världen - DN.SE
Senaste siffrorna: Så har nya coronaviruset spritt sig. Bekräftat smittade, döda i covid-19, inlagda på sjukhus och intensivvårdade.
www.dn.se

Du kanske har lösningen,

att män över 50 inte går till jobb som innefattar att träffa många människor?

Då blir det färre allvarligt sjuka, färre på IVA, mindre belastning på vården.
Citera
2020-08-07, 15:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast nu rekommenderar ju FHM sen länge hemarbete just för att minska smittspridningen i kollektivtrafiken.

Som t ex taxichaffisar och de som kör kollektivtrafiken: bussförare, tågförare.

Just i bussen drar väl ventilationssystemet runt luften i hela bussen?

Är det så? I så fall ljuger FHM (som vanligt) när de säger att det räcker att hålla avstånd i bussen? I min kommun har vi nya bussar: höga, breda, rymliga. Därför har jag trott att de är ganska säkra att åka i, bara man inte åker i rusningstrafik...
Citera
2020-08-07, 15:22
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Handdockor och färgpennor är ingen teknik för millimeterprecision.

Bra, då har du ju iallafall något gemensamt med FHM. De sysslar ju inte heller med millimeterprecision.
Citera
2020-08-07, 15:35
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Tack för tips!

Ja det var ingen rolig läsning som man,

men vi har väl hela tiden haft 75% män på IVA?

Det är inte ett jämlikt virus.

Smittspridningsbilden var ju fantastiskt bra !!

Och symptombilden.

Sverige låg, enligt grafiken, i framkant vad gäller döda per 100 000 invånare (6:e plats). Till och med bättre till än u-länder som Ecuador. Däremot negerhövdingarna i Uganda verkar ju vara näst intill odödliga.
Senast redigerad av Nico77 2020-08-07 kl. 15:37.
Citera
2020-08-07, 15:42
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Citat:
Citat:
Fast nu rekommenderar ju FHM sen länge hemarbete just för att minska smittspridningen i kollektivtrafiken.

Som t ex taxichaffisar och de som kör kollektivtrafiken: bussförare, tågförare.

Just i bussen drar väl ventilationssystemet runt luften i hela bussen?

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är det så? I så fall ljuger FHM (som vanligt) när de säger att det räcker att hålla avstånd i bussen? I min kommun har vi nya bussar: höga, breda, rymliga. Därför har jag trott att de är ganska säkra att åka i, bara man inte åker i rusningstrafik...

Nån som är expert på ventilation får svara,

jag kan bara säga det jag tror: Ja jag tror det är så,

ventilationssystem i bussar, tågvagnar och moderna hus där man inte kan öppna fönstren

vispar runt luften i hela utrymmet.

Ju därför man ska ha munskydd i lokaltrafiken.

"Stäng av ACn och öppna fönstret på jobbet"

säger ju kineserna:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Det lär ju finnas en anledning till att de ger den rekommendationen,

och att WHO rekommenderar munskydd i lokaltrafiken och inne i affärer.
Citera
2020-08-07, 15:42
Avslutad
Citat:
Jag visste faktiskt inte att så många unga människor i 20-åren hade avlidit. 65 killar och 48 tjejer! Det är ju MYCKET! Man skulle vilja veta vilka de bakomliggande orsakerna var, och om samtliga hade sådana...
Jag tror du kollar på intensivvårdade, men D-vitaminbrist och socioekonomiska orsaker kanske?
Citera
2020-08-07, 15:48
Medlem
Citat:
Tack för tips!

Ja det var ingen rolig läsning som man,

men vi har väl hela tiden haft 75% män på IVA?

Det är inte ett jämlikt virus.

Smittspridningsbilden var ju fantastiskt bra !!

Och symptombilden.
Det är visst jämlikt, män sköter sin hälsa sämre, är fetare, fler män än kvinnor har diabetes, de dricker mer osv. Så att fler män än kvinnor dör av detta är helt i sin ordning.
Citera
2020-08-07, 15:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag tror du kollar på intensivvårdade, men D-vitaminbrist och socioekonomiska orsaker kanske?

Jag tänkte väl! Nåja, illa nog ändå, även om en del av dem sedan överlevde. Ja, det är synd att FHM mörkar (no pun intended ) dom uppgifterna...
Citera
2020-08-07, 15:54
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Jag visste faktiskt inte att så många unga människor i 20-åren hade avlidit. 65 killar och 48 tjejer! Det är ju MYCKET! Man skulle vilja veta vilka de bakomliggande orsakerna var, och om samtliga hade sådana...

Det är totalt 26 personer under 30 som avlidit så jag vet inte var du får dina siffror ifrån.

Edit: sen på bollen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in