2020-08-07, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmygLasse
Jag tror inte att apor medför en så stort kostnad för sjukvårdssystemet. De flesta eller kanske alla djurparker i Sverige har egna team av veterinärer som tar hand om de apor som finns för och de avlönas av djurparken inte att skattemedel.
Men då så, då kan du ju sluta gnälla. Det finns tillräckligt med pengar, men du väljer att använda dem till något annat än vård. Detta har du förmodligen gemensamt med många av de vårdanställda, inte minst då kvinnorna. Eran värdegrund säger att ni ska rösta för att ge bort det våra förfäder har byggt upp i generationer. Du klagar på de som gnäller men gnäller än värre själv!
Citera
2020-08-07, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Nu är det iof en ganska kort utbildning. Problemet är att det sitter i ryggmärgen hos offentliganställda att klaga på löner, arbetsbelastning, stress osv. De gånger jag varit på sjukhus står sjuksköterskor i klunga och pratar
Precis, besök en akutmottagning och det står mängder med sjuksköterskor i grupp och snackar skit medan läkarna jobbar häcken av sig. Det är inte för få sjuksköterskor utan läkare. Klart att flickorna blir stressade när de har så mycket att avhandla och så har någon sjuk eller skadad fräckheten att avbryta med att vilja ha hjälp med något.
Citera
2020-08-07, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
No shit Sherlock. Och det är ingen nyhet heller. Agneta Franséns högst obekväma studie från mitten av nittiotalet beskriver elefanten i rummet ganska bra. I intervjuer sa vårdpersonalen att de inte hinner på grund av resursbrist. Vid observation hade de gott om tid, men undvek de jobbigaste uppgifterna in i det längsta.

https://www.vardfokus.se/tidningen/1997/Nr-7-1997-8/Vardpersonal-valjer-kafferast-fore-patienterna-150-Stort-avstand-mellan-teori-och-praktik-visar-fors kningsrapport/?showAllComments=true

Samtidigt får man nog inse att den svenska modellen funkar lite så, att ingen grupp någonsin tillstår att man har det ok. Därför är överdrifterna legio vad gäller arbetsbelastning och dålig arbetsmiljö.
Jag jobbar inom offentlig verksamhet, och vi är så högt bemannade att vi näst intill rullar tummarna. Ändå är både medarbetare och chefer på olika nivåer beredda att när som helst tillstå att vi är underbemannade och går på knäna, trots att det är en förbannad lögn. Det är liksom ett spel, att varje yrkesgrupp håvar in så mycket resurser man kan, och fortsätter gråta krokodiltårar även om man har det riktigt jävla bra.

Men det pratas inte om det. Gnäller alltså.

Tack för länken. Intressant och problematiserande.

Håller också med om hur det verkar fungera i Sverige. Tänk dig det samtalet på arbetsplatsen där den ena parten säger till den andre: jag har det såååå lugnt i två veckor nu.

Nej just det.
Citera
2020-08-07, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utivarhage
Hade lika gärna kunnat diskutera med en badboll som med dig eftersom du är en sådan där som tror dig sitta inne med den rätta sanningen men i själva verket inte vet vad det handlar om. Detta skulle du då aldrig erkänna då du anser dig vara lite bättre än andra. Jag ger dig dock en sista lärdom även om det är en självklarhet kan tyckas
Människan är komplex därav det kompexa i att vårda

Kul att du citerar mig när jag villigt erkänner att jag inte vet något om ett område och samtidigt kallar mig en person som tror sig veta allt.

Jag hoppas du dör en tidig död. Hejdå.
Citera
2020-08-07, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Beror nog på inom vilket område man jobbar inom. När jag har legat på sjukhus så har personalen mest suttit och fikat, tittat på film med patienterna, hängt i personalrummet osv. Kanske 20-30% effektiv arbetstid jämfört med när jag jobbade på ICA så jobbade jag konstant i högt tempo förutom på rasten.

Finns säkert någon avdelning som är mer belastad och underbemannad. Har inte så bra koll på olika avdelningar och hur mycket de jobbar eller är underbemannade men det gnällandet är nog något som sprider sig precis som dålig energi.
Börjar nån kärring gnälla på avdelningen så börjar nästa och sen nästa och till slut är det deras sanning att allt är så jävligt osv.

Precis det jag tror hänt. Under en längre tid har den här ”sanningen” etablerats i inte minst media och cementerats bland vårdpersonal.

Med det inte sagt att ingen sitter i en dålig situation. En del i den här tråden som älskar sig själva lite för mycket och förmodligen också är en av alla gnällkärringar verkar tro att det i min frågeställning är inbyggt att jag tycker att all vårdpersonal gör ett dåligt jobb. Men det är svårt att dansa när man har ömma tår.

Många gör ett förstås ett bra jobb och gnäller aldrig. Men tillräckligt många gör det för att det ska bli fråga om en gnällkultur.
Citera
2020-08-07, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Allt kan inte kompenseras med pengar, såsom: dålig arbetsmiljö och lönehöjningar som äts upp av den progressiva skatt vi har i Sverige.

Det sa jag inte heller. Är det jättesvårt att förstå fyra rader text? Vill du att jag skickar en bild?
Citera
2020-08-07, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Vårdpersonal är nog ganska klantigt uttryck när vi vet att det är usk som gnäller, ink ett fåtal ssk.

Inte ofta man hör läkare, ortopeden, röngensköterskan, logopeden etc gnälla.

Ja i stor utsträckning har du nog rätt. Läkare verkar ha en annan inbyggd inte så trevlig mekanism som jag tror kan kallas megalomani (inte alla förstås). Men det är en annan tråd.
Citera
2020-08-07, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utivarhage
Avancerat skitsnack! Man märker att du inte varit många sekunder på ett vårdgolv. trolla vidare

Och du kallar MIG för dumma saker. Han postar en länk till en artikel (som förstås inte han själv har skrivit) och skriver generellt om hur han uppfattar läget i landet (ganska trevligt dessutom) och du kallar honom troll. Du har få vänner va?
Citera
2020-08-07, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Ja precis. Att vården fungerar dåligt trots många läkare och mycket resurser, OCH alla klagar, måste ha med struktur och organisering att göra.

Dålig organisation alltså. Kanske rent av överorganisation, med mycket pappersarbete? och många improduktiva rutiner?

Exakt VAD som fallerar, är en annan historia. Men uppenbarligen är mycket bakvänt.

Ja det kanske är organiseringen som är en faktor. Eller gnällkultur som organiseringen inte kan bräcka. Tänk den som visste.
Citera
2020-08-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Men då så, då kan du ju sluta gnälla. Det finns tillräckligt med pengar, men du väljer att använda dem till något annat än vård. Detta har du förmodligen gemensamt med många av de vårdanställda, inte minst då kvinnorna. Eran värdegrund säger att ni ska rösta för att ge bort det våra förfäder har byggt upp i generationer. Du klagar på de som gnäller men gnäller än värre själv!

Det är helt omöjligt att förstå vad du skriver. Är du väldigt ung?
Citera
2020-08-07, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Beror nog på inom vilket område man jobbar inom. När jag har legat på sjukhus så har personalen mest suttit och fikat, tittat på film med patienterna, hängt i personalrummet osv. Kanske 20-30% effektiv arbetstid jämfört med när jag jobbade på ICA så jobbade jag konstant i högt tempo förutom på rasten.

Finns säkert någon avdelning som är mer belastad och underbemannad. Har inte så bra koll på olika avdelningar och hur mycket de jobbar eller är underbemannade men det gnällandet är nog något som sprider sig precis som dålig energi.
Börjar nån kärring gnälla på avdelningen så börjar nästa och sen nästa och till slut är det deras sanning att allt är så jävligt osv.

Jösses den vårdavdelningen skulle jag vilja se. Den mer beskrivande och verkliga bilden är att folk inte hinner äta lunch, gå på toaletten, gråter en skvätt några gånger i veckan pga stress och känslan av otillräcklighet.
Citera
2020-08-07, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
För det är ju bara ni som jobbar där som vet hur tufft det är, eller hur? Det syns ju liksom inte utifrån.

Det finns fan inget som är så känsligt som att kritisera hur man arbetar inom vården. Alla utomstående ska hålla sig borta. Ingen utomstående förstår. Ingen utomstående ska lägga sig i.

Den som jobbar i vården vet väl bäst hur det ser ut i vården! Inte dividerar jag med en mekaniker om hur du lagar en bil om jag har noll koll. Jag kan tro att växelspaken sitter i slutburken och intala mig att det är en absolut sanning. Men det är ändå lika fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in